דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי גב בהריון ברפואה הסינית 

מאת    [ 21/12/2008 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 2234 פעמים ]

מעל 50 אחוז מהנשים סובלות מכאבי גב תחתון במהלך הריונן. אצל כשליש מהנשים הכאב הנו קל ומגביל באופן חלקי בלבד ואילו אצל כ- 10 אחוז הכאב חמור ומגביל מאוד. כל יתר הנשים שסובלות מכאבי גב במהלך הריונן מצויות בין שני הקצוות האלו. כאבי גב התחתון יכולים להופיע בכל שלב של ההיריון ואולם על פי מחקרים שנערכו בארצות הברית נוטים כאבים אלו להופיע בין החודש השלישי לחודש השישי של ההיריון, כשלפעמים הם מוחרפים בלילה וגורמים לנדודי שינה.

הגורם העיקרי לכאבים אלו הוא מכאני. עם זאת, גורמים הורמונאליים, פסיכולוגיים ובעיות בזרימת הדם משפיעים גם הם. עקב ההיריון משתנה מרכז הכובד אצל האישה ובעקבותיו משתנה יציבתה. שרירי הבטן נחלשים ושינויים הורמונאליים מחלישים את הרקמות שאמורות לייצב את האגן ועמוד השדרה. לנוכח שינויים אלו ולנוכח רמת העומסים המוטלים על גבה של האישה במהלך ההיריון ולאחריו, כאבי הגב אינם אמורים להפתיע.

במהלך תקופת ההיריון, גוף האישה עובר תהליכים פיזיולוגיים דרמטיים. משקל הגוף עולה בממוצע 13 ק"ג, כשרוב המשקל שהתווסף נמצא בבטן, עקב כך חגורת הכתפיים נמתחת ונוצרים כאבי גב בחלק העליון שלו. עם הזמן המשקל מתחיל ללחוץ גם על עמוד השדרה התחתון ונוצר כאב גב תחתון. 

 

קיימים מספר גורמים להופעת הכאבים:

·   שרירי הבטן שמשמשים מייצבים לעמוד השדרה, נמתחים, נחלשים מאד ותפקודם כשומרים על בריאות הגב יורד בזמן ההיריון. הרחם מחובר אל הגב התחתון בשתי רצועות. אם שרירי הבטן חלשים, הרחם הכבד נוטה קדימה ומושך אחריו את הגב. שינוי מרכז הכובד עלול לגרום לך לסגל תנוחות הליכה ועמידה המגדילות את הקימור בעמוד השדרה ומבליטות את הבטן. שרירי בטן חלשים יכולים להקשות ולהחמיר את כאבי הגב (אפשר וכדאי לחזק את שרירי הבטן עם תרגילים נכונים).

·   כאבי גב תחתון וצוואר נגרמים עקב העלייה במשקל והעברת מרכז הכובד לפנים.
כדי לשמור על יציבות, הגוף נוטה לאחור תוך כדי יצירת כפוף מוגזם בגב התחתון.

·   ניתן לטפל בכאבי הגב בזמן הריון ואף למנע אותם ע"י בדיקה של עמוד השדרה ותרגילי שחרור ומתיחה לגב ולצוואר.

גורם חשוב נוסף הוא הורמונאלי.

גופה של האישה מייצר ומפריש הורמונים (כגון רלקסין) המכינים את האגן והגב התחתון להתרחבות וללידה. פעולתם של הורמונים אלו הנה ריכוך רקמות החיבור העוטפות ותומכות בפרקי האגן והגב התחתון. ריכוך זה מאפשר פתיחה קלה וגדולה יותר של תעלת הלידה בעת מעבר התינוק. תופעה חשובה זאת של ריכוך - הנמשכת עד מספר חודשים לאחר הלידה - משמעותה גם חוסר יציבות יחסית של הגב התחתון והאגן וחשיפה אפשרית לתנועות "לא נכונות".

מה קורה אחרי הלידה?

גם לאחר הלידה לא תמים הלחצים המכאניים הפועלים על גבה של היולדת. המטלות הרבות המוטלות בדרך כלל על נשים לאחר הלידה מוסיפות להרע את מצב הגוף. בין המטלות הללו ניתן למנות את ההנקות של התינוק בתנוחות משונות הנובעות מעייפות תמידית וכן ההחתלות, הרחיצות וההרמות של התינוק תוך רכינה לא נכונה של הגב. המחסור בשעות שינה שאינו מאפשר את השיקום שמציעה שנת לילה וחוסר הזמן לביצוע פעילות גופנית מתקנת הופכים את היציבה הלקויה שפיתחנו במהלך ההיריון ליציבה הקבועה שלנו. 

 

מה מציעה הרפואה הסינית?

בסקירה של 8 מחקרים רנדומאליים בעלי קבוצת ביקורת אשר כללה 1305 משתתפים נבדקה יעילות הטיפול של פיזיותרפיה, דיקור סיני, תרגילי התעמלות וטיפול רפואי סטנדרטי לכאבי גב ואגן בהריון.

 

נמצא כי דיקור סיני יעיל יותר לטיפול בכאבי גב ואגן בהשוואה לפיזיותרפיה ותרגילי התעמלות. 60% מהנשים שקיבלו דיקור דווחו על הקלה משמעותית בכאב בהשוואה ל-14% בלבד מהנשים שקיבלו טיפול סטנדרטי (Cochrane database 2007).

 

 הדיקור נעשה באמצעות מחטים דקות מאוד שמוחדרות לגוף בנקודות שנבחרות על ידי המטפל כטובות ביותר עבור המטופל כדי להשיב את האיזון לגופו. כך ניתן לטפל באין ספור מחלות. בין היתר בבחילות בוקר בהריון, היפוך עובר, זירוז לידה, וכל זאת ללא כדורים או כימיקלים שונים האסורים בהיריון. 

 


צחי שגב - מטפל ברפואה סינית Lic.Ac


מומחה בגניקולוגיה סינית.


קליניקות בתל אביב ובנס ציונה


www.chinese-medicin.com





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב