דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על ההבדל בין קווי מגמה לבין זוויות גאן 

מאת    [ 29/11/2020 ]

מילים במאמר: 912   [ נצפה 1488 פעמים ]

על ההבדל בין מה שקרוי היום ניתוח טכני לבין שיטת גאן.

על ההבדל בין קווי מגמה לבין זוויות גאן.

מעטים מן המנתחים הטכניים יודעים שאת המושג וחלק גדול ממונחי היסוד שלו תווה גאן במשך 50 השנה שפעל בבורסות השונות בארצות הברית. שיטתו היתה אזוטרית ולא נועדה להמונים זאת משום שדרשה עבודת ניתוח ולימוד ממושכים כדי לשלוט בה. מסיבה זאת היא מעולם לא הפכה נפוצה מאוד וגאן שמימלא השתייך לבונים החופשיים לא היה מעוניין לחשוף אותה להמונים. הוא כתב מספר ספרים לקהל הרחב אולם את שיטות העבודה האמיתיות שלו שרק נרמזו בספריו ידעו רק תלמידים מעטים שלו.

ברבות השנים נוספו סוחרים ומתנתחים טכניים למיניהם שהוסיפו נדבכים נוספים על יסודות השפה הטכנית של גאן. אופן המסחר בבורסות השתנה ושיטת העבודה של גאן שהיו מבוססות על שימוש בשרטוטים על ניירות אינציים  ושקפים שהונחו עליהם הפכו למסורבלות למי שיושב מול מסך מחשב. אולם אמיתות התובנות אליהן הגיע גאן לא הפכו רלוונטיות פחות – הן נשארו אקטואליות היום כשם שהיו בזמנו.

מי שלמד ניתוח טכני בארץ נחשף מגוון כלים טכניים משיטות שונות שבחלק גדול מן המקרים אין בניהן קורלציה. יתרה על כך השימוש במתנדים השונים הופך להיות תחליף לקריאת הגרף והתוצאה המקובלת אצל רוב המתנסים הראשונים בניתוח טכני היא מסך מלא מתנדים וכלים שונים שכל אחד מצביע על כיוון או מצב שוק אחר וכך עומד ה"סוחר במצב בו אינו יודע מה להחליט. ה"סוחר " למעשה מקבל החלטות על בסיס ניחוש איזה כלי מצביע על הכיוון. זאת כמובן אינה שיטה. אין כאן כללים ברורים ומעל הכל אין כאן שיטת עבודה. כשאין שיטת עבודה התוצאה היא ברוב המקרים ניחושים והפסדים.

שיטת גאן היא שיטה כוללת עם כללי עבודה וניתוח ברורים אבל בניגוד ל"קלות" הניתוח שמחפשים ה"מנתחים הטכניים החדשים" היא דורשת עבודת ניתוח ומחקר. התוצאה של עבודה יסודית מראה את מצב השוק, את המגמה , את התמיכות וההתנגדויות ומכאן ידיעה היכן להיכנס לעסקה היכן למקם סטופ לוס והיכן לממש רווח או להקטין סיכונים.

הכלים בהם השתמש גאן בחלקם היו סוד שירד עימו לקבר אולם די בכתבים שהשאיר כדי להעמיד כמה שיטות עבודה יעילות ומוכחות על בסיס שנים של עבודה על פיהן. בין שיטות העבודה הראשונות אפשר לציין את זוויות גאן בהן דן מאמר זה בזעיר אנפין. בנוסף לזאת יש לציין את ריבועי הזמן והמחיר השונים כגון: ריבוע הטווח , ריבוע הגבוה וריבוע הנמוך. מאותה משפחה לא נחסיר את מקומם של הריבועים הקבועים של 144, 52 ו360. משפחה נוספת של כלי עבודה שונים מפליאים בדיוקם הם הריבוע של 9, מעגל ה-12 ומעגל ה-360.

שיטת גאן מכילה בתוכה סל רחב של כלי עבודה העומדים  בפני עצמם כשיטת ניתוח אולם כלל הכלים משלימים אלה את אלה ויכולים לתת תמונה מדויקת של מצב השוק וגזרות הפעולה של תנועת המחירים. הניתוח הטכני בשיטת גאן מבוסס על מחקר ניתוח ועבודה על פי כללים ברורים.

ההבדל בין הניתוח הטכני הנפוץ בקרב רבים מן הסוחרים בשווקי ההון בארץ ובעולם לבין שיטת גאן ניראה מיד בעת פעולות בסיסיות ביותר למשל בעת מתיחת קווי מגמה. המנתח הטכני יוצא הקורסים המצויים לניתוח טכני ימתח קו מגמה בדיעבד  לאחר שימצא שתי תחתיות עולות או שיאים יורדים או אף יותר ואילו מנתח טכני שיעבוד על פי הכללים של שיטת גאן משרטט את קו המגמה עוד לפני שנוצרה תנועת המחירים. הוא יידע מראש היכן מצפה לו התנגדות והיכן תמיכה במגמה הקצרה הבינונית והארוכה. בעוד שמנתח טכני מצוי יראה התנגדות או תמיכה בדיעבד. מנתח טכני בשיטת גאן ידע לחשבה מראש ולפעול בהתאם בהגיעו לאזור המחושב. במקרים בהם נחצה כלפי מטה או מעלה אזור ההתנגדות או התמיכה יודע מי שעובד בשיטות גאן היכן לצפות לתמיכות או התנגדויות הבאות כמו גם לדעת מהו גבול הטעות למעשיו.

נביט בגרף שלפנינו המראה את אזור התחתית של הירידה החדה של השנה -2020 במדד ת"א 35. בגרף זה משורטטת זווית 45 מעלות יומית מתחתית מרץ 2020. זווית זאת שורטטה מספר ימים אחרי תחתית מרץ וחיכתה על הגרף. קל לראות כיצד תמכה את התחתית של ה24/9/20, לא רק זאת העוקב אחרי מחזורי הזמן עליהם מצביע גאן היה יודע שתאריך זה הוא תאריך מובהק לקניה שכן מדובר בתאריך המצוי 180 מעלות מחזור השנה מתחתית מרץ.

למנתח טכני מצוי אין כלי כדי לדעת מראש עד היכן או מתי תימשך  הירידה השנייה אחרי שנוצרה התחתית של מרץ. אולם בעבודה על פי כללי השיטה  של גאן הזווית האדומה הזאת שורטטה עוד הרבה לפני שהגיע לשם המחיר אפשר היה לעשות זאת וכמובן שאפשר יהיה לעשות זאת גם בעתיד. מי ששרטטת את זווית ה-45 היה יודע שכאן כדאי לקנות או להפוך פוזיציה משורט ללונג ולמקם הוראה לקטיעת הפסד עם סיכון מינימלי של כסף. זוויות זאת העולה יחידת מחיר אחת בכל יחידת זמן אחת מתארת את המגמה בכל רזולוציית זמן : יומית שבועית חודשים ואף רבעונית.

דוגמא אחרת , גם היא ממדד ת"א35 מראה מה שאף מנתח טכני לא יכול היה לראות בעזרת אף כלי ניתוח שבידיו. והפעם מדובר בתחתיות היסטוריות שאחריהן התפתחו גלי עליות ארוכים.

הגרף שלהלן מראה שני סוגים של זוויות גאן שבועיות. האחת (האדומה) היא זווית 45 מעלות ומתוחה מתחתיות 1995 ו-2003. מי שהחזיק גרף זה יכול היה לדעת בעת ההתרחשות היכן נימצא המחיר ומה משמעות מחיר המדד באותה עת.

חתית 2008 וכן תחתית 2020 (במקרה האחרון בפספוס קל) היו ידועות עוד הרבה לפני שהחלה תנועת המחירים מטה שכן זויות ה-45 מעלות וזוויות ה63.4 מעלות שורטטו זמן קצר אחרי התחתיות ההסטוריות ב1995 וב2003.  משום שהן עולות בקצב אחיד אפשר לדעת בכל עת היכן הן מצויות מי שעקב אחריהן בעת המפולת ידע איזו הזדמנות זהב נפלה לידיו.

אגב מבט פשוט על הגרף מראה עד כמה חשובה נקודת השיא שקבע השבוע מדד ת"א 35 ומה רב הסיכוי שיתפתח מנקודה זאת תיקון למטה או אף מהלך ירוד משמעותי יותר. כדי לראות את הגרפים בהם עוסק מאמר זה בקרו ב-https://ganalyst.net/631/%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%94%d7%91%d7%93%d7%9c-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%96%d7%95%d7%95%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%92%d7%90%d7%9f-%d7%9c%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%99-%d7%9e%d7%92%d7%9e%d7%94

יגאל סקולניק ganalyst.net




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב