דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נקמת הלוזרים בכיל 

מאת    [ 05/10/2008 ]

מילים במאמר: 594   [ נצפה 2380 פעמים ]

 

כיל, חביבת המשקיעים לשנת 2007, עמדה בציפיות הגבוהות והמשיכה את המגמה החיובית גם בשנת 2008. הנייר אשר נחשב לפופולארי ביותר בקרב מנהלי השקעות מוסדיים ופרטיים הציג נתונים מרשימים במהלך מחצית השנה הראשונה של 2008 עד שנחלש.

כימיקלים לישראל נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בייצור אשלג, כימיקלים, מגנזיום ודשנים. בעקבות הקורלציה הישירה לשוק הסחורות העולמי, נהנתה החברה מצמיחה מטאורית ברווחיה, גידול בנכסיה והתרחבות לאפיקים חדשים אשר מיצבו עצמה כחברה מרכזית בתחומה. בואו נחזור לתחילת 2008 ונראה מהם הגורמים שהביאו את כיל לשיא חדש ואיזה אסטרטגיה מסחר נחשבת למנצחת ביותר?

בים בם תירס חם

"מחיר התירס מזנק לשיא של יותר מ-7 דולר לבושל עקב הירידה בתפוקה בארה"ב" 11.06.08

"בדרך למשבר מזון עולמי? מחיר האורז שובר שיאים - זינק ב-50% תוך שבועיים" 04.04.08

אלו רק חלק מהכותרות אשר צבעו את מוספי הכלכלה השונים ו"יצרו" משבר עולמי נוסף. שווקי המניות הגיבו לאותן כותרות ביראה ופחד, בעיקר מהלא נודע. אולם, בתוך הכאוס הפיננסי, השכילו לעשות מניות כיל וה"אמא הגדולה" חברה לישראל את הבלתי יאומן והמשיכה להציג נתוני מסחר מרשימים, יום אחר יום. זעקות שמחה אפיינו יותר מכל את המשקיעים בנייר לאורך התקופה המדוברת, אהבה עיוורת, מסירות והערצה  אשר לא נפלה מאהדתם של אוהדי מכבי תל אביב בכדורגל עבור אלילם, אבי נימני הגדול מכולם.

"כימיקלים זה בדם, פוטאש פוטאש לעולם!"

זעקו בקול גדול מעריציה וכיל בהחלט לא אכזבה ושברה מחסום אחר מחסום. לחסידי הניתוח הטכני לא הייתה תשובה. "הניתוח טכני עובד?" הם נשאלו "אהה..... בחלק מהמקרים." הייתה תשובתם.

קניית מניות כיל וחברה מול מכירת מדד תל אביב 25

אז מה הייתה האסטרטגיה הטובה ביותר לאותה תקופה? אסטרטגיית מסחר ריסק ארביטראז' קלאסית. קניית מניות כיל וחברה מול מכירת חוזה על מדד המעו"ף. איך מרכיבים פוזיציה כזאת? ללא קושי ממשי. בניית הפוזיציה מתחלקת לשתי ערכים:


    • לונג כיל וחברה - כניסה לניירות כיל וחברה על ידי קנייתם פיזית בבורסה.
    • שורט מדד ת"א 25 - ישנם מספר תצורות לבצע שורט על מדד ת"א 25: תעודת סל בשורט & אופציות מעו"ף

העדפה היא לנטרל משתנים כגון ערך הזמן, סטיית התקן לכן השתמשנו בקניית חוזה שורט על מדד תל אביב 25 - למידע נוסף. אותה אסטרטגיה הניבה מתחילת 2008 ועד לאמצע חודש יוני תשואה של 56% על מניית כיל ועוד 7% על הירידה במדד המעו"ף - בסך הכל רווח של 63% עם סיכון מינורי יחסית.                                    

המפץ הגדול, שמתחיל בקטן

התפוצצות בועת הסחורות לא איחרה להגיע. חודש יולי השחור טרף את כל הקלפים. התחזית של ירידות רבתיות בכלל המגזרים החלו להתממש. בימים שלפני שייט לו הנפט סמוך ובטוח בגבהים של 142$ לחבית, הזהב שב לבדוק את 1000$ לאונקיה והיורו דולר נסחרו בשערים של 1.60. ואז זה קרה, ביום בהיר, ממש כמו באגדות. פוטאש (POT) ומוזאיק (MOS), מניות המזוהות יותר מכל עם שוק הסחורות, פרסמו דוחות. אתם בטח חושבים שהדוחות היו גרועים, נכון? אז אתם טועים ובגדול! הדוחות של שתי החברות היו כל כך טובים והותירו מאחור את התחזיות. כיל וחברה חזרו לחייך, חיוך שנמשך מספר ימים עד לירידה הגדולה. המימוש היה כה מהיר, דבר הנחשב למעוות בנוף של אותה תקופה.

התמונה מעוותת, המציאות לעולם חוזרת

האסטרטגיה שהייתה עד לא מזמן מנצחת וכללה לונג כיל וחברה ושורט על מדד המעו"ף  התחלפה לה. מעתה אמור שורט כיל וחברה, לונג מדד המעו"ף. מאז השווקים התעוררו, וכיל נפלה. הדולר התחזק וכיל התממשה, בועת הסחורות התנפצה ולקחה איתה עשרות אחוזי תשואה שנבנו חודשים על גבי חודשים.

ירידה של 34% במחיר כיל בבורסה הישראלית ובמקביל ירידה של 11% במדד המעו"ף. פוזיציה כזאת הייתה מניבה לנו תשואה של 23% בתקופה קצרה יחסית, של חודשיים בלבד. נקמת הלוזרים בכיל, מוקדש לכל אלו אשר לא השכילו לתפוס את מהלך העליות בנייר, לאילו אשר שמחו על הירידה במחירי הנייר למרות שלא נקטו בפוזיציה.

 

הכותב משמש כמנכ"ל משותף בחברת סופרטרייד, פתרונות מסחר בשוק ההון.
http://www.supertrade.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב