דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בועות מתפוצצות: פיננסים וסקרים פוליטיים 

מאת    [ 19/09/2008 ]

מילים במאמר: 328   [ נצפה 2658 פעמים ]

בשבוע האחרון מדברים הרבה על הבועה הפיננסית שהתנפצה בקול גדול בוול סטריט אח"כ גם ברחבי העולם וביומיים שלשה האחרונים גל ההדף הכה בעצמה במשק הישראלי. כל אחד מרגיש/ירגיש את זה בכיסו ולא בשוליים. לבנקים, לחברות ההשקעה לחברות העסקיות ישנה בעיה קשה לא בטוח שכולם יצאו בשלום.

ביום רביעי [17.9.08] לבשו אולפני הטלוויזיה והרדיו חג. גם מערכות כל התקשורת האחרים. אולי כדי לברוח מעט מהמשבר הכלכלי ישבו שורות הפרשנים ובראשם בכירי הסוקרים באולפנים, ושפכו מלל בנושא הפריימריס ב"קדימה". כולם התנבאו באופן אחיד על ניצחונה הסוחף של ציפי לבני. לשאול מופז לא עזר הניסיון לומר אל תסמכו על הסקרים חכו לתוצאות האמת.

ביום חמישי בבוקר התעורר הציבור לידיעה כי הניצחון הסוחף של ליבני התאייד מול תוצאות האמת וכי התחזיות של שאול מופז - שהסוקרים והפרשנים לעגו להם - היו הרבה יותר קרובות לתוצאות האמת מאשר הסוקרים למיניהם. בסופו של דבר הגברת ליבני ניצחה אמנם ברוב זעום. אבל זה לא משנה. הסוקרים מסרו לציבור באמצעות כלי התקשורת פרטים מופרכים.

 יש מאפיינים משותפים לבועות שהתנפצו: הבועה הפיננסית שנפחה את עצמה באמצעות תרגילים ומוצרים פיננסיים שאין מאחוריהם בטחונות של ממש, והסוקרים המתבססים על מדגמים ונשאלים המנתקים עצמם מתוצאות האמת.

ציבור גדול מאוד בעולם ובארץ צרך את תוצרי הבועה הפיננסית. עכשיו הוא משלם מכיסו את הנפילות . התקשורת וציבור הפוליטיקאים צורכים את תוצאות הסקרים, אף משפעם לפעם הם מסננים ש"צריך כמובן להמתין לתוצאות האמת..." פרשנויות רבות מתבססות על התוצאות הוירטואליות ומהלכים פוליטיים יוצאים לדרך בהתבסס על התוצאות המופרכות. נכון שהציבור הרחב מתפתה די בקלות להאמין לסיפורים שמוכרים לו . אבל בצד הצורך/רצון לתת אימון יש גם חשדנות.המערכת הפיננסית סופגת בימים אלה הפסדי ענק בין השאר משום שהציבור הרחב וגם קהילת העסקים אינה מאמינה למוסדות הפיננסיים - מערכת הבנקאות וחברות ההשקעה והביטוח. התופעה מתגברת גם בישראל, למרות דברי הרגעה.

האם הסוקרים /החזאים הפוליטיים יזהרו להבא במתן תחזיות במיוחד כאלה העוסקות ב"פריימריס"? לא בטוח. אבל הציבור כבר לא מאמין בהם. עובדה אחוזי ההאזנה למשדרים המיוחדים של ערוצי הטלוויזיה בנושא הבחירות ב"קדימה", אותם הובילו בכירי הסוקרים בישראל , היו נמוכים מאד. הקהל אינו מאמין ואינו מעוניין אפילו לא כמופע בידור.

מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:
http://www.notes.co.il/raboy/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב