דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כוכבי לכת דמויי כדור הארץ - כחול אשר על פני הים? 

מאת    [ 11/10/2008 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 4427 פעמים ]

 מאמר זה פורסם לראשונה בכתב העת גליליאו, ינואר 2007, גיליון 101 

 

שנות התשעים הביאו בכנפיהן את גילויים של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו ועורר את התקווה לאתר חיים בחלל במרחק של שנות אור מאיתנו. מאז ועד היום התגלו כבר למעלה משלוש מאות כוכבי לכת כאלה ועוד היד נטויה. התגליות הללו, מלהיבות ומרתקות ככל שיהיו, אינן מבשרות עדיין על האפשרות לקיומם של חיים מחוץ למערכת השמש שלנו, מכל מקום - חיים אורגאניים כפי שאנו מכירים אותם. כדי שכוכב לכת יוכל גם לקיים עליו חיים הוא צריך לעמוד במספר תנאים שאחד מהם הוא היותו כוכב לכת דמוי ארץ - כוכב לכת הדומה לכדור הארץ במספר מאפיינים שבהם גודל, קיומם של מים על פניו וקיומה של אטמוספרה מאפשרת חיים. העובדה שלא התגלו עדיין כוכבי לכת דמויי כדור הארץ איננה אומרת כלל שהם אינם קיימים והשתכללות אמצעי התצפית בשנים הקרובות עשויה להביא בעקבותיה לגילויים של כוכבי לכת כאלה. מדענים בנאס"א טוענים שלא רק שכוכבי לכת כאלה קיימים אלא הם רבים מאד. על פי הערכתם, למעלה משליש מכוכבי הלכת במערכות שמש המכילות כוכבי לכת ענקיים, הנם דמויי ארץ. הערכה זו מגיעה מחישובים שהם ערכו, שבהם הביאו בחשבון את השפעתם של "כוכבי לכת דמויי צדק חמים". אלה הם כוכבי לכת המצויים קרוב מאד אל כוכב האם שלהם (השמש שלהם). כוכבי לכת כאלה נוצרו במקומות רחוקים יותר מכוכב האם שלהם, מאשר הם מצויים בו עכשיו אלא שהם נדדו לכיוון כוכב האם שלהם עוד בעת היווצרותה של מערכת השמש שהם מהווים חלק ממנה. בעשותם כן, הם גרמו, עקב כוח המשיכה שלהם, לשינויים בסביבת החלל בה נעו ועקב כך עוררו את יצירתם של כוכבי לכת דמויי ארץ. תנועתם של כוכבי לכת האלה, הביאה להשלכתו של חומר רב מן הדיסקה הפרוטו - פלנטרית (דיסקת החומר שממנה עשויה מערכת שמש לפני התגבשותה לכוכבי לכת ולגופים אחרים) כלפי חוץ. החומר הפלנטרי הושלך למסלול שבו הוא נוטה יותר לקרוס לתוך עצמו וליצור כוכבי לכת דמויי ארץ. באותה עת גרם החיכוך עם החומר המקיף את כוכב האם (הדיסקה הפרוטו - פלנטרית) להאטת מהירותם של גופים עשויים מקרח, המצויים הרחק מכוכבי הלכת דמויי הארץ. עקב האטת מהירותם הם נעו לעבר השמש ותוך כדי כך העבירו מים לכוכבי הלכת המצויים בהתהוות, דבר שהביא להיווצרותם של אוקיאנוסים על פניהם.

המדענים הסתייעו במחקרם בסימולציות מחשב שהם התחילו אותם עם תנאי ההתחלה המשוערים שהתבססו על תיאוריות להיווצרות מערכת השמש שלנו עצמה. הם העלו שאחת מכל שלוש מערכות שמש שהתפתחו מכילה כוכבי לכת דמויי ארץ המצויים באזורים מאפשרי החיים (habitable zones), אותם אזורים בחלל שמסביב לכוכב האם, המאפשרים חיים. על פי הערכת המדענים, הזמן שנמשכת היווצרותו של כוכב לכת דמויי ארץ באזור מאפשר חיים מגיע לכל היותר ל-200 מיליון שנה.

האם יסתבר בעתיד שהגלקסיה שלנו מלאה וגדושה בכוכבי לכת דמויי ארץ ואולי יותר מכך - שהיא משופעת בחיים?

 

 

עוסק מזה שנים רבות בפיתוח תכניות לימודים במדע וטכנולוגיה במסגרות שונות, בעיקר במסגרת האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך, מרצה בנושאים של הוראת המדעים וחינוך מתוקשב, מחבר מאמרי מדע פופולאריים המתפרסמים בבמות שונות כגון גליליאו וגליליאו צעיר. פירסם מספר ספרי מדע בדיוני, רובם לילדים וכן סיפורי מדע בדיוני רבים בכתבי עת שונים.

בעל תואר ראשון בפיזיקה ותואר שני בחינוך בתחום פיתוח תכניות לימודים.

תחומי עניין: פיזיקה ,מדעי החלל, חינוך, חינוך מתוקשב, עתידנות, מדע בדיוני, אינטרנט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב