דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אין חובה לספר למעביד על הריון בזמן ראיון עבודה 

מאת    [ 16/12/2008 ]

מילים במאמר: 402   [ נצפה 3890 פעמים ]


אין כל חובה לספר למעסיק על היותך הרה בעת ראיון עבודה,
סקירת פסיקה מאת עו"ד רחל שחר

רבות מתלבטות, האם מחובתה של אישה הרה המגיעה לראיון עבודה, לספר למעביד על מצבה? האם מדובר בחוסר אמינות או התנהלות סבירה בשוק העבודה הנוכחי? בית הדין לעבודה פסק כי במהלך ראיון עבודה אין כל חובה לספר למעסיק על ההריון.
ביה"ד לעבודה, כב' השופט יצחק לובוצקי, עב 3662/05 ארביב נ' פואמיקס בע"מ עסק בסוגיה זו. התובעת עבדה אצל המעביד כמזכירה ופוטרה לאחר תקופה של 4 חודשים, ב- 30.4.04, בהיותה בחודש החמישי להריונה. התובעת טענה כי פוטרה ימים ספורים לאחר שהודיעה למעבידה על הריונה ולכן ניתן להסיק כי פוטרה עקב הריונה ומשכך ביקשה פיצוי. לחילופין טענה התובעת ל"חוסר תום לב" מצד המעביד, דבר המחייב על פי ההלכה פסיקת פיצוי כספי. המעביד הכחיש טענות אלה של התובעת וטען כי סיבת הפיטורים היתה תפקוד לקוי של התובעת.

ביה"ד לעבודה פסק לטובת התובעת בפיטורים שלא בתום לב. ביה"ד הסתמך על עדותו של עד ההגנה בה הוא סיפר כי המעביד יזם את הפיטורים בשל הכעס הרב שהיה לו כלפי התובעת, אשר העזה שלא לספר לו על דבר הריונה, עם קבלתה לעבודתה.
ביה"ד לא קיבל את טענת הנתבע וקבע כי התובעת לא פוטרה רק בשל תפקוד לקוי אלא פוטרה רק לאחר גילוי דבר הריונה למעביד. על כן ניתן ללמוד מכך כי גם אם היו נסיבות נוספות לפיטורי התובעת, סיבת אי גילוי ההריון במהלך ראיון העבודה היא אחת מהסיבות לפיטורין ואפילו אם סיבה זו לא היתה החשובה מכולם, די בכך כדי לקבוע כי מדובר "בפיטורים בחוסר תום לב" המזכים בפיצוי של ממון.

ביה"ד קבע כי מאחר ואין החוק מחייב אישה לדווח למעביד על תחילת הריון בעת מועמדות לעבודה, ממילא נאסר מכללא על מעביד לדרוש מהעובדת גילוי הריונה בעת "ראיון הקבלה לעבודה". על כן לא היתה חובה על התובעת לגלות למעביד על תחילת הריונה ודבר זה לא יחשב כהתנהגות בחוסר תום לב מצד התובעת.
המעביד מצידו לא היה אמור לשקול את התנהגות התובעת (בכך שבחרה שלא לספר על הריונה) בהחלטתו האם לפטרה. במידה והמעביד בכל זאת שקל את פיטוריה עקב גילוי הריונה, די בכך כדי לקבוע כי המעביד פיטר את התובעת ב"חוסר תום לב".
ביה"ד פסק לתובעת פיצויים מכח הפרת העיקרון הכללי של השוויון, עקב התנהגות חסרת תום לב של המעביד המפרה את "עיקרון השוויון" בסך של 20,000 ש"ח כפיצוי בגין "פיטורים שלא כדין" שנעשו בחוסר תום לב, וכן סכום נוסף של 3,000 ש"ח בצרוף מע"מ כשכ"ט עו"ד.
הכותבת הינה עו"ד לדיני עבודה ומשפט אזרחי מסחרי, אין באמור במאמר משום ייעוץ משפטי.





רחל שחר, עו"ד ומגשרת מוסמכת. מנהלת פורום זכויות נשים בהריון באתר http://www.doctors.co.il עו"ד שחר עוסקת, בין היתר, בייעוץ משפטי ראשוני בתחום דיני העבודה במסגרות שונות. בעלת ניסיון של ייעוץ וטיפול משפטי בעובדים בכלל ובנשים עובדות בתחומי דיני העבודה השונים בכלל ועבודת נשים בפרט ובכלל זה: הפרת זכויות עבודה במהלך טיפולי פריון, פיטורי נשים עובדות בהריון ולאחר לידה.
עו"ד שחר 052-4616973



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב