דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי נשי (אנאי) כשירות עירוני חדש 

מאת    [ 21/09/2008 ]

מילים במאמר: 2082   [ נצפה 3751 פעמים ]

מרכז אנא"י - אימון נשי אישי, הצטרף כעוד חלק בתצריף(התצריף כולל קורס העצמה ומנהיגות, מרכז זכויות נשים (מנ"ע), עליו כתבתי במאמר משנת 2006 ) העירוני להעצמת נשים בראשון לציון, בשנת 2007 ופועל מתוך המשרד למעמד האישה.הקמת מרכז הזכויות (מנע), שנה קודם לכן, התבססה על גישת ה- tailor made (התאמה לפי צרכים)בה אנו מאמינות. מיקודו המשפטי ,שירת מטרה ברורה, של סיוע רלוונטי והשגת תוצאות. המפגש היום יומי עם המצוקות הנוספות ,שאין בידי המערכת המשפטית לסייע, לצד התובנות שהושגו מן הקורסים להעצמה, הובילו לחיפוש דרך נוספת, להעצמה והובלת שינוי חברתי. ההבחנה בצורך בהתמקדות במעגל האישי, של המשתתפות בקורסים, וחיפוש דרכים להטמעת הכלים ו/או הרעיונות אליהם נחשפו במהלכם, הובילה למחשבה כי בנוסף או בהמשך לקורסים, יש לפתח כלי, אשר יסייע בתהליך השינוי,בקצב, בזמן ובמקום של כל אישה ואישה.
המושג "אימון", מוכר לנו מעולם הספורט, הועתק אל עולם מדעי החברה ככלי שבאמצעותו ניתן לחולל שינוי, החל משינוי בחיים הפרטיים ועיצובם מחדש וכלה בפיתוח מיומנויות בעולם העבודה, החברה ועוד.
האימון מבוסס על 'גישת הכוחות' (כהן 2000 ), המשותפת לתוכניות ההעצמה למיניהן. הגישה מצביעה על פילוסופיית חיים ,שאינה מבליטה את החולשות ואת הפתולוגיות, אלא מאמינה כי האפשרות ליצור שינוי , תמונה באישה (באדם)עצמה, החוברת למאמנת ,מתוך מעמד שוויוני ושיתופי ויוצרת 'שיח של כוחות' (Wolin &Wolin 1993) ,המעניק תחושת ערך עצמי והעצמה.
האימון בפן החברתי , נשען בבסיסו על עולם ערכים גברי - המשימתיות, החתירה למגע, ההישג, המיקוד,ההתמודדות,האומץ ועוד. השפה והכלים האימונים מאידך, הם עולם ערכים נשי מובהק - הצניעות והויתור על האגו, ההכלה, היצירתיות והגמישות ועוד.
שילוב ערכים אלה אמור להיות הכוח המניע שינוי.
ככלי, האימון, עובד על שני המגדרים ויחד עם זאת אנו נרצה לטעון כי למרות שהאימון למגדר הנשי, אינו שונה במהותו הבסיסית, מכל תהליך אימוני אחר, הוא בכל זאת ייחודי בגלל מספר נקודות , שזיהינו אצל נשים:
1.נשים באופן כללי נמצאות במיצוב אישי וחברתי שונה מזה של הגברים, בשל העדר נגישות למשאבים כגון: כסף, זמן וידע, המקשים על המודעות .
2נשים נתקלות במחסומים חברתיים הנובעים מסטריאוטיפים, שהופנמו על ידן והופכים לכן לחסמים אישיים. הסבך החברתי, הנורמות ושנים של התנהלות על פי דפוסים ברורים, מקשה על הליכה כנגד החיברות (הסוציאליזאציה), הנתפסת כהתפתחות טבעית וכדרכו של עולם.
3.לנשים יש סדרי עדיפויות היוצרים נקודות מיקוד ייחודיות כגון :תפיסת הזהות העצמית , זהות נשית המגדירה עצמה דרך תפקידי ה 'אימהות' וה'רעיה'; המציאות המודרנית פוגשת את האישה ומציבה בפניה ריבוי תפקידים כמו גם שומרת לה את התפקידים הטיפוליים והתמיכתיים, הנתפסים כמובן מאליו ואינם זוכים לתגמול כל שהוא כולל העדר הערכה; הצורך הבסיסי של נשים בקיום מערכות יחסים, ובאות לידי ביטוי באמצעות ה'אחר/ים'.
זמן ופניות, משמשים כמחסום רב עוצמה. הצורך הבסיסי של נשים בקיום מערכות יחסים, מתוך ראיית צרכי הזולת (בני משפחה, חברים, מקום העבודה ועוד) כקודמים לאלו שלהן, אינו מאפשר להן להתנהל כרצונן או על פי צרכיהן,אלא מתנהלות עפ"י צרכי חיבה וריצוי. נשים נוטות ל 'הישאב' לתוך חיי היום, יום , המטלות והמשימות, הרבות מאד, שנחות על כתפיהן, בין כתוצר חברתי או בין כבחירה ואמונה שזהו תפקידן.
נשים רבות נוהגות להציג עצמן בדרך קורבנית, שיש מאחוריה רווחים לא מעטים. חולשתן האמיתית או המדומה, הופכת למוקד כוח , שלא במהרה יוותרו עליו. אולם, שנים של מיצוב מוחלש, דוחפים לצורך בשינוי מידי, מבלי לתת לתהליך להבשיל. התנהגותן הופכת לאגרסיבית ואל המכשולים, שהוזכרו לעיל, מתווסף גם אלמנט של צורך בקיצורי דרך הפוגעים במהות האימון.
חייבים להבין את המציאות הנשית , כפי שניסיוננו המקצועי מלמד,בה לא כל תסכול, יעורר צורך בשינוי כפי שטען החוקר אלדרפלד (1969) ועל כן יש למצוא דרכי הנעה ופעולה נוספים.
האימון מתמקד בשינוי, שהוא אחד התחומים המרתקים במדעי החברה. בתורות המזרח , כפי שהוזכר ע"י פרופ' גוטמן (כהן 2000 ) מאמינים כי, 'צריך למות כדי להיוולד מחדש'. ה 'מוות' משמעו ויתור על הקיים, על ההרגל, על המוכר, על הנוחות והוא מאפשר את השינוי , הצמיחה , את החדש.
הוגים רבים טוענים כי הכל נתון למשא ומתן, הכל בר השפעה , הכל נתון לשינוי, אבל השינוי הוא אחד התחומים המפחידים את האדם , בהיותו מנוגד לטבע האנושי המחפש יציבות, איזון,קביעות ומרחב בטוח. כלומר, האימון יוצר תחילה מצב פרדוכסלי או לא טבעי.מצב זה, מנוגד לטבע הוויתן של הנשים,עוד יותר, שכן הן מייצגות את היציבות, הקביעות והעברת התרבות מדור לדור, תפקידן החברתי הוא לשמר את הקיים.
הקשר בין העצמה לאימון, כדרך להובלת שינוי , ברורה לחלוטין. ליבת השינוי , עליה עובד כל מערך מעמד האישה מתרכזת במציאת דרכים להעצמתן של נשים. השפה האימונית משתמשת באותם עקרונות העצמתיים כבאים לידי ביטוי בדבריו של גליליאו : " אי אפשר ללמד אדם מאומה, אפשר רק לעזור לו/לה לגלות מה שבתוכו/ה". זהו תהליך מתמשך ולא התרחשות חד פעמית המתרכזת במישור האישי בו השינוי נחווה ברמת האחריות של הפרט, כיון ששינוי יחול רק ע"י מהלך פנימי ולא חיצוני; בתחושה לגבי היכולת האישית להשיג שליטה במהלכים ומטרות, המתבססת על תהליך של בחירה(שינוי מהותני בתפיסה או טרנספורמציה פנימית, נחוצה באופן בסיסי לעצם קיומה של "בחירה" (Nussbaum 2000; Kabeer 2000 ) השמוש במונחים של "בחירה חופשית" ו/או " חופש פעולה" אינם תמיד מותאמים לעולמן של הנשים ולכן יש פספוס במטרה לגביהם.) .זוהי בחירה אסטרטגית, הנעשית מתוך מספר אפשרויות שונות ואמיתיות מבלי לשלם מחיר גבוה על כך (Kabeer 2001) ובעלת השלכות על תחומי חיים אחרים.
אחד הקשיים המרכזיים, שיש לנשים זו היכולת להפריד בין ה 'אנחנו' לבין ה 'אני', קשה להן לשים עצמן במרכז ולכן הרבה פעמים הן דוחות את השינוי. בתהליך האימון הן רוכשות ידע על ה"עצמי" תוך התחייבות לפעולה המוציא אותן ממרחב הפאסיביות וחוסר היוזמה, ערכים עליהם מחונכות הנשים. החברה עדיין מתקשה לקבל שינוי בתחומים אלו ולכן אינה מתגמלת ואף מענישה, בגין אקטיביות ויוזמה נשית.
הקמת השירות סגרה מעגל העצמה אישי של אחת ממשתתפות קורס ההעצמה של שנת 2004-5
כאשר הפכה למרכזת השירות, שהיה המיזם הקהילתי שלה כתוצאה מקורס ההעצמה.
אותה בוגרת ,עברה תהליך של שינוי ברמה האישית- עשתה שינוי קריירה והפכה למאמנת אישית. במסגרת קורס העצמה שלב ב' שהיה ממוקד יותר בתחום ביצוע פרויקטים שהתקיים ב- 2007 הציעה לבחון את הכלי האימוני, כאמצעי לסיוע לנשים לעשות שינוי בחייהן.
הצעתה התאימה להתרשמותי המקצועית שתוארה לעיל ועמדה בקריטריון שהוגדר על ידי לפרויקט קהילתי - העצמת נשים.
העובדה,שהרעיון לשירות זה עלה מתוך התהליך ההעצמתי עצמו- קורס העצמה והוגת הרעיון צמחה בתוך מערך מעמד האישה, מהווה השגת מטרה. היה כאן תהליך של העצמה אישית, שהובילה למודעות אישית וקהילתית ולהפנמת השינוי, לכדי פעילות למען קהילת הנשים כולה. צמיחה אישית שכזו מהווה מודלינג חיובי לכלל פרויקט ההעצמה אך מדגישה את העובדה כי היה כאן תזמון ומוכנות לשינוי מצד המשתתפת; היה תהליך של הבשלה (שנתיים);השינוי האישי ענה לצרכי הפרט ואפשר היענות לתרום לאחרות.
לסכום ניתן לומר כי הקמת שירות עירוני, נובעת מתפיסת העולם שלי הטוענת כי על מנת שיתהווה שינוי מהותי במעמד הנשים, יש לבנות תשתיות מערכתיות מתאימות או להסב את השירותים הקיימים באמצעות סיגול ראייה מגדרית לפעילות. הניסיון שלי מלמד, כי בתרבות הארגונית הציבורית הקיימת כיום, קשה יותר לשנות מסגרות קיימות מאשר להקים חדשות.
המסגרות החדשות נתקלות בקשיים מסוימים, בעיקר תקציביים אולם בנייתן בתוך משרד למעמד האישה מאפשרת להן צמיחה הדרגתית ,מתוך אג'נדה מקצועית פמיניסטית ומציבה
נתונים אמיתיים של צורך והצלחה,שעמם קשה להתווכח , לגבי כדאיות התהליך, המסייעים להשגת משאבים והכרה.
הצלחתם של שירותים אלה ואחרים תלויה לא רק במקצועיותם אלא גם באסטרטגיות שיווק ויחסי ציבור.
פיילוט ראשון התבצע על קב' של שש משתתפות, כולן בוגרות קורסי העצמה ומנהיגות, את האימון העבירה הוגת הרעיון. ההדים החיוביים, חיזקו את החשיבה שיש לפתח את הנושא לכדי שירות עירוני לאימון אישי עבור נשים.
במקביל, התחלנו בעבודת מטה מאומצת להגדרת השירות ודרכי הפעלתו.
הגדרות בסיסיות וראשוניות
1.אנא"י ( אימון נשי אישי), הוא חלק ממערך ההעצמה שהמשרד מפעיל, וככזה פעולתו נעשית מתוך ראייה פמיניסטית המעמידה את האישה וצרכיה במרכז. הדגש היה על נגישות, אמינות, גמישות, יצירתיות.
2.אנא"י הינו שירות עירוני, אשר חלים עליו מגבלות מסוימות, כמו גם הנאה מן העוצמה של הממסד החוזקות של שירות עירוני - כוח ; מוניטין ; קשרים ; כלים ; משאבים פיזיים.יחד עם זאת המאמנות עובדות כפרילנסריות, תוך קבלת תנאי הסף בדבר גובה התשלום, כללי העבודה והמחויבויות.
3.אנא"י הוא גוף מקצועי ועל כן האימונים יערכו ברמה מקצועית גבוה ועל פי כל הכללים הנהוגים, תוך פיקוח ובקרה מצד הרכזת , על הפן המקצועי ומצד היועצת על הפן הפמיניסטי.
4.השירות נועד לנשים תושבות העיר בלבד (כל אישה). לכל פונה יערך ראיון התאמה לכלי האימוני. במידה ולא נמצאה מתאימה תופנה לערוץ סיוע אחר המותאם לצרכיה ותכלל במאגר לשם הצעות פעילות נוספות הנערכות במסגרת המשרד.
הוגדרו שני אופני אימון אפשריים : א. אימון קבוצתי ב. אימון אישי
א.אימון קבוצתי -
1.אימון בהנחיית "co" - 6 מתאמנות ושתי מאמנות. 12-16 מפגשים בני שלוש שעות כ"א כולל הפסקה.
2.אימון בהנחיה רגילה - ארבע עד שש מתאמנות ומאמנת אחת. 12-16 מפגשים בני שלוש שעות כ"א כולל הפסקה.
ב.אימון פרטני - מאמנת אחת ומתאמנת אחת. מספר המפגשים יהיו לפחות 10 ולגבי המשך האימון , יוגדר יחד ע"י המאמנת והמתאמנת בהתאם לצרכים.
ג.אימון משולב -
1.אימון אישי וקבוצתי: התחלה באימונים אישיים ומעבר לאימון קבוצתי ,או לחילופין, אימון קבוצתי עם אופציה להמשך פרטני בהתאם לצורך. מספר המפגשים האישיים ייקבע בהתאם לצורך.
2.שילוב קבוצת אימון או אימון אישי עם תחום קרוב /משלים כגון: יעוץ ארגוני, פסיכודרמה, תחומי מומחיות - רפואה אלטרנטיבית, תזונה ועוד.
3.קליטת קבוצה קטנה לאימון קבוצתי מתוך משתתפות בקורס העצמה, כהמשך ממוקד של תהליך, שהתחיל..

מטרות האימון יתחלקו לשני מוקדים עיקריים:
א.מוקד אישי - משפחתי, השכלתי, עבודה וקריירה ועוד.
ב.מוקד קהילתי - הפעלת פרויקטים קהילתיים לטובת נשים (בעיקר לבוגרות קורסי העצמה)
כווני התפתחות- פיתוח קב' אימון לקב' נשים ייחודיות (בעלות מאפיין קריטי משותף), כגון - מוצא (עולות חדשות), גיל (נערות) וכו'

מאמנות :
דגש רב יש לשים על תהליך קליטת המאמנות לשירות. עדיפות תינתן לתושבות ראשון לציון, בוגרות קורסי העצמה/מנהיגות , בוגרות קורסי אימון (קואוצ'ינג) מוכרים ובעלות תעודת הסמכה ממוסד מוכר . כל מאמנת תקלט לאחר ראיון אישי, והסכמה לעבוד על פי תנאי הלפני השירות. הקליטה היא לשלושה חודשי ניסיון, אשר לאחריהם תתקבל החלטה באופן הדדי בדבר ההמשך.
חלק מן המאמנות, מקבלות במרכז האימון את ההזדמנות הראשונה לעסוק בתחום ועל כן העצמתן המקצועית מתווספת להעצמת הנשים הזקוקות לאימון.

המאמנות צריכות להיות בעלות אוריינטציה ממוקדת נשים ונכונות לתרום לקהילת הנשים. במהלך הפעלת השירות מצאנו כי נקודה זו מאד חשובה ולכן בנינו קורס אוריינטציה, המהווה תנאי לקבלה ולעבודה במסגרת אנא"י.
הקורס מכיל תכנים בשלושה תחומים:
-כללי: ההיסטוריה של השירות, אידיאולוגיה פמיניסטית, אימון ופמיניזם, העצמת נשים, הכרות עם משרד מעמד האישה ודרכי עבודתו.
-יסודות האימון: הנחת תשתית משותפת לכל המאמנות המגיעות ממכוני הכשרה שונים.
-דרכי העבודה: הכרת הנהלים, הטפסים, מדיניות ושיתוף בניסיון המצטבר
כאן המקום להדגיש כי אנו מפתחות קו אימון ייחודי בתוך שדה האימון.

כחלק מהאג'נדה המקצועיות, קיימת חשיבות להנחיה מקצועית (סופרויז'ן). עם פתיחת השירות הדבר לא התאפשר, בעיקר בגלל קשיים תקציביים. ההנחיה פועלת אחת לחודש במתכונת קבוצתית, באמצעות מאמנת ותיקה ומיומנת. מענה מידי ושוטף מספקת הרכזת המקצועית ואנוכי.

אסטרטגיית שיווק, שננקטו:
2. הרצאות הדגמה והסברה בקרב קהלי נשים לשם העלאת מודעות וחשיפה.
3. שיווק באמצעות פליירים.
4. שיווק באמצעות משתתפות בקבוצה. (חברה מביאה חברה)
5. שימוש באמצעי תקשורת כגון- עיתונות, אתר אינטרנט וכו'.
מבנה ארגוני:
1. השירות מרוכז ע"י רכזת מקצועית ורכזת מנהלתית, עבודתן נעשית בהתנדבות. לעבודה ההתנדבותית יתרונות אך גם חסרונות לא מעטים. המשרד למעמד האישה מתבסס על עבודה התנדבותית ופיתח תוכניות הכשרה מתאימות. תחום הריכוז המנהלתי דורש מאיתנו לא מעט זמן, מחשבה ופתרון בעיות, שצצות בעת הפעלת השירות.
א. תפקידי הרכזת המקצועית - גיוס וקבלת מאמנות ; הנחייה מקצועית ופתרון בעיות ברמה הראשונית של המאמנות; ייזום פרויקטים חדשים ; איתור בעיות וצרכים נוספים והעלאתם לדיון.
ב. תפקידי הרכזת המנהלית- שיווק ופרסום השירות; גבייה כספית ;רישום וארגון ;ריכוז ההיבטים הסטטיסטיים ; מעקב ובקרה.
2. ועדת ההנחות -השירות מבוסס על פרילנסריות חלקית. ההכנסות מהשירות הנן אישיות למנחה, אולם כיון שהשירות עירוני בחסותו ובחלק מן המשאבים, המנחות מתחייבות לאמן בסכום התחלתי מוזל או בסכומי הנחה לנשים שיוגדרו כנזקקות. בכל מקרה ומצב אין שירות בחינם!
3. צוות ריאיון ראשוני (אינטייק)- יפעל לשם קבלת הפונות, שהביעו רצון להשתתף באימון. הצוות יראיין את הפונות וימליץ על הפנייתן לאימון קבוצתי או פרטני, תוך התחשבות ברצונן וצרכיהן. התאמת המאמנת תיעשה ע"י הרכזת המקצועית לאור חוות הדעת של המראיינת.

שירות האימון יתבסס על אתיקה מקצועית ברורה ומוגדרת. הקוד האתי יכלול דגשים לגבי דיסקרטיות ושמירה על סודיות,יגדיר בברור את האיסור על שימוש בידע ובקשרים לשם קידום אישי של המאמנת ושמירה על מקצועיות וטובת המתאמנת .

לסכום:
1. שירות האימון הנשי, הוא פרויקט ייחודי, וראשון מסוגו, הן בהקמתו, בדרכי עבודתו ובהיותו חלק ממערך שירותים ממוקדי השגת העצמה לנשים.
2. השירות מציג דרך עבודה פמיניסטית בתוך מערך מוניציפאלי ופטריארכאלי. הגישה פורצת הדרך מאפשרת בנייה של כלים חדשים, אשר עוברים התאמה מדי יום ומתגבשת תורת עבודה הן באימון והן בהעצמת נשים.
3. המרכז גאה במתן ההזדמנות לנשים, בעלות מקצוע לפתח את כישוריהן ולבסס את מקצוען. בכך מושגת העצמה במספר מישורים גם יחד.


רשימה ביביליוגרפית

בן אשר ישראלה (2006)/ העצמה מעשית

כהן ב. (2000 ) / גישת הכוחות בעבודה סוציאלית, חברה ורווחה כ(3) עמ' 291-300

Alderfer Clayton P. (1969)/ An Empirical Test of a New Theory of Human Need Organizational Behavior and Human Performance, 4, 142-175

Kabeer, N.(2000)/ The Power to Choose: Bangaldeshi Women and Labour Market Decisions in London and Dhaka. London:Verso

Nussbaum M. (2000) Women and Human Development: The Capabilities Approach New York: Cambridge Press.

Wolin S.J& Wolin S. (1993) The resilient self: How survivors of troubled families rise above adversity N.Y: Villard Books


.



ישראלה בן אשר ,יועצת ראש העיר למעמד האישה מזה 8 שנים, דוקטורנטית לחינוך ומגדר באוניברסיטת Elte בהונגריה.
אילנית אפריים מרכזת השירות, סייעה בכתיבת המאמר.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב