דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשות מקומית אינה יכולה להפעיל הליכי גבייה מנהלייים לגביית חב ארנונה שהתיישן 

מאת    [ 09/07/2008 ]

מילים במאמר: 485   [ נצפה 3124 פעמים ]

עת"מ 3142/06, ג'מאל ג'רייס ואח' נ' המועצה המקומית אעבלין

כב' השופט בר זיו ברכה

עו"ד עזאם יעקב למבקשים, עו"ד מירון יצחק למשיבה

23.07.2007

העובדות:
1. העותרים הינם תושבי הכפר אעבלין והמשיבה הינה המועצה המקומית אעבלין. העותרים הגישו נגד המשיבה עתירה למתן פסק דין הצהרתי לפיו אינם חייבים למשיבה ארנונה עבור השנים שלפני 1995, כי הודעת חיוב שנשלחה להם עבור השנים 1995 - בטלה וכי אין המשיבה רשאית לנקוט נגדם בהליכי גביה מינהלית, לפי פקודת המיסים גביה.
2. בשנת 1998 קיבלו העותרים דרישה לתשלום ארנונה עבור התקופה שלפני שנת 1995. העותרים הגישו השגה על הדרישה, וטענו, בין היתר, כי הם מתגוררים בנכס נשוא דרישת הארנונה רק מאוגוסט 1996 וכי ממועד זה ואילך הם משלמים את הארנונה הנדרשת מהם כסידרה. המשיבה לא הגיבה על ההשגה ומאז שנת 1998 לא שלחה לעותרים כל דרישה לתשלום ארנונה.
3. בתאריך 9.2.06 נשלחה לעותרים התראה, לאור העובדה שחובם למשיבה מסתכם ב- 64,950.90 ש"ח, כאשר מתוך סכום זה הסכום של 55,181.90 ש"ח הינו בגין "יתרות ארנונה". בהמשך נקטה המשיבה נגד העותרים הליכי גביה מינהלית ובתאריך 1.3.06 הטילה עיקול על מטלטלי העותרים.
4. בעתירתם טוענים העותרים כי חוב הארנונה עד שנת 1995 התיישן וכי יש לבטל את כל ההליכים לגבייתו. המשיבה טענה בתגובתה כי הליכי הגביה המינהליים שנקטה מבטלים את מרוץ ההתיישנות וכי במסגרת הליכים קודמים העותרים הודו בקיומו של החוב.
העתירה נתקבלה.

החלטה:
1. כפי שנקבע כבר בעת"מ 1403/05 הכהן נ. המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, אין לקבל את הגישה לפיה טענת ההתיישנות אינה מהווה עילה לתקיפת חיוב ארנונה אשר לגביו ננקטו הליכי גביה מינהליים חרף חלוף תקופת ההתיישנות.
2. כך נקבע לאחרונה גם בעת"מ 1006/06 טובה גורפינקל נ. עירית פתח תקוה כי נקיטת הליכי גבייה מנהליים, הליך העוקף הליכים משפטיים וטענות משפטיות כגון התיישנות אינה ראויה ואף פוגעת באינטרס הציבור, שכן הרשות המינהלית מחויבת לפעול תוך זמן סביר.
3. ביהמ"ש לא מוצא ממש בטענת המשיבה לפיה העותרים הודו בקיום החיוב ולפיכך מרוץ ההתיישנות לא חל. במסמך עליו מסתמכת המשיבה כמסמך "הודאה בחוב" של העותרים, אין כל ציון באיזה חוב עסקינן, כאשר הפרטים בהודעה לא מולאו וכל שהוקף בעיגול על גבי הטופס הסטנדרטי הינו "התראה לפני פירוק/פירוק", וכאשר המסמך נושא תאריך 5.1.99 . המסמך הנוסף כלל אינו חתום ע"י העותרים וכל שנאמר בו הוא ש"אשתו של בעל החוב תגיע להסדר".
4. מאידך, יש ממש גם בטענות העותרים לפיה דין החיוב להתבטל גם לאור העובדה שהגישו השגה על החיוב בגין התקופה שלפני 1995 , עליה לא קיבלו מענה . נראה כי אותם אי סדרים בניהול המשיבה, אשר פורטו ע"י המשיבה עצמה בכתב תגובתה לעתירה - הם שגרמו לכך שלא ניתן לעותרים מענה להשגתם, באופן שיש להחיל את הוראות סעיף 4 לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית) תשל"ו- 1971, הקובע כי במידה ומנהל הארנונה לא משיב על השגה תוך 60 יום - "ייחשב הדבר כאילו החליט לקבל את ההשגה".
5. אשר על כן העותרים אינם חייבים למשיבה חובות בגין ארנונה לשנים עד שנת 1995. הודעת החיוב שנשלחה לעותרים ע"י המשיבה בגין חובות אלו בטלה והמשיבה מנועה מלנקוט נגד העותרים הליכי גביה מינהליים לגבית חובות אלה.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב