דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון לשינוי במסגרת קבוצתית 

מאת    [ 22/12/2008 ]

מילים במאמר: 1008   [ נצפה 2499 פעמים ]

 

אימון לשינוי במסגרת קבוצתית

כתבה :שמחה לוין,מנכ"ל כישורים

בקורסי האימון שלנו אנו עובדים בשיטה ייחודית לנו המתבססת על עבודה מעגלית בתתי קבוצות קטנות הקרויות אצלנו  -חממות אימון לשינוי או בקיצור חממת אש.

במפגש הראשון של הקורס המשתתפים בקבוצה הגדולה (קבוצה של כ-25 אנשים) מתחלקים לקבוצות קטנות (עם אנשים שבד"כ אינם מכירים זה את זה) לפי בחירתם.
אלו הם קבוצות אימון או תרגול המשמשות גם כקבוצות לצמיחה אישית.

העיקרון היסודי העומד בבסיס הרעיון של קבוצות אימון שבהם חברים 4-5 אנשים הוא ש"קל יותר לשנות אנשים כשהם מצויים בקבוצה מלשנות כל אחד מהם בנפרד " (קורט לוין 1951).

לוין הניח כי הקושי להשיג שינוי בעמדותיו או בהתנהגותו של הפרט נובע לעיתים קרובות מהתנגדות לשינוי, התנגדות שמקורה באמונותיו הקודמות של הפרט ובאמונות הרווחות בסביבה החברתית שהוא מצוי בה.
באמצעות שימוש בקבוצה קטנה אפשר להתגבר על התנגדות זו על ידי יצירת "תת תרבות" שבה מקובלים סטנדרטים חדשים.אם מצליחים לשנות את הסטנדרטים המקובלים בקבוצה הקטנה (כמכלול) סטנדרטים אלה יפעילו את השפעתם על הפרט ויסייעו להשגת השינוי האישי ולשימורו. לכן לפי הצעתו של לוין יעילותה של הקבוצה הקטנה בהשגת השינוי תגבר ככל שתת-התרבות החדשה שהונהגה בה תהיה חזקה יותר.

העקרונות של עבודה בחממות א.ש בקורסים שלנו
העבודה בחממה מתבססת על עקרונות ההנחיה המעגלית. נשים הם אלו שיצרו להן מעגלים לאורך ההיסטוריה משום שהמעגל הוא עוצמתי ומחולל שינוי וריפוי. המעגל הינו תבנית חשיבה והישיבה במעגל קבוצתי מאפשרת לחברי הקבוצה להיעזר זה בזה וזו בזו כמראה.חברי הקבוצה משקפים מה שהם רואים ומשתקפים בעיני הזולת.

במעגל מתקיימת חלוקה שווה של הכוח - כל חברי הקבוצה הם שווים, יושבים במרחק שווה ממרכז המעגל ומביטים זה בזה בגובה העיניים. המעגל מהווה מיכל בטוח (כמו הרחם) - תומך, מאפשר ומבטיח.
 
 
העקרונות והחוקים הבלתי פורמאליים המנחים את העבודה המעגלית בחממות האש:
 
1. הקשבה אמפטית:
רעיון ההקשבה האמפטית מוכר לנו מתרבויות שונות ובהם התרבות האינדיאנית שקידשה את מרחב ההקשבה הפרטי בתוך המרחב הציבורי . לפי עיקרון זה לכל אחד יש את הזכות לדבר אודות עצמו או לחליפין לבחור שלא לדבר כלל. לכולם ביחד יש את ההזדמנות לחדד את ההקשבה העמוקה לזולת ללא רעשים. היושבים במעגל מתבקשים להימנע משאלות, הערות, הארות, התפרצויות וביקורת.
כל אדם מוזמן להביא את עצמו בידיעה שהוא יתקבל במעגל כמו שהוא מתוך הבנה ואמפטיה גם אם חבריו למעגל לא מסכימים איתו. בתום הסבב ורק אחרי שכל חברי הקבוצה דיברו ניתנת למשתתפים האפשרות להגיב על הדברים שהועלו מזווית הראיה שלהם תוך התייחסות לדברים שאליהם היא /הוא מתחברים.
 
2. הייעוץ אסור:
הרעיון הוא שחברי הקבוצה לא מכתיבים ולא כופים על חבריהם לקבוצה את עמדותיהם, אמונותיהם והתנהגותם. לפיכך אסור להם לייעץ לחברי הקבוצה. בין אם חבר בקבוצה חושב שמה שחברו אמר הוא צודק או לא צודק, אמיתי או שקרי, נכון או לא נכון.
העיקרון המנחה הוא שמה שחשוב הוא ההקשבה לדובר וקבלת דבריו כמציאות שלו. הרעיון הוא לקבל את העובדה שאנחנו שונים זה מזה ולכן כל אחד מאיתנו מסתכל על המציאות מנקודת מבטו היחסי ומתוך עולמו הפנימי.
בחממה מתקיימת הנחת היסוד שאנשים שונים זה מזה ועליהם להגיע לתובנות בעצמם ולכן עצות מניסיונם של אחרים או מתן פיתרון לאחר אינה אפקטיבית. מטרת הדיאלוג הקבוצתי לאפשר את יצירת המרחב והחופש שיאפשר לכל חבר לבטא את החוויה הסובייקטיבית שלו מבלי לכפות עליו להתאים עצמו לציפיות או לנורמות אלו או אחרות. 


 
3. יצירת מרחב בטוח:
השיפוטיות, הביקורת או תגובות כגון "גם אצלי זה היה כך" או "אצלי זה היה יותר גרוע "או "אני במקומך הייתי..." אינם מאפשרים גדילה או צמיחה ושינוי. הקשבה ללא סדר יום אינה כוללת מתן עצות לפיתרון לבעיותיהם של אנשים אחרים אלא מאפשרת להם להגיע לפיתרון בעצמם.
החממה מבוססת על יצירת תת תרבות של קבלה מוחלטת, בטוחה ומקדמת שינוי דווקא משום שחבריה אינם כופים על הפרטים בתוכה את עמדותיהם. 
 
4.
מנהיגות משתפת ומשותפת:
במבנים החברתיים המקובלים מתקיימת הנורמה של מנהיג אחד.
בחממה - הגדרת המנהיגות היא שונה. בחממה אין מנהל או מנהיג שקובע את סדר היום וזה נתון לדינאמיקה הקבוצתית וללקיחת אחריות משותפת. לכל קבוצה יש רכז/ת קבוצתית שתפקידו לזמן את החברים ולעזור להם בהתארגנות. בדרך כלל התפקיד עובר ברוטציה בין חברי הקבוצה. הרוטציה של ריכוז הקבוצה מאפשרת לכל חבר בקבוצה לנווט את התהליך לפי סגנונו.
מנהיגות משותפת משמעה שותפות מלאה ואחריות משותפת על התהליך הקבוצתי ועל התוצאות.
 
5. סודיות:
הבסיס ליצירת אמון הוא ההסכמה שכל מה נמסר בתוך המעגל נשמר בדיסקרטיות ואינו יוצא או מוצא החוצה על ידי חברי הקבוצה.
הסודיות מאפשרת לחברי הקבוצה להיחשף ולחלוק חלקים אינטימיים מחיי המשתתפים מה שמאפשר מתן ביטוי לחלקים כואבים להעלות ולחברי הקבוצה להשתנות.
 
6. אחריות אישית:
לכל חבר יש אחריות על הדברים שהוא מביא ולכל אחד ואחת זכות להעלות את סיפורו האישי מתוך מקום של עוצמה ומבלי לצפות שמישהו אחר צריך לנחש את הצרכים שלי ולשים לב לכך שאני במצוקה או שאני רוצה לדבר. כך אנשים לומדים לדברר את הצרכים שלהם ממקום של לקיחת אחריות על חייהם - עקרון שהוא עקרון מרכזי באימון לצמיחה אישית.
 
7. כלים ומיומנויות:
חממה שמתפקדת טוב היא חממה שבה חברי הקבוצה מכירים את השפה האימונית ועושים שימוש בכלים ובמיומנויות, כגון שאילת שאלות עוצמתיות, שיקוף, הערכה ומשוב.
חברי הקבוצה לומדים להסתכל על התהליך שהם עוברים תוך כדי מתן שהות ופסק זמן להסתכלות אוהדת על הדינאמיקה הקבוצתית הנוצרת בין חברי הקבוצה ועל משמעותה בקידום ההתפתחות של כל אחד מחברי הקבוצה. פסק הזמן הזה מאפשר לכל אחד מהחברים להתבונן על חייו, לבחון את הדרך שעשה ואת הדרך שעליו לעשות עד להשגת יעדיו.
 
8. מחויבות אישית וקבוצתית:
כל אחד מחברי הקבוצה מתחייב בנקודת הכניסה לתהליך על המקום,השעות והמשאבים שעליו להשקיע על מנת לקדם את עצמו ואת חברי הקבוצה. בהסכם הקבוצתי נכללים נורמות הקבוצה ותאום ציפיות בין חבריה לגבי ההגעה לקבוצה, שעורי בית, חיסיון וכיו"ב. ביחד גם מגדירים את מספר הפגישות, משכם ומועד הסיום.
 
9. קביעת המטרה:
כל אחד מחברי הקבוצה קובע לעצמו ידע שאליו הוא שואף להגיע באמצעות החממה.
המטרה הכללית של כל קבוצת אימון היא לקדם את ההתפתחות האישית של כל אחד בחממה מתוך ידיעה שקצב ההתקדמות של כל אדם הוא שונה. חלק מהאנשים קובעים לעצמם יעדים אופרטיביים הקשורים בקריירה, במערכות יחסים, בבריאות או בכסף וחלק קובעים יעדים אישיים -פנימיים.
 
10.סיום ופרידה:
מועד הסיום של החממה ידוע מראש והוא צמוד למועד סיום הקורס. בסיום המשתתפים מתבקשים להעלות הצגה במשותף על התהליך אותו חוו במהלך הקורס.

שמחה לוין, מנכ"ל מכון כישורים-קישורים
http://www.kishurim-center.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב