דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נשיכות כלבים ? ניזקי גוף 

מאת    [ 29/10/2008 ]

מילים במאמר: 592   [ נצפה 6837 פעמים ]

ידידו הטוב של האדם הוא בעל שיניים חדות ולעיתים גם מזיקות.
פקודת הנזיקין (סעיף 41א) הסדירה את הנושא של נשיכות ותקיפות כלבים והקלה על הנפגעים על ידי קביעת אחריות מוגברת על בעלי הכלבים.
כדי לזכות בתביעה בגין ניזקי גוף שנגרמו עקב תקיפת או נשיכת כלב לא צריך להוכיח שבעל הכלב התרשל. מדובר בהטלת אחריות חמורה על בעל הכלב, גם אם אינו אשם שהנשיכה קרתה.
היקף האחריות מכסה כל סוג התנהגות שמקורו בכלב ואין צורך דווקא בקיומו של מגע פיזי, נשיכה של הכלב או פעולה תוקפנית שלו כלפי הניזוק. די להראות שהנתבע הוא הבעלים של הכלב הפוגע ושנגרם נזק גוף ע"י כלב. למשל כלב שקופץ ומפחיד ילד והילד נבהל, נופל ונחבל - דינו ככלב שנשך.

הוכחת הנזק- מתבצעת כמו בכל תביעת נזיקין אחרת, על התובע להמציא חומר רפואי, טיפולים וחוות דעת רפואית של רופא ובו מצויינים נזקיו של הנפגע ואם נותרה לו נכות רפואית כתוצאה מהנשיכה. סכום הפיצוי יקבע לפי חומרת הנזק.

לבעל כלב תהיה הגנה מתביעה כזו רק באחד המקרים הבאים:
(1) התגרות של הניזוק בכלב;
(2) תקיפת הניזוק את בעלי הכלב, או את בן זוגו, הורו או ילדו;
(1)הסגת גבול של הניזוק במקרקעין של הבעלים.
מאחר וכלב משמש לעיתים לצורך שמירה והגנה הרי שבחוק נקבעו הגנות אשר באות למנוע מצבים לא מוצדקים של חיוב בפיצוי בגין תקיפת כלב, כמו למשל במקרה של תקיפת פורץ על ידי כלב שמירה. לפיכך כאשר מוכח כי הנפגע התגרה בכלב קודם לתקיפה, יהיה בעל הכלב פטור מתשלום פיצויים וכך גם במקרה בו הוכח כי הנפגע תקף קודם את בעליו. כאמור גם במקרים של הסגת גבול של הנפגע, במקרקעין של בעלי הכלב, לא ינתן פיצוי לנפגע.

בפס"ד יהודה נ' אפרוני נקבע כי נפילת המערער עקב מגע בינו לבין הכלב במעבר צר במדרכה מטיל אחריות על בעל הכלב. בנסיבות המקרה מעבר צר במדרכה, בחשיכה, אדם סביר יכול לצפות שאדם שיעבור במעבר זה, יכול להיות מופתע ואף להיבהל ולאבד את שיווי משקלו כתוצאה מהיתקלות בכלב הבא מולו במהירות. גם אם לא היה מוכח מגע בין המערער לכלב, גם אם הנזק אירע עקב פחדו של המערער מהכלב, קפיצתו מפחד זה וחבלתו עקב נפילתו מקפיצה זו, גם בכך היה די. החוק נותן בענין זה הגנה כמעט מלאה לעוברי האורח לעומת אחריות חמורה ומוגברת לבעלי הכלבים.

מקרה בו רוכב קטנוע החליק ונפל מקטנוע כתוצאה מהתפרצות כלב לכביש שנתקל בחזית הקטנוע ונקבע כי אין זה משנה אם הנזק נגרם כתוצאה מההיתקלות בכלב או כתוצאה מאיבוד שיווי משקל תוך נסיון להימלט מהכלב.

בנוסף לאחריות בנזיקין קיימת אחריות לפי הדין הפלילי לפי סעיף 338 (6) לחוק העונשין קובעת כי אי נקיטת אמצעי זהירות מפני סכנה הכרוכה בהחזקת חיה ­מהווה רשלנות.

יש בישראל חוק מיוחד המסדיר את כל נושא הטיפול והאחזקה של כלבים, החל מחובת הרישוי השנתית, סימון כלבים, הליכה עם רצועה ואורך הרצועה המותר, פעולות שיש לבצע במקרים של נשיכה וכן הותקנו תקנות האוסרות יבוא של כלבים מזנים שהוגדרו מסוכנים. גם בחוקי עזר עירוניים ניתן למצוא התייחסות לכלבים ודרך גידולם.

לסיכום, מוצע לכל בעלי הכלבים להרחיב את ביטוח "כל הסיכונים" בפוליסת ביטוח הדירה ולכלול גם נזקים שגרם הכלב במסגרת הביטוח.
ביטוח אחריות כלפי צד ג' שנגרם ע"י כלב ניתן בכיסוי נלווה לפי ביטוח תכולת דירה והוא כולל כיסוי גם מחוץ לבית ובכל שטח מדינת ישראל.
בפוליסות קיים תנאי מוקדם לכיסוי הביטוחי וזה החזקתם של כלבים ברשות הרבים כאשר הם זמומים וקשורים ברצועה.
תשלום הפרמיה הנוספת בגין ההרחבה שווה כל שקל ומקנה שקט נפשי.
רוב הביטוחים מכסים תביעה עד סכום של כחצי מיליון ש"ח (קיימת החרגה לסוגי כלבים ע"פ תנאי הפוליסה והכוונה היא לכלבים מזנים שהוגדרו מסוכנים).
בשוק הביטוח קיימות גם פוליסות חדשות בהן סכום הביטוח הינו מיליון דולר. כדאי גם לבדוק האם הפוליסה כוללת גם ביטוח חיים לכלב (בסביבות 5,000 ש"ח) למקרה של תאונה.

עו"ד עפר שחל הינו שותף במשרד שחל את האזרחי משרד עורכי דיןבת"א, משרד אשר נמנה עם הצמרת הבכירה של משרדי עוה"ד בישראל. לעו"ד עפר שחל ותק של כ- 15 שנה במקצוע. הוא ממונה מעת לעת כבורר ע"י לשכת עוה"ד וגופים אחרים וכמפרק או מנהל מיוחד ע"י בתי המשפט. עו"ד שחל חבר בועד המנהל של קרן תל אביב לפיתוח וכן חבר בועדת החוקה של מפלגת העבודה. עו"ד שחל הינו יו"ר חברת אחוזות החוף בע"מ.
http://www.sh-ez.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב