דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם מרואיינים בורחים לאמצע? שיקולים בבחירת סולם תשובות זוגי או אי-זוגי למדידת עמדות 

מאת    [ 18/10/2008 ]

מילים במאמר: 424   [ נצפה 3731 פעמים ]

במחקרי צרכנים נהוג למדוד עמדות או העדפות באמצעות שאלות סגורות, שהתשובות להן הנן על סולם בעל שני קצוות: קצה המשקף תגובה חיובית וקצה המשקף תגובה שלילית. אחת השאלות המרכזיות בניסוח שאלונים למחקרי שוק הנה האם לאפשר למרואיינים להיות ניטראליים, כלומר להשתמש בסולם בעל מספר תשובות אי-זוגי, שבו התשובה האמצעית משקפת תגובה ניטראלית, או להכריח את המרואיינים לנקוט עמדה לכאן או לכאן, כלומר להשתמש בסולם שבו מספר התשובות זוגי. לדוגמא, קטגוריות התשובה לשאלה בנושא סבירות רכישת מוצר, תהיינה בסולם הזוגי: "בטוח שכן / חושב שכן / חושב שלא / בטוח שלא", ואילו בסולם האי-זוגי: "בטוח שכן / חושב שכן / אולי כן ואולי לא / חושב שלא / בטוח שלא".
 
אחת ההשלכות לשימוש או להשמטה של הקטגוריה הניטראלית בסולם התשובות הנה מידת הדיוק של התוצאות. ניתן לטעון שאם המרואיינים אינם מסוגלים לנקוט עמדה חד משמעית בכיוון החיובי או השלילי, יש לאפשר להם להביע זאת. אחרת, כאשר מרואיין בעל עמדה ניטראלית מאולץ לנקוט עמדה בכיוון מסויים, נוצרת טעות בתוצאות. מאידך, ניתן לצפות כי מרואיינים בעלי עמדה ניטראלית מוחלטת שיאולצו לבחור צד מסויים בסולם התשובות, יבחרו אקראית בצד החיובי או השלילי, במיקום קרוב למרכז הסולם, ולכן לא תיווצר הטיה בתוצאות באופן כללי.

גישה אחרת לשאלת השימוש בקטגוריה אמצעית בסולם התשובות, הנה המשמעות של התשובה הניטראלית. ניתן לטעון כי ברוב הנושאים שנבחנים בסקרים אין לאנשים עמדה ניטראלית מוחלטת, ועל כן ניתן לכפות עליהם להגיב בכיוון מסויים בסולם התשובות. מנגד, התשובה הניטראלית, עשויה לשקף קושי בנקיטת עמדה, למשל, בגלל חוסר ידע או ניסיון. סיבה אחרת לקושי לנקוט עמדה הנה גישה אמביוולנטית לנושא הנחקר. המרואיין עשוי להתלבט, היות שהוא מחזיק בו-זמנית בעמדות המתאימות לשני הקצוות בסולם התשובות.

במחקרים שנערכו בנושא* נמצא כי במצבים שבהם קיימים מרואיינים אשר מתלבטים בין שני הקצוות בסולם התשובות, השמטת הקטגוריה הניטראלית מהסולם משנה באופן משמעותי את התפלגות התשובות וגורמת להטיה. השפעת ההשמטה של נקודת האמצע משמעותית כאשר מידת האמביוולנטיות של המרואיינים רבה יחסית. כאשר מושמטת נקודת האמצע, המרואיינים נוטים לבטא עמדתם תוך מתן משקל יתר לתכונה החשובה ביותר של האובייקט המוערך. בנוסף לכך, כאשר נעשה שימוש בסולם תשובות זוגי קיימת נטיה של המרואיינים להפגין יותר "שנאת סיכון", אשר משפיעה על התפלגות התשובות.

מסקנת החוקרים היא שהבחירה בין סולם זוגי לסולם אי-זוגי צריכה להיקבע על פי מטרות המחקר. השמטת הקטגוריה הניטראלית עשויה להתאים במחקרים שבהם מנסים להתחקות אחת דפוסי העדפה שכבר נקבעו והמרואיינים מחויבים להם, אך בנושאים שבהם עדיין אין מחויבות של המרואיינים לבחירתם, שימוש בקטגוריית הביניים מתאימה יותר.

* Nowlis, Kahn and Dhar (2002), "Coping with Ambivalence: The Effect of Removing a Neutral Option on Consumer Attitude and Preference Judgments", Journal of Consumer Research Vol. 29 (3) pp.319-334

ליטל שמר חיים (MBA) - מומחית בניהול וביצוע מחקרים יישומיים: מחקרי שוק, מחקרים ארגוניים ומחקרים חברתיים, תוך שימוש במגוון מתודולוגיות כמותניות ואיכותניות.
http://www.Lsh-Research.com
Littal@Lsh-Research.com

עוד על מחקר שיווקי, מחקר ארגוני, מחקר חברתי, ייעוץ מתודולוגי, הדרכה והנחיה, ושווקי חיזוי באתר הבית של ליטל שמר חיים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב