דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם הפרפקציוניזם הורג אותך? 

מאת    [ 17/11/2008 ]

מילים במאמר: 1424   [ נצפה 3446 פעמים ]

האם הפרפקציוניזם הורג אותך?

רוני דוניץ



In order to go on living one must try to escape the death in perfectionism-Hannah Arendt, German-Jewish philosopher and political scientist.



שמתי לב לתופעה מרתקת אצל מספר לא מבוטל של המתאמנים איתי. בתחילתו של תהליך אני נוהג להזמין את המתאמן למלא שאלון של "חקירה עצמית", העוסק בסקירה וניתוח של נקודות שונות המאפיינות אותוה. קטגוריה אחת מכונה "נקודות החוזק שלך" או כפי שאנו מכנים, "החוזקות". אחת מהתשובות שמתאמנים נוטים להעלות היא "פרפקציוניזם". ישנה גם קטגוריה אחרת הנקראת "נקודות חולשה". המענין הוא שלא פעם ולא פעמיים אותו מתאמן מציין את התכונה, "פרפקציוניזם" בשני המקומות! הייתכן? ואני שואל את עצמי, כיצד יכול אותו פרפקציוניזם להוות גם חוזקה וגם חולשה בעת ובעונה אחת אצל אותו אדם?



אנו יודעים שבמציאות ישנם פרדוקסים רבים המרכיבים את חיינו, וייתכן שגם זה סוג של "פרדוקס מצוי". על פי המילון, פרוש המילה "פרפקציוניזם" אינו מסובך מידי- "הצורך להיות מושלם או להופיע ככזה". עד לא מזמן נהגו להבחין בעיקר בין שני סוגים עיקריים של פרפקציוניזם: הפרפקציוניזם ה"נורמאלי" או "סתגלני" והפרפקציוניזם ה"ניורוטי" או ה"לא סתגלני". הפרפקציוניזם הנורמאלי- הרי הוא הפרפקציוניזם ה"טוב" - עשוי להניע בני אדם אל עבר הצטיינות בהישגים ולספק להם מוטיבציה להתמודד ואף להתגבר על מכשולים. הפסיכולוג רודל (1984) טוען כי "בצורתו החיובית, הפרפקציוניזם עשוי לספק את הדרבון שמוביל להישגים כבירים - שימת הלב הקפדנית לפרטים ההכרחית למחקר מדעי, המסירות שמדרבנת מלחינים להמשיך וללטש את יצירתם עד שזו משתווה לצלילים הנפלאים שהם רואים בדמיונם, והעקביות שמרתקת אמנים גדולים לכני הציור - כל אלו נובעים מן הפרפקציוניזם". ספורטאים מצטיינים רבים ידועים כפרפקציוניסטים. פרפקציוניסטים אחדים מתארים את תכונתם כפרי-ביטוי לאהבה, כבוד וההתחשבות שהם רוכשים למשימה ואו לאדם שאיתו הם בקשר.



אך הנושא נהיה יותר מורכב עקב העובדה שהגבול בין הסתגלני והלא סתגלני הוא גמיש, ולעיתים אף מעורפל מאוד. וכמו בכל תכונות האופי ישנן דרגות שונות ומינונים שונים גם בפרפקציוניזם. בגרסתו המוקצנת, הפרפקציוניסטים לא רק "משגעים" ומביסים את עצמם אלא הופכים גם את חיי הסובבים אותם לגיהינום. ישם מדענים הסבורים שהפרפקציוניזם ה"קשה" הינו מצב פתולוגי, הפרעה התנהגותית בפני עצמה העלולה להביא לדיכאון, אובססיביות, דימוי עצמי נמוך ואף למחשבות אובדניות.



ככלל, הפרפקציוניזם פועל לרעתו של האדם בכך שהוא מתמקד בפחד מהכישלון, ביקרות עצמית ומעצים את התחושה שלעולם לא "מספיק טוב" . במילותיה של מירים אדרהולט, מרצה לפסיכולוגיה שכתבה את הספר,?Perfectionsim: What?s Bad About Being Too Good?? :

"

There's a difference between excellence and perfection. Excellence involves enjoying what you're doing, feeling good about what you've learned, and developing confidence. Perfection involves feeling bad about a 98 and always finding mistakes no matter how well you're doing. A child makes all As and one B. All it takes is a parent raising an eyebrow for the child to get the message."



גוונים שונים בעולם הפרפקציוניזם



הפרפקציוניזם אינו גוש אחד אלא מכלול של זוויות והדגשים.

פרופ. גורדון פלט, מהמחלקה לפסיכולוגיה ביורק יוניברסטי בטורונטו קנדה, סבור שיש להבחין בין שלושה סוגים של פרפקציוניסטים הנבדלים בנקודת המיקוד הדומיננטי שלהם:



פרפקציוניסטים הממוקדים בעצמם- תובעים מעצמם את המושלמות.
פרפקציוניסטים הממוקדים באחרים- תובעים את המושלמות מאחרים.
פרפקציוניסטים ממקודי חברה- הממוקדים בעיקר ב "מה יגידו" עליהם ומה יחשבו עליהם אחרים.


לפי פרופ. פלט, הפרפקציוניסטים מצפים לא רק מעצמם רמה לא מציאותית אלא גם שופטים אחרים על פי אותה ציפייה, דבר שמביא אותם להתאכזב בקלות מאחרים. הפרפקציוניזם הוא מין תעודת בית-ספר שאינה נגמרת לעולם ובכך גורמת להתמקדות יתירה בפרטים ובביצועים.



דר. רנדי פרוסט, מסמיט קולג' בארה"ב, חוקר את הנושא מזה 20 שנה וגם פיתח שאלון של 35 שאלות המבחין בשישה מאפיינים המצויים אצל הפרפקציוניסטים ה"מקצוענים":

1. דאגה מעשיית טעויות: פרפקציוניסטים נוטים לתרגם כל טעות כביטוי לכישלון ולהאמין שהכישלון יגרום לאחרים לאבד אמון בהם.

2. ציפיות אישיות: פרפקציוניסטים קובעים רמת ציפיות גבוהה במיוחד וגם חשים צורך פנימי חזק לעמוד בציפיות אלה.

3. ציפיות ההורים: פרפקציוניסטים נוטים להאמין שהוריהם קבעו להם מטרות גבוהות מאוד.

4. ביקורת ההורים: פרפקציוניסטים חשים שהוריהם ביקרו אותם בילדות יתר על מידה. פלט סבור שניתן להבחין בתכונות פרפקציוניסטיות כבר בגיל 4.

5. ספקנות לגבי עשייתם: פרפקציוניסטים מטילים ספק ביכולתם לבצע משימות. לעיתים קרובות הפרפקציוניסט חש שהמשימה לא הושלמה, דבר שגורם להם להמשיך "לשפר" את הפעולה, המסמך, התכנית, וכו'. ספקנות זו מביאה לחוסר החלטיות אצל פרפקציוניסטים רבים.

6. הקפדה על סדר ודיוק: פרפקציוניסטים נוטים להדגיש סדר ודיוק בכל דבר שהם מעורבים בו. תכונה זו גם מזינה את הספקנות שלהם לגבי רמת ה"מוכנות" של אותו דבר שבו הם עוסקים.

I used to be a perfectionist, but I'm trying to improve. - Fray Pascual

הפרפקציוניזם ועולם העבודה



בלי קשר לעובדה שהרבה פרפקציוניסטים הם אנשים מוכשרים וחכמים במיוחד, הפרדוקס הוא שתכונת הפרפקציוניזם לא רק שאיננה מעלה את רמת התפקוד אלא, יש הסבורים שלמעשה הפרפקציוניזם גורם לירידה בתפקוד ובתפוקה בעבודה. הנזק מתרחש בעיקר בגלל ה"אח הקרוב" של הפרפקציוניזם-הלא הוא ה "דחיינות"- המשתקת את הפרפקציוניסט, מעכבת יוזמה או תגובה עד שכבר "מאוחר מדי".פרפקציוניסטים רבים מספרים על הישענותם על "דחף האדרנלין" שהם חווים לקראת סיום משימה "בדקה ה90", דבר המאפשר להם להגיע בהצלחה ל"קו הגמר". הבעייה היא שדפוס התנהלות מעין זה מקטין את הזמן לקבלת משוב מאחרים ומונע התפתחות של נושא בשיתוף עם מוחות אחרים ומידע נוסף.



I would rather have a good plan today than a perfect plan two weeks from now-General George S. Patton,



מה עוד שהפרפקציוניזם בעבודה עלול לגרום לאיבוד זמן ואנרגיה כאשר הפרפקציוניסט עסוק וטרוד בחיפוש המושלמות בפרטים קטנים ויחסית פחותי חשיבות, בעוד ש "העיקר" נמצא בקבלת החלטה או ביצוע שינוי הכרוך במידת מה של סיכון לפרויקט.

חוקרים שונים בנושא מביעים גם את הדעה שבעולם הגלובאלי של היום ידו של הפרפקציוניסט על התחתונה, כאשר מה שנדרש הוא תגובות מיידות ,יצירתיות והתאמה לשינויים ואתגרים.



האם אתה פרפקציוניסט?


Have no fear of perfection-you?ll never reach it. -Salvador Dali, Spanish painter



סביר להניח שאם כבר קראתם עד הלום במאמר אז נושא הפרפקציוניזם מסקרן, מעסיק ואף מרתק עבורכם. אם כן, ברצוני להזמינכם לעיין ולהתנסות ברשימה ובלינקים הבאים, כאשר המלצתי היא לא לשכוח לעשות זאת עם מידת מה של חיוך, שעשוע וחוש הומור. לא, הפרפקציוניזם אינו בדיחה, אבל בל נשכח שייתכן וכולנו מעט פרפקציוניסטים במובן מסוים- לכך הורגלנו וחונכנו. מעט הומור אף פעם לא הזיק לאדם רציני.

בכתבה שהתפרסמה ב 2004 ב BBC on-line Health, הנקראת: Why Perfect is not always Best", מובאת הרשימה הבאה לסימנים לפרפקציוניזם, שייתכן ותוכנה ויצלצל מוכר להרבה מאיתנו:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3815479.stm





סימני היכר מרכזיים שאתה פרפקציוניסט

(כמובן, הניסוח הוא בלשון זכר אך הפרפקציוניזם מוכר לנשים וגברים כאחד).

1. כאשר אתה טועה, אינך מרפה מלחשוב על הטעות.

2. אתה אדם מאוד תחרותי ואינך סובל את המחשבה שביצועיך פחות טובים מאחרים.

3. אתה מתנהל על פי הגישה, " או שאני אעשה את זה "כמו שצריך" או שלא אעשה את זה בכלל".

4. אתה תובע מאחרים להיות מושלמים.

5. אתה נמנע מלבקש עזרה מאחרים אם בקשתך זו עלולה להתפרש כחולשה אצלם.

6. אתה מתעקש בביצוע משימה הרבה אחרי שאחרים כבר התייאשו מלנסות

7. אתה נוטה לחוש במהירות בליקויים וחש צורך לתקן אנשים כאשר הם טועים.

8. אתה מודע ביותר לציפיות ותביעות של אחרים.

9. אתה מאוד מוטרד ממצב שבו אתה עלול לטעות בפני אנשים אחרים.



Does Perfectionism Cause You Stress? Take The Quiz

http://stress.about.com/library/perfectionism/bl_perfectionism_quiz.htm



Multidimensional Perfectionism Scale http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/perfectionism/



כשהפרפקציוסט מגיע למאמן



לא פלא שפרפקציוניסטים מגיעים לאימון במספרים גדולים. אני מוצא שתחושת הפער שהם חווים בין הציפיות הגבוהות והמציאות הפחות גבוהה מציקה להם וגורמת לתחושה מסוימת של תקיעות ואי-ניצול הפוטנציאל להגשים מטרות. אין בכוונתי להציע "טיפים לפרפקציוניסט" כי איני סבור שגישה זו מכבדת דיו את הנושא. אך ברצוני לשתף במספר מחשבות ושאלות לחקירה עצמית לכל אלה שההתבוננות בפרפקציוניזם מענינת וחשובה עבורם:



1. עלות-תועלת: האם עצרתם פעם והתבוננתם בכמה עולה לכם הפרפקציוניזם?האם תוכלו לדמיין את עצמכם מתפקדים ללא הדחף להיות מושלם?

2. תהליכים, ולא רק תוצאות: אם אתם מודעים לחשיבות התהליכים שקורים בחיים ולא רק ל"קו התחתון" שבתוצאה?

3. מודעות לחשיבה חיוביות: ברגע שתראו משהו שנראה לכם לא טוב בכם או בעבודתכם, האם תוכלו למצוא עוד 2 תכונות שאתם כן אוהבים בעצמכם ובעבודתכם?האם אתם מודעים לדיאלוג הפנימי שבראשכם, אותו דיאלוג השופט אתכם ללא הרף?

4. ציפיות: האם אתם מודעים לתהליך קביעת הציפיות שלכם ביום יום? מה היה קורה אילו המיקוד שלכם היה יותר בלקיחת צעדים קטנים ומדודים לביצוע ההצלחה,ופחות בניסיון להצטיין "בגדול"?

5. ביקורת ומשוב "כחברים נאמנים": האם ניתן לראות כישלון וביקורת כמקורות למידע חדש ולא כתוצאות מקובעות? האם ניתן לראות את המשוב והביקורת כמורים ורמזורים המתריעים על הצורך לשקול שינוי או גישה אחרת?

6. חמלה: האם יש מקום לחמלה בחייכם?



התיאולוג הנוצרי המפורסם מהמאה הרביעית לספירה, סיינט אוגוסטין, כתב פעם שהמושלמות של האדם נמצאת דווקא ביכולתו למצוא את חוסר המושלמות שלו עצמו. ואני תוהה האם האתגר שלנו הוא בלנסות להבין, כל יום מחדש, שה"פרויקט" הגדול בחיינו אינו האחיזה באשליה של מושלמות אלא במודעות שניתן לאהוב, ליצור,להגשים ולחיות במלואו גם בעולם שרחוק מאוד מהמושלמות? אדם חכם פעם נתן לי שיעור בהבדל בין "להיות שלם" ו "להיות מושלם". רק הבדל של שתי אותיות, הוא לימד, ואתה נמצא בעולם אחר לחלוטין. ואני בשיעור הזה רוצה לשבת עוד הרבה זמן...מה איתכם?



A beautiful thing is never perfect. -- Egyptian Proverb

רוני דוניץ, MBA, הינו מאמן אישי ועסקי המתמחה בשיטת המאסטרמיינד להנחיית קבוצות עסקיות וחברתיות.
www.dunetzcoaching.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב