בג"ץ 7181/08, רון לוינטל ואח' נ' שר הפנים ואח'
כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופטת א' חיות, כבוד השופט י' דנציגר
10.11.2008
העובדות:
1. העותרים הינם חברי מועצות מקומיות וסיעות שונות במועצות מקומיות. השר הינו הממונה על העיריות, ראשי העיריות, חברי מועצות הערים והתנהלות העיריות והאורגנים השונים שלהן, וזאת מכוח פקודת העיריות ודברי חקיקה נוספים. בנוסף, משמש השר כחבר במפלגת "קדימה" (להלן - המפלגה) ועד לבחירות הפנימיות שהתקיימו במפלגה לפני מספר שבועות, שימש השר כמועמד לעמוד בראשותה.
2. לטענת העותרים, הגם שמערכת הבחירות לרשויות המקומיות החלה עם מינויים של פקידי הבחירות ומסירת ספרי הבוחרים למועמדים על ידי משרד השפנים כבר ביום 16.6.08, הרי שרק ביום 12.8.08, כחודשיים לאחר פתיחת מערכת הבחירות האמורה ופחות משלושה חודשים לפני סיומה, פרסם דובר השר הודעה לפיה הוציא השר את הצו נשוא העתירה, לפיו יקטן מספרם של חברי מועצות הערים בערים הגדולות.
החלטה:
1. בהתאם לסעיף 19 לפקודת העיריות ולסעיף 6 לצו המועצות המקומיות (א), התשי"א-1950 וסעיף 6 לצו המועצות המקומיות (ב), התשי"ג-1953 (להלן יקראו שניהם יחד - צו המועצות המקומיות), המחוקק הסמיך את השר, לקבוע את מספר החברים בכל מועצה מקומית, בהתאם למספר התושבים בכל מועצה. אשר על כן, מוסמך השר לקבל החלטה בדבר מספר החברים במועצה של רשות מקומית.
2. עם זאת, נפל פגם בעיתוי בו התקבלה ההחלטה. בית משפט זה פסק זה מכבר כי אין לבצע שינוי בנוהליה של מערכת בחירות לאחר שזו התחילה, כאשר אין מקום לשנות את "כללי המשחק" במהלך התקופה בה מתנהלת מערכת הבחירות. ודוק - אין מקום לבצע שינוי בנוהלים לאחר שמערכת הבחירות התחילה, בין אם מבקש השינוי הוא מי שמבקש להתמודד במערכת הבחירות ובין אם מדובר בשינוי בנוהלים על פי החלטתו של השר הממונה או של רשות מינהלית אחרת.
3. מערכת הבחירות לרשויות המקומיות החלה בחודש יוני 2008. די בעיתוי המאוחר בו התקבלה ההחלטה והוצא הצו כדי להביא למסקנה לפיה קיים פגם בהחלתו של הצו על מערכת הבחירות הקרובה לרשויות המקומיות.
כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופטת א' חיות, כבוד השופט י' דנציגר
10.11.2008
העובדות:
1. העותרים הינם חברי מועצות מקומיות וסיעות שונות במועצות מקומיות. השר הינו הממונה על העיריות, ראשי העיריות, חברי מועצות הערים והתנהלות העיריות והאורגנים השונים שלהן, וזאת מכוח פקודת העיריות ודברי חקיקה נוספים. בנוסף, משמש השר כחבר במפלגת "קדימה" (להלן - המפלגה) ועד לבחירות הפנימיות שהתקיימו במפלגה לפני מספר שבועות, שימש השר כמועמד לעמוד בראשותה.
2. לטענת העותרים, הגם שמערכת הבחירות לרשויות המקומיות החלה עם מינויים של פקידי הבחירות ומסירת ספרי הבוחרים למועמדים על ידי משרד השפנים כבר ביום 16.6.08, הרי שרק ביום 12.8.08, כחודשיים לאחר פתיחת מערכת הבחירות האמורה ופחות משלושה חודשים לפני סיומה, פרסם דובר השר הודעה לפיה הוציא השר את הצו נשוא העתירה, לפיו יקטן מספרם של חברי מועצות הערים בערים הגדולות.
החלטה:
1. בהתאם לסעיף 19 לפקודת העיריות ולסעיף 6 לצו המועצות המקומיות (א), התשי"א-1950 וסעיף 6 לצו המועצות המקומיות (ב), התשי"ג-1953 (להלן יקראו שניהם יחד - צו המועצות המקומיות), המחוקק הסמיך את השר, לקבוע את מספר החברים בכל מועצה מקומית, בהתאם למספר התושבים בכל מועצה. אשר על כן, מוסמך השר לקבל החלטה בדבר מספר החברים במועצה של רשות מקומית.
2. עם זאת, נפל פגם בעיתוי בו התקבלה ההחלטה. בית משפט זה פסק זה מכבר כי אין לבצע שינוי בנוהליה של מערכת בחירות לאחר שזו התחילה, כאשר אין מקום לשנות את "כללי המשחק" במהלך התקופה בה מתנהלת מערכת הבחירות. ודוק - אין מקום לבצע שינוי בנוהלים לאחר שמערכת הבחירות התחילה, בין אם מבקש השינוי הוא מי שמבקש להתמודד במערכת הבחירות ובין אם מדובר בשינוי בנוהלים על פי החלטתו של השר הממונה או של רשות מינהלית אחרת.
3. מערכת הבחירות לרשויות המקומיות החלה בחודש יוני 2008. די בעיתוי המאוחר בו התקבלה ההחלטה והוצא הצו כדי להביא למסקנה לפיה קיים פגם בהחלתו של הצו על מערכת הבחירות הקרובה לרשויות המקומיות.
את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il
http://www.takdin.co.il