דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שתי הגרציות וחזון התרבות בערים השכנות חלםסיטי ותרבותסיטי 

מאת    [ 16/05/2020 ]

מילים במאמר: 842   [ נצפה 1391 פעמים ]

הו סיפור דמיוני על שתי הגרצוות בגלריה העירונית בערים השכנות  חלםסיטי ותרבותסיטי, גרציות אילו שולטות בתחום התרבות והאמנות בערים אילו.

גרציה (לפי מילון ספיר)

1. (במיתולוגיה היוונית) אחת משלוש הגרציות, בנותיהם של זאוס והרה, המשפיעות חסד וחן - מוצגות באמנות כשלוש עלמות יפיפיות הסבות במעגל.                                                                                                 2.(בהשאלה) עלמת חן; גברת מפונקת ומתייהרת.

 

א.    פתיח

בשנים האחרונות אנו עדים לבניית חזון ותוכניות תרבות ואמנות בערים רבות בעולם. ערים מובילות שהן מרכזי תרבות בוחרות להיערך מחדש לשנים הבאות. הסיבות העיקריות לשינויים הם מאפייני החברה והכלכלה של חברה גלובלית ומרושתת.

המשבר הכלכלי שהתחולל בשנת 2008 הוביל לקיצוצים בתקציבי התרבות של מדינות אירופה בכ25%- בממוצע. בעקבות המשבר גם קטנו באופן משמעותי התרומות הפרטיות שזרמו לארגוני ומוסדות תרבות ואמנות. שתי מגמות אלו חייבו ארגון מחדש של ההוצאה הציבורית.

בעקבות הקיצוצים מוצאים את עצמם מוסדות תרבות בסכנה ובקשיים. הדבר מביא לבחינת הערך המוסף שיש לתרבות והאמנות במטרה לשכנע כי התרבות והאמנות אינן רק פריווילגיה אסתטית המעניקה ערכים רוחניים ויוקרה למקום אלא יש להן תפקיד בסיסי בשמירה על איכות החיים.

 אג'נדת התרבות של האיחוד האירופי נובעת מההבנה שתרבות היא חלק ממערכת אקולוגית מקומית שמושפעת ומשפיעה על החינוך הכלכלה, תיירות, הקהילה ולכן יש לבזר המשאבים ולהעביר את האחריות לערים עצמן.  אג'נדה זו מצמיחה תוכניות אסטרטגיות וכתיבת חזון בערים רבות באיחוד לעיתים בפעם בראשונה.

 

בשנים האחרונות צומחים גופי תרבות חדשים המתארגנים בצורות ובמקומות לא שגרתיים. אמנים ויוצרים רבים פועלים באופן עצמאי ללא קשר למוסד תרבות מסוים.  דברים רבים הצומחים מלמטה ביוזמה פרטית מקבלים במה וביטוי ברשתות החברתיות ללא צנזורה או הכתבה מלמעלה.

יותר ויותר תכניות חדשות למדיניות ציבורית בתחום האמנות והתרבות שמות דגש על קהילות האמנים ושוחרי האמנות בעיר.

טשטוש הגבולות בין היוצר לבין הקהל ויצירת עבודות יחד עם הקהל שמצופה לקחת חלק פעיל. טרנד נוסף הוא הדגש המיוחד על טכנולוגיה. בערים רבות בעולם קמו מעבדות יצירה שמשלבות טכנולוגיה, עיצוב ואמנות המהוות ביטוי לתרבות המייקרים שצמחה מלמטה.

 

לכל החידושים הללו אין כלל ביטוי בגלריה העירונית בחלםסיטי.

 

ניסיתי לתרום לקידום התרבות בחלםסיטי, אך נוכחתי שאין זה קל. ואספר לכם את חוויותי וניסיוני עם שתי גרציות מוסילות:

גרציה מס'  1 -  האוצרת בתרבותסיטי

 גרציה מס' 2 -  האוצרתבחלםסיטי

 

ב.    תפקידי גלריה עירונית

הגלריה העירונית  הוא מוסד קבע שלא למטרת רווח, הפועל בשירותה של החברה; הגלריה העירונית מצינה תערוכות של אמנים מהארץ ומהעיר חלםסיטי. הגלריה פתוחה חינם לתושבי העיר, ואמורה לקדם את אמני העיר ולקרב את תושביה ובמיוחד את הילדים והנוער לתחום האמנות.                הפולמוס על תפקידה של הגלריה העירונית בימינו נוגע לשאלה – האם הוא מוסד משמר או שמא מוסד יוזם המעלה סוגיות חדשות על סדר היום ומשמש במה פתוחה לדיון בערכיה המשתנים של התרבות? הגלריה העירונית לאמנות היא מקום היוצר חווית מרחב-זמן חדשה ושונה מן החוויה היומיומית. "המרחק האסתטי" שהיא מעמידה לרשות המבקרים מאפשר להם לקרוא את עצמם מחדש: להתבונן בחייהם שלהם בפרספקטיבה של סיפור משמעותי הקורן אליהם מן התצוגה. הגלריה העירונית היא המוסד היחיד שמאפשר להשוות בין העבר להווה, משום שהוא משמר את הזיכרון החי של התרבות. מדיניות התצוגה שלו חושפת את הקהל לאובייקטים שכבר אינם שייכים לאופנה ועם זאת מזוהים עם החדש, פורץ הדרך, הקורא תיגר על התמונה השגורה של המציאות.

 

ג.     הגלריות העירוניות בחלםסיטי ותרבותסיטי

גלריה עירונית בתרבותסיטי

מקום: בית התרבות

שם האוצרת: גב' תרבותה

 

גלריה עירונית  בחלםסיטי

מקום: בית חלם

שם האוצרת:  גב' חלמאית

 

תערוכות בגלריה בחלםסיטי

הגלריה בחלםסיטי לא מציגה בד"כ תערוכות יחיד או תערוכות משותפות של תושבי חלםסיטי.                                                                              בלחץ הפוליטיקאים בחלםסיטי, נקבעת אחת לשנה תערוכה של אמן בוגר מחלםסיטי. הגלריה מציגה בד"כ תערוכות יחיד או משותפות של אמנים מחוץ לחלםסיטי.  

 

תערוכות בגלריה בתרבותסיטי                                                                                      הגלריה בעיר תרבותסיטי הקרובה לחלםסיטי,  הגלריה העירונית מציגה בד"כ תערוכות יחיד של תושבי העיר.

 

ד.     נסיונותי להיפגש במשך למעלה משנה ,עם 2 גרציה מס' 2 -  האוצרתבחלםסיטי

 

ניסיונות פגישה שנכשלו עם הגרציה הבלתי מושגת האוצרת בחלםסיטי

     בקשתי להיפגש עם האוצרת מחלםסיטי. 

בטלפון או מייל לא ניתן לפנות אליה, כי היא לא חוזרת.               ניסיתי דרך מנהלת הבית של הגלריה בחלםסיטי, לקבוע פגישה, קבלתי תשובות "לא ניתן להיפגש איתה" או "האוצרת עוזבת בקרוב", כעבור 6 חודשים כשהאוצרת לא התחלפה (מאחר ונכשלו הניסיונות להביא לחלםסיטי כאוצרת את  האוצרת ממוזיאון עוץ), פניתי למנהלת הבית פעם נוספת, והופניתי למזכירת הגלריה שבאמת ניסתה לעזור.

היא שלחה את בקשתי לאוצרת. לאחר חודש המתנה  פניתי שוב למנהלת הבית, ששוב ניסתה לעזור. היא שוב שלחה את בקשתי לאוצרת.

עברו 12 חודשים ואני עדיין מחכה.

 

ה. מסקנות אישיות שלי –

 -האוצרת מחלםסיטי הבלתי מושגת, מיועדת להחלפה מאז הבחירות בחלםסיטי – אך עדיין ממשיכה בתפקידה ביד רמה ובזרוע נטויה.

 -האוצרת מחלםסיטי דואגת שהגלריה תבצע רק חלק תפקידיה השונים, הגלריה לא מבצעת את אחד התפקידים החשובים שהינו לקדם את אמני העיר ולקרב את תושביה לאמני העיר.

לסיכום – זהו סיפור שלקוח כולו מדמיוני הפורה על התרבות בחלםסיטי. כיצד נעשתה תרבות העיר שבויה לטוב ולרע, בידי האוצרת.  אני חוזר ומדגיש שלסיפור זה אין שום קשר לדמויות אמיתיות, וכל דמיון הוא מקרי בהחלט.

 

מה דעתכם על הסיפור הדמיוני? אשמח לתגובות

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב