דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הומאופתיה והתפתחות הילד 

מאת    [ 21/06/2008 ]

מילים במאמר: 1101   [ נצפה 4215 פעמים ]

הומאופתיה והתפתחות הילד.
מאת: מירב כהן-נחמיה


ילדים גדלים ומתפתחים בקצב שונה. התהפכות, זחילה, אכילה, דיבור, גמילה, התפתחות רגשית - כל אלו יכולים להשתנות מילד לילד וטווח ה'נורמה' מכיל פערים מפתיעים. תינוק מסויים יכול להוביל בתחומים מסויימים ול'הישאר' מאחור בדברים אחרים.

שנים אלו עמוסות כל-כך בהתפתחויות מסעירות, קצבן מהיר, תהליכי הלמידה מהירים וממש ניתן לראות איך משבוע לשבוע או מחודש לחודש ילדים משתנים, רוכשים מיומנויות חדשות ומתמודדים עם מצבים ואתגרים חדשים. לכן, גם לא מפתיע ששנים אלו מזמנות 'צמתים התפתחותיים' שיכולות להתעורר בהן בעיות, ספקות ושאלות.


אילו בעיות ניתן לזהות בשלבים אלו שכדאי להתייחס אליהם?


- בילדים שאינם מגיבים לרעשים ולגירויים שמיעתיים.

- באיטיות בולטת בהתפתחות המוטורית, התהפכות, ישיבה, זחילה, הליכה, קפיצה, ריצה וכו'

- אם יש בעיות בהנקה, אם יש פליטות והקאות או רפלוקס שמונע הזנה ראויה ועליה במשקל. תינוקות שסובלים מ-failure to thrive, ז"א תינוקות שלא מתפתחים ועולים במשקל, תינוקות חלשים, חולים, שנמצאים מתחת לעקומות ההתפתחות המתאימות לגילם. בעיות בגמילה מיניקה, בסירוב לאכילת מוצקים עד גיל מתקדם.

- אם הפעוט לא מבין הסברים מילוליים ובכלל במקרים בהם יש בעיה בתקשורת, כגון יצירת קשר עין, חיוכים, מילמולים.

- התפתחות איטית של הדיבור והתקשורת המילולית.

-קושי בביטוי עצמי ויצירת קשר מורכב יותר עם ילדים נוספים.

- בעיות התנהגותיות כגון התקפי זעם, חוסר משמעת, אלימות, סגירות קיצונית. חוסר תקשורת עם הסביבה. מצבים קבעוניים וקושי לקבל שינויים ועוד..

- במצבים בהם אובחן הילד כסובל מאוטיזם, pdd, היפראקטיביות או כסובל מהפרעות קשב וריכוז.

- בעיות או עיכוב התפתחותי כנזק מחיסונים.

- פחדים חזקים הפוגעים בהתנהלות היומיום.

הרשימה ארוכה ויכולה להכיל עוד מגוון רב של קשיים. הבעיות שציינתי יכולות להיות מטופלות ביעילות בטיפול הומאופתי בלעדי או בשילוב עם טיפולים נוספים.



הטיפול ההומאופתי

ראוי לציין שיש חשיבות גדולה להתערבות טיפולית מוקדמת בבעיות רפואיות שאין להן פתרון, כמו אלרגיות ובעיות נשימה כרוניות, דלקות חוזרות וטיפולים תרופתיים מתמשכים, הן יכולות לגרום להאטה כללית ולהחלשה משמעותית המקבלים ביטוי בכל תחומי החיים. טיפול מוקדם בבעיות כאלו יכול למנוע בעיות גדולות יותר בעתיד.

הטיפול ההומאופתי יכול להתחיל כבר בשלבים מוקדמים גם במצבים שאינם גופניים גרידא, עוד לפני שרצתם לאיבחונים והבעיה או הקושי קיבלו שם. היתרון בטיפול הוא שההומאופתיה מתייחסת למכלול הבעיות מהן סובל התינוק או הילד.
פעמים רבות מוצעות לילדים אלו 'חבילות טיפולים' שלמות, הכוללות מטפלים שונים, יועצי תזונה, איבחונים מכל מני סוגים ועוד..


להומאופתיה יש גישה מיוחדת המבדילה אותה באופן משמעותי מהטיפולים הקונוונציונליים המקובלים, בהם שמים דגש על לימוד מוגבר ואימון של מיומנויות שונות ולעיתים על טיפול פסיכולוגי לילד ולהורים.
ההומאופתיה טוענת שההבדל הרב בין הפעוט או הילד לאחיו/תיו, הוא לא תמיד קשור בנסיבות החיצוניות ובתנאים הרגשיים אלא טבועה בו באופן שהוא יותר עמוק (גנטי). לכן, פרט למצבים מיוחדים שבהן נראית בעיה ממשית בתנאי חייו של הילד, ההומאופתיה מנסה להגיע לשורש הבעיה ולטפל בנטייה הבעייתית עצמה ולא בתוצאותיה.
זאת אומרת שאם יש איחור התפתחותי מסויים ההומאופתיה לא תנסה להאיץ אותו 'חיצונית', אלא תנסה לאזן את הנטייה עצמה לאיחור התפתחותי ולהאיץ התקדמות במישורים עמוקים יותר, בריאותיים. אם הילד סובל ממצוקות רגשיות שמקשות או מאטות את התפתחותו אנו ננסה לשנות את הנטייה (לעקשנות קיצונית למשל, או התקפי זעם) הזו באופן עמוק יותר, כזה שיביא לרוגע או לשביעות רצון פנימיים יותר.

ההומאופתיה תמיד מתייחסת לכלל המאפיינים של המטופל, בין אם הוא תינוק או מבוגר. אנו מתאימים תרופה למכלול ולוקחים בחשבון את כל 'הדברים הקטנים' שהופכים את הילד שלנו למי שהוא. למשל, נתייחס למה המזון המועדף עליו והאם יש רגישות למזונות שונים, איך הוא ישן, על מה הוא חולם, אילו בעיות בריאותיות ליוו אותו מינקות, האם הוא סובל יותר מקור או חום, מה מאפיין אותו מבחינה התנהגותית ורגשית. וכך, לאט ובסבלנות אנו יוצרים דיוקן ייחודי של המטופל ומתאימים לו תרופה הומאופתית המתייחסת לכל הצדדים האלו, בכדי לגרום לשינוי פנימי עמוק בכל המישורים.
בעקבות הטיפול, המערכות - החיסונית והרגשית, נעשות יעילות יותר בהתמודדות עם הקשיים - בין אם הקשיים מגיעים בצורת נגיפים, חיידקים, רגישות אלרגית, אוכל מסויים, תקשורת עם הסובבים, קושי בקבלת גבולות, קליטת גירויים חיצוניים ועוד.

לפני שמתחילים בתהליך הקונוונציונלי הארוך והמורכב הזה כדאי לנסות לעזור לילדכם עם טיפול פרטני, עדין וידידותי, הקורה לרב כאחת לחודש.
יתכן מאוד שטיפול הומאופתי יכול להוות מענה למצב שנראה כביכול מורכב, וכזה שמצריך התערבות מורכבת, אולם בהסתכלות הומאופתית הוא יכול להיות מזוהה בקלות עם אחת מהתרופות ההומאופתיות המוכרות.
הטיפול ההומאופתי מלמד את התינוק/ילד להתגבר בעצמו על הבעיות ומהווה טיפול 'מונע' לעתיד.
תינוקות וילדים שנעזרו בטיפול הומאופתי מפגינים בריאות וחיוניות גדולים יותר והרבה פעמים זוכים 'לקפיצות' התפתחות מרשימות, בתחום הגופני כמו גם ההתנהגותי-רגשי.

מקרים לדוגמא:

סופיה היא פעוטה בת שנתיים, אמה הביאה אותה לטיפול בגלל חולשה חיסונית וכללית. כל פעם שסופיה חולה היא סוחבת איתה את המחלה כמה שבועות ולא מספיקה להתאושש עד המחלה הבאה. היא נמצאת מתחת לעקומות הגדילה ונראית קטנה ואפילו מזערית, מאז שנולדה היו בעיות בהנקה ובאכילה ונראה שהיא אינה משתמשת במזון שהיא צורכת באופן יעיל, היא מקיאה הרבה. איבריה דקיקים ועורה העדין כמעט שקוף. המרפסים מאחרים להיסגר, הדיבור מאחר להגיע. סופיה בוכה ומתלוננת הרבה, נראה ששום דבר לא מספק ומרגיע אותה, פרט לטיולים בחוץ עם העגלה, כי אין לה כוח לשחק בחוץ וללכת הרבה.
לאחר שהיא קיבלה את התרופה ההומאופתית: calc-p, במינון הנכון, מצבה הכללי השתפר, היא עלתה במשקל וגבהה, בחודשיים שלאחר תחילת הטיפול בקעו 8 שיניים ללא כאבים מיותרים והיא הפסיקה לחלות כל שני וחמישי. אמה מספרת שמאז תחילת הטיפול יש לסופיה הרבה יותר כוח, היא משחקת כמו ילדים אחרים ולאחרונה התחילה לפטפט וסוף סוף ניתן להבין אותה ולמלא אחר רצונותיה. היא מתרצה יותר בקלות.


איתי הוא ילד בן ארבע שאובחן כ-pdd. הוא אינו יוצר קשר רגשי עם הסובבים אותו, מתקשה בביטוי רצונותיו. הוא מחקה הרבה את אחותו הקטנה ואת הילדים בגן, נראה שאין לו 'התנהגות משלו', הוא מלקט מחוות מכאן ומכאן. איתי יכול להתעקש על דברים באופן מפתיע, ממש 'נתקע' על משהו שרוצה ולא מרפה. לא ניתן להסביר לו בהגיון ולכן נגררים איתו לעימותים ולמלחמות רבות על עניינים פעוטים. לפעמים הוא סובל מהתקפי זעם, וכמה פעמים הוא אפילו נשך ילדים בגן. הוא אינו סובל מגע - לא ליטופים, לא דיגדוגים וגם במקלחת לא נראה שהוא נהנה. המראה שלו מאוד רציני אך הוא לפעמים הוא עושה העוויות משונות שמטרתן לא ברורה. אבא שלו סיפר שהוא מאוד סגור ומופנם..
בחודשים לאחר שהוא קיבל את התרופה ההומאופתית cupr :, במינון הנכון, הוא התוודה בפני אביו על אהבתו, התחיל לומר יותר מה הוא רוצה, היו פחות התקפי זעם והוא הפך ליותר מילולי ופחות אגרסיבי. אמא שלו אמרה שהוא הסכים לקבל יותר גילויי אהבה ושבסך הכל יותר זורם איתו. כמובן שאיתי יצטרך עוד תמיכה רבה בעתיד - אך הוא בהחלט עשה קפיצה התפתחותית משמעותית בעקבות הטיפול ההומאופתי.


בחרתי להביא דוגמאות למקרים קשים יחסית בכדי להראות עד כמה ניתן לעזור בטיפול הומאופתי קלאסי פרטני לבעיות התפתחות. כמובן שבעיות פחות קשות יכולות להיות מטופלות בהצלחה. שם המשחק בהומאופתיה הוא ההתאמה האינדיווידואלית ולכן אין לראות במקרים אלו המלצה ספציפית לטיפול, מכיוון שהרבה ילדים עם בעיה דומה יכולים לקבל תרופות שונות. כל טיפול הומאופתי חייב להתקיים במסגרת פגישות מסודרת ע"י הומאופת מוסמך.




מירב כהן-נחמיה RCHom
הומאופתית קלאסית מוסמכת

חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית
מרצה במכון הישראלי להומאופתיה
ומנחה קבוצות מתמחים
http://www.homeonet.net

האתר שלי: http://www.mhomeopathy.co.il

טל: 052-2934247
מייל ליצירת קשר:
meravcoh@yahoo.com

קליניקות: רח' דרויאנוב 5, ת"א
כנפי נשרים 24, גבעת שאול, י-ם



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב