דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך תגיעי מוכנה ללידה שלך 

מאת    [ 22/09/2008 ]

מילים במאמר: 1688   [ נצפה 5072 פעמים ]


איך תגיעי מוכנה יותר ללידה שלך?


הלידה- חוויה עוצמתית ומדהימה, המקום בו מתבטאים מירב הכוחות הנשים והאימהיים שבנו. איך היית רוצה להגיע אליה? בתחושה של מוכנות נפשית ופיזית שתאפשר לך להיות שם ולחוות את הלידה בתור משהו שלך או בתחושה של תעשו בי מה שאתם רוצים העיקר שזה יגמר?
כשאני מסתכלת על כל התהליך של הריון ולידה והאמהות שבאה בעקבותיה ברור לי שלא לחינם יש תשעה חודשים בין ההתעברות ללידה, זהו זמן לעכל את הענין, להפנים את העובדה שאני הולכת להיות אמא, והכי חשוב להתכונן לקראת האירוע המשמעותי הזה ולהגיע אליו הכי מוכנה שאפשר.
וכמו בכל תחום בחיים,מוכנות תוביל להצלחה, להרגשת שותפות ולתחושת שייכות מעצם הלידה.

מוכנות ללידה מורכבת ממספר גורמים.
1.מצב בריאותי תקין לפני הכניסה להריון- על כך בהרחבה במאמר הכנת הגוף להריון. בקישור הבא: http://www.naturemed.co.il/hc2/preg.html
2. מצב בריאותי תקין במהלך ההיריון.
3. שמירה על כושר גופני במהלך ההיריון.
4. הכנה נפשית ללידה.
5. הבנת תהליך הלידה ורצון להיות שותפה בו.

ארחיב על כל גורם:
1. מצב בריאותי תקין במהלך ההריון:
אשה בהריון יכולה להרגיש בבריאות מיטבית בזמן זה, ואין זה הכרח להרגיש כמו בשפעת ארוכה במהלך כל ההריון ולהיראות בהתאם. אם אשה לא מרגישה במיטבה בזמן ההריון מומלץ שתפנה לטיפול אישי שיאפשר לה להגיע למקום הזה.
כדי להגיע לבריאות תקינה יש להקפיד על תזונה נכונה ונבונה, באותה מידה שלא נמלא את האוטו שלנו בשמן מלוכלך במקום בדלק שמתאים לו, כך גם חשוב לאכול אוכל שיתן לגוף שלנו את מה שהוא זקוק לו. כמו שהזכרתי במאמר בנושא הצרכים התזונתיים בזמן ההריון, חשוב לאכול אוכל מזין שיכיל את כל אבות המזון ונקי מרעלים כדי לאכול בשביל שניים מבחינה איכותית ולא כמותית.
בגוף רווי מרעלים שבאים מאוכל לא טוב ומכמויות מוגזמות של סוכרים, יהיה צורך לפני הכל לנקות ולסנן את הרעלים החוצה, דבר שידרוש את כל המאמצים לכיוון הזה ולא יאפשר להתרכז בשאר הדברים.
ולמעשה אשה המגיעה ללידה כשגופה נקי מרעלים עקב התזונה הנקיה שהיא אוכלת, תאפשר לגוף שלה להתפנות מהצורך התמידי בניקוי הגוף והדם ולהתרכז בלידה והתאוששות ממנה.

גורם משמעותי נוסף המשפיע על הבריאות הוא המודעות להרגשה, וההבנה שצריך לשים את עצמך במרכז ולהשקיע בבריאות שלך. חשוב להיות בהקשבה עצמית, ובמודעות לכך שההיריון דורש כוחות ולהתאים את קצב החיים למציאות השונה שבה את נתונה.
מומלץ לנוח יותר, לעבוד פחות ולהשלים עם העובדה שהדגש כעת מושם על הדברים החשובים באמת שהם, הבריאות שלך ושל התינוק שלך. לפעמים זה אומר לוותר לעצמך קצת ושהבית יהיה פחות מתוקתק ומסודר, ולפעמים זה אומר פשוט להפסיק את הכל ולנוח באמצע היום .
אם תהיי מודעת לעצמך ולמצב הגופני שלך, תטפלי בבעיות עוד כשהן מתחילות ולא תזניחי את הטיפול בעצמך, תרגישי בריאה יותר במהלך ההריון ותגיעי ללידה בצורה טובה ונכונה יותר.

2.שמירה על כושר גופני במהלך ההריון.
היום רווחת הטענה שלידה פעילה ומלאה בתנועה קלה יותר ואורכת פחות זמן. וכדי להגיע ליכולת לנוע בזמן הצירים ולהיות אקטיבית בזמן הלידה חשוב להכין את הגוף לכך. שמירה על כושר גופני במהלך כל ההריון תעזור לאשה ההרה להרגיש יותר טוב עם עצמה, פחות בדכאון ובמצבי רוח משתנים ולהכין את הגוף שלה למה שהלידה דורשת ממנו. כמובן שחשוב לעשות את הפעילות הגופנית באופן הדרגתי שלא יפגע בעובר ובהכוונה של איש מקצוע המבין בתחום של תנועה בזמן ההריון.
תחומי פעילות גופנית מומלצים: יוגה, פלדנקרייז, פאולה, עמידת כריעה, נענועי אגן, הרפית שרירים, תרגילים המפעילים את שרירי הבטן אך לא מעמיסים עליהם כובד, הליכות ושחיה, תרגילי נשימות,

מס' תרגילים לדוגמא:
א. ישיבת כריעה- קחי שרפרף והצמידי אותו לקיר, שבי עליו בפיסוק רגלים, כשכף הרגל נוגעת באופן מלא ברצפה,והפנים שלך מופנות לקיר, וכעת עברי לעמידה זקופה תוך הישענות על הקיר. עשי את התרגיל מס' פעמים עד שתרגישי שאת מצליחה להיעמד מבלי להישען על הקיר.
ב. סיבובים על כדור לידה- שבי על כדור לידה ועשי עם האגן סיבובים מימין לשמאל ומשאל לימין, וקדימה ואחורה.
ג. פתיחת עצמות האגן- שכבי על הגב באופן הבא: הישבן צמוד לקיר והרגלים מורמות למעלה בזוית ישרה וצמודות אף הם לקיר.עברי כעת בין המצבים הבאים מבלי לזוז מהקיר: הרגלים בפיסוק, הרגלים צמודות אחת לשניה באופן שכף רגל אחת נוגעת בשניה (מעין מחיאת כפים עם הרגלים), הרגלים מונחות בזוית ישרה וצמודות זו לזו. בצעי תרגיל זה לפני השינה מס' פעמים. אם הגב כואב מומלץ להכניס שמיכה מקופלת בקשתית- החלק הקעור שבגב התחתון.
ד. עמידת שש- תרגיל מעולה לזמן הצירים- עמדי בעמידת שש ידיים קדימה והישענות על כל הירכיים -החלק שמתחת לברך. כעת השעני את כל הכובד שלך כלפי אחורה, הישבן מונח כעת על הרגליים, וחזרי למצב הקודם.
ה. פרפר - בדהקונאסנה- שבי בישיבה מזרחית על הרצפה, הצמידי כפות רגליים זו לזו. החזיקי את כפות הרגליים בידיים. עלי והורידי את הברכיים מספר פעמים כשכפות הרגליים נשארות ברצפה והידיים אוחזות אותן. שמרי על עמוד שדרה ארוך ומתוח. הרפי את הכתפיים, הראש והצוואר. עם כל נשיפה היי מודעת לרפיון בשרירי רצפת האגן.יתרונות התנוחה: מחזקת את השרירים המסייעים בשעת הלידה,מתיחה מצוינת לאזור שרירי רצפת האגן.
ו. ישיבת זן - וג'רסן- עמדי על הברכיים בגב זקוף, וגב כף הרגל מונח על הקרקע. הניחי כרית על כפות הרגליים. הורידי את הישבן אל הכרית על העקבים בגב זקוף. הניחי את כפות הידיים על הירכיים, על הברכיים או זו בזו מתחת לטבור.הרפי את הכתפיים. הרפי את כל הגוף והנשימה. חושי התארכות מבסיס עמוד השדרה ועד הקודקוד. היי מודעת לנשימה. המנעי מכל תנועה. יתרונות התנוחה: מחזקת את שרירי הרגליים, יוצרת הרמוניה בגוף, ואיזון בין כל הכוחות החיוניים, מייצבת את ההכרה, תנוחה מומלצת מאוד במהלך ההריון (גם בישיבה בסלון וכו (.תנוחה זו טובה גם ללידה בשלב הצירים ועד ללחיצות.יכולה לסייע לתינוק להתבסס היטב באגן.
ז. חתול - מרג'יריאסנה- עמדי "בעמידת שש": ברכיים מונחות על הרצפה/ מזרון וכפות הידיים מתחת לכתפיים. בשאיפה הרימי ראש, גב מעוגל מעט, עיניים מביטות קדימה ולמעלה. להקפיד לא למתוח את הצוואר יתר על המידה ולא ליצור קשת גדולה מידי בגב. בנשיפה הורידי ראש כלפי מטה, וקמרי את הגב. לכווץ בנשיפה את רצפת האגן. להחליף תנוחות בשאיפה ונשיפה כמה פעמים. יתרונות התנוחה: מחזקת, מרגיעה ומשחררת לחץ בגב התחתון, מגבירה גמישות לאורך עמוד השדרה, מותחת שרירים לאורך גב, צוואר וידיים.

3. הכנה נפשית ללידה:
נסי לצייר לעצמך תמונה שבה את מגיעה לחדר הלידה, נינוחה ורגועה, מלאה בכוחות נפש ושלווה והכל מתנהל על מי מנוחות. האם לא היית רוצה שככה תראה הלידה שלך?
זמן ההריון הוא זמן המועד לתהפוכות הנפש ומצבי רוח משתנים, עקב השינויים הקיצוניים בהורמונים. לעיתים הלידה וכל הכרוך בחוסר מודעות שבה מובילים לפחדים המלווים את האשה במהלך כל ההריון. ולמעשה הכל מתפרץ החוצה בבת אחת בלידה, עם יציאת התינוק מבטן האם יוצאות גם כל התחושות שהיו חבויות קודם ולא ניתן להם מקום. ומאידך ההריון והלידה הינם מצבים שיכולים לחבר אישה לעצמה ועצמיותה, ולגרום לה לטפח את הנשיות שבה. המענה לשאלה אלו כוחות יבואו לידי ביטוי בזמן הלידה תלוי במידת המוכנות של האשה ללידה ומידת המודעות והביטוי של הרגשות בזמן ההריון. טיפול נכון יכול לעזור לאשה להתמודד עם הפחדים ולהגיע ללידה ממקום מוכן וקשוב יותר למי שהיא באמת.
דרך טיפול טובה לזמן הריון היא דימיון מודרך. שיטה זו כוללת שימוש בסמלים כדי לדמיין את השינויים שהמדמיין רוצה שיתרחשו בגופו. למשל, אפשר לדמיין שכאב קיים נמס ומטפטף כמו נוזל חם דרך האצבעות. זוהי שיטה מאוד אישית ועל המתרגלת לבחור את הסמלים בעלי המשמעות בשבילה. באמצעות שיטה זו ניתן להשפיע על התת מודע ועל המצב הנפשי שאדם נמצא בו. ושיטה זו יכולה לעזור למטופלת להרגיש טוב עם עצמה ולחוות את הנשיות שלה טוב יותר.
דרך נוספת הינה שימוש בפרחי באך. פרחי הבאך הם תמציות הומיאופתיות של פרחים שהתגלו ע"י ד"ר באך שמשפיעות על הנפש וגורמות לדברים לצאת החוצה. פרחי הבאך מותאמים באופן אישי לכל מטופלת לאחר תשאול מקיף, ומותרים לשימוש בכל זמן.
הכנה רוחנית ללידה:
זמן הלידה הוא זמן מיוחד מאוד, לא סתם האותיות של לידה הם גם האותיות של ליד ה'. זהו הזמן שבו האשה הופכת להיות שותפה למעשה בראשית, זמן שבו היא לוקחת חלק בהורדת נשמה לעולם. ישנו מאמר של חז"ל שמדבר על הייחודיות של זמן זה: "אמר ר' יוחנן ג' מפתחות בידיו של הקב"ה שלא נמסרו בידי שליח ואלו הן מפתח של גשמים ומפתח של חיה (יולדת) ומפתח של תחיית המתים" (מסכת תענית דף ב' עמוד א') משמעות מאמר זה היא שהקב"ה בכבודו ובעצמו נמצא ליד היולדת בשעת הלידה, שומר עליה, מקשיב לתפילותיה, ומיילד אותה. היום קשה להבין את זה כי יש מיילדות ורופאים ונראה שהם אלו שמיילדים את האשה, אבל זו לא האמת, האמת היא שהקב"ה מיילד את האשה ושומר עליה. למעשה זהו הזמן שכל שערי שמים פתוחים לתפילותיה של האשה והיא יכולה לבקש כל דבר שחשוב וצריך להתפלל עליו.
על מנת לא לפספס זמן זה, חשוב מאוד לעבור תהליך של הכנה רוחנית ללידה. אפשר לקרוא את הספר של דפנה חסדאי-"הכנה רוחנית ללידה" שהוא אוסף של מאמרים על המשמעות של הלידה, או ללכת למשהי שעושה הכנה כזאת. זה משנה את כל ההסתכלות על החוויה שבלידה וממקד את המחשבות בדברים האמיתיים של החיים ולא בכאב. וכמו שדפנה כותבת: "מרגע הגילוי הנפלא הולכות הלידות שלי ומתמקדות פחות בכאב ויתר בחיבור הקדוש עם ריבונו של עולם. ככל שהכנתי עצמי רוחנית לפגישה הקדושה, היו הלידות מלוות בשמחה, בשירה, פחות כואבות קצרות ונפלאות".

4. הבנת תהליך הלידה ורצון להיות שותפה בו:
פחד נובע מדבר לא ידוע, ככל שהמודעות לגבי מה הולך לקרות בכל שלב גוברת, הפחדים הולכים ונמוגים.
קורס הכנה ללידה טוב הוא קורס שגורם לך להבין את תהליך הלידה מבלי להכניס אותך לפחדים מסיפורי לידה של נשים אחרות. מומלץ שגם הבעל יעבור קורס כזה או לפחות שיבוא למפגש אחד כדי שיוכל לדעת באיזה שלב את נמצאת ולעודד אותך. לקורס הכנה ללידה תפקיד חשוב בעיקר בלידות ראשונות על מנת לדעת לקראת מה הולכים, אך גם בלידות הבאות יש לפעמים צורך לשוב ולהזכיר, את התנוחות הנכונות, את אופן הנשימות ואת תרגילי היציבה השונים.
מטרות קורס הכנה לידה:
לתת לאשה כלים להתמודד עם הצירים.
להמליץ על תרגילים מתאימים כהכנה ללידה.
לתת ליולדת מושג על שלביה השונים של הלידה.
לעזור ליולדת לדעת מתי להגיע לבית החולים.
ללמד את האשה איך להיות כמה שיותר פעילה במהלך הלידה.
לתת מושג על משככי הכאבים השונים- יתרונות וחסרונות של כל אחד.
להוריד את הפחד מהלא נודע שקיים בלידה.
יוזמה ברוכה נוספת בתחום היא הכנת תוכנית לידה- כל אשה כותבת איך היא רוצה שתראה הלידה שלה, ובעזרת המחשבות שלה מובילה את עצמה לשם. אני רואה בזה חשיבות מרובה קודם כל בגלל עצם החשיבה החיובית וההזמנה של דברים טובים , ודבר שני בגלל המעורבות של האשה בלידה שלה והרצון לקחת חלק בענין.
אשה שותפה בלידה היא אשה פעילה בלידה, שמרגישה וחווה את היופי ועוצמה של הלידה.
ולסיום רציתי לאחל לך לידה טובה, באופן שהכי נכון עבורך, מתוך חוזק נפשי, נשיות ועוצמה, ושאת תעשי את המירב מבחינתך ה' ישלח לך גם הוא את הטוב ביותר עבורך.
רחל שפיץ נטורופתית, מתמחה בנשים בהריון ולאחר לידה.מעבירה סדנאות הכנה רוחנית ומחשבתית ללידה מעבירה הרצאות במסגרות שונות
http://rachel.web-sababa.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב