דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריכת נוי בגינה, פינת גן עדן קטנה 

מאת    [ 03/05/2008 ]

מילים במאמר: 834   [ נצפה 7220 פעמים ]

הוספת בריכת נוי לגינה משדרגת את הגינה והופכת אותה מסתם פינת חמד ונוי, לגן עדן הפרטי שלכם, מקום של התחדשות וזרימה, לכם ולכל המשפחה. המים מרגיעים, מעשירים את הנפש, נותנים תחושה של טבע אמיתי בגינה הפרטית שלנו, גם אם זו ממוקמת בלב הכרך הסואן. הקמת בריכת נוי ושילוב אלמנטים שונים של זרימה כגון נחל קטן, מזרקה, מפל או שניים, צמחי מים וגדה, יהפכו את החלום למציאות, ויביאו אליכם את הרוגע והשלווה של הטבע ממש לפתח הבית. מעבר לקול המים הזורמים המרגיע, יש למי הבריכה אפקט מצנן, בפרט במדינה חמה כמו ישראל. הגשמת החלום אינה נחלתם של עשירים בלבד. מחיר הציוד, גם זה ברמה הגבוהה שישרוד שנים רבות, אינו בלתי אפשרי. כמובן, אפשר לחלום בגדול ולהגשים גם מאוויים מיוחדים, הכל בהתאם לאופי הגינה, תכנון הבריכה והאלמנטים שבה, הצמחיה, המכשור והיכולת. אבל אפשר גם בקטן.

ראשית, עליכם לבחור מקום לבריכה בגינה שלכם. ההנאה המירבית מפינת החמד שלכם תתאפשר אם תמקמו אותה בקרבת פינת הישיבה, או המקום בו אתם נוהגים לבלות את רוב זמנכם בעת השהיה בגינה. רצוי לא למקם את הבריכה ישירות מתחת לעצים אך גם לא בשמש ישירה. מיקומה של הבריכה ממש מתחת לעץ נשיר פירושו של דבר עלים במים, דבר שהוא לא רק לא אסטטי אלא גם עלול להפר את האיזון הביולוגי של הבריכה. גם בשמש יהיה קשה לקיים את האיזון הדרוש לבריכה, בבריכה חמה יש פחות חמצן, יתפתחו בה יותר אצות שיגרמו למים עכורים או מעופשים, או פשוט יכסו את פני הבריכה ויהרסו את יופיה. הבריכה צריכה להיות ממוקמת באיזור חצי מוצל, רצוי שיהיה אור שמש ישיר על הבריכה של 4-6 שעות ביום ולא יותר. כמו כן יש למקם את הבריכה לא במקום נמוך שאליו עלולים להתנקז מים מזוהמים כלשהם, מים משטיפה וניקיון או ניקוז מגשם. לפי תורת הפנג-שווי, מיקום אלמנט מים זורמים בצד הצפוני של הבית יתרום לשפע ולפרנסה, שיקול נוסף שניתן להתחשב בו בבחירת המיקום המתאים ביותר לכם. חשוב להקים בריכה שאינה רדודה מדי, כך ישאר חום המים יציב יותר והמים יתחממו פחות, וכן נוכל למנוע מחתולים עוברי אורח לאכול את הדגים שלנו. על כן, בדרך כלל מומלץ להקים בריכה בעומק של 50-60 ס"מ.

תפקיד חשוב בבריכה ובשמירה על האיזון בה יש למשאבה. היא מזרימה את המים למפלים, למזרקות ולבריכה, ומשמשת להוספת חמצן למים. החמצן עוזר לבקטריות שבמים לפרק חומרים מזיקים ובעיקר חנקן, שמגיע לבריכה מתרכובות אורגניות, מהפרשות הדגים והאוכל שלהם. תרכובות חנקן מזיקות מפורקות על ידי הבקטריות שמונעות התפתחות של אצות במים. הבקטריות הופכות את תרכובות החנקן המזיקות לניטרטים, המסייעים לצמיחה של צמחי המים. כך נשמר האיזון הביולוגי בבריכה. בנוסף, לשמירה על איכות המים חשיבות מכרעת בקיום הצמחיה והדגים בבריכה. חשוב שלא יהיה במים ריכוז מלחים גבוה, שיעודד גידול של אצות. כמו כן חשוב לשמור על נקיון הבריכה ומימיה ולהימנע מניקוז מים מזוהמים אליה. חלק מהדרכים למנוע את הפרת האיזון הביולוגי בבריכה הן לא להכניס אליה יותר מדי דגים, ולא להאכיל אותם יותר מדי. כמו כן חשוב לסלק את העלים שנופלים מהצמחים ומרקיבים במים. יש לנקות עלים שנושרים לתוך הבריכה ולא להשאיר אותם להירקב, דבר שיכול ליצור זיהום במים.

האיזון הביולוגי בבריכה נוצר גם על ידי שילוב מתאים בין הצמחים והדגים שבה, לצמחים יש תפקיד בהצללת הבריכה, ותפקיד לא פחות חשוב בקליטה של מלחים ומינרלים מהמים. הצמחים גם פולטים חמצן למים במשך כל שעות האור ועוזרים לבריכה להלחם באצות שהם צרכניות גדולות של אור ומינרלים על מנת לשרוד. הדגים לוקחים חמצן מהמים ומפרישים פחמן דו חמצני. הפחמן הדו חמצני נקלט ע"י הצמחים בתהליך הפוטוסינתזה שמפריש בשנית חמצן שנקלט ע"י הדגים וחוזר חלילה. בחושך התהליך הפוך, הצמחים צורכים חמצן ופולטים פחמן דו חמצני. בבוקר נוצר מצב של חוסר בחמצן בבריכה ולכן חשוב שהמשאבה תמשיך לעבוד 24 שעות ביממה. רצוי שצריכת החשמל של המשאבה תהיה נמוכה על מנת שלא נכביד על חשבון החשמל שלנו.

כדי לשמור על איכות המים לאורך זמן, דרוש להוסיף מסנן למשאבה שלנו, המסיר מהמים חומרים מזהמים, חנקן ופסולת. הניקיון נעשה גם באמצעים מכניים כגון ספוגים וגם באמצעים כימיים כגון פילטר פחם פעיל או זאולייט שהוא חומר סופח רעלים. בנוסף יש סינון ביולוגי שמבוסס על תהליכי הפירוק של החנקות על ידי הבקטריות, וכיוון שכך עליו לקבל מים וחמצן כל הזמן ולעבוד 24 שעות. הצנרת צריכה להיות כזו שמתאימה לבריכות נוי ולא סתם צנרת השקיה. משתמשים בצינור שרשורי, חלק מבפנים וכהה (שחור או ירוק) למניעה של הצטברות אצות (כתוצאה מחדירת אור השמש לצינור) ולאובדן ספיקה של המשאבה.

לעיצוב הבריכה ניתן ליצור מפלים או לקנות רכיבים מוכנים של אגנים, מפלים, מזרקות, ועוד. בנוסף יש אביזרי תאורה המותאמים במיוחד למים. על עיצוב הבריכה, שתילת צמחי מים ושאר ירקות אפרט במאמר הבא.

בשוק ניתן למצוא מגוון מוצרים לבריכות נוי, משאבות, פילטרים, צנרת, יריעות ובריכות מוכנות. ההמלצה שלי היא לבחור בציוד האיכותי, עם אחריות היצרן, גם אם זה אומר להשקיע מעט יותר בהקמת הבריכה. התענוג והקסם יישמרו לאורך זמן וימנעו אכזבות.

לייעוץ נוסף ולרכישת ציוד אתם מוזמנים לבקר בחנות, להתרשם מגן ההדגמה שלנו בו הקמתי 2 בריכות עם נחל זורם ביניהן ולקבל עצות והדרכה, רעיונות וטיפים וגם סיוע מעשי בהקמת הבריכה, בין אם בעבודה עצמית או בעזרת בעלי מקצוע וגננים. בהצלחה! לקבלת ייעוץ פרטני, תכנון והקמת בריכת הנוי המותאמת ביותר לטעמכם האישי, לגינה שלכם ולתקציב, נשמח לראותכם אצלנו במרכז הגינון האיזורי אילן הכל לחקלאי ולגן בשדה אליעזר!

שלכם, אילן נחמיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב