דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שי טובלי על אינטואיציה 

מאת    [ 17/12/2008 ]

מילים במאמר: 357   [ נצפה 4396 פעמים ]

אינטואיציה - אינטואיציה היא צורה לא מודעת של ידע. היא מיידית ולעתים קרובות אינה חשופה לתהליכים מחשבתיים הגיוניים או אנליטיים. אינטואיציה שונה מדעה, כיוון שדעה מתבססת על ניסיון בעוד שאינטואיציה עשויה להיות מושפעת מחוויות קודמות אך בצורה בלתי מודעת. אינטואיציה אף שונה מאינסטינקט אשר אין בו האלמנט של ניסיון קודם כלל. אינטואיציה היא מעבר לאינטלקט, בעוד שאינסטינקט הוא לפני האינטלקט. אדם בעל דעה אינטואיטיבית אינו יכול באופן מיידי להסביר באופן מלא מדוע הוא מחזיק באותה דעה. אך אותו אדם עשוי מאוחר יותר לתת משמעות הגיונית לאותה אינטואיציה על ידי פיתוח רצף הגיוני אשר ידגים בצורה מסוימת מדוע האינטואיציה תקפה. מקורות האינטואיציה הם רגשות, חוויות קודמות וידע. האינטואיציה יכולה לכלול גם את היכולת לזהות פתרונות טובים לבעיות ואת היכולת לקבלת החלטות.
בשדה הפילוסופיה, עמנואל קאנט גרס שאינטואיציה היא אחת מהפקולטות המרכזיות של הקוגניציה והיא מקבילה בצורה מסוימת לתפישה. בפילוסופיה שלו, אינטואיציה נתפשת כאחד הכישורים השכליים היסודיים ביותר. קאנט עסק בתורת ההכרה והציע משנה מקורית משלו החולקת הן על הגישה האומרת כי כל ההכרה נגזרת מן הניסיון והן על הגישה האומרת שאפשר להגיע אל ההכרה הממשית של טבע העולם באמצעות התבונה בלבד, בלי להזדקק להנחות נסיוניות.
היות ומקור הידיעה האינטואיטיבית אינו מודע, נוצרה סביב האינטואיציה שורה של רעיונות מיסטיים. מיסטיקנים תלו את תחושת הידיעה האינטואיטיבית ברעיונות שונים ומגוונים, וביניהם קשר ישיר עם אלהים, גלגול נשמות ותודעה קולקטיבית. ההסבר הפשוט לתחושות אלה מצביע על הערפול של הזיכרון האנושי, שלא תמיד כולל מקורות מדויקים לנתונים הצפונים בו. ישנן דעות לפיהן אורח החשיבה המערבי הדוגל ברציונליות, מרחיק את האדם המודרני מלהאזין לקולה של האינטואיציה הנתפשת כפרימיטיבית. זאת לעומת תרבויות מזרחיות בהן מרבים יותר להתנהג בהתאם לתחושה הפנימית. נכון הוא, שמחקר וניסוי מדעיים אינם מתבססים על אינטואיציה ולא על קולות פנימיים כלשהם - שהרי מטרת המחקר המדעי להוכיח או להפריך ידיעות, אף כאלו שמקורן באינטואיציה. אך מנגד ניתן לטעון שגילויי היצירתיות הרבים שבמדע - הבאים לידי ביטוי בתגליות, בהמצאות, בתיאוריות מדעיות שונות ובפרצי יצירתיות לא צפויים - נובעים גם הם באופן אינטואיטיבי ולאו דווקא בהליכי חשיבה מסודרים (אם כי לאחר הגילוי יש להוכיח את תקפותו בשיטות מדעיות מקובלות).

שי טובלי מתוך מילון המושגים הרוחניים השלם. מאגר ששם לו למטה להביא בהירות למושגים הרוחניים הבסיסיים כדי להעשיר את המחפש הרוחני המתחיל והמתקדם כאחד.

שי טובלי, מורה רוחני ואיש חזון, יחד עם שותפו אילון לסטר מביאים לעולם ידע רחב היקף לאין שיעור שכל כולו הוא תשתית ליצירתה של תרבות אנושית חדשה. תחומי הידע המועברים על ידם נותנים מענה לכל הבעיות האנושיות היומיומיות ומציעים ראייה ייחודית ויצירתית בשילוב עם פתרונות מעשיים. הידע שמביאים שי טובלי חולש על נושאים כמו: מערכות יחסים וסקס, נשיות אמיתית, גבריות אמיתית, מהי המשמעות העמוקה של חיים בתוף גוף אנוש, מהי מערכת היחסים הנכונה שיכולה להיות לנו עם כדור הארץ, רפואה חדשה, פסיכולוגיה חדשה ועוד. ביקורת סרטים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב