דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מגמות בניהול תזרים מזומנים גלובלי 

מאת    [ 18/12/2008 ]

מילים במאמר: 702   [ נצפה 3405 פעמים ]

כאשר באים לבחון את המגמות בתחום ניהול תזרים המזומנים - חייבים להתייחס לשינויים בשוק הגלובלי בשנים האחרונות בכלל, ובשנה האחרונה בפרט. משבר האשראי המתמשך השפיע על עולם העסקים כולו. אם בתחילה חשבו שמדובר במשבר נקודתי בענף המשכנתאות והנדל"ן, הרי שבשבועות האחרונים אנו רואים כי התהליך חוצה שווקים ומדינות. הדבר בא לידי ביטוי בנפילות החדות בבורסות העולם, בקריסה של בנקים ותאגידים גדולים ובהאטה משמעותית בשווקים השונים.
כפועל יוצא מהשינויים הללו, נדרשות כיום מחלקות הכספים והגזברות להיות יותר אפקטיביות ויעילות בתמיכה שלהן בתהליכי ליבה חוצי ארגון. התפקיד המסורתי של ניהול תזרים מזומנים כלל דיווח שוטף ומתמשך של המצב התזרימי, וטיפול בתשלומים. ברמה הגבוהה יותר, ניהול תזרים כלל גם מתן תחזיות תזרים וניהול סיכונים. כמובן, כתוצאה מבניית תחזיות תזרים מדויקות יותר כל נושא ניהול הסיכונים הופך להיות מדויק יותר. ככל שהתחזית מדויקת יותר - כך ניתן להשתמש בכלי גידור על פי פעילות החברה.

תפקיד נוסף של הגזבר הוא בדיקה שוטפת של הקשרים הבנקאיים שלו וייעול מבנה חשבונות הבנקים - כולל: תשלומים, השקעות ומימון.
קיימת כיום מגמה, המגיעה בעיקר מכיוון הבנקים - לשכנע את התאגידים לרכז את הפעילות שלהם בבנק אחד. שאיפת הבנק לקבל אליו את כל הפעילות הכספית של הארגון מובנת וברורה. מאידך, היתרונות לארגונים פחות חד-משמעיים. היתרון בניהול מרוכז הוא צמצום עלויות מול הבנק; ובארגונים בהם אין מערכות תזרים חכמות, ריכוז התשלומים והתקבולים בבנק אחד יכול להקל על איסוף המידע, כשכל הניהול נעשה מול שותף עסקי פיננסי אחד.

החיסרון בגישה זו הוא הגדלת הסיכון. עבודה מול בנק אחד, במיוחד לאור קריסה של בנקים ותאגידים, מגדילה את הסיכון לארגון. עבודה מול מספר בנקים מאפשרת יכולת ניהול מו"מ ותמחור טוב יותר של תנאי מימון והשקעות.

פתרון ביניים, המשלב בין רעיון הניהול המרוכז, תוך חשיפה מועטה לסיכונים שהוזכרו - הוא בניית חשבון מרכז בכל בנק, אשר אליו באופן אוטומטי מתרכזים התקבולים וממנו מתבצעים התשלומים. מצד אחד, הדבר מאפשר גמישות לארגון, כשכל זרוע (חברה בת/חנות/מפעל) עובדת באופן עצמאי עם חשבונות משלה - ואילו ברמת המטה: ניהול הכספים מתרכז בסוף כל יום באמצעות הוראת קבע אוטומטית לחשבון המרכז. במקביל, נשמרת הגמישות והעבודה עם מספר בנקים וכך נשמרת חלוקת הפעילות באפיקים שונים, המגדילים את יכולת המיקוח מול הבנקים.








V.Treasury - מערכת חכמה ואינטגרטיבית לניהול תזרים מזומנים

בעיית הנזילות ומשבר האשראי העצימו את מאמצי ניהול התזרים. תכנון נזילות ותחזיות קיבלו עדיפות גבוהה במחלקות הכספים. ארגונים רבים הבינו שחייבים למצוא פתרון שיעזור בבניית תחזיות תזרים יותר מדויקות - ובנושא זה, מערכת ייעודית לניהול תזרים מזומנים אינטגרטיבית לכל המערכות בארגון - היא חשובה והכרחית כתחליף לגיליונות האקסל.
מערכת ניהול תזרים המזומנים V. Treasury - יודעת לקבל בשעות הבוקר המוקדמות את יתרות הבנקים השונים בארץ ובחו"ל באופן אוטומטי. כמו-כן היא מקבלת מצד אחד את תנועות הבנק, תוך שהיא מציגה את כל ההתרחשויות בחשבונות בפועל, ומצד שני היא מציגה תחזית של תנועות צפויות ממערכות ה-ERP בארגון. כך מתבצע מהלך של התאמה תזרימית בין הנתונים, כולל דריסות וגלגול על ציר הזמן.

באופן זה, כל מסמך המגיע ממערכות הליבה של הארגון - מרמת ההזמנה, דרך החשבונית והתשלום ועד לתנועה מדף הבנק - מופיע בתחזיות התזרים של מנהל הכספים ברמות הוודאות השונות.

מערכת ה-V.Treasury מאפשרת לנהל תזרים יומי ACTUAL ; תזרים לטווח הקצר - של הימים הקרובים; תזרים לטווח הבינוני - לרבעון הקרוב; ותזרים לטווח ארוך - תוך הפיכת התקציב לתקציב תזרימי. בנוסף, בכל רגע נתון ניתן לבצע בדיקה של התחזית מול מה שקרה בפועל. וכמובן - להכניס תהליכי תיקון ולמידה לתחזיות הבאות על סמך ההשוואות.
בעבר היה קושי להכניס מערכת תזרים חכמה בשל סדרי העדיפויות בארגון. מערכות ה-ERP שמו בעיקר דגש על שרשרת הניהול הלוגיסטית וכן מחשוב וייעול תהליכים אלה. אולם מצב זה היה נכון לתקופה של לפני כעשור. רוב הארגונים כיום כבר הטמיעו בצורה כזו או אחרת מערכות לניהול יעיל יותר של השרשרת הלוגיסטית ומהר מאד הבינו שזה לא מספיק.
יש צורך לייעל ולטפל גם בשרשרת הפיננסית. מערכת ה- V. Treasury והמוצרים הנלווים לה - כמו מערכת ה-V.Bank לשליפה אוטומטית של נתוני בנק ולביצוע תשלומים אלקטרוניים, V.Loan לניהול ההלוואות, V.Risk לניהול סיכונים, V.Match המחולל התאמות בנק וכרטיסי אשראי ו-V.Grnt לניהול הערבויות - הן, בעצם, ה-ERP של ה-CASH. אלו הן מערכות אינטגרטיביות השולפות מידע מכל חלקי הארגון ומאפשרות למנהל הכספים לבקר את הפעילות שלו, לבקר את הבנקים ואת חברות האשראי, לבדוק את עצמו, לתכנן על-סמך תחזיות אמיתיות המבוססות על נתונים אמיתיים, וכמובן - לנהל את התזרים הפיננסי השוטף ולדאוג לנזילות. כי הרי, אחד מלקחי המפתח של המשבר הנוכחי הוא: היה בשליטה מלאה על מצב הכסף שלך!
איריס גפן-מנהלת תחום בנקאות ארגונית, סילבר.נט
סילבר.נט-פתרונות מובילים לבנקאות וגזברות ארגונית http://www.silvernet.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב