דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקשר בין שימוש בסמים לפגיעה מינית ואונס 

מאת    [ 09/12/2008 ]

מילים במאמר: 1999   [ נצפה 7809 פעמים ]

על הקשר בין תקיפה מינית לשימוש בסמים.

רני לוי

על הקשר בין תקיפה מינית בעבר לבין שימוש והתמכרות לחומר ממכר, נתונים סטטיסטים.

מחקרים רבים הוכיחו כי קיים קשר בין פגיעה מינית בילדות לבין שימוש בסמים. בר גיורא ושלו (1), בסקירתם מחקרים העוסקים בהשפעותיה של התעללות בשנות הילדות על פסיכופאתולוגיה במבוגרים, מצאו מספר מחקרים המראים קשר זה: דנקן וחב' (2) מראים כי נשים שעברו התעללות בילדות סובלות יותר מדיכאון, PTSD , והתמכרויות. מולן וחב' (3) מצאו קשר בין התעללות מינית לבין התמכרויות והתנהגות אובדנית. וילסינק וחב' (4) הראו כי התעללות מינית היא גורם סיכון להתמכרויות פסיכופאתולוגיה ובעיות מיניות. וווידום וחב' (5) הראו כי הקשר בין התעללות בילדות לבין התמכרויות הוא מובהק כאשר הוא מבוסס על דיווחים רטרוספקטיבים.
הקשר בין תקיפה מינית לבין התמכרות הוכח אצל נשים וגברים כאחד, כאשר נשים ידווחו יותר מגברים על ההתעללות שעברו(6).

הסברים לקשר בין תקיפה מינית להתמכרות לחומרים ממכרים.

נתן למצוא הסברים רבים ומשכנעים אשר יראו איך התקיפה המינית וההתמכרות משתרגים יחד בנפש האדם הפונה לעזרה.
אפשר לראות את השימוש כהענשה עצמית של הנפגעת את עצמה (7). הענשה הבאה כתוצאה משנאה עצמית אותה חשה הנפגעת. הסם מהווה דרך של תקשורת בין הנפגעת לחלק השנוא בה, שנוצר עקב הפגיעה המינית. החלק הזה הוא תוצאה של ההרגשה כי היא לא בסדר מלוכלכת מגעילה זהו הזעם המופנה פנימה כהרס עצמי במקום החוצה כלפי התוקף. אנו יודעים כי אחת מהתוצאות של הפגיעה המינית היא הדיסוציאציה, הניתוק ההגנתי של הנפגעת מרגשותיה זיכרונה או גופה. השימוש בחומר הממכר מעלה את התחושות המתיחסות לאותו חלק שנוא מנותק ומתקשרות איתו.
אקט התקיפה המינית הוא אקט של לקיחת שליטה ושל אובדן שליטה מצד הנפגעת . כחלק מההשפעה של התקיפה אפשר לציין את חוסר היכולת של הנפגעת לשלוט על רגשותיה דבר השבא לידי ביטוי בהתפרצויות כעס וזעם או בכי כהצפה רגשית. השימוש בחומר ממכר יכול להפוך לדרך כושלת של הנפגעת לנסות ולהשיג שליטה על רגשותיה (8).
השימוש בחומר ממכר יכול לשמש גם כדרך להתגבר על בדידות הנובעת מקושי ביצירת קשרים חבריים וזוגיים וקושי באינטימיות. הסם או האלכוהול משמשים כדרך למלא את הרייק הנוצר בבדידות ועוזר להתגבר עליו (7). החומר הממכר מאלחש את החרדה הקשורה לקירבה הפיסית הופך להיות הכרחי בשעת נסיון לקיום יחסי מין, דבר המגביר את התלות בו(9).
החומר הממכר משמש גם כתרופה או כתחליף לתרופה. הנפגעת תזהה את הסם כחומר אשר גורם להרגעה ותחושה נעימה אם כי לזמן קצר ותשתמש בו כ - SELF MEDICATE 10))
חשוב להזכיר את ההסבר הגנטי הטוען לנטייה מוקדמת להתמכרות אצל מכורים, הסבר זה הוא היחיד שלא רואה את הקשר בין התקיפה המינית לבין ההתמכרות. הסבר נוסף שלא רואה את הקשר הישיר הוא הסביבתי הטוען כי השימוש בסם או באלכוהול הינו תוצאה של הנורמות הנצפות על ידי האדם מקטנותו בבית גידולו ונתן להוכיחא את התורשה הסביבתית של ההתמכרות.
אפשר לומר כי קשה מאד לבודד הסבר אחד ולהעדיפו על אחר וראוי לראות בהתמכרות תוצאה של מספר סיבות שאחת מהחשובות בינהן אם כי לא היחידה היא התקיפה המינית שעבר המכור בעברו.
נתן לפתוח בהסבר הגנטי האומר כי
ההסבר הגנטי - הסבר נוסף לשימוש בסמים ואלכוהול אצל נפגעי תקיפה מינית הוא ההסבר הגנטי שאומר כי הייתה קיימת נטייה מולדת מוקדמת להתמכרות אשר מקרי התקיפה המינית זרזו והפכו את הנטייה לשימוש.

איתור בני נוער מכורים נפגעי תקיפה מינית.

האיתור המוקדם של בני נוער שעברו תקיפה מינית חשוב ביותר. מחקרים הראו כי טיפול מוקדם בנפגעים תרם להתקדמות הטיפול ולשיקום הנפגע (11). הטראומה זוכה לעיבוד בטרם החלו תוצאותיה ארוכות הטווח, כגון דיכאון התנהגות עבריינית, התמכרות, ירידה בדימוי העצמי, הידרדרות בלימודים, התנתקות מחברים ומשפחה, מחשבות אובדניות ויאוש להשפיעה.
קשה לאתר נערים ונערות שעברו תקיפה מינית וזאת מתוך מספר סיבות:
1. רגש הבושה החזק המונע מהם לספר את סודם.
2. תקיפה מינית והשפעותיה אינן נכרות באופן חיצוני, דבר שאינו מאפשר איתור וזואלי.
3. הסטיגמה החברתית שנוטה להאשים את הפונה ומונעת להרגיש שאם יספר יקבל את המענה שצריך, אלא אפילו ההפך - יהפוך למושא ללעג ובוז.
4. מנגנון הדחקה והכחשה אשר מונע מהנפגע עצמו להכיר בכך שעבר תקיפה מינית.
5. איום שאם ידווח האירוע יאונה להם רע מצד התוקף.

סמנים שיכולים לעזור באיתור:

חשוב לציין כי אין ממש סימנים ברורים היכולים לעזור באיתור ורב הכסוי על הנגלה. אין בכח הסימנים המובאים להלן להראות באופן חד משמעי דבר, אדם יכול להראות סימנים שונים שמשמעותם תיהיה שונה בסופו של דבר מזאת שחשבנו. יש לראות בסימנים אלו לא יותר מנקודות אזהרה, היבהובים הדורשים תשומת לב ובדיקה מעמיקה יותר.

א. ירידה בתפקוד היום יומי במסגרות החברתיות הקיימות, או מעבר לקבוצת חברים אחרת המנותקת מהראשונה.
ב. הפרעות אכילה לסוגיהן, מצב רוח מדוכדך באופן מתמיד. התנהגות פרובוקטיבית או נטייה להסתגרות והימנעות מקרבה (התנהגות זאת אופיינית לנערות, אך אפשרית גם אצל נערים).
ג. אלימות, התפרצויות כעס, התנהגות עבריינית או הסתגרות, תקיפה של אחרים. (התנהגות זאת מאופיינת לנערים, אך אפשרית גם אצל נערות).
ד. דיבור על מין באופן שמושך את תשומת הלב או גועל והתרחקות מהנושא.
ה. תלונות על קשיים בקיום יחסי מין.
ו. מחשבות אבדניות ומורבידיות, הזנחה פיזית.
אצל ילדי גן אפשר יהיה לראות התנהגות על רצף האגרסיביות לעומת התבודדות, הם יראו ידע בתחום המיני שאינו מותאם לגילם, יבצעו פעולות מיניות עם חברים, ידווחו על קשיים בשינה, סיוטי לילה, בעיות סומטיות כגון אודם באיזור פי הטבעת ואיבר המין פריחה בעיות עיכול, אוננות קומפולסיבית.
אפשר לראות כי כל חלק ניכר מהסימפטומים שנזכרו נעים על רצף בין קצוות כמו למשל מעט והרבה כשמדובר ביחס או דיבור על מין והפנמה והחצנה, כמו כשמדובר בכעס ואלימות.

טיפול במכורים שעברו תקיפה מינית.

רקע:
לצורך הבנה ראשונה של נושא הטיפול בתקיפה מינית יש צורך בהבחנה בסיסית בין מקרים בהם קרתה התקיפה לפני זמן קצר לבין האם קרתה בעבר. עוד הבדל חשוב הוא בין טראומה חד פעמית לטראומה מתמשכת, האם אותה נפגעת עברה מספר מקרים של תקיפה מינית על ידי אותו אדם או על ידי אנשים שונים, או אם נפגעה פעם אחת.
אם מדובר במקרה חד פעמי שקרה לפני זמן קצר ניתן לאמץ את השיטות הנפוצות לטיפול בטראומה הידועות לנו.
במקרה שהטראומה קרתה בעבר יש צורך בטיפול ארוך יותר הלוקח בחשבון את הנזק המצטבר של האירוע הטראומתי על הפונה.
מחקרים הראו כי נשים פונות לעזרה בגין בעיות נלוות כגון דיכאון או התמכרויות ופחות עקב התקיפה המינית שעברו. אצל נשים מכורות כמו גם לא מכורות קיים קושי לדבר על הפגיעה שעברו וכן הן נמנעות או מתקשות להגדיר את התקיפה כתקיפה (12). כמו כן הן מתקשות לקשר בין התקיפה המינית לבעיות שאיתן הן מגיעות לטיפות קרי דיכאון או התמכרות או דבר אחר .

שלבים בטיפול:
אין הכוונה בסקירה כה קצרה לתאר את הטיפול בנפגעים ונפגעות תקיפה מינית. אמנה כאן מספר שלבים בטיפול, כפי שמופיעים אצל הרמן (13), וזאת רק בכדי להתמקד בדילמות העולות מטיפול בנפגעות ונפגעים מכורים.
כל התקדמות בטיפול היא ספירלית, נקודות שהופיעו ונעלמו חוזרות ובאות שוב במובנים עמוקים יותר הן מבחינת ההכרה והן הרגש. השלבים הם תאור סכמטי של תהליך ארוך מאד ומשתנה תדיר:
הצעד הראשון הטיפול בנפגעת חייב להיות יצירת סביבה בטוחה שתאפשר לנפגעת לשוחח על הפגיעה ולחשוף אותה. בכדי לצוק סביבה בטוחה נדרשת מידה רבה של אמון בין הנפגעת למטפלת. אפשר לומר כי עצם יצירת הקשר הטיפולי הוא מטרת הטיפול, זאת בגלל הליקוי והקושי הרב ביצירת קשרים אצל הנפגעת. תפקיד המטפל: להיות שומר מכיל ומאפשר ועוזר ביצרת האמון.
לאחר בניית הקשר הראשוני רצוי לגעת בנושאים הקשורים לבושה. המטרה היא לאפשר לנפגעת להתמודד עם רגשות שליליים שמפנה כלפי עצמה ולהחליפם באחרים חיוביים יותר שבהם יש לה ערך עצמי. תפקיד המטפל בשלב זה הוא מתן לגיטימציה לתחושת הבושה והכלתה.
כאשר יורדת הביקורת העצמית והשנאה העצמית מתפנה המטופלת לספר את פגיעתה באופן מלא יותר, מה שמאפשר קשירת קשר בין העבר להווה. אשרור הטראומה והפיכתה לאירוע שקרה באמת עוזרים לשקם את תחושת השליטה ששל הנפגעת. שלב זה נקרא ע"י הרמן שלב ה"זכרון והאבל" בשלב הזה חוזרת הנפגעת ומתארת את מה שקרה לה תוך כדי עיבוד רגשי של הארוע והרגשות הנלוות אליו. אותו עיבוד ריגשי הוא מתן לגיטמציה לרגשות הקשורים בארוע והאפשרות לבטא אותם בסביבה בטוחה. המטרה של הדיבור על האירוע הוא להפוך את האירוע הטראומטי לחלק מהנרטיב של ההיסטוריה של הנפגע. תפקיד המטפל להיות עד מאזין נוכח.
לאחר העיבוד הרגשי יש מקום לאינטגרציה נוספת של האישיות הכוללת את החומר המעובד ופיתוח יכולת התמודדות אחרות מול המציאות, וזאת במישורים שונים של יחסי אנוש ושל מסגרות תעסוקה מושמעות. תפקיד המטפל להיות מלווה ותומך ומעצים.

מתי לטפל במה?
אחת הדילמות המדוברות בנושא הטיפול במכורים שחוו תקיפה מינית היא השאלה מתי לטפל במה ?
מתוך בדיקה אישית שלי את החומר העוסק בטיפול בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית אשר משתמשים בסמים ראיתי כי: כאשר הממלצים הם אנשים הגמילה בסמים נמצא מודלים המדברים על נקיון מסמים כתנאי הכרחי לטיפול בנושא הטראומה המינית וזאת מתוך הסברה כי אין ערך לעיבוד ריגשי כאשר מדובר באדם תלותי בסמים 14)). Briere (8) אפילו מציעה לחכות כשנה לאחר הגמילה לפני הנגיעה בנושאי הטראומה המינית. גישה זאת משותפת גם לפסיכיאטריה הרואה בשימוש בסמים מחלה כשלעצמה ולא סימפטום.

לעומתם אנשי הטיפול בנפגעות ונפגעים מראים כי אי ההיתחסות לתקיפה מהווה גורם לנסיגה חזרה אל הסם ולכן יש טעם בהיתיחסות לפגיעה עוד בשלבי הגמילה. לפעמים אין ההמתנה לניקיון מהסם אפשרית עקב זכרונות טראומתיים חוזרים אשר יכולים לגרום להתפרצויות כעס ולהגברת הדיכאון דבר שיכול לגרום לחזרה לשימוש בחומר הממכר (7).

ברצוני להציע כי עיבוד החומר הטראומטי והגמילה מהשימוש מתחלפים בין חזית לרקע בהתאם לשלב שבו נמצא הפונה:

1. מקום התקיפה בשלב הגמילה: בשלב הגמילה, התקיפה נמצאת ברקע כגורם המקשה על הגמילה. ההתגברות על הסם יכול להיות שלב ראשון בהתמודדות עם הטראומה ולקיחת אחריות על החיים. על ידי הפסקת השימוש והתמודדות עם הגמילה מפתחת הנפגעת יכולת לשמירת גבולות, בקורת עצמית, ערכה העצמי עולה והיכולת לטפל בנושאים עמוקים מתאפשרת (7). בשלב זה התכנים הקשורים לטראומה יועלו רק בהקשר לגמילה ולא בהקשרים רחבים יותר כמו יחסים בין אישיים.

2. מקום הגמילה בשלב עיבוד הטראומה: בשלב עיבוד הטראומה תשמש הגמילה והשימוש בחומר הממכר כרקע בעוד התקיפה תהיה במרכז. אם קודם בשלב הגמילה הייתה התקיפה מה שהקשה על הגמילה - הרי כאן עכשיו הגמילה ותוצאותיה הם אלו המקשים על עיבוד הטראומה.

הריקוד:
אחד הנושאים החשובים ביותר בעבודה עם נפגעות תקיפה מינית שמכורות לסמים או לאלכוהול הוא הריקוד בין התכנים של האונס לתכנים של ההתמכרות והגמילה. על המטפל לנסות לדעת מתי לפנות לתקיפה המינית כגורם וכמניעה ומתי להתייחס לחומר הממכר כמוטיבציה לפעולה.
הטיפול נע בין שתי הנקודות של התקיפה המינית והשימוש בחומר ממכר כאשר המטפלת עוזרת לנפגעת להתמודד עם התכנים הקשים הקשורים לפגיעה מבלי לחזור לשימוש. המטרה כאן היא להעביר את המיקוד מצריכת החומר הממכר לעסוק בטראומה. חלק מהטיפול הינו ברור סיטואציות אשר הרגש העולה מהן כמו גם המחשבות הנלוות להן יכולים להביא לחזרה לשימוש. איתור הנקודות להללו ולמידה להתמודד איתן יכולים לעזור מפני חזרה לשימוש. הקושי כאשר מדובר בנפגעת תקיפה מינית הוא שאותן נקודות מהן צריכה הנפגעת להזהר הן גם אלה אותן צריך לברר בטיפול. מצב זה דורש תשומת לב טיפולית רבה ורגישות באשר ליכולת של הנפגעת להתמודד עם המצבים המסוכנים.







REFERENCES

1. בר גיורא, נ., שלו, א., השפעותיה של התעללות בשנות הילדות על פסיכופתולוגיה במבבוגרים. "שיחות", כרך ט"ו, חוב' מס' 3 , יוני 2001.

2. Rosenberg S.D.. Drake R.E. Mueser K., New directions for treatment reaserch on sequelae of sexual abuse in persons with severe mental illness. Violence Vict., Summer, 11(2). 1996.

3. Green A.H., Comparing child victims and adult survivors: Clues to pathological of child sexual abuse. J. Am. Acad. Psychanal., Winter, 23(4): 655-670, 1995.

4.Davies Netzley S., Hurlburt M.S Hough R.L., childhood abuse as a precursor to homlessness for homeless women with severe mental illness. Violence Vict. Summer 11(2). 1996.

5.Young E.A., Ableson J.L., et al., childhood adversary and vulnerability to mood and anxiety disorder. Depress. Anxiety, 5(2): 66-72,1997.


6. Root, M. P. (1989). Treatment failures: The role of sexual victimization
in women's addictive behavior. American Journal of Orthopsychiatry, 59,
542-549.

7. Evans, S., & Schaefer, S. (1987). Incest and chemically dependent women:
Treatment implications. Journal of Chemical Dependency Treatment, 1, 141-173.
Finkelhor, D. (1986). A source book on child sexual abuse. Newbury Park,
CA: Sage.

8. Briere, J. (1989). Therapy for adults molested as children: Beyond survival.
Mexico: Springer.

9. Bruckner, D. F., & Johnson, P. E. (1987). Treatment for adult male victims
of childhood sexual abuse. Social Casework, 68, 81-87. Cavallin, H. (1966).
Incestuous fathers: A clinical report. American Journal of Psychiatry,
122,1132-1138.

10. Summit, R. C. (1983). The child sexual abuse accommodation syndrome. Child Abuse & Neglect, 7, 177-193.

11. Porter. E. (1986). Treating the young male victim of sexual assault. Syracuse, NY: Safer Society Press.

12. NELSON-ZLUPKO, DORE, KAUFFMAN, KALTENBACH, Journal of Substance Abuse Treatment, Vol. 13, No. 1, pp. 51-59, 1996.


13. הרמן. ג'ודית לואיס. טראומה והחלמה. עם עובד. 2001.




רני לוי


עובד סוציאלי (M.S.W)

פסיכותרפיסט.

מנחה קבוצות מוסמך.

עובד במסגרת המחלקה הפסכיאטרית באיכילוב, ובקליניקה פרטית בת"א.

אוריאנטציה הפסיכודינאמית-פסיכואנליטית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב