דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הירח, השמש ומי הים הגואים 

מאת    [ 27/08/2008 ]

מילים במאמר: 596   [ נצפה 3568 פעמים ]

זה קורה פעמיים ביום ברוב חופי העולם - מי הים עולים ועולים עד שהם מגיעים לגובה שיא שממנו אינם עולים עוד. מצב זה נקרא בשם גיאות. ממצב זה מתחילים המים לרדת. הם יורדים ויורדים עד שהם מגיעים לגובה מינימלי שממנו אינם יורדים עוד. מצב זה נקרא שפל. כל התהליך כולו של גיאות ולאחר מכן שפל ידוע בשם תופעת הגיאות והשפל. כאמור, הגיאות והשפל מתרחשים פעמיים ביממה.
מידת הגיאות והשפל שונה מחוף לחוף. בים התיכון, למשל, ההבדל בין גובה הגיאות לבין גובה השפל הוא רק 30 סנטימטרים ולעומת זאת שיאי הגיאות מגיעים ל15- מטרים במספר חופים באוקיינוס.
הגיאות והשפל היא תופעה הנגרמת בעיקר על ידי כוח המשיכה של הירח ובמידה קטנה יותר עקב כוח המשיכה של השמש.
כיצד?
כל גוף מושך אליו גופים אחרים. ככל שמרחקו של הגוף המושך מן הגוף הנמשך גדול יותר, כך קטן יותר כוח המשיכה שהוא מפעיל. נתבונן בירח ובכדור הארץ. ככל שמרחקה של נקודה על פני כדור הארץ מן הירח, גדול יותר, כוח המשיכה שהירח מפעיל עליה קטן יותר. נוכל לראות שפני כדור הארץ, הפונים אל הירח, ולכן הקרובים ביותר אליו, נמשכים אליו בכוח חזק יותר מאשר פני כדור הארץ שבצדו הנגדי של כדור הארץ, שהוא רחוק יותר מן הירח. המים באזור הקרוב יותר לירח עולים כלפי מעלה. לעומת זאת, המים בצד הנגדי נמשכים בכוח הקטן ביותר ולכן הם נשארים רחוק יותר, "מאחורה". נוצרות, אם כן, שתי בליטות של מים, האחת בצד הקרוב לירח והאחרת בצד הרחוק מן הירח. בליטות אלה הן הגיאויות. במלים אחרות, הגיאות נוצרת בשני אזורים במקביל - באזור הפונה אל הירח ובאזור הנגדי לו. המים המשמשים ליצירת הבליטות האלה מגיעים מן האזורים הצדדיים ולכן באזורים אלה מתרחש שפל.
מדוע מתרחשים הגיאות והשפל פעמיים ביממה?
כדור הארץ מסתובב סביב צירו אחת ליממה (24 שעות). לכן, במשך סיבוב אחד של כדור הארץ, אזור מסוים על פניו יימצא פעם אחת מול הירח ופעם אחת בצד המנוגד לירח, במלים אחרות בצד הרחוק ביותר מן הירח. בשני אזורים אלה ישנה גיאות. לכן, כל אזור יהיה פעמיים בגיאות במשך סיבוב אחד של כדור הארץ, שהוא יממה. באותו סיבוב נמצא כל אזור גם פעמיים בשני האזורים הצדדיים ולכן מתרחש גם שפל פעמיים ביממה.
הירח הוא הגורם העיקרי לתופעת הגיאות והשפל אבל איננו היחיד. גם השמש משפיעה על תופעה זו. בעצם היותה גוף, מושכת השמש את כדור הארץ, אם כי בכוח קטן יותר מזה של הירח, משום שמרחקה מכדור הארץ גדול הרבה יותר מזה של הירח. כאשר השמש והירח נמצאים בקו ישר אחד עם כדור הארץ, שניהם מושכים את פני כדור הארץ שמולם, ביחד, ולכן על אזור זה פועל כוח גדול יותר. במצב זה נוצרת גיאות ושפל מוגברים שבו הגיאות גבוהה יותר והשפל נמוך יותר. לעומת זאת, כאשר השמש נמצאת מן הצד, במצב שבו נוצרת זווית של 90 מעלות בין הירח, כדור הארץ והשמש, נוצרים גיאות ושפל מוחלשים. מדוע? - הירח מושך אזור מסוים על פני כדור הארץ וגורם שם לגיאות. השמש מושכת את האזור הצדדי, שבו יש שפל, וגורמת לעלייה שלו במידת מה ולכן להזרמת כמות מסוימת של מים מאזורי הגיאות שמול הירח. גיאות ושפל מוגברים מתרחשים בתחילת חודש עברי, כאשר הירח נראה כחרמש, בתחילת דרכו, ובאמצע חודש עברי, כאשר הירח נראה במילואו. בשני מקרים אלה נמצאים השמש, הירח וכדור הארץ על קו ישר אחד. מאחר שהירח מקיף את כדור הארץ פעם בחודש, הרי שמתקבלות שתי גיאויות ושפלים מוגברים בכל חודש.
את תופעת הגיאות והשפל ניתן לנצל להפקת אנרגיה חשמלית. בזמן המעבר מגיאות לשפל מתרחשת תנועת מים. את תנועת המים הזו ניתן לנצל להנעת טורבינה המחוברת לגנרטור, שהוא מתקן להפקת אנרגיה חשמלית. המים מניעים את הטורבינה והטורבינה מסובבת חלק מסתובב המצוי בתוך הגנרטור ובכך מתבצעת הפקה של אנרגיה חשמלית. בשפך נהר ראנס (Rance) שבצרפת כבר קיים התקן המנצל את הגיאות והשפל להפקת אנרגיה חשמלית.

עוסק מזה שנים רבות בפיתוח תכניות לימודים במדע וטכנולוגיה במסגרות שונות, בעיקר במסגרת האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך, מרצה בנושאים של הוראת המדעים וחינוך מתוקשב, מחבר מאמרי מדע פופולאריים המתפרסמים בבמות שונות כגון גליליאו וגליליאו צעיר. פירסם מספר ספרי מדע בדיוני, רובם לילדים וכן סיפורי מדע בדיוני רבים בכתבי עת שונים.

בעל תואר ראשון בפיזיקה ותואר שני בחינוך בתחום פיתוח תכניות לימודים.

תחומי עניין: פיזיקה ,מדעי החלל, חינוך, חינוך מתוקשב, עתידנות, מדע בדיוני, אינטרנט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב