דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טבעם של רגשות 

מאת    [ 18/09/2008 ]

מילים במאמר: 560   [ נצפה 2381 פעמים ]

משפט סיני פופולרי אומר: "כאב הלב דורש תרופה של הלב". הסינים מאמינים שהמונח לב ומוח קשורים זה בזה והמשפט מתייחס להשפעה הפסיכולוגית או המנטלית של המחלה ורומז לכך שניתן לרפא אותם בדרך פסיכולוגית.

על פי הסינים הקדמונים יש לאדם שבעה סוגים של רגשות אנושיים: שמחה, כעס, חרדה, דאגה, צער, פחד ואימה. רגשות אלו הם תגובה אנושית לסביבה חיצונית. כאשר המינון שלהם נמוך הם אינם גורמים לבעיות פיזיות, אך כאשר הם נמצאים בעוצמה גדולה ולאורך זמן, ביכולתם להשפיע על פעילותם התקינה של האברים הפנימיים בגוף האדם.

רגש השמחה והאימה קשורים ללב המיוחס לאלמנט האש. רגש הדאגה קשור לטחול ולאלמנט האדמה, בעוד שרגש העצב עם הריאות ואלמנט המתכת. רגש הפחד מקושר עם הכליות ולאלמנט המים, בעוד שרגש הכעס קשור לכבד ולאלמנט העץ .

התפיסה הסינית מכירה בקיומו הבריא והראוי של כל רגש אנושי בהיותו חלק מהטבע. לאחר החורף (מים) מגיע האביב (עץ) אחריו הקיץ (אש) ובסיומו מגיע הסתיו (מתכת).
בעונת החורף הפחד הגדול ביותר הוא הפחד מהמוות. בחורף הצמחים נמצאים במצב של עיבור, וכשלא רואים את החיים מתעורר הפחד מן המוות.

באביב יש צמיחה, באביב הצמח הפורץ מן האדמה משתנה וצומח. בחורף, בהעדר פריצה רכות וגמישות של עץ נוטים אנשים לכעוס. בקיץ הפרחים בשיא הדרם מביאים שמחה ללב. בעונת הסתיו העץ שלבלב נותר ללא עלים נראה כאילו הוא מת. רגש הצער מתלווה לתחושה של מוות. עונות השנה והרגשות הנלווים להם מצויים אצל כל אחד מאיתנו מידי יום כמו בטבע.

שמחה רבה מידי עלולה לפגוע בלב ואף לגרום לדופק מואץ, מועקה בחזה בעיות שינה גמגום ואי שפיות, בעוד שכעס ממושך עלול לפגוע בכבד או לגרום לאולקוס
לתסמונת המעי הרגיז, צרבות, דלקות עיניים, טחורים וגירודים. דאגה רבה מידי עלולה להחליש את הטחול ואת מערכת העיכול, להשפיע על המחזור החודשי אצל נשים, בעיות ספיגה של מזון ולתת פעילות של בלוטת התריס. בעוד שצער רב מידי עלול לפגוע בריאות, בעור ובמערכת הנשימה. באותה מידה פחדים רבים ועצבנות יתר מזיקים לכליות ומשפיעים גם על שלפוחית השתן, על בעיות גב, הזעות והרטבות לילה.
הסינים הקדמונים סברו שביכולתו של רגש אחד לרסן רגש אחר בהתבסס על מערכת היחסים בין חמשת האלמנטים. למשל, שמחה (אש) יכולה לרסן עצב וחרדה (מתכת) היכולים לרסן כעס (עץ). כעס (עץ) יכול לגבור על מלנכוליה (אדמה) שבתמורה תגבר על פחד (מים). באופן דומה ניתן להשתמש ברגש אחד כדי להתגבר על רגש אחר.

אמחיש זאת באמצעות סיפור פופולרי על רופא סיני בשם וון זי ( WEN ZHI) שחי בתקופות האביב והקיץ. הוא זומן לארמון לטפל בקיסר שסבל מכאבי ראש איומים. הנסיך היה נסער ממצבו של אבי המלך והפציר בוון זי לעשות ככל אשר ביכולתו כדי לרפאו. וון זי אמר לנסיך שהוא ירפא את אביו, אך במחיר אובדן חייו. הנסיך לא הבין מה וון זי אמר אך לא ביקש הסבר כיוון שדאג מאוד לבריאותו של אביו.

בפעם הבאה בה קיבל המלך את אחד מהתקפי כאב הראש הוא זימן את וון זי, אך באותו זמן וון זי התעלם ממנו. התעלמות חוזרת ונשנית זו של הרופא ממצבו של המלך הכעיסה את המלך עד מאוד. הוא שלח את הכוחות המזוינים ללכוד את וון זי ולהביאו אל הארמון. כשפגש וון זי את המלך במקום לסייע לו, העליב אותו. זעמו של המלך כה גבר שאפשר היה לראות את האש היוקדת בעיניו של המלך. המלך הורה להוציא את הרופא להורג. מספר ימים לאחר מכן נראה היה שהמלך מתאושש מחוליו. רק אז הבין הנסיך מדוע וון זי התנהג בדרך מוזרה זו. הוא הבין שכאב הראש של המלך נגרם כתוצאה מחרדה. כאשר בכוונה תחילה גרם לו לכעוס הוא שחרר את החרדה וריפא את כאב הראש.



שרונה פומס, יועצת,מנחה ומנהלת "ב'הס לפנג שואי-שרונה פומס"-מרכז ייעוץ והכשרת מומחים
http://www.fengshuitherapy.co.il 09-7447092 , 052-3922661



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב