דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צרכים שונים בקרבה ומרחק ביחסים זוגיים 

מאת    [ 17/01/2021 ]

מילים במאמר: 588   [ נצפה 1813 פעמים ]

בשלבים השונים של היחסים ובשאלת סגנון ההתקשרות, נוצרים צרכים שונים בשאלת קרבה-מרחק: בעוד האחד זקוק למרחק גדול יותר, השני זקוק לקרבה גדולה יותר. הצורך במרחב והתגובה אליו, היא הרבה יותר מהעניין הטכני. לדוגמה: כאשר בן הזוג חוזר מהעבודה, הוא זקוק ל"פסק זמן" בין העבודה לבית – להתארגן, להתקלח ולהירגע אחרי יום העבודה. בעוד צרכי בן הזוג שונים – הוא זקוק לחיבור מיידי לבן הזוג שמגיע. כאשר הצרכים השונים מתנגשים, נוצר קונפליקט בו שני הצדדים מרגישים לא מובנים ולא מוכלים. הדבר מוביל לתחושת כעס, אכזבה ותסכול.

הצורך השונה של כל אחד מבני הזוג במרחב או בקרבה הוא לגיטימי. הבעיה נוצרת כאשר הצרכים השונים לא מדוברים כראוי. אם תהיה הבנה שהצורך ב"פסק זמן" איננו תלוי אדם אחר, אלא צורך אישי ל"שחרר" מתוכו את יום העבודה ולהתארגן לתוך הזוגיות, כך הוא נהג ונוהג מאז ומתמיד, ללא קשר לבן הזוג. במקום לפרש את המצב מנקודת מבט שבן הזוג אינו רוצה להיות קרוב אליו, יש להניח שהחוויה הייתה משתנה באופן מלא או חלקי. כך גם להיפך, אם בן הזוג הזקוק למרחב היה מבין שהצורך שלו מעורר אצל האחר חווית נטישה, דחייה וזיכרונות כואבים אחרים – יש להניח שהיה מגיב אחרת בהגיעו. תגובות שהיו מרגיעות ומונעות קונפליקטים עמוקים יותר.

כאשר לשותפים יש צרכים מתנגשים לקרבה ומרחק, נוצר "ריקוד" זוגי אשר  במהלכו זה הזקוק לקרבה, למעשה פועל מתוך חרדה בקשר. בעוד האחר הזקוק למרחק זקוק לזמן ומרחב כדי לעבד את הדברים בכוחות עצמו, על מנת  להרגיע את החרדה בתוכו. כאמור מדובר בריקוד זוגי בו כל אחד מהצדדים נאבק למלא את צרכיו בזוגיות – הזקוק למרחק נדחק על ידי האחר לדבר ולשתף ואז מתרחש ריחוק גדול יותר. התגובה מנגד מחריפה ומציפה חרדה ופחד מניתוק ונטישה והתעקשות לדבר "כאן ועכשיו" – הצד השני עוד יותר נאטם.  

מאחר והתגובה של כל אחד מבני הזוג נוטה להחמיר את תגובתו של בן הזוג האחר – עם הזמן דפוס זה עלול להעמיק ולגרום לפגיעה עמוקה יותר בזוגיות.  אם אתה מוצא עצמך בסיטואציות המתוארות, ישנה אפשרות לשנות את הריקוד הזוגי:

-          כשמרגישים נסערים, סביר יותר שנקפוץ למסקנות ביחס לכוונותיו של בן הזוג ולהניח את ההנחות הגרועות ביותר. חיבור לרגע הנוכחי ועיסוק בעשיה מרגיעה, עשויה לעזור להכניס את הדברים לפרספקטיבה ולתקשר את מחשבותיך, עם בן הזוג, בצורה יעילה.

-          בדוק את העובדות – האם בן הזוג נתן לך אינדיקציה כלשהיא שהוא כועס עליך, שלא רוצה לדבר איתך? האם ישנה סיבה אפשרית נוספת להתנהגותו? אם היית משתף את המחשבות שלך עם מישהו קרוב, מה הוא היה אומר? שאל את עצמך שאלות מסוג זה וקח זמן לחשוב עליהן, הדבר עשוי לעזור ולספק נקודת מבט חלופית לזו דרכה אתה רואה ומנתח את הדברים. 

-          בדוק עם עצמך למה אתה זקוק מבן הזוג, בקש ממנו את הדברים מבלי להאשים אותו – יש לזכור שכאשר חוזרים על אותן האשמות באופן חוזר ונשנה, סביר להניח שבן הזוג יתגונן ויתכן אף "ייסגר" מהר מאוד לנוכח האשמה, הכעס והתסכול שתביע. הבעת הצרכים שלך ללא אשמה עשויה לסייע לבן הזוג להיות פתוח וקשוב יותר. לדוגמא: אמירה כמו "אני מתגעגע לזמן איכות איתך ומרגיש עצוב כשאתה חוזר הביתה ואנחנו לא מתקשרים, יכולה לעזור לבן הזוג שלך לגלות שאינך מנסה להאשים אותו ופשוט רוצה להתחבר אליו. שקול כיצד בן הזוג יכול לתמוך בך בצורה הטובה יותר, גם אם אינו מסוגל להענות לצורך שלך. לדוגמא: מתן חיבוק ונשיקה לפני שהוא לוקח לעצמו "פסק זמן" – הדבר עשוי להרגיע את שני הצדדים, זה הזקוק למרחק כדי להירגע וזה הזקוק לקרבה כדי להירגע.

 

-          כאשר אתה מגלה שבתגובתך אתה מחמיר את המצב ובן הזוג הולך ומתרחק, התנתק מהשיחה והקדש זמן להירגע כדי לחזור אליה כששניכם מרגישים רגועים יותר ומסוגלים לתקשר בצורה יעילה יותר אחד עם האחר.

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW
אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב