לפי הנורמות של רכישת השפה, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. מילים אלו הן מילים קלות להפקה - קצרות יחסית, בנות הברה אחת או שתיים, עם עיצורים קלים להיגוי (כמו מ, ב, פ, נ).
המילים הראשונות שכיחות ונפוצות בסביבתו של הילד, למשל: מים, עוד, אבא, במבה (כמובן..). מילים ראשונות יכולות להיות מילים "מומצאות", שהילד המציא לעצמו, ואינן תקניות בשפת המבוגרים.
אם השימוש במילה הוא עקבי וחזרתי - הרי זו מילה לכל דבר (אצלנו למשל, הקטנצ'יק קרא לחיתול הבד ששימש כחפץ מעבר בשם "בי").
אבל, מה קורה כאשר ילד מאחר ברכישת השפה? במילים אחרות, הוא כבר עבר את גיל שנה, ועדיין אינו אומר מילים?
יש כמה עצות טובות לאפשר ליישם בקלות וכך לעזור לילד להתחיל לדבר:
- קודם כל, והכי חשוב, לדבר הרבה הרבה עם הילד! "להציף" אותו במילים, בצירופי מילים, ובמשפטים קצרים ופשוטים.
- לחזור פעמים רבות על מילים פשוטות (עוד, אוטו, כדור), וגם על צלילים (למשל: "האו האו" כשרואים כלב, "מיאו" כשמדברים על חתול, "קוקו" במשחק שבו מסתתרים ופתאום מופיעים).
- לחקות צלילים שהילד אומר, אפילו באופן מקרי, ולתת להם משמעות (הילד אומר "נה" ואני עונה "אה, בננה!! נכון, איזו בננה טעימה!").
- חשוב לדבר עם הילד בגובה הפנים (לשבת מולו על השטיח, למשל), כך שייראה את הפנים שלי ואת הפה שלי בזמן דיבור.
- ילדים מאד אוהבים שירים פשוטים ומשחקים מוזיקליים (לשיר "עוגה עוגה", "ידיים למעלה על הראש"), וכך אפשר לשיר ביחד.
- עקרון חשוב נקרא הרחבה. כאשר הילד אומר מילה או חלק ממילה - לחזור עליה, ול"הרחיב" את הרעיון (אם הילד אומר "כלב", אומר לו "איזה כלב חמוד! רוצה ללטף את הכלב?").
- להשתדל "ללכת עם הילד" אחרי היוזמות שלו, אחרי הדברים שמעניינים אותו, ולדבר עליהם. אם הוא דווקא אוהב לעמוד ליד החלון ולהסתכל על המטוסים - מצוין! תצטרפו אליו ותדברו על המטוס שטס, ועל הציפור שעפה, ועל הענן שבשמים, ועל השמש..
- אם הילד משתמש בתקשורת לא מילולית, למשל מצביע על חפץ אותו הוא רוצה, לתת לחפץ שם, ולחזור על השם הזה מספר פעמים (אם הוא מצביע על ספר, אומר "אה, אתה רוצה ספר? רוצה לקרוא ספר? טוב, אני מביאה את הספר").
- באופן כללי - חשוב להפגין התלהבות בתקשורת, לדבר בצורה מעניינת, מגוונת, עם אינטונציה מודגשת ואפילו מוגזמת ו"תיאטרלית". בהצלחה!
http://www.youtube.com/watch?v=uF5CQmJdpw4
http://www.michal-icht.ask4.co.il