דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על סדר היום הישראלי - אפשר אחרת 

מאת    [ 22/09/2008 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 2480 פעמים ]

תקציב המדינה לשנת 2009

שר האוצר בראון שבע רצון מאישור הצעת התקציב בממשלה. ברוב זעום יש לומר.
האם תקציב 2009,טוב לאזרחי ישראל - האם יש בו בשורות של התמודדות עם העוני - ההאטה הצפויה במשק - השיפורים שמערכת החינוך משוועת להם - התשובה היא לא.

תקציב המדינה בהיקף של כ 300 מיליארד ש"ח, אמור לזכות לניתוח, תכנון ומחשבה מעמיקה, יצירתית וחברתית יותר מאלה שהושקעו בו.
הפיקציה של תקציב לביטחון או לרווחה, דינה להעלם מהשיח הציבורי. עם גישה נכונה, יש גם לזה וגם לזה.
הגיעה העת כי תקציב המדינה יתוכנן כתקציב רב שנתי, עם תיקונים נדרשים משנה לשנה. כך יוכלו משרדי הממשלה, לתכנן תכניות לטווח ארוך וגם להוציאן לפועל.

הגיעה העת לבחון את "הפרה הקדושה" של תקציב הביטחון ולגרום גם למפקדיו הבכירים של צה"ל להבין שצריך לייעל ולהקצות אחרת את המשאבים שבתקציב הביטחון. לאחר תהליך כזה,אנו עשויים לגלות כי ניתן להפחית מתקציב הביטחון בלי לפגוע במוכנות ובכושר ההרתעה של צה"ל.

במקום תכנון תקציבי בגישה הנ"ל, מצאנו, כרגיל, בהצעת התקציב, העברת "הטבות" וקיצוצים, בקרב אותה אוכלוסיה ואותם צרכים. האם סבור מישהו כי ההוצאות הסיעודיות שלקשישים (וכולנו עלולים להגיע למצב כזה) תפחתנה והוא מרשה לעצמו לקצץ בקצבת הסיעוד ל 16,000 קשישים. כך גם לייקר את הנסיעה בתחבורה הציבורית ב 9% גזירה שאף היא פוגעת בעיקר בחלשים. נראה כי תאונות הדרכים, אינה עוד בבחינת "מכת מדינה" עבור אנשי האוצר והשרים שתמכו בהצעת התקציב. אחרת, לא ברור מדוע הרשו לעצמם 200 מיליון ש"ח בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועוד 100 מיליון ש"ח בתקציב הפיתוח במשרד התחבורה. נראה כי גם מערכת החינוך החלימה מתחלואיה ונראה כי ניתן לפגוע בה.

מדוע שלא יחפשו חסכון במקומות, שפחות פוגעים בשכבות רחבות וחלשות בציבור? כך למשל, הפיכת קצבאות הילדים לפרוגרסיביות, כנגזרת של ההכנסה. יש בישראל משפחות רבות שהכנסתן היא כזו שאינן זקוקות לקצבאות ילדים. ניתן לקבוע תקרה לשכר המותר בניכוי לצרכי מס,ניתן להקצות אחרת משאבים ולעודד ייעול, צמיחה ותעסוקה. הגדלה במספר המועסקים עשויה לתרום לצריכה ולהגדלה בהכנסות המדינה.
ישנן אפשרויות רבות להציג הצעת תקציב טובה וצודקת יותר. טוב יעשה ח"כ ברוורמן, בתפקידו כיו"ר ועדת הכספים אם יהיה נאמן להצהרותיו בעבר ויפעל למנוע את אישור הצעת התקציב הרעה הזו.

משטרת ישראל

הבקר דווחנו כי המפכ"ל מדיח את ניצב אורי בר לב מתפקידו כמפקד המחוז הדרומי,במשטרת ישראל וכי ניצב בר לב יפרוש מהמשטרה. עוד דווח, כי ניצב בר לב, כלל לא היה מודע לכך, עד לפרסום בכלי התקשורת וכי אין בכוונתו לפרוש מהמשטרה.
ניצב בר לב, על פי הפרסומים הוא ניצב מוערך ולכן, הדחתו מעוררת סימני שאלה.

בהזדמנות זו נראה כי ראוי לעסוק באיכות התפקוד של המשטרה. במשטרת ישראל ישנם שוטרים ומפקדים טובים שעושים ימים כלילות במסגרת שירותם והמלחמה בפשיעה. היא מתוקצבת במיליארדי ש"ח ובכל זאת, נראה כי אינה "פורעת את השטר". אזרחים תמימים נרצחים או נפגעים, במסגרת מלחמות כנופיות, הפשע גואה וביתנו אינו עוד מבצרנו.

נראה כי המשטרה זקוקה לבדק בית יסודי והסקת מסקנות שיהפכו אותה לארגון שהיא צריכה ויכולה להיות. ארגון יעיל ואיכותי המצמצם משמעותית את מימדי הפשיעה בישראל. אמנם, לא די במשטרה לשם כך, ראוי להשקיע גם בחינוך ערכי, הסברה והשכלה. אבל, אין באלה או בחסרונם כדי לבטל את הצורך בבדק בית במשטרה.
בכלל זה,ראוי לבחון את שיטות העבודה, הקצאת המשאבים, האמצעים העומדים לרשות המשטרה והצורך בשיפורם, מעמד השוטר/ת והצורך בשיפורם, שכר השוטרים ונושאים נוספים. זה ראוי, זה הכרחי, זה ניתן.

ברק מוכר את דירתו במגדלי אקירוב

אז מה -

שי ברק
משפטן ושליח ציבור, טל' 054-2499908
דוא"ל: shai@barak4u.co.il אתר: http://www.barak4u.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב