להשקעה בטיפוח ההון האנושי בתחומי הדרכה ורווחה בחברות וארגונים מספר מטרות:
1.שיפור ביצועים ותפוקות בעבודה.
2.העלאת שביעות רצון העובדים ורמת המוטיבציה הארגונית.
3.שימור עובדים לאורך זמן, ברמת עבודה טובה ובתפוקה גבוהה.
ההנחה היא שאיכות חיים טובה בעבודה, ושביעות רצון גבוהה של העובדים משפרת ביצועים ומשמרת עובדים לאורך זמן. על בסיס הנחה זו, משקיעות חברות רבות משאבים לא מבוטלים בתחומי הדרכה ורווחה של העובדים.
אך מהי רווחת עובד? אילו תחומים היא כוללת? מהם התחומים הדורשים שיפור והשקעה בהדרכה שתניב את התוצאות הטובות ביותר? מהם הכלים העומדים בפני המנהל לקבל החלטה על השקעה בתחום מסוים בתכניות הדרכה ורווחה? וכיצד ניתן לאמוד את הצלחת התכנית?
על שאלות אלה ואחרות נותנת מענה גישת "איכות חיים בעסקים".
גישת "איכות חיים בעסקים" הינה גישה הומאניסטית המציעה עקרונות לפיתוח תכניות הדרכה ורווחה וכלים לביצוע תהליכי איסוף מידע ומדידת הערכת איכות החיים ושביעות הרצון של העובדים בארגון. כלים אלה מסייעים באיתור הצרכים לבניית תכניות ההדרכה והרווחה לעובדים בדרגים השונים ומאפשרים קבלת משוב ומדד להערכת תוצאות התכניות.
גישת "איכות חיים בעסקים" מבוססת על מספר הנחות יסוד:
1.תפיסת איכות החיים ושביעות רצון העובד במקום העבודה הינה תפיסה סובייקטיבית והוליסטית (כוללנית) המורכבת מתחומי רווחה שונים המרכיבים את תפיסת איכות החיים האישית של כל אדם:
רווחה פיזית - התחום הפיזי והבריאותי בעבודה.
רווחה נפשית - המצבים הרגשיים איתם מתמודד העובד במקום העבודה.
רווחה חברתית - היחסים החברתיים והתקשורת הבין אישית של העובד במקום העבודה.
הרווחה החומרית - התחום החומרי בעבודה - תגמול ותנאי הסביבה בעבודה.
הרווחה האישית - התפתחותו האישית של העובד במקום העבודה.
2.יש קשר בין הערכה אישית של איכות החיים ושביעות רצונו של העובד בכל תחום לבין איכות תפקודו בעבודה ותפוקותיו המקצועיות.
3.שיפור איכות החיים בעבודה הינו תהליך המשלב כלים למודעות עצמית, העצמה אישית, תמיכה והדרכה מקצועית רלוונטית.
4.עובד בעל מודעות עצמית, יכולות מימוש עצמי וכלים מקצועיים מתמודד טוב יותר עם המטלות
המקצועיות הניצבות בפניו, מציג שביעות רצון ממקום העבודה ומספק תוצאות טובות יותר בעבודה.
לפיכך, תכנית לפיתוח משאבי אנוש המבוססת על עקרונות "איכות חיים בעסקים" תוביל להתמקצעות ושיפור תפוקות אישיות בעבודה, שיפור שביעות רצון העובדים ועליה במוטיבציה הארגונית.
תהליך ההדרכה עפ"י גישת "איכות חיים בעסקים" כולל שישה שלבים:
1.הדרכה לעובדים בנושא תפיסת איכות חיים של אדם - כלים למודעות עצמית והערכה אישית של איכות החיים.
כולל התנסות ב"שאלון איכות חיים" - שאלון מדידת איכות החיים ככלי להעצמה ופיתוח אישי.
2.הדרכה בנושא העצמה אישית - פיתוח מיומנויות אישיות לשיפור איכות החיים, גישות לביצוע בחירות ושינוי, קביעת מטרות אישיות ופיתוח מיומנויות של מודעות עצמית, מימוש והגשמה עצמית.
3.מילוי שאלון "איכות חיים בעסקים" - כלי מדידה להערכת שביעות רצון העובדים בתחומי איכות החיים השונים במקום העבודה.
4.ניתוח מערכתי של תוצאות ציוני שאלוני איכות חיים בעסקים עפ"י המימדים השונים של איכות החיים ובהתייחסות למאפיינים שונים של העובדים בארגון (תפקידים, ותק, מין, גיל וכד'). הגדרת צרכים והמלצות לתכנית ופעולות בתחומי הדרכה/רווחה לשיפור תפקוד העובדים והעלאת שביעות רצונם.
5.ביצוע פעולות הדרכה ורווחה בהתאם להמלצות ובעזרת מומחים מתחומי ידע רלוונטיים.
6.הערכה מחודשת של שביעות רצון העובדים מאיכות החיים בעבודה ע"י מילוי שאלוני איכות חיים בעסקים בשנית. קבלת משוב על התכנית ע"י מדידת רמת השיפור בשביעות רצון העובדים מאיכות החיים במקום העבודה.
לסיכום:
תכנית יעילה לפיתוח משאבי אנוש בארגונים צריכה לכלול הדרכה ופיתוח מיומנויות להעצמה אישית ומקצועית של העובדים בארגון.
גישת "איכות חיים בעסקים" הינה גישה מערכתית והוליסטית לפיתוח תכניות הדרכה ורווחה בארגונים וחברות עסקיות, המבוססת על עקרונות מדידה ושיפור איכות חיים של אדם ומציעה מדד נוסף להצלחה ארגונית.
איכות חיים בעסקים מעניקה כלים ליישום ההנחה הידועה והמוכחת, שהשקעה ברווחה מגדילה רווחים.
הכותבת הגר הינה מנכ"ל ורוד - השאיפה לאיכות חיים, מומחית בתחום איכות חיים, מפתחת גישת "ורוד" - מודל וכלים לשיפור איכות חיים לכל אדם, מרצה ומנחת תכניות הדרכה ותמיכה לשיפור איכות חיים ברחבי הארץ ומפתחת את גישת "איכות חיים בעסקים" - גישה ייחודית וכלים לפתוח תכניות הדרכה ורווחה בארגונים וחברות עסקיות.
1.שיפור ביצועים ותפוקות בעבודה.
2.העלאת שביעות רצון העובדים ורמת המוטיבציה הארגונית.
3.שימור עובדים לאורך זמן, ברמת עבודה טובה ובתפוקה גבוהה.
ההנחה היא שאיכות חיים טובה בעבודה, ושביעות רצון גבוהה של העובדים משפרת ביצועים ומשמרת עובדים לאורך זמן. על בסיס הנחה זו, משקיעות חברות רבות משאבים לא מבוטלים בתחומי הדרכה ורווחה של העובדים.
אך מהי רווחת עובד? אילו תחומים היא כוללת? מהם התחומים הדורשים שיפור והשקעה בהדרכה שתניב את התוצאות הטובות ביותר? מהם הכלים העומדים בפני המנהל לקבל החלטה על השקעה בתחום מסוים בתכניות הדרכה ורווחה? וכיצד ניתן לאמוד את הצלחת התכנית?
על שאלות אלה ואחרות נותנת מענה גישת "איכות חיים בעסקים".
גישת "איכות חיים בעסקים" הינה גישה הומאניסטית המציעה עקרונות לפיתוח תכניות הדרכה ורווחה וכלים לביצוע תהליכי איסוף מידע ומדידת הערכת איכות החיים ושביעות הרצון של העובדים בארגון. כלים אלה מסייעים באיתור הצרכים לבניית תכניות ההדרכה והרווחה לעובדים בדרגים השונים ומאפשרים קבלת משוב ומדד להערכת תוצאות התכניות.
גישת "איכות חיים בעסקים" מבוססת על מספר הנחות יסוד:
1.תפיסת איכות החיים ושביעות רצון העובד במקום העבודה הינה תפיסה סובייקטיבית והוליסטית (כוללנית) המורכבת מתחומי רווחה שונים המרכיבים את תפיסת איכות החיים האישית של כל אדם:
רווחה פיזית - התחום הפיזי והבריאותי בעבודה.
רווחה נפשית - המצבים הרגשיים איתם מתמודד העובד במקום העבודה.
רווחה חברתית - היחסים החברתיים והתקשורת הבין אישית של העובד במקום העבודה.
הרווחה החומרית - התחום החומרי בעבודה - תגמול ותנאי הסביבה בעבודה.
הרווחה האישית - התפתחותו האישית של העובד במקום העבודה.
2.יש קשר בין הערכה אישית של איכות החיים ושביעות רצונו של העובד בכל תחום לבין איכות תפקודו בעבודה ותפוקותיו המקצועיות.
3.שיפור איכות החיים בעבודה הינו תהליך המשלב כלים למודעות עצמית, העצמה אישית, תמיכה והדרכה מקצועית רלוונטית.
4.עובד בעל מודעות עצמית, יכולות מימוש עצמי וכלים מקצועיים מתמודד טוב יותר עם המטלות
המקצועיות הניצבות בפניו, מציג שביעות רצון ממקום העבודה ומספק תוצאות טובות יותר בעבודה.
לפיכך, תכנית לפיתוח משאבי אנוש המבוססת על עקרונות "איכות חיים בעסקים" תוביל להתמקצעות ושיפור תפוקות אישיות בעבודה, שיפור שביעות רצון העובדים ועליה במוטיבציה הארגונית.
תהליך ההדרכה עפ"י גישת "איכות חיים בעסקים" כולל שישה שלבים:
1.הדרכה לעובדים בנושא תפיסת איכות חיים של אדם - כלים למודעות עצמית והערכה אישית של איכות החיים.
כולל התנסות ב"שאלון איכות חיים" - שאלון מדידת איכות החיים ככלי להעצמה ופיתוח אישי.
2.הדרכה בנושא העצמה אישית - פיתוח מיומנויות אישיות לשיפור איכות החיים, גישות לביצוע בחירות ושינוי, קביעת מטרות אישיות ופיתוח מיומנויות של מודעות עצמית, מימוש והגשמה עצמית.
3.מילוי שאלון "איכות חיים בעסקים" - כלי מדידה להערכת שביעות רצון העובדים בתחומי איכות החיים השונים במקום העבודה.
4.ניתוח מערכתי של תוצאות ציוני שאלוני איכות חיים בעסקים עפ"י המימדים השונים של איכות החיים ובהתייחסות למאפיינים שונים של העובדים בארגון (תפקידים, ותק, מין, גיל וכד'). הגדרת צרכים והמלצות לתכנית ופעולות בתחומי הדרכה/רווחה לשיפור תפקוד העובדים והעלאת שביעות רצונם.
5.ביצוע פעולות הדרכה ורווחה בהתאם להמלצות ובעזרת מומחים מתחומי ידע רלוונטיים.
6.הערכה מחודשת של שביעות רצון העובדים מאיכות החיים בעבודה ע"י מילוי שאלוני איכות חיים בעסקים בשנית. קבלת משוב על התכנית ע"י מדידת רמת השיפור בשביעות רצון העובדים מאיכות החיים במקום העבודה.
לסיכום:
תכנית יעילה לפיתוח משאבי אנוש בארגונים צריכה לכלול הדרכה ופיתוח מיומנויות להעצמה אישית ומקצועית של העובדים בארגון.
גישת "איכות חיים בעסקים" הינה גישה מערכתית והוליסטית לפיתוח תכניות הדרכה ורווחה בארגונים וחברות עסקיות, המבוססת על עקרונות מדידה ושיפור איכות חיים של אדם ומציעה מדד נוסף להצלחה ארגונית.
איכות חיים בעסקים מעניקה כלים ליישום ההנחה הידועה והמוכחת, שהשקעה ברווחה מגדילה רווחים.
הכותבת הגר הינה מנכ"ל ורוד - השאיפה לאיכות חיים, מומחית בתחום איכות חיים, מפתחת גישת "ורוד" - מודל וכלים לשיפור איכות חיים לכל אדם, מרצה ומנחת תכניות הדרכה ותמיכה לשיפור איכות חיים ברחבי הארץ ומפתחת את גישת "איכות חיים בעסקים" - גישה ייחודית וכלים לפתוח תכניות הדרכה ורווחה בארגונים וחברות עסקיות.