דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדיקות ספורט : לא רק לספורטאים 

מאת    [ 07/10/2008 ]

מילים במאמר: 641   [ נצפה 4431 פעמים ]

בדיקות ספורט

בדיקות ספורט מתוחכמות, שבעבר עברו אותן רק ספורטאים מקצועיים, זמינות היום לכל אחד. הן מומלצות לספורטאים שרוצים להגן על עצמם מפני סיכונים רפואיים בלתי ידועים שעלולים להופיע במהלך פעילות גופנית מאומצת, לשפר את ביצועיהם בתחרויות ולמקסם את יכולתם בזמן אימונים.

מדובר בבדיקות שדורשות ציוד מיוחד ומאפשרות להבין את המגבלות הפיזיולוגיות של הנבדק ולהתאים לו אישית את מהירויות הריצה והעומסים הצפויים - הן לאימונים והן לתחרויות.

הידע הזה יעמיק את הבנת העוסק בפעילות הספורטיבית וישפר את גישתו לספורט המועדף עליו, תוך שיפור יעילות האימון והשגת מטרות באופן מיטבי. הבדיקות האלה אף מעוגנות בחוק הספורט, כדי להגן על הספורטאי ועל מארגן האירועים התחרותיים מפני מקרים מצערים ובלתי צפויים.

מהן בדיקות ספורט מתוחכמות?

בדיקות ספורט הן בדיקות פיזיולוגיות שבודקות את תפקוד הגוף במאמץ ומערבות ציוד מתקדם וידע ספציפי. הבדיקות מתבצעות על ידי אנשי מקצוע מיומנים.

הבדיקה צריכה להכיל את הפן הגופני?פנימי ואת הפן האורתופדי (שריר ושלד) כדי לנסות לזהות מראש בעיות קיימות וסמויות שעלולות להופיע בזמן אימונים ותחרויות. הבדיקה צריכה לכלול מידע על מידותיו של הנבדק, סקירת ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית שלו, בדיקה גופנית מקיפה ובהתאם לגיל, רישום חשמלי של הלב (א.ק.ג) או מבחן מאמץ, ולהצביע על דרכי תיקון לליקויים שמתגלים. רצוי לבצע את הבדיקה באופן שגרתי וחוזר כל שנה, כך שהמעקב יגלה שינויים לאורך זמן.

למי מיועדות הבדיקות?

לכל אדם פעיל שרוצה לבצע פעילות גופנית באופן רציני, וכן לאנשים פעילים שרוצים תוספת מידע לגבי מצבם והפוטנציאל האפשרי לפעילות.

מה מרוויחים מהבדיקות?

מידע מפורט יותר על מצב הבריאות, המלצות מדויקות לאימונים, צילום מצב עכשווי ומדידת פוטנציאל הישגי.

מהם סוגי הבדיקות העיקריים?

בדיקת סף חומצת חלב
הבדיקה משמשת לקביעת ספי אימון לפי מהירות ודופק. הבדיקה מתבצעת בשלבים של שלוש דקות על מסילה או אופניים, ובתום כל שלב תעלה המהירות או ההתנגדות. בסוף כל שלב נלקחת דגימת דם מהאצבע כדי למדוד את רמת חומצת החלב. משך הבדיקה 45-30 דקות בדרך כלל.
התוצאות מועלות על עקומה שמאפשרת זיהוי של הסף האנאירובי שממנו נגזרים דופקי האימון שמתאימים לנבדק. הסף האנאירובי פירושו הנקודה שבה הדרישה של השריר לחמצן גדולה יותר מי? כולת האספקה. תחומי קצב הלב האלה מאפשרים לבנות לו תוכנית אימונים מדוקדקת ואישית ומאפשרים קביעת קצבי דופק שלא נסמכים על אחוזים אלא מעשיים.

הבדיקה מיועדת לספורטאים רציניים שמשתמשים במד דופק ועוקבים אחרי תוכנית אימונים מסודרת, וכן לספורטאים חובבים שרוצים לדעת אם הם מתאמנים בתחומי הדופק הנכון ולא לפי נוסחאות חזויות.

בדיקת צריכת חמצן מירבית
בעבר עברו אותה רק ספורטאי צמרת, אך היום היא מיועדת לכל האוכלוסייה. הבדיקה מסוגלת לאבחן בעיות תפקודיות שמצביעות על בעיות פנימיות. כמו כן היא מודדת את הפוטנציאל הספורטיבי של הנבדק כדי לגלות מהו הסף שישמש לקביעת תוכנית אימונים מדויקת לכל הצרכים - בין אם מדובר באדם לא פעיל כלל ובין אם בספורטאי מקצועי - משינוי במסת הגוף ועד שיפור הכושר הגופני והצלחה בת? חרויות.

הבדיקה מתבצעת על מסילה נעה או על אופניים. על פיו ואפו של הנבדק מולבשת מסכה שקופה שממנה נמדדות כמויות האוויר הנשאף והננשף וכמויות החמצן הנקלט בגוף לעומת דו תחמוצת הפחמן הנפלט. הנבדק מחובר לא.ק.ג ולמד לחץ דם. עם תוצאות הבדיקה ניתן לקבל ייעוץ פיזיולוגי מקיף והרכבת תוכנית אימונים אישית.


בדיקת קצב מטבולי במנוחה
הבדיקה הזו מאפשרת למדוד במדויק כמה קלוריות נשרפות ביממה אצל הנבדק וכן את הרכב המזון המנוצל.
התוצאות מאפשרות להתאים תוכנית תזונתית מדויקת כדי להגיע לנדרש מבחינת משקל, הרכב גוף והתאמת תזונה לפעילות.
הבדיקה מבוצעת אחרי צום של לילה וללא פעילות, במשך 30 דקות בשכיבה בבגדים נוחים. עם התוצאות יעבור הנבדק לייעוץ תזונתי מורכב.
בנוסף צריכים הנבדקים לקבל תוכנית אימונים אישית על ידי מאמן, או לחלופין תוכנית בסיסית שניתנת על ידי הרופא. התוכנית משמשת בסיס להתחלה או להמשך מעקב מסודר ומכניסה זריקת מרץ ועידוד לאדם המתאמן.
הבדיקה מיועדת לכל מי שמתכוון להתחיל תוכנית תזונתית, לאנשים עם יעד משקל או הרכב גוף ברור, למקרים שבהם אין הצלחה בירידה במשקל או אחרי ירידה משמעותית במידות הגוף.


ד"ר יוני ירום הינו רופא ספורט בתחום רפואת ספורט ו- בדיקות ספורט ומנהל רפואי במרכז מדיקס .

מרכז מדיקס הינו מרכז אורתופדיה מתקדמת, רפואת ספורט , ומכון פיזיותרפיה הגדול והמתקדם ביותר בישראל.
במדיקס מיטב המומחים אשר מציעים את השירותים הבאים ורבים נוספים: בדיקות מאמץ, פסיכולוג ספורט, התאמת אופניים, יעוץ תזונה וספורט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב