דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכם בדבר שעות נוספות גלובליות 

מאת    [ 27/11/2008 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 8089 פעמים ]



על מי חובת ההוכחה בתביעה לשעות נוספות? האם הסכם בדבר שעות נוספות גלובליות הינו חוקי?

עו"ד רחל שחר, מנהלת משרד עורכי הדין המתמחה במשפט מסחרי ודיני עבודה מסבירה:

סעיף 5 בחוק לחוק הגנת השכר קובע כדלקמן: "עובד שחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, חל לגביו ונקבע לו שכר עבודה הכולל תשלום בעד שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית כאמור בחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, או הכולל דמי חופשה, תמורת חופשה או פדיון חופשה כאמור בחוק חופשה שנתית, תשי"א-1951 - רואים את השכר שנקבע כשכר רגיל בלבד, אלא אם נקבע אחרת בהסכם קיבוצי לגבי תשלום בעד שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית וההסכם אושר לענין זה על ידי שר העבודה".

החוק אם כן קובע איסור לכלול בתוך השכר את השעות הנוספות של העובד וכל זאת אלא אם שר העבודה אישר זאת במסגרת הסכם קיבוצי החל על המעביד והעובד.
זאת ועוד, הסעיף קובע שאם שולמו שעות נוספות כחלק משכר רגיל יראו את השעות הנוספות כאילו הם חלק מהשכר הרגיל.

סוגיית תשלום שעות נוספות באופן גלובלי הגיעה לא אחת לשולחנו של בית הדין לעבודה ובמסגרת זאת קבע בית הדין לעבודה כללים מנחים בשאלה מתי ייחשב התשלום כשעות נוספות ומתי כתשלום גלובלי:

1. הלכה היא שעל התובע גמול שעות נוספות לפרט את תביעתו, לכמת אותה כראוי, ולהוכיח לא רק את עצם עבודתו בשעות נוספות אלא גם - ובמיוחד - את היקפה ואת התשלומים המתחייבים מכך (ע"ע 1059/02 עמיר עבילאה - מדינת ישראל, עבודה ארצי, כרך לג(95),38). ההמלצה לכן הינה לשמור היטב את כרטיס הנוכחות בעבודה שכן בלעדיו קיים קושי להוכיח את התביעה.

2. עם זאת, כבר נפסק כי " מקום עבודה שבו קיימת מסגרת שעות קבועה , ההנחה המשפטית היא שהעובד עבד את אותן השעות , להוציא הפסקות העולות מעצם מהותו של מקום העבודה".נ לכן, עובד שעובד במקום עבודה בה השעות הן מוגדרות יוכל להוכיח ביתר קלות את תביעתו. דב"ע לז/1-2 תופיק חלב מחמוד נ' דקל מרקט, פד"ע ח 343.

3. על מנת למנוע מצבי אי הבנה מומלץ לחתום עם העובד על הסכם עבודה ברור המגדיר מהן שעות עבודתו.


4. הלכה פסוקה היא שגם אם עובד מקבל שכר ממעסיקו ואינו תובע מיידית את השעות הנוספות הוא יוכל לתבוע אותם אף לאחר עזיבת מקום העבודה והעובד אינו נתפס כמי שוויתר על זכויותיו.

5. המסקנה מהאמור לעיל היא שכאשר מעסיק מתכוון להעסיק עובד בשעות נוספות ומעוניין לשלם על כך תשלום גלובלי עליו לעשות הפרדה בתלוש השכר בין שעות נוספות לשכר רגיל, בשורה נפרדת ובהפרדה ברורה וחד משמעית, וכך לא תוכל לעלות טענה על אי תשלום שעות נוספות. כמו כן על המעסיק לחשב את התוספת על שעות נוספות כך שהשיעור המשולם יהיה לפחות מה שהיה משולם אילו קיבל גמול שעות נוספות בעד שעות נוספות אותן עבד בפועל.


6. חשוב להדגיש כי במקרה בו מחליטים לתת סכום גלובלי עבור שעות הנוספות, במקרה כזה, העובד יקבל את התוספת עבור שעות נוספות גם אם לא עבד את מכסת השעות הנוספות בפועל. על כן על כל מעסיק לבחון האם אכן יש צורך בתשלום גלובלי של שעות נוספות או שמא יש לשלם על כל שעה נוספת בנפרד.


אין באמור במאמר זה להוות תחליף לייעוץ משפטי. לשאלות בנושא המאמר ניתן לפנות לעו"ד רחל שחר 052-4616973


?




רחל שחר, עו"ד ומגשרת מוסמכת. מנהלת פורום זכויות נשים בהריון באתר http://www.doctors.co.il עו"ד שחר עוסקת, בין היתר, בייעוץ משפטי ראשוני בתחום דיני העבודה במסגרות שונות. בעלת ניסיון של ייעוץ וטיפול משפטי בעובדים בכלל ובנשים עובדות בתחומי דיני העבודה השונים בכלל ועבודת נשים בפרט ובכלל זה: הפרת זכויות עבודה במהלך טיפולי פריון, פיטורי נשים עובדות בהריון ולאחר לידה.
משרדה של עו"ד שחר מספק, בין שאר תחומיו, הכנת חוזים אישיים וייעוץ משפטי בתחום דיני עבודה הן בסקטור הפרטי על כל רבדיו והן במגזר הציבורי. בזכויות עובדים ע"פ חוזים אישיים/צווי ההרחבה במשק ו/או דיני המגן הכלליים.טל' ליצירת קשר 052-4616973



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב