דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם תיתן לסיפור חייך להכתיב ולשלוט בחייך? 

מאת    [ 28/08/2021 ]

מילים במאמר: 527   [ נצפה 1104 פעמים ]

סיפורים קיימים מאז ומעולם, באמצעותם ניסו להבין את המקום, התקופה והזמן  בעולם הסובב. לכולנו נרטיב-סיפור  ביחס להיבטים  בחיינו, מהעבר לעתיד הצפוי ובתקופות שביניהם. הנרטיב מאפשר  להבין את האירועים ולקבוע דרכי פעולה.

הסיפורים שאנו מספרים לעצמנו, מבססים את זהותנו, מעצימים, מגבילים ומכתיבים את היכולות שלנו. לעיתים החלפת שורה בסיפור, משנה את כל התוכן.

למרבה הצער, מרבית הסיפורים נוטים להיות שליליים. חוויות נרשמות בתודעה ככאלה אשר אינן מאפשרות שינוי, התקדמות ושילוב חוויות מיטיבות. לדוגמה, העדר אמון שנוצר בילדות המוקדמת עלול להשפיע ולנהל את האדם ואת מערכות יחסיו. מדובר במערכת מסועפת של מחשבות, הנחות, אמונות, מציאות וציפיות המבוססות רובן ככולן על סיפור של חוסר אמון שהוטבע בעבר.  אנחנו מאמינים בסיפור שלנו וחיים אותו מחדש באופן חוזר. התוצאה – הימנעות מקבלת החלטות, ציפיות צנועות ואמונה  שלא ניתן לעמוד בהחלטות, במשאלות. החלומות נגדעים  הרבה לפני שניסינו.

"סיפורים" אינם מותאמים להווה, עלולים להתבסס אך ורק על העבר. ייתכן ובעבר התנהגות המנעותית סייעה לעבור תקופות חיים מורכבות,   אבל בהמשך הסיפור עלול להוות מכשול מפני התקדמות וקבלת החלטות מותאמות להווה. כאשר  לא מעדכנים את ה"סיפור" ולא מוסיפים אליו גם חוויות חיוביות והצלחות,  נשארים תקועים,  וחסרי אמונה ותקווה  ביכולת לשינוי. אנשים רבים אינם מוותרים על הסיפור שלהם משום שהוא ההצדקה ו"כרטיס הביקור"  למקום התקוע בו נמצאים. לעומתם ישנם אחרים, המשתמשים בסיפור כדלק המניע  לעבר התקדמות ושינוי, כמו כן, כדי להוכיח שהעבר הוא מנוף לצמיחה ולא להיפך. העבר הוא אחלק מההיסטוריה, השאלה מה עושים איתו.

חשוב לבדוק מה גורם לך לא לוותר על ה"סיפור", להוסיף עליו ולעבות אותו בדברים נוספים אמיתיים שיתנו מימד חיובי  נוסף.  החל להתמודד עם מה שהכי משפיע ופוגע בך – וחלק מהדברים האחרים עשויים להביא תחילתו של שינוי. 

חזור ובדוק מה הסיפור שלך? מה אתה מספר לעצמך בנוגע להיבטים מסוימים של חייך, מה הבסיס לסיפור? האם יש אמת אחרת? מה הן החוויות שהיו אבני היסוד לביסוס הסיפור שלך? סיפורים המובנים על נוקשות מחשבתית, מבוססים על אמונות ותפיסות עצמי בלתי מתפשרות.  האם דרך חשיבה זו מסייעת לך להיות מאושר או אומלל יותר?

אולי זה הזמן לעצור ולנסות לשנות את הסיפור או פשוט לשחרר אותו ולהתחיל מחדש מבלי להתעלם לחלוטין מהישן,  שהוא אבן היסוד עליה ניתן לבנות סיפור חדש, רחב יותר, מגוון ומעובה גם בדמויות וחוויות חיוביות. 

תחושת תקיעות ואומללות מבוססת גם על חוסר התאמה בין מה שאנו רוצים לבין הקיים.  עם זאת, מרביתנו לא ממש יודעים מה הם רוצים, הם פשוט אינם מרוצים ממה שיש.  השגת בהירות ביחס למטרות הוא המפתח לכתיבת סיפור חדש ערוך מדויק, משלב את העבר, ההווה והעתיד. מצא מטרה והתחבר אליה, כולל  כיצד אתה רואה את חייך כאשר מטרתך תושג. על אילו מכשולים  רגשיים  תצטרך להתגבר כדי להגיע למטרה? אילו היבטים בסיפור שלך תצטרך לשנות?

חוויות הן חומרי הגלם שאיתם אנו "מערבלים" סיפורים במוחנו. חשוב לשמור על השקפת חיים מאוזנת וגמישה ולא לאפשר לשלילי, לישן – להכתיב את המשך הדרך. הבט לאחור ובחר  תקופה או ניסיון שיעזרו להתקדם ביעדים שהצבתם. זיכרונות טובים מחזקים הרבה יותר מאשר נרטיב הבז לעצמך על  חוסר השליטה העצמית שלך.  כתוב את הסיפור החדש שלך ושחזר אותו במוחך עד שהוא יווצרו  המסלולים לעבר המטרות שלך.

כאשר מתחילים  לקחת בעלות על  הסיפור החדש, הוא ישתלב ויהיה בהתאמה  עם תחושת עצמי. אחרי הכל, הזהות איננה אלא סיפור מתפתח המוצא היגיון והקשר עם העבר, ההווה והעתיד.  

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW
אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב