דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתווך אינו זכאי לדמי תיווך מקום בו לא לא החתים את הלקוחות על טופס הזמנת שירותי תיווך 

מאת    [ 16/10/2008 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 2934 פעמים ]

ת"ק 3004/08, איריס אזולאי נ' אפרת גוב ארי

כב' השופט: א' טננבוים


03.10.2008

העובדות:
השאלה בה עוסק פסק הדין הינה - מה דינן של עסקאות תיווך שנעשו ללא החתמת הלקוחות על טופס הזמנת שירותי תיווך, האם זכאית המתווכת לדמי תיווך חרף היעדר טופס ההזמנה החתום?

החלטה:
1. ביהמ"ש קובע כי במקרים כגון אלו, המתווכ/ת אינו זכאי/ת לקבלת דמי התיווך. חוק המתווכים קובע הוראות ברורות אשר על מתווך/ת לעמוד בהן באם ירצה לקבל שכר טרחתו. מתווך/ת שלא החתים את הלקוחות על טופס כחוק, איננו זכאי לשכר ואין לו להלין אלא על עצמו.
2. רכישת דירה הינה אחת העסקאות המשמעותיות ביותר אשר מבצע אדם במהלך חייו. המדובר בעסקה בה מושקעים עיקר הונו וחסכונותיו של הפרט, ומשכך, גם החלק המשולם למתווך הינו משמעותי, נכבד ומכביד עבור מבצע העסקה. ממילא נדרש כי תנאי ההתקשרות בין מבצע עסקה למתווך יהיו מוסדרים וברורים. פעמים רבות ישנו קונפליקט מבני בין הלקוחות לבין המתווכים, בנוגע לעבודתם ושכר הטרחה. הלקוח רואה את השכר המבוקש עבור עבודה קצרה יחסית של המתווך בעניינו ונדמה לו כי השכר גבוה מדי. המתווך לעומת זאת יודע כי עסקה זו שהצליחה איננה אלא אחת מבין עשרות או מאות ניסיונות שלא צלחו. ברור כי על מנת למנוע תקלות וחילוקי דעות בין הצדדים, מן הראוי להסדיר את העניין בחקיקה, וכך אכן נעשה.
3. חוק המתווכים במקרקעין, תשנ"ו - 1996 מסדיר את הכללים בענף התיווך. בתוך כך קובע החוק הוראות בדבר הצורך בקבלת רישיון לעסוק בתיווך, חובת המתווך לפעול בהגינות ובזהירות, אופן הזמנת שירותי תיווך ותנאי בלעדיות. מטרת החוק, שהינו צרכני במהותו, היא ליצור פיקוח ממלכתי ציבורי על מוסד התיווך ולהשליט סדר בשוק הפרוץ, במטרה להגן על צרכני שירות התיווך מפני נותניו.
4. דרישת הכתב בתיווך אינה פורמליסטית בלבד, כי אם דרישה מהותית, אשר בהיעדרה יש כדי לבטל כל עסקת תיווך.
5. באשר לשאלה האם זכאי מתווך לשכר תיווך מכוחו של חוק אחר כגון 'עשיית עושר', משיב ביהמ"ש בשלילה. מתווך שלא פעל בהתאם להוראות החוק ולא הקפיד על דרישת הכתב, תישלל ממנו זכאותו לקבלת שכר טרחתו. מצב דברים זה עלול לגרום לתוצאות קשות ובלתי הוגנות, ובמיוחד באותם מקרים בהם אין חולק כי המתווך הוא הגורם היעיל שגרם להשתכללות העסקה. כן קיים החשש כי לקוחות יעשו כל שלאל ידם על מנת לפגום בהתנהלות המתווך ובעמידתו בדרישות החוק, על מנת להתחמק מתשלום דמי התיווך, אשר כאמור הינו מכביד ומשמעותי עבורם. ברע"א 5768/94 א.ש.י.ר יבוא יצור והפצה נ' פורום אביזרים ומוצרי צריכה בית המשפט העליון קבע בדעת רוב כי לעיתים, ייעשה שימוש בדיני עשיית העושר. הלכה זו סויגה רק למקרים חריגים בהם מדובר בחוסר תום לב אובייקטיבי והתנהגות פסולה הפוגעת בתחושת ההגינות והצדק. כך גם לעניין תיווך. הגישה המקובלת בפסיקה לעניין תיווך היא כי הגם שהתוצאה קשה לעיתים, על בית המשפט לשוות לנגד עיניו את רצון המחוקק אשר הסדיר כללים אחידים וברורים לעוסק כמתווך. מי שלא פעל על פי הכללים, אין לו להלין אלא על עצמו.
6. במקרה דנן לא החתימה התובעת את הנתבעים על טופס הזמנה. לאור לשון החוק ועמדת הפסיקה, נדמה כי עניין זה עומד לתובעת לרועץ, ומשכך אין היא זכאית לקבלת דמי התיווך. קביעת פיצוי כאמור תסכל את כוונת המחוקק ותרוקן מתוכן את מטרת החוק. התביעה נדחית.
את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב