דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון (coaching) של מבוגרים בעלי לקות קשב וריכוז 

מאת    [ 06/09/2008 ]

מילים במאמר: 744   [ נצפה 3386 פעמים ]

 

אימון מבוגרים בעלי ADHD  (לקות קשב וריכוז ) 

רבים מהמבוגרים שאיתנו - הם אנשים נבונים ויצירתיים באמת, שמתהלכים עם תחושה קשה של חוסר הצלחה והערכה עצמית נמוכה.  

לפני עשרות בודדות של שנים- לא היתה מודעות לתופעה הקרויה היום ADD/ADHD ; לא ידעו לאתר אותה, ובוודאי שלא לטפל בה.ייחסו לאנשים אלה תכונות של זלזול,חוסר  אחריות, אימפולסיביות,     עצלנות ומוטיבציה ירודה ;  וטיפלו בהם באמצעים משמעתיים. לאורך כל ההסטוריה האישית שלהם ליוו אותם טענות הוריהם ומוריהם כי הם "אינם משקיעים", "אינם רציניים" ו"אינם ממצים את הפוטנציאל שלהם". 

אותם ילדים "לא מאותרים"? גדלו והפכו למבוגרים ולהורים בעצמם.

בעבודה - לרוב יש להם רעיונות טובים ומקוריים- אולם הם כושלים בביצוע. לא אחת הם עובדים ומשקיעים מאמצים כפולים כדי להגיע לכל הישג, וזה מתסכל, מעייף ופוגע בבטחון העצמי .

בגלל הערכת-זמן לקוייה לקויי הקשב והריכוז הם  "מאחרים סדרתיים" ולכן גם מכעיסים, מחמיצים פגישות  ועומסים על עצמם יותר מכפי שראוי וניתן לבצע. התוצאה : "מרוב עצים- כבר לא רואים את היער"..והם "מתרוצצים סביב הזנב של עצמם" בנסיון נואל לעמוד בציפיות . לקויי קשב וריכוז הם  "דחיינים כרוניים" : הם מבטיחים לסיים משימות אך מתקשים להתחיל בביצוע, להתמיד בו ולסיים את המטלה עד הסוף. זה מצידו גורם לכך שהם ניתפסים כלא-אמינים ,ורף-הציפיות מהם יורד.בנוסף, אין הם  מנצלים את הזמן ביעילות, אינם פועלים לפי סדר-עדיפויות ראוי, וחלק ניכר מזמנם - מוקדש דווקא לפעילויות הפחות חשובות.

 יש להם צורך בשינויים ובחידושים, וקצב החיים שלהם מהיר במיוחד, אחרת- הם משתעממים ואף שוקעים בחרדה. הם מצפים מהקרובים להם לעמוד בקצב השינויים הזה, והדבר גורם לחיכוכים וקשיים ביחסים הבינאישיים.

גם בקשרים החברתיים ובהתערות בחברה- מתקשים לקויי הקשב והריכוז. מצד אחד הם ידידותיים ואיכפתיים לזולת; אולם מהצד השני הם מתקשים לתקשר באופן ברור ואסרטיבי, ולפענח את "הקודים החברתיים" והציפיות מהם . מכך נובעת  "מגושמות חברתית" ומה שניראה כחוסר רגישות לצרכי האנשים הקרובים להם..

לעיתים קרובות מוסחת דעתם  מהדברים החשובים בהם הם עסוקים. תוך כדי נסיון האזנה למי שמדבר אתם- מדלג מוחם על פני מחשבות בעניינים אחרים לגמרי, והם מחמיצים חלק גדול מהמסר ..

אצל חלק גדול מהמבוגרים לקויי הקשב- נותרו שרידים של היפראקטיביות, שאפיינה אותם בילדותם. הדבר מתבטא בחוסר מנוחה ותנועתיות רבה, ש"מעצבנת" את מי שבסביבתם. התנהגותם לזולת מלווה לעיתים בהתפרצויות וחוסר שליטה עצמית, מה שמחמיר עוד יותר את יחסיהם עם הסובבים. 

האימפולסיביות מתעדנת, אמנם, עם השנים, אך עדיין יש לה ביטויים כמו: קבלת החלטות עסקיות "מהבטן" ומבלי לבדוק את הדברים לעומק, בזבוז כספים ללא תיכנון ובקרה, התפרצויות קולניות , פזיזות ופעולה ללא תיכנון.  

 בזוגיות שבה אחד או שני השותפים- סובלים מהפרעת קשב-  החיים בנויים מסצנות בלתי-צפויות, עתירות אנרגיה ואמוציות, שמותירות  כל אחד מהם מרוט ומבולבל.

מנתונים סטטיסטיים עולה כי לקויי הקשב והריכוז מועדים יותר להיות מעורבים בתאונות;  כתוצאה מ"ריחוף" והסחת הדעת, תגובות אימפולסיביות מדי, או חיפזון בגלל "לחץ זמן". גם אחוז  צרכני הסמים - גדול יותר בקרב קבוצת לקויי הקשב והריכוז.  

בחוג המשפחה - האימפולסיביות והעדר השליטה-העצמית הופכים את בעלי ה-ADHD להורים לא-עקביים : הם מתפרצים בעוצמה שאינה תואמת את העניין, מתקשים להתעלם מדברים פעוטים, ומשנים את דרכם ואת הכללים- לעיתים מזומנות.

 לסיכום : לקות קשב וריכוז ADD/ADHD , -  הינה הפרעה ממשית ומטרידה. היא שכיחה אצל  כ-9%  מהילדים והנוער ; ואצל  כ- 6%  מהמבוגרים ; ונפוצה אצל גברים יותר מאשר אצל נשים.מאחר שזוהי תסמונת תורשתית, בעלת בסיס פזיולוגי? אין היא חולפת בבגרות ; אלא  מקבלת אופני-ביטוי אחרים.  הפרעת  ADHD  הינה הפרעה של  "ביצוע"  ולא של  "יכולת" ;אולם היא יוצרת קשיים תפקודיים  משמעותיים , בפעילות היומיומית. הסימפטומים המופיעים אצל  רוב הסובלים מהפרעת קשה וריכוז, אם-כי לא באותה מידה של בולטות הם : רמת-אנרגיה גבוהה ,אימפולסיביות ,נטיה להסחות-דעת ו'התנתקויות' , אי-סדר ואבדן חפצים,  נטייה לפזרנות ,"שכחנות" , מצבי-רוח מישתנים , דחיינות ואי-עמידה בזמנים , חוסר עקביות והתמדה ,נטייה להסתכנות, התפרצויות.

 בעזרת אימון ממוקד- אפשר להביא לשיפור גדול בהערכתם העצמית של לקויי הקשב, תוך הבלטת יכולותיהם, קידום תפקודיהם והתנהלותם ושיפור יחסיהם עם הקרובים להם.

לשם כך נחוצים אהדה , ידע והבנה מקצועיים של הלקות , וליווי עקבי ותומך של המאמן.  

אימון אישי של מבוגרים עם AD(H)D  ידגיש את הדברים הבאים :

^בניית החזון האישי  המסתמך על ערכים ונטיות של המאומן^

בחירה  וקבלת החלטות - הצבת מטרות ריאליות^

התמודדות מול הכוחות ה"בולמים" ו"המאיצים"  של ההגשמה

^ידע ומודעות לסימפטומים של  ADHD וקבלה עצמית ^

שיפור התיפקודים הניהוליים (תיכנון מציאותי וניצול יעיל של הזמן,   הימנעות מאיחורים, אירגון המרחב האישי וסביבת העבודה, טכניקות   לזכירה ,עבודה  לפי סדרי עדיפויות  ועוד)^

בניית אמינות אישית : שיפור המשמעת העצמית  ולקיחת אחריות,   התמודדות עם   דחיינות עמידה בהתחייבויות, עקביות והשלמת מטלות

^וויסות רגשי^טיפוח התקשורת הבין-אישית

^ניהול אורח-חיים בריא ומספק 

 

 נעמי גינת - מאמנת מוסמכת, בעלת התמחות בלקויות למידה,             

  מנחת קבוצות להעצמה ולזוגיות

רוצה לחוות מהו  "אימון אישי" ??  התקשר ל- 052-2567665                   או כתוב לי ל- NAOMIG55@WALLA.COM      פגישת היכרות - חינם

 

נעמי גינת
מאמנת מוסמכת
מנחת קבוצות להעצמה אישית ולזוגיות
יועצת ומנחת הורים ללקויי-למידה
http://www.naomiginat.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב