דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטרדה מינית במסגרת יחסי עבודה 

מאת    [ 15/08/2021 ]

מילים במאמר: 393   [ נצפה 675 פעמים ]

החוק למניעת הטרדה מינית נועד לאסור הטרדה מינית כדי להגן על  כבודו של אדם, על חירותו ועל פרטיותו, וכדי לקדם שוויון בין המינים, בין היתר במסגרת יחסי עבודה.

על בסיס תכלית זו המחוקק ייחד הוראות מיוחדות למיגור תופעת ההטרדה המינית במקום העבודה, במהלך יחסי העבודה ובמסגרתם הקובע, בין היתר, כי לבית הדין לעבודה תהיה סמכות ייחודית לדון בהטרדה מינית לפי חוק זה אם היא בוצעה "במסגרת יחסי עבודה", על מנת להבטיח סביבת עבודה נקייה מהטרדות. המונח "מסגרת יחסי עבודה" מוגדר בחוק כ"מקום העבודה, מקום אחר שבו מתנהלת פעילות מטעם המעסיק, תוך כדי העבודה, או תוך ניצול מרות ביחסי העבודה בכל מקום שהוא".

בית הדין הארצי לעבודה הרחיב את המונח כך שההגנה מפני הטרדה מינית תחול על כל מי שמתקיימת בהם זיקה מהותית ל"מסגרת יחסי עבודה". לצורך כך נקבע שמקום העבודה המשותף הוא מרכז הכובד של הזיקה המהותית ל"מסגרת יחסי העבודה", בשל הזיקה הפיסית של העובדים למקום העבודה, בשל שהות העובדים במקום העבודה בזמן העבודה ובשל מעורבותם בענייני עבודה.

הרחבת המונח כאמור גרם באופן טבעי לגדילה בהיקף התביעות המוגשות לפי החוק למניעת הטרדה מינית, אפילו במקרים שבהם ההטרדה המינית הנטענת לא בוצעה במהלך שגרת העבודה הרגילה.

לאחרונה סילק בית הדין האזורי לעבודה תביעה על הסף אשר הוגשה על-ידי תובעת שטענה שהוטרדה מינית, בשל חוסר סמכות עניינית, תוך חזרה על תכלית החוק למניעת הטרדה מינית, ובכלל זה כי אין די בכך שמדובר בעובדים העובדים תחת קורת גג אחת ללא ממשק ביניהם על מנת לקיים את הזיקה מהותית הנדרשת ל"מסגרת יחסי עבודה", ועל אחת כמה וכמה כאשר נטען שההטרדה המינית בוצעה מחוץ למקום העובדה ומחוץ לשעות העבודה, שכן במצב שכזה למעסיק ממילא אין יכולת למנוע את ההטרדה המינית הנטענת.

בית הדין האזורי לעבודה הסביר, כי "תכלית החוק ומטרתו אינה לכפות על מעסיקים את הדאגה ל'סביבה נקייה' בכל מקום אשר ילכו עובדיהם, גם בחייהם הפרטיים, ללא כל קשר למקום העבודה או אירועים  מחויבים במסגרת העבודה ומבלי שהיו בין הצדדים יחסי מרות כלשהם".

בהתאם לדברי בית הדין, מסקנה אחרת עשויה להוביל לתוצאה אבסורדית לפיה מעשה הטרדה שבוצע כלפי אדם במסגרת הזמן הפרטי של הצדדים, יוביל לבירור מחלוקת תחת קורת הגג של בית הדין לעבודה, מבלי שיש לצדדים קשרי עבודה כלשהם ו/או זיקה מהותית ל"מסגרת יחסי עבודה". 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי, ולצורך כך הנך מוזמן ליצור קשר עם עורך דין שגיא רויזר לצורך קבלת המשך ייעוץ בעניינך.

עו"ד שגיא רויזר בעל ידע וניסיון רב בתחום הליטיגציה הכלכלית והמסחרית ובייעוץ לחברות וארגונים במגוון רחב של נושאים בפעילותם העסקית ובטיפול במגוון סוגיות ואתגרים משפטיים העומדים בפני תאגידים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב