דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


. אומנות רשת net.art 

מאת    [ 24/01/2021 ]

מילים במאמר: 1414   [ נצפה 1307 פעמים ]

 

1 פתיח

"net.art" היא תנועת אומנות ביקורתית פוליטית המתמקדת בנושאים ובשנויים שעוברים על העולם בימינו, במיוחד בשנויים בחברה ובצורות התקשורת המתחוללות כיום. תנועת "net.art" הינה הקרובה ביותר לתנועות האוונגרד שהיו בעבר, ופופולארית במיוחד בקרב האמנים הצעירים. "net.art" נוסדה עם התפתחות ה-WWW משנת 1994, והתפתחות האומנות באינטרנט שיצרו אפשרויות חדשות לאמנים. אמנים דיגיטליים ואמני מדיה גילו שהם יכולים להשתמש ב-WWW כפלטפורמה לסוג חדש של אומנות, להגיע לציבור הרחב ולדלג על הממסד השמרני: האוצרים, המוזיאונים והגלריות. המונח "net.art" מתייחס לקבוצה של אמנים שהחלו לעבוד על אומנות באינטרנט משנת 1994, ובשנת 1996 נפגשה בכנס בטריאסט. פיט שולץ השתמש במונח "net.art" כבר בשנת 1995, אך הפופולריות הרבה של המושג מיוחסת לווק קוסיק.
החברים החשובים בתנועה זו הינם ווק קוסיק (VucCosic), ג'ואן הימסקרק ודירק פסמנס (Jodi.org), אלכסיי שולגין (AlexeiShulgin), אולה ליאלינה (OliaLialina), ה'ית עפרוני, רייצ'ל בייקר, מינרווה קואווס, דניאל גרסיה ומרקוס ולנטין. לעבודותיהם של חברי הקבוצה היה מעט מאד מן המשותף.


מפגשים אלה הולידו את האתר " net.art / CNNInteractive", אתר שהתחפש לאתר CNN. מאז הוקמו אתרים רבים. אחד הידועים ביותר בין האתרים היה.org 0100101110101101 שמקימיו בחרו להישאר אנונימיים שנים רבות/ כשהחליטו להיחשף התברר שזהו זוג אמנים איטלקי בשם אווה ופרנקו מאטאס (Eva and Franco Mattes). אתר פופולרי וחשוב נוסף הינוHell.com , אתר שנוצר ב-1995, אשר משמש כבמה לשיתוף פעולה לאמני רשת. בשנת 2001 הקים האמן יליד ישראל שיוצר בניו יורק ובתל אביב, דורון גולן, את האתר Computerfinearts.com הכולל אוסף יצירות אומנות-רשת נגישות לקהל. האמנית הרוסיה אולה ליאלינה הקימה את האתר art.teleporticia.org . אמנים נוספים ברשת הראויים לציון הינם: האמן הבריטי סימון ביגס, האמן הרוסי אלכסיי שלוגין, האמן הבריטי אד ברטון, האמן גולן לווין, והאמן והאוצר מרק טרייב שהקים את האתר rhizome בשנת 1996.

2 תערוכות ואמני רשת בולטים
2.1 התערוכה הקבוצתית We = Link: Sideways
המרכז לאמנות של כרונוס מציג את התערוכה הקבוצתית
We = Link: Sideways המציגה עשרים ושניים עבודות של עשרים ושמונה אמנים ואספני אמנים החל מחלוצי אמנות הרשת ועד למילניום. העבודות המוצגות והמקוונות משתרעות על פני שלושה עשורים של אמנות רשת. נהוג לראות את יצירת הרשת הראשונה ב- The Thingמשנת 1991, ולכן התערוכה הינה לכבוד 30 שנה להופעת אמנות הרשת. אמנות הרשת מכונה לעתים קרובות האוונגרד האחרון של המאה העשרים, כי כשהופיעה בראשית שנות ה -90 עם כניסת האינטרנט, היא נהנתה מתקופת פריחה בלתי מרוסנת של מעורבות ניסיונית, יצירתית וביקורתית פורייה על השלכות האינטרנט על החברה.

2.2 אמני רשת בולטים
Jodi

ג'ודי הוא קולקטיב של שני אמני אינטרנט: אן הימסקרק, ודירק פסמנס. האמנים הינם מהחלוצים בתחום אומנות-רשת. הם החלו ליצור יצירות מקוריות לרשת כולל הכנסת טקסטים ושורות קוד ששונו לצרכים אומנותיים. ב-1994 יסדו את ג'ודי. הם פעלו לשינוי אומנותי של מסכים במשחקי מחשב, והתרכזו בטכנולוגיה "תפיסת מסך מחשב". טכנולוגיה זו היא ביצוע עבודות ווידיאו מתוך הקלטות הפלט: מצג המחשב תוך כדי עבודה, משחק ממשחקי וידאו, או תכנות וקידוד. בשנים האחרונות, הם משנים משחקי וידאו ישנים כדי ליצור קבוצה חדשה של משחקי אומנות דיגיטליים. הגישה של ג'ודי לשינוי משחק הינה לפרק אותו לחלקים הבסיסיים שלו, ולהרכיב מחדש את החלקים בדרכים לא הגיוניות ולא אינטואיטיביות. אחד השינויים היותר ידועים שלהם במשחק "קוויק" הוא לשים את השחקן בתוך קובייה סגורה שמצדדיה צורות בשחור ולבן מתערבלות בכל צד. הצורות הן תוצאה של תקלה במנוע המשחק שהתגלה על ידי ג'ודי, ככל הנראה על ידי ניסוי וטעייה.
אווה ופרנקו מאטאס (Eva and Franco Mattes)
נולדו באיטליה בשנת 1976. מאז נפגשו בוועידה במדריד בשנת 1994, ונדדו יחד ברחבי אירופה וארצות הברית. איש מהם לא קיבל חינוך לאומנות; עם זאת, הם בין החלוצים החשובים של אומנות הרשת. בני הזוג הסתתרו במשך שנים תחת שם האתר 0100101110101101.org , ולא נחשפו. הם העתיקו עבודות של אמנים אחרים, למשל, עבודות של Jodi.org. הם גם חדרו לאתרים "סגורים", כגון Hell.com, ובכך הפכו אוספים פרטיים לאומנות ציבורית. הם הציגו את אתרי האינטרנט שהעתיקו באופן שונה ואחר. בביאנלה ה-49 בוונציה תכנתו את וירוס המחשב הראשון בשם Biennale.py (עבור שפת התכנות Pyton), שהתפשט מהביתן הסלובני. במהירות ברשת, אך לא היה הרסני. פרויקט אחר שלהם הינו Life Sharing: פתיחה והענקת גישה חופשית לציבור של כל משאבי המחשוב שלהם למשך שלוש שנים. אווה ופרנקו חשפו לראשונה את אהבתם לעולם הווירטואלי ("Second Life") דרך הפרויקט שלהם "13 אישים וירטואליים (Avatars) הכי יפים ". הצמד אומר שגם פרויקט זה שלהם אינו מקורי לחלוטין. למעשה, הם הצהירו כי צריך להתחיל להטיל ספק באמירה של הטוען כי עבודתו היא מקורית. לגרסתם, כמעט כל דבר בעולם ולא רק מה שקשור לאומנות, הוא שיכפול או העתקה חלקית של משהו שפורסם בעבר.

ווק קוסיק ?osi? Vuc
נולד ב - 1966 בבלגרד שבסלובניה, סיים תואר ראשון בארכיאולוגיה באוניברסיטת בלגרד. היה פעיל בפוליטיקה, ועסק בספרות ובאומנות, היה חלוץ בתחום ""net.art. יצירתו מתאפיינת בשילוב של נושאים פילוסופיים, פוליטיים ורעיוניים הקשורים לרשת האינטרנט מחד, ולאסתטיקה עירונית ומחתרתית עכשווית מאידך.
כן היה אחד החלוצים במחקר וציור בקוד ASCII. הוא מייסד שותף של Nettime, Syndicate, 7-11, וLjubljana Digital Media-Lab. הציג במקומות רבים, כולל בהונג קונג, בתל אביב, הביאנלה בוונציה, מיניאפוליס, ניו יורק, וינה, לוס אנג'לס, לונדון ופריז.

אוליה ליאלינה (Olia Lialina)
נולדה ב-1971 במוסקבה. נחשבת ל"מלכת" אומנות-הרשת. אחת החלוצות ברוסיה באומנות net.art. האתר שלה www.art.teleporticia.org משלב נושאים רציניים עם חומר קליל, נושאים אישיים עם עובדות ומעשים. בכניסה לאתר קיימות קפיצות מעבודת אומנות אחת לאחרת. היצירה שפרסמה אותה הייתה "חברי חזר מהמלחמה" משנת 1996, שכללה יותר מעשרים עבודות. עבודתה "Lialina" הינה מיוחדת מאד ופואטית. העיתון המקוון שלה הינו הומוריסטי, מלא בסמלים ואנימציות. ליאלינה כותבת על ניו מדיה, פולקלור דיגיטלי, ונושאי אינטרנט שונים. הייתה בין האמנים הראשונים שהצליחה למכור את עבודות הרשת שלה. מאז שנת 1999 מכהנת כפרופסור, באוניברסיטת שטוטגרט.

קייסי רייס (C. E. B. Reas)
נולד בשנת 1972 בארה"ב. אחד החשובים מאמני הגל החדש ברשת. מהאמנים המתכנתים את עבודותיהם (Software Art). רייס מפורסם במבנה ציוריו דמויי קצוות שיער, היוצרים צורות מיוחדות,/עבודות אלה ניתנות לביצוע באמצעות מחשב בלבד. רייס היה חוקר ב-MIT במעבדת המדיה וגילה כישרון אדיר בפיתוח תוכנות ומיצגים למוזיאונים וגלריות בעולם.
כיהן כאחד הפרופסורים המייסדים במכון אירוינג לעיצוב באיטליה. עבד עם איגוד הסטודנטים הבינלאומי לפתח פדגוגיה אמנויות חדשה המתאימה לסביבה התרבותית והטכנית הנוכחית. כיום מכהן כפרופסור בUCLA במחלקה לעיצוב. בשיעוריו מלמד על המחשבים והאינטרנט כמדיום אומנותי, והגדרת סינתזה של טכנולוגיה, תרבות ואסתטיקה. זכה בפרס "Golden Nica" בתערוכה בלינץ.
יצירותיו מוצגות בגלריות ומוזיאונים, בארה"ב ובאירופה.

קייל מקדונלד (Kyle McDonald)
בלוגר קנדי החי ועובד בניו יורק. מקדונלד מתאר את עצמו כ"אמן העובד בקוד פתוח". שותפו הקבוע לעבודה הינו לורן מקארתי, למקדונלד יש יד בכל היבט של עולם האומנות הדיגיטלית.
מקדונלד חבר במעבדת F.A.T, וחוקר את תחום הלמידה העמוקה בעזרת שימוש ברשתות עצביות בהקשר יצירתי. מקדונלד יצר את האתר "מהדק אדום אחד" ותיאר בו את הדרך שבה הוא ביצע במשך שנה סדרת עסקאות חליפין החל ממהדק ניירות אדום בודד עד לבית באינטרנט. במקדונלד התעוררה ההשראה לכך עוד בילדותו מהמשחק "גדול יותר טוב יותר.
מקדונלד יצר לאחרונה את "pplkpr" (מבוטא "שומרי אנשים"), מכשיר דמוי שעון, שמרגיש את רגשות המשתמשים שלו ומנחה באופן אוטומטי את חייהם החברתיים.

שרה לודי (Sara Ludy)
נולדה ב-1980. אמנית אמריקאית החיה ועובדת בוונקובר ובלוס אנג'לס. לודי מבצעת קסם עם פיקסלים. היא יוצרת אנימציות בשלושה ממדים כהתייחסות חזותית של המרחב הווירטואלי. בפרויקט האחרון שלה, Vapors, עבור פלטפורמת האומנות הדיגיטלית New Hive, פיתחה לודי סידרה של פצצות ריח דיגיטליות המבשמות את האינטרנט.

מריה-רוזה מנקמן (Rosa Menkman)
נולדה ב-1983, בארנהם. אמנית הולנדית שלמדה באוניברסיטת אמסטרדם. התמחתה באומנות מדיה ובאומנות מדיה חדשה. עובדת בלונדון.
עבודה מוכרת שלה הינה The Collapse of PAL (2011)
מנקמן חיברה את "מניפסט התקלה - glitch", מנקמן מתארת במניפסט את "הממצאים החזותיים שנוצרים על ידי תאונות בתקשורת הדיגיטלית והאנלוגית". בעבודותיה, תאונות קורות בכוונה, ואז תמונות הופכות לשדות של רעש פיקסלים מקוטע, ופנים מתפרקות והופכות לרוחות רפאים דיגיטליות. מנקמן חוזה באומנותה איך האינטרנט יהיה בעתיד כשכולנו נעלם מזמן.

אדי ואגנכט (Addie Wagenknecht)
נולדה ב-1981. אמנית אמריקאית שלמדה תקשורת באוניברסיטת ניו יורק. ואגנכט עובדת לעתים קרובות בקולקטיבים, אשר כללו את Nortd Labs, F.A.T, ו Deep Lab.
אחת הכוכבות של שוק האומנות הדיגיטלית המתפתחת, "א-סימטרי לאב מספר 2", נברשת זוויתית של מצלמות אבטחה, נמכרה ב -16 אלף דולר במכירה פומבית ב -2013. עבודות בולטות נוספות הינן: .Lasersaur, wifitagger
האמנית שחיה בניו יורק ובאוסטריה מתארת את עבודתה כחוקרת את "המתח בין אומנות הביטוי והטכנולוגיה".
ואגנכט עובדת בצבע, ומשתמשת בעבודתה גם במזל"טים ובמעגלים אלקטרוניים, כדי לגרום לנו להיות מודעים יותר לסביבה הדיגיטלית שלנו. שייכת לתנועת "קוד פתוח".

ג'סי דארלינג (Jesse Darling)
אמן העובד בפיסול, התקנה, וידאו, ציור, טקסט, צליל וביצועים. חי ועובד בברלין ובלונדון.
כמשתתף בפרויקט "רחוב קיטסון לונדון", עבודתו של דארלינג עוסקת בעולם הרחב. בין אם זה על פוליטיקה מגדרית או על דמי השכירות בעיר, דרלינג הינו אמן בין-תחומי. הסרטונים והפסלים שלו מתארים את החיים המודרניים. הוא מכניס ליצירות חתיכות קלקר, מלים מהאינטרנט או אפילו טקסט מקושקש. שום דבר ואף אחד לא גדול מכדי להיכשל, וזה עבור דרלינג נקודת המוצא של פרקטיקה אשר יכולת הטעות וגמישות הם מאפיינים בסיסיים של יצורים חיים, חברות וטכנולוגיות.

 

 

 

?

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב