דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיפורי ניסים באמנות באמריקה וסיפור על פרובוקוציות בישראל 

מאת    [ 29/12/2020 ]

מילים במאמר: 978   [ נצפה 1272 פעמים ]

 

אני מביא את  סיפוריהם המרתקים של הציירים – גקסון פולוק, "סבתא מוזס", אליסון מוריסון ויצחק טרקאי, המראים שבאמריקה הרחוקה לפעמים מתרחשים ניסים גם לאמנים, ויש הפתעות גדולות בחיים. התהילה יכולה לבוא במפתיע, ואפילו בגיל מתקדם.

 ג'קסון פולוק צייר טכניקת "ציור הפעולה".

הצייר האמריקני ג'קסון פולוק, אמן בולט בזרם האקספרסיוניזם המופשט בניו יורק. פולוק נודע בזכות ציורי ה"טפטוף" או ה"פעולה" שיצר בשנים 1951-1947. פולוק נהג למתוח בד ציור גדול על רצפת הסטודיו הענק שלו, ובעזרת מברשות, מקלות ואף מנטפים שפך, התיז וטפטף צבע על פני הבד. טכניקה זו, שהתפתחה מן הציור האוטומטי הסוראליסטי, יוצרת קומפוזיציה חסרת גבולות העשויה קווים קווים וכתמים כתמים החודרים זה לזה ומרחב שאין בו הבחנה בין מעלה ומטה, פנים וחוץ.

למרגרט "פגי" גוגנהיים - מייסדת מוזיאון אוסף פגי גוגנהיים, בוהמיינית ואשת החברה הגבוהה. היה תפקיד מכריע בקידום הקריירה של ג'קסון פולוק. היא מימנה אותו בראשית דרכו ובגלריה שלה נערכה תערוכת היחיד הראשונה שלו.  בתחילה התגורר פולוק עם זוגתו הציירת לי קרסנר בדירה שכרה לו גוגנהיים, ואחר כך הלוותה לו כסף לקנות בית ושילמה לו משכורת קבועה. ב-11 באוגוסט 1956, נהרג פולוק בתאונת דרכים.

 

אנה מוזס שכונתה "סבתא מוזס": התחלת קריירה מפוארת בגיל מתקדם

הציירת שאני מספר עליה היא אנה מרי רוברטסון מוזס.מוזס שכונתה "סבתא מוזס", הייתה אמנית עממית אמריקאית. היא החלה לצייר באופן מקצועי בגיל 78, ולעיתים קרובות עולה דמותה כדוגמה להתחלה בקריירה מפוארת בגיל מאוחר בתחום האמנויות. מוזס הצליחה לזכות במעמד של ציירת בעלת שם עולמי שיצירותיה נמכרות במחירים גבוהים. מוזס  הייתה אומנית פורה במיוחד – ויצרה לא פחות מ-1,500 עבודות ויצירות,.

הסיפור המעניין הינו איך "סבתא מוזס" התפרסמה? אספן אומנות בשם לואיז קלדור שהגיע לביקור בניו יורק, התרשם מכמה ציורים של האמנית המתחילה שהיו תלויים בחלון ראווה של בית מרקחת. הוא פנה אליה וקנה ממנה 10 יצירות מאחת מהסדרות שיצרה תמורת  כמה אלפי דולר כל עבודה. קלדור הביא את הבשורה על הקשישה המציירת לחוגי האומנות הגבוהים, ושנה לאחר מכן נכללו 3 מציוריה בתחרות "האמנים הלא ידועים של ימינו" במוזיאון לאמנות מודרנית של ניו יורק. לאחר מכן היא כיכבה בשורה של תערוכות יחיד – שהפכו אותה לאחת הנשים המבוגרות המפורסמות בעולם הציור של שנות ה-40 ושנות ה-50. יצירותיה מוצגות באוספים של מוזיאונים רבים. יצירתה Sugaring Off נמכרה עבור 1.2 מיליון דולר ב-2006. מוזס הופיעה על שערי מגזינים ובטלוויזיה, ונעשה סרט דוקומנטרי על חייה. היא כתבה אוטוביוגרפיה, זכתה בפרסים רבים, והוענקו לה שני תוארי דוקטור של כבוד.

 

אליסון צוקרמן, האמנית שהתגלתה ברשתות החברתיות

צוקרמן, התגלתה על ידי גלריה ניו-יורקית דרך עבודותיה שפורסמו באינסטגרם. צוקרמן היא כוכב עולה בשמי האמנות האמריקאית. עוד לא בת 30 וכבר "אומצה" על ידי בני הזוג רובל ממיאמי, פטרונים גדולים של אמנות עכשווית. צוקרמן מייצגת דור חדש של אמנים שגדלו על תרבות דיגיטלית המוצגת  ברשת ובענן הוירטואלים, באתרים כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ואחרים. בהתאם לכך היא בונה בפוטושופ את הקומפוזיציות שלה מחלקי דימויים שהיא מייבאת ממספר אמנים: רפאל, פיקסו, סזאן, ליכטנשטיין, אולדנבורג, לז'ה, רוג'ר ואן דר ווידן ואחרים.    לאחר הדפסת הקומפוזיציה החדשה על בד, בדפוס דיגיטלי, היא עוברת עליה במשיחות מכחול. היא מתייחסת להיסטוריה  של האמנות כאל מאגר נתונים אינסופי, שממנו היא שולפת רעיונות וחלקי ציורים על מנת לייצר עבודות קולאז' חדשות.

יצחק טרקאי - דמיאן הירסט הישראלי

טרקאי התגלה לפני כשלושים שנה על ידי סוחר אמנות בתערוכת ארט-אקספו בניו יורק. וכנראה הוא הישראלי שהכי התעשר מאמנות מסחרית, לאחר שהפך לאחד האמנים המסחריים הכי ידועים והכי נמכרים בצפון אמריקה ובאוניות הקרוז הגדולות, בעיקר בקרב הקהילה היהודית, שסיפור חייו נגע לה בנימי הלב. הציורים המקוריים ובעיקר הדפסים שלו נמכרים בהמוניהם. ציור מקורי שלו שנמכר בתחילת דרכו ב-200 דולר נמכר כיום בכ-20-30 אלף דולר. יצחק טרקאי נחשב לדמות מפתח בתנועה הפיגורטיבית המודרנית. יצירות האמנות של האמן הישראלי וסגנונו קלים לזיהוי. האמנות שלו הוצגה ביותר מ -50 תערוכות ברחבי העולם, עד פטירתו בשנת 2012 בגיל 77.

 ומה קורה בארצנו? אני בן 71, אמן דיגיטלי, שהציג שלוש תערוכות יחיד באירופה. כשאומרים לי שאין גיל להצלחה ושהיא יכולה לבוא פתאום ולהפתיע אותנו גם בשנותינו המאוחרות – יש לי ספק גדול מאוד בכך. אני מנסה שנים להתפרסם בארץ – ללא הצלחה.

אני גר ב"פרובינציה" אמנותית, בכפר סבא. בעירי יש שש קבוצות אמנות המונות מאות של אמנים מכל הסוגים. מתוכם רק שני אמנים זכו להציג תערוכות יחיד בחו"ל, ולהימנות על הדרג השני או השלישי בהיררכיה של האמנות בארץ. מאות אמני כפר סבא עדיין מתבוססים בביצה המקומית, ונלחמים על פירורים: תערוכת יחיד בבית האמנים, תערוכה בפואיה (מסדרון הכניסה) של האודיטוריום או תערוכה בכניסה למתנ"ס. גם לתערוכות לא חשובות אלו יש ועדות קבלה וסלקציה.

למדתי שבארץ אם אינך בוגר של "בצלאל" או ה"מכללה" או תלמיד של רפי לביא, שידחוף את הקריירה שלך, הסיכוי שלך לפרוץ, להתפרסם ולזכות בהכרה ארצית או אפילו עולמית להציג במוזיאון ת"א או בגלריות מכובדות, כמעט ואינו קיים, אלא אם הינך יוצר פרובוקציות באמנות, שאז אתה מתפרסם.  

אביא דוגמה מהארץ את איתי זלאיט, שהוא אמן רב-תחומי ומרצה, העוסק בעיקר בציור ובפיסול. שסדרת פרובוקציות שעשה סייעה לו להתפרסם.

ב-2016 הציב את המיצג "קינג ביבי" בכיכר רבין – פסל מוזהב בדמותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנישא לגובה 4.5 מטרים; מיצג שעורר תהודה מקומית ועולמית חסרת תקדים.

בתחילת 2018 הציב בכיכר רבין מיצג בדמות דגל ישראל שמט ליפול: "ישראל במצב ביניים".

בסוף 2018 הציב את המיצג "בלב האומה", פסל בדמות שרת התרבות והספורט, מירי רגב, ומולו מוצבת מראה גדולה ולבנה.

ב-2020 הציב את מיצג "הסעודה האחרונה", מיצג מחאה הכולל פסל של ראש הממשלה נתניהו לצד שולחן ועליו מונחים שמפניות, בקבוקי יין, מאכלים ועוגה בצורת דגל ישראל.

בסוף 2020 הציב את הפסל "גיבור ישראל" בכיכר פריז, בירושלים.      כל המיצגים-פסלים שלו הוסרו ברגע שהתגלו ע"י משטרת ישראל.

בעקבות מיצגיו הפרובוקטיביים זלאיט הציג את עבודותיו במוזיאונים ובירידים רבים בישראל ומחוצה לה, ובהם מוזיאון ינקו דאדא, Art Market Budapesht, ה"בית האדום", מכון אלפרד לאומנות, בגלריה חנינא ועוד. עבודותיו נמצאות באוספים פרטיים בישראל ובעולם. העתק של הפסל "קינג ביבי" בברונזה במשקל 300 ק"ג נמכר לאספן אמריקאי.

לסיכום – אני עדיין מחכה לנס, שמבקר אמנות או אספן רציני יגלה את עבודותי ואמנותי, ומקווה שהכול אפשרי.

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב