דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייפוי כוח מתמשך מתי ולמה? 

מאת    [ 21/06/2020 ]

מילים במאמר: 1060   [ נצפה 1798 פעמים ]

מהו הכלי המשפטי שינחה את הקרובים שלי כיצד לדאוג לי בשעת הצורך?

הגעת לגיל 18? חשוב שיהיה מי שידאג לך בזמן שנפגעת עקב תאונה / מחלה וחס וחלילה לא תוכל להביע את רצונותיך ותחושותיך ?

דווקא בתקופה זו נגיף הקורונה הציף עוד יותר את שאלת מיליון הדולר "מי ידאג לי ויקיים את בקשותיי בשעת הצורך כאשר אהיה חולה ולא אוכל להביע את עמדתי בעניין?".

זה הזמן להקדיש מחשבה ולהעלות על הכתב את הרצונות, ההנחיות והבקשות שלך.

אנו חיים בעולם מטורף בו כל שניה נתונה לשינוי ועלולה להפוך את חיינו בין רגע. למשל תאונת דרכים, מחלה קשה, פגיעה במהלך שירות צבאי, פגיעה במהלך טיול בחו"ל, פגיעה במצב הנפשי ועוד. 

וחשוב להבין - לא מדובר דווקא באנשים מבוגרים. הכלי המשפטי שיפורט במאמר זה, עוסק בכל אדם מעל גיל 18 אשר חושש כי ביום בהיר אחד ייאלץ לאור מצב רפואי פתאומי/ מצב נפשי להיות נתון תחת החלטות של אנשי מקצוע ו/או קרובי משפחה שאינם עונים בהכרח לרצונותיו.

אז מה עושים במצב הזה? מי ידאג לנו? על זה ועוד ארחיב במאמר להלן.

 

מהו בעצם ייפוי כוח מתמשך?

בשנת 2016 בוצע תיקון בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב – 1962 ובמסגרתו הוסף תיקון 18 לחוק ושמו "ייפוי כוח מתמשך". התיקון מאפשר לכל אדם מעל גיל 18 אשר בריא בדעתו ונפשו לתת הוראות והנחיות בהתאם לחזונותיו ורצונותיו ליום בו יחדל מלהבין בדבר ויהיה זקוק לאדם עליו הוא סומך שידאג לענייניו הבריאותיים ו/או הכלכליים ו/או הרכושיים.

אפשט ואומר שבעצם מדובר באדם בגיר שממנה את משפחתו/ חבריו/ מכריו/כל גורם אחר שיבחר, כנציגים עליהם הוא סומך שברגע "האמת" בו יזדקק לקבלת החלטה ויהיה במצב רפואי או נפשי שהוא לא מסוגל לקבל החלטה, הם יכבדו את רצונותיו בהתאם להוראות והנחיות שכתב מבעוד מועד בעודו צלול ובריא בנפשו. במקרה זה מיופה הכוח על פי החוק חייב להיות אדם יחיד ולא חברה.

חשוב לציין כי עד יצירת כלי משפטי זה, לא ניתן היה לקבוע מראש מי ידאג לי בשעת הצורך ורק כאשר אדם הגיע למצב רפואי שבו הוא לא מסוגל לדאוג לענייניו, היו מוגשות לבית המשפט בקשה למינוי אפוטרופוס, פרוצדורה שקיימת גם כיום אבל למעשה לא מאפשרת לחולה עצמו להביע דעה בעניין שכן הוא בעיקרון במצב שבו הוא כבר לא יכול להביע את עמדתו.

כלי זה מאפשר לאדם בהיותו בריא וצלול לקבוע קביעות כבר כיום בכל הנוגע למצבים קשים שעשויים להיגרם במהלך כל חייו. 

מה ניתן לכתוב בייפוי הכוח המתמשך?

במסגרת מתן ההנחיות בייפוי הכוח המתמשך קובע הממנה כיצד יראו חייו בעתיד במידה ויגיע חס וחלילה למצב בו יחדל מלהבין בענייניו (לא יהיה מסוגל לנהל את ענייניו הכלכליים/ הרכושיים/ לא יהיה מסוגל לקבל החלטות רפואיות). 

חשוב לציין כי ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי אשר נערך רק על ידי עורך דין שהוסמך על ידי משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך ועורך הדין הוא האחראי על כתיבת ההנחיות המתאימות בהתאם לבחירת הממנה כאמור.

 בסיומו ולאחר חתימת הממנה והגורם שמונה במסגרת ייפוי הכוח, הוא מופקד במשרד האפוטרופוס הראשי.

מי בפועל ידאג לי ולרצונות שלי?

האנשים אשר מינה מייפה הכוח יפעלו בשעת הצורך בעבור הממנה וידאגו לכבד את בקשותיו והנחיותיו בהתאם להוראות שהנחה בעת עריכת ייפוי הכוח המתמשך. חשוב לציין שאדם שאותו ממנים למיופה כוח חייב להסכים בכתב (חתימה בפני עו"ד) שהוא מודע ומסכים לקבל עליו את ייפוי הכוח.

למשל אדם שערך ייפוי כוח מתמשך וכיום חלה בקורונה ואושפז כשהוא מורדם ומונשם בבית החולים וכעת יש לקחת החלטה רפואית לגבי המשך הטיפול בו למשל ניתוח לפיום קנה הנשימה. במצב רגיל לרוב פונים לבית המשפט וממנים אפוטרופוס שיקבל עליו החלטה לעניין זה אך במצב בו ישנה במערכת המשפטית הודעה על הפקדת ייפוי כוח מתמשך יפנו הגורמים הרפואיים לאותו אדם שהתמנה במסגרת הייפוי כוח מתמשך ויקבלו ממנו הוראות  לטיפול הרפואי וכאן הממנה יפעל בהתאם לרצונו של מייפה הכוח (למשל אם הנחה שלא לבצע בו פעולות מאריכות חיים או שהנחה למשל שבשעת סוגיה רפואית יפנו לד"ר... לקבלת דעתו בנושא) וכך למעשה תכובד בקשתו של מייפה הכוח (החולה המונשם) בעודו נמצא במצב בו הוא חדל מלהבין בענייניו.

מצב דברים נוסף הוא בו אדם בריא בגופו אך אינו מסוגל לקבל החלטות כלכליות לאור דמנציה. במצב זה ניתן יהיה להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך רק לחלק הכלכלי והמתמנה יוכל לקבל החלטות כלכליות בהתאם להנחיות שערך מייפה הכוח מבעוד מועד. דוגמא להחלטה כלכלית יכולה להיות למשל מקום מגורים. אדם אשר חלה בדמנציה ואיננו מסוגל לחיות יותר בביתו לאור הצורך שלו בהשגחה צמודה והחליט מבעוד מועד שאם יהיה במצב של דמנציה או במצב רפואי בו יזדקק לאשפוז בבית אבות הוא מבקש מאדון ....(אותו אדם שמינה בייפוי הכוח המתמשך בין היתר לצורך החלטה זו) שידאג לשכן אותו בבית אבות X ושהדירה שלו בבית האבות תהיה עם נוף לים ומחשבון הבנק שלו בבנק X ישולם כל חודש התשלום לבית האבות.

מדובר בזכות גדולה בו אדם יכול  מבעוד מועד להחליט ולהנחות את יקיריו כיצד ידאגו לו ולרכושו על מנת שיוכל להמשיך לחיות בכבוד במצב בו הוא חודל מלהבין בדבר וזקוק לסיוע.

 

אז מתי בעצם כדאי לערוך ייפוי כוח מתמשך?

ביום בו מלאו לאדם 18 רצוי וכדאי שיערוך ייפוי כוח מתמשך. זכותו של כל אדם שיכבדו אותו וידאגו לו בעת הצורך בהתאם לרצונו ובקשתו.

אנו חיים בעולם בו הגורל לא נכתב על ידינו ומכאן שהצורך במינוי אדם אמון על החלטות רפואיות/ כלכליות/רכושיות יכול שיהיה בכל גיל, גם אם כרגע אתה אדם בריא לחלוטין והדברים נראים רחוקים ממך.

משבר הקורונה הוא בדיוק הדוגמא מדוע יש צורך עז וברור לעריכת מסמך משפטי עם כוונות ורצונות לעתיד כדוגמת ייפוי כוח מתמשך וזאת לאור הפגיעה בכל שכבות הגיל ללא הבדל בדת, גזע ומין.

ייפוי כוח מתמשך יכנס לתוקף בעת הצורך בהתאם למצב הרפואי/ נפשי וכיוצ"ב של הממנה ותוקפו יפקע בין היתר בעת פטירת הממנה חס וחלילה ו/או במצב בו הממנה הבריא ומסוגל להחליט בענייניו.

לסיכום:

איננו יודעים מה יילד יום. האסונות שאנו שומעים עליהם בכל יום מלמדים עד כמה אין לאף אחד שליטה על מה שיקרה בעוד רגע. תקופת הקורונה אף מחזקת תחושות אלו ואת הצורך בעריכת מסמך חשוב זה.

אם הגעת לגיל 18 וחשוב לך שיהיה מי שידאג לך בשעה קשה חס וחלילה, זה הזמן לפנות לעורך דין המוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך ולדאוג כבר כיום לכך שיהיה מי שידאג לך ויבצע את ההנחיות שלך במידה ובכל שלב בחייך תהיה במצב רפואי בו לא תוכל לקבל החלטות כאמור.

 

 

 

עו"ד שירי אלון - עוסקת בניהול תביעות בתחום הנזיקין ומוסמכת לערוך ייפוי כוח מתמשך


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב