דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרוחות הרעות בלשכת עורכי הדין 

מאת    [ 15/03/2006 ]

מילים במאמר: 666   [ נצפה 5666 פעמים ]


שוב נדרש בית המשפט העליון לסכסוכים בתוך לשכת עורכי הדין ושוב חזר בית המשפט על אמירתו ש"רוחות רעות מנשבות בה בלשכת עורכי הדין" . כל המעיין בעובדות שנפרשו בעתירה שהגיש ועד מחוז תל אביב נגד המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין ,הנוגעת לשיטת התקצוב של מחוזות הלשכה,אינו יכול שלא להשתכנע כי השופט חשין צדק לחלוטין .

פסק הדין שזור באמירות קשות ביותר ביחס להתנהלותה של לשכת עורכי הדין ובמיוחד התנהלות ראש הלשכה ויו"ר המועצה הארצית של הלשכה . אין צורך לחזור על כל ההתבטאויות ודי אם נצטט אחת מהן:

"החלטתה של המועצה הארצית לחסל כ-3.5 מיליון ש"ח מן הרזרבה של ועד מחוז תל-אביב היתה החלטה כה קיצונית וכה יוצאת-דופן, עד שמן הרגע הראשון חששנו כי בנושא זה חרגה המועצה מעקרון המידתיות באורח חריף ופוגעני כדי חריגה מסמכותה הראשונית. וככל שהעמקנו בשאלה ושמענו את טיעוניהם של בעלי-הדין, כך נשתכנענו והוספנו כי החלטתה של המועצה היתה החלטה בלתי סבירה ובלתי חוקית בעליל."

יש לשים לב- אין אנו עוסקים בארגון פרטי זה או אחר, אלא בגוף שהוקם מכוח חוק ואשר תפקידו הוא לתרום להנחלת ערכי שלטון החוק. כאשר לבכירי גוף זה מיוחסת התנהגות נפסדת כזו ,משמעות הדבר חמורה בהרבה מבחינה מוסרית וציבורית. כיצד תוכל הלשכה ויו"ר הלשכה להביע דעה כלשהי בציבור בנושאי שלטון החוק והמנהל התקין בעתיד? האם יש מי בציבור שיקשיב להנהגת הלשכה שכך התנהגותה וזו דרכה?

לו רק החלטה בלתי חוקית בעליל ובלתי סבירה בעליל הייתה כאן, ניתן אולי היה להסתפק בהערה צינית כי מעורכי דין לא צריך לצפות להבין בחוק ובשביל זה קיימים בתי משפט. התמונה המצטיירת מפסק הדין הנה חמורה הרבה יותר ורק חסד עשה בית המשפט עם הנהגת הלשכה בכך שנמנע מלקבוע במפורש שכל פעולתה נבעה ממניעים פוליטיים זרים ונפסדים.

נזכיר כי הלשכה לא היססה אפילו לרמוס , ברגל גאה, הסכמים מחייבים . כך לדוגמא הועלתה בשם הלשכה הטענה המדהימה לפיה הסכם שערך הוועד המרכזי אינו מחייב את הלשכה ועל כך אומר בית המשפט:

"למרות כל אלה, לא זו בלבד שלא שמענו קולות מחאה מפי ראש הלשכה ומפי יו"ר המועצה על שמעלים בשמם - גם בשמם - טענה זו המועלית שההסכם אינו מחייב את המועצה. אך זאת אוכל לומר, שאני מאמין כי לא עו"ד שלמה כהן ולא עו"ד א?רנה לין, גם הוא גם היא, לא ידעו כי מועלית מטעמם טענה בלתי-ראויה כגון זו שהמועצה אינה קשורה בהסכם שערך הוועד המרכזי. שלו ידעו, קרוב לוודאי שהיו עוצרים את הטענה בדרכה - קודם שהגיעה עדינו"

בית המשפט העליון אף מבהיר כי להערכתו פעולות הנהגת הלשכה נבעו ממניעים פסולים ומכוונות פסולות,אך מחמת העובדה שלא נדרש להכרעה בשאלה זו הוא מוותר על הכרעה מפורשת וקובע :

"אכן, קשה להימנע מהתרשמות כי כל מעשיו של הוועד המרכזי היו בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה. ההקצבות האחידות, ועימהן ההקצבה לכל עו"ד שבמחוז נועדו, מעיקרן, כדי להביא לחסר של כ- 3.5 מיליון ש"ח בתקציב ועד מחוז ת"א והכל במטרה שסכום זה יילקח מהרזרווה השמורה לוועד בקופתו"

נדמה לי כי ציבור עורכי הדין ייזקק למידת חסד ואמונה רבה ומידה גדולה עוד יותר של נכונות לעצום עין, על מנת לקבל את הטענה שהתנהגות ראש הלשכה הוועד המרכזי ויו"ר המועצה הארצית נובעת ממניעים ענייניים טהורים וכי לא ידעו על הטענות המועלות בשמם .

למקרא פסק הדין לא נותר ספק כי המניע היסודי העומד ביסוד החלטות המועצה הארצית נבע מרצון לחיסול חשבונות אישי של ראש הלשכה ויו"ר המועצה הארצית נגד יריב פוליטי שגבר על יו"ר המועצה הארצית,הנמנית על סיעתו של ראש הלשכה, בבחירות לראשות ועד מחוז תל אביב אגב מאבק פוליטי זה , הוחדרו ללשכת עורכי הדין שיטות נפסדות שאף המערכת הפוליטית נרתעת מהן.

לשכת עורכי הדין הנה גוף גדול במסגרתו פועלים אלפי עורכי דין נאמנים באופן התנדבותי ושלא על מנת לקבל פרס והעוסקים במגוון עצום של נושאים חיוניים לחברי הלשכה ולציבור . חברים נאמנים אלו ראויים ללשכה אחרת ולדימוי אחר . גם הציבור הרחב זכאי וחייב לתבוע מלשכת עורכי הדין ונבחריה התנהגות שונה.

עלי להודות כי באופן אישי אני מאבד את התקווה שלשכת עורכי הדין במתכונתה הנוכחית תפעל בצורה שונה . בעבר תמכתי בקיומה של הלשכה כגוף הפועל על פי חוק וכיום יש לי הרהורי כפירה ,שמא עדיף כי הלשכה תאוגד באופן וולונטרי כאיגוד מקצועי חברתי ,ממש כמו ארגונים אחרים. נראה לי כי הגיעה העת לקיים דיון ציבורי גלוי בנושא זה .


עו"ד משה גולדבלט
עורך דין עצמאי ,בעל משרד עו"ד בקרית מוצקין העוסק בתחום נזקי הגוף ודיני הביטוח



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב