דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיצעד האיוולת 

מאת    [ 28/01/2006 ]

מילים במאמר: 1254   [ נצפה 3741 פעמים ]

מי שטרם קרא את ספרה של ברברה טוכמן, "מיצעד האיוולת", הספר הזה מומלץ לו בחום מפני שיש בו מפתח להבנת ההתרחשויות הפוליטיות והמדיניות כאן ועכשיו.



הספר עוסק בשאלה, מדוע משטרים וממלכות מתאבדים לדעת. למה, לעתים, הם עושים מעשים מטורפים, שהאיוולת שבהם גלוייה לעין? חוקרים נוהגים לחפש סיבות מושכלות למעשיהם של קברניטי מדינות ומתעלמים מהסבר פשוט שאנחנו נתקלים בו בנסיוננו היומיומי : הטפשות, הטמטום, העיקשות, קלות הדעת, חוסר האחריות - האיוולת האנושית.



הספר פותח בנפילת טרויה שחומותיה עמדו במצור של עשר שנים, אך נפלה ונשרפה ונטבחה מפני שמגיניה, הם בעצמם, הרסו חלק מן החומה כדי לאפשר הכנסת סוס עץ ענקי שהיוונים, שלכאורה נסוגו, השאירו במקום. סוס חלול, ובתוכו לוחמים שהגיחו מתוכו בלילה. והיו מי שהזהירו מבעוד זמן ובתוכם בת המלך בעצמה, אך ההמון הצוהל ומנהיגיו העיוורים לא אבו לשמוע לאזהרות "נביאי החורבן", וכך הביאו על עצמם את החורבן.



טוכמן מראה להלן, איך איבדה אנגליה את מושבותיה לטובת אמריקה עצמאית. אף זאת מתוך התעקשות טפשית, ללא צורך.



אח'כ מטפלת המחברת במלחמת ווייטנאם, עד היום פצע פתוח בארצות הברית, ובאיוולת של מחולליה ומנהיגיה.



אך לפני כל הפרשיות הללו, בפתיח של הפתיח, מספרת טוכמן את הסיפור התנ'כי על המלך רחבעם בן שלמה, ואיך איבד באיוולתו את עשרת השבטים והביא לטרגדיה הלאומית הבלתי הפיכה של פילוג הממלכה. טוכמן אינה מוצאת הסבר הגיוני להתנהגות הזאת, לבד מן האיוולת של רחבעם, רעיון שמצא את ביטויו בתנ'ך בדרך ישירה ביותר: רחבעם נטש את עצת הזקנים והעדיף את עצת "הילדים", שיעצו לו לומר לעם המתמרד: אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים" - "קטני עבה ממתני אבי".



כשאני שומע את אולמרט מתלהם נגד המתנחלים, אני רואה את הזרת שלו תופחת ותופחת עד למימדי הענק של מותני שרון, אותו הוא מבקש לרשת.



אנחנו מאחלים לשרון רפואה שלמה, אך לא נשכח ולא נסלח לו את החורבן הפיסי של 25 יישובים, וחמור מכך - את החורבן הרוחני שחולל. ועם זאת, למרות לחצם הבלתי פוסק של קונדוליסה רייס והאמריקנים המוסתים ע'י עוכרי ישראל שבתוכנו, ולמרות הבטחות חוזרות ונשנות, נרתע שרון ונמנע שוב ושוב מלצוות להרוס את המאחזים, הכביכול "בלתי מורשים", ביודעו היטב שהוא הוא שהרשה אותם ויותר מזה - ביוזמתו , ומתוך היענות לקריאתו, הם הוקמו. אולם, קוטנו של אולמרט, כאמור, עבה ממותני שרון והוא הורה עכשיו להשמיד במכה אחת, בקרוב, את כל המאחזים שברשימת הקטל האמריקנית, שהוכנה בעבורם ע'י שלום עכשיו.



והרי לפניכם מיצעד האיוולת צעד אחר צעד. תחילה דובר רק בעמונה ובשוק בחברון, וזאת כביכול אנוסים עפ'י הדיבור, פסק דין של בג'צ. כביכול, מפני שלאמיתו של דבר חסרה רק חתימת שר הבטחון, שבשרירות לב, ומתוך מדיניות מרושעת, פרו-פלסטינית ואנטי יהודית, אינה ניתנת.



אחר כך הוסיפו עוד שלושה מאחזים - ליד יצהר, ליד הר ברכה וליד אילון מורה. ולמה? כי מתוכם, לפי החשד, יצאו כורתי זיתי הערבים.

שימו לב לשרירות הלב: למשטרה ולשב'כ אין עדיין ראיות שיד יהודים בדבר כלל ועיקר, ואפילו הכי אין ראיות שדווקא ממאחזים אלה יצאו הכורתים, ובכל זאת כבר גוזרים עונש קולקטיבי: כל היישוב יימחק! מעשים כאלה עשה לאחרונה רק סטלין בעצמו. בעולם המערבי הם ייתכנו רק במדינת היהודים, מידי ממשלה יהודית, ונגד "היהודים" של המדינה הזאת, הלא הם המתנחלים. לתוך שכונת הרכבת בלוד ממשלת ישראל, על צבאה האדיר, אינה מעיזה לשלוח מוציאים לפועל של פסקי דין, ומי יעלה על הדעת לבצע שם צווי הריסה או פינוי, כפי שטוענים שמחוייבים כביכול לבצע בשוק בחברון. ובין הערבים בג'ואריש שברמלה יש קיני פשע מאורגן, ויש מהם שפלשו ותפסו שדות מקיבוצי הסביבה, ולית דין ולית דיין.



האם העז מישהו ולו יהיה קיצוני שבקיצונים, להציע לגרש את כל ערביי לוד או ערביי רמלה בגין מוקדי הפשע הללו? קל וחומר המאחזים והיישובים היהודיים, שרמת הפשיעה בתוכם היא בוודאי מן הנמוכות בארץ! אלא, שבארץ יש מיעוט נרדף, נתון לדיכוי של ממשל צבאי, חסר זכויות. בלשון סגי נהור קוראים לו רודפיו "אדוני הארץ", תואר שהדביקו אנטישמים בגולה ליהודים, לצורכי רדיפתם.



ישבו להם, אפוא, אנשי האיוולת והרשע וחישבו את מערך הכחות הנחוץ להם כדי לבצע את העקירה בחמשת היישובים הללו, שני הראשונים והשלושה שהוסיפו, והגיעו לאלפי שוטרים וחיילים. או אז היתה לאחד האווילים הברקה: אם כבר ריכזנו, בדי עמל, את כל הכוח הזה, הבה ונשתמש בו לחיסול כל המאחזים כולם, במכה אחת! עינינו הרואות, איך האגרוף הולך לפני השכל. וכך ציוו על הצבא להכין תכנית השמדת מאחזים כוללת, לביצוע מיידי.

אינני יודע, מה יהיו מימדי ההתנגדות הכוחנית למסע ההרס הזה, אך דבר אחד כבר ברור: הוא זורע עוד שנאה פנימית וירחיב עוד את הפילוג בעם. אהוד הראשון יהיה לרחבעם השני.



אודה, שתחילה זלזלתי בקולות הנשמעים במחנה שלנו מאז הגירוש, של שפיכת התינוק - המדינה - ביחד עם מי האמבט המלוכלכים של הממשלה. עכשיו, שטראומת הגירוש הראשון החלה שוקעת לתוך הנשמות, הולך ומתברר גודל הנזק, ובעיקר בקרב הנוער. מי שהיה מנאמני הנאמנים והמסורים של המדינה הולך ומתרחק ממנה, מנתק את הקשרים אליה. הולך ומתברר, שאמנם מן הערבים לא הצליחה ההתנתקות להתנתק, אך בין היהודים הולכת ומתרחשת התנתקות מסוכנת, טראגית והרת גורל, תחת הסיסמה של ימי רחבעם: "איש לאוהלך ישראל"!



והקרע הזה עוד עתיד לגדול בעקבות השמדת המאחזים, ויגיע עד למימדים של מותני שרון לאחר הבחירות, אם חלילה מפלגת "קדימה, פלסטין!" תנצח. מפני שהכח האפל מאחורי שרון ואולמרט, שמעון פרס, ועימו השמאלנית הדוקטרינרית ציפי ליבני, מדברים בגלוי, ואולמרט כבר רומז, שגם המחסומים האחרונים שהניח שרון - כי לא יהיה מו'מ כל עוד לא יחוסל הטרור, ואם לא יחוסל ע'י הפלסטינים בעצמם לא תהיינה עוד נסיגות חד-צדדיות, גם שני המחסומים הללו יוסרו אחרי הבחירות.



המו'מ על מצב הקבע, קרי נסיגה לגבולות 67', יחל גם אם הטרור יימשך. ועוד לפני שיסתיים תהיינה נסיגות חד-צדדיות נוספות - לא רק ממאחזים, מיישובים דגם גוש קטיף.



בשלב הזה, בו תתנפח קוטנו של אולמרט ותגיע להיקפה המלא, יושלם הפילוג בתוך העם היהודי בארץ ישראל, וגם בגולה.



ההיסטוריונים, שיוסיפו את הפרק הזה ל"מיצעד האיוולת" של טוכמן, ישאלו היכן היתה - חדשיים לפני הבחירות - האופוזיציה הימנית? למה שותק הליכוד בראשות נתניהו, ולשם מה ?אם אימץ לעצמו כמעט את כל מצע "קדימה", הוא ממשיך ומקיים את המסגרת ששמה "ליכוד"? הם גם יביעו פליאה, מדוע אפילו מן האיחוד הלאומי אין קול ואין עונה.



אלא, שיש הבדל. נתניהו מושך ביודעין אל המרכז, ובנאומו בכנס הרצליה הוא הוציא למעשה את הליכוד מתוך מחנה הימין.



לעומת זאת, אין נפילה אידיאולוגית באיחוד הלאומי - רק התאבנות ובטלנות, קפיאה וחוסר תנועה של מיקווה מים, שמרוב עמידה זמן רב, הולך ונעשה עכור.



כל המערכות הפוליטיות בישראל עוברות מהפך נוכח חשרת הסופה הקרבה והולכת. שינוי נעלמה, הליכוד התרסק, המפד'ל הולך ונמוג, מרץ שוקעת, ישראל ביתנו עברה שינוי מין, מועצת יש'ע מנוטרלת, גם אם היא עוד לא יודעת את זאת. עובדה: חלק נכבד מן הציבור, אותו היא אמורה לייצג, כבר מתעלם מקיומה. מסקרן לדעת, איך ינהג עכשיו משה פייגלין, כשמפלגתו תמחוק ממצעה את ההתנגדות למדינה הפלסטינית ותחרות על דגלה את חלוקת הארץ, וכל ההבדל בינה לבין "קדימה" יצטמצם להבטחה ריקה של נתניהו בכנס הרצליה, להזיז את הגדר מעט מזרחה. האם במפלגה כזאת, שנטשה את המחנה הלאומי, ימשיך פייגלין לשבת? ועוד ימשיך להושיב בכל כנס ובכל אסיפה מחתימים על טופסי הצטרפות לליכוד, שהפך ל"קדימה ב'"?



ועתה נשאלת השאלה: כל המפה הפוליטית הישראלית עוברת תמורות מן היסוד - ורק מה שנשאר מן הימין הישראלי - משותק?



נראה לי שהגיוני, מתקבל על הדעת, מתבקש ואף הכרחי לאחד את האיחוד הלאומי עם פייגלין ואנשיו ואת שניהם עם נאמני הליכוד המקורי, שהדיל של עומרי העיף אותם החוצה (אך בלי אורלב שהוא שמאל, ואין מתחילים הליכה בכיוון האמת - עם שקר!) - לאחד את כל אלה לכתובת ברורה וחד-משמעית אחת לנאמני ארץ ישראל. מול רחבעם השני ונוכח ההתנדפות, שוב, של האשלייה ששמה נתניהו, רשימה כזאת עשוייה להפתיע, למשוך הרבה יותר קולות ממה שהתקשרות העויינת מפרגנת לה.



לצורך זה חייב להיות באיחוד הלאומי המאוחד פריש מיש בהנהגה, פרי הליך דמוקרטי כזה או אחר, שאם לא כן לא יישאר כלום מכל המחנה הגדול והמפואר של נאמני א'י , חוץ ממוזיאון מאובק בשם "האיחוד הלאומי".



נותרו כמה ימים בלבד כדי למנוע את "מיצעד האיוולת" - גם בשארית המחנה הלאומי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב