דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יעוץ לכדאיות פרישה 

מאת    [ 09/04/2020 ]

מילים במאמר: 1453   [ נצפה 1677 פעמים ]

                                   

רגע לפני שעוזבים את מערכת החינוך ויוצאים לפנסיית גיל, לפנסיה מוקדמת או לפנסיית נכות, חשוב לוודא שנקבל את הגמלה המגיעה לנו, כולל מקסימום מענקי עידוד פרישה, מענק פדיון ימי מחלה, ושהתזמון לפרישה יהיה אופטימלי. 

גם עובדי מדינה וגם  עובדי בעלויות  צריכים  לשלוח  את הבקשה  דרך האינטרנט, בפורטל  עובדי הוראה עד סוף  מרץ.  במקרה  של פיטורים, ניתן להגיש  בקשה  לפנסיה  מוקדמת  עד סוף חודש מאי. ולכן, אם פספסתם את המועד במרץ, יתכן שניתן יהיה  לשכנע את הממונה  עליך  לפטר  אותך. הוא עשוי להסכים  אם  המהלך משחק  גם  לטובתו. אם תצליח, תזכה לא רק בהזדמנות להשיג אפשרות להגיש בקשה באיחור, אלא גם להעלות את סיכוייך  לקבל  אישור  ליציאה לפנסיה  מוקדמת, כי המפוטרים  מקבלים  קדימות  ברשימת מכסת הפורשים. ככול שלא מדובר בפיטורים - חשוב  להקפיד לרשום שהסיבה לבקשה היא רק "שחיקה". כל מילה אחרת (כגון, סיבה בריאותית) יכולה רק להפריע לסיכוייך לקבל אישור פרישה מוקדמת!

מורים שקיבלו הודעת פיטורים שואלים - האם הם זכאים לקבל גם פיצויי פיטורים מוגדלים  וגם  פנסיה מוקדמת? בדרך כלל  לא!  אבל במקרים  מסוימים  ותודות  לתהליכי משא  ומתן עם המעסיק- לעיתים אפשר לקבל עוד מענק עידוד פרישה מוקדמת! במיוחד כשמדובר בסגירת בית ספר, או במצב בו המעסיק מאוד רוצה את עזיבתך. נושא נוסף, חשוב לא פחות- אם פוטרתם- זה לא אומר שאתם צריכים ללכת הביתה. יש וותק בבעלות ויש וותק בבית הספר, ולעיתים  עדיף  לדרוש העברה לבית ספר אחר בבעלות המעסיק, ולו גם העסקה חלקית, ובעיקר אם הגיל צעיר או אם גובה הגמלה שצברתם אינו גבוה. ולעיתים, ניתן לבצע תהליכי  משא  ומתן עם המנהל ו/או המעסיק לגבי המשך העסקה בתנאים שונים, או לערוך חוזה שבו ניתוק יחסי עובד מעביד יחול בעוד שנה שנתיים ואף יותר. בעיקר כשמדובר על הגעה לגיל 50 או לגיל 55. במקרים מסוג זה, חשוב לכלול  בחוזה ביניכם לבין  הבעלות  והאיגוד המקצועי, גם הבטחה להוציא אתכם לפנסיה מוקדמת בסיום מועד העסקתכם בחוזה, באם תרצו.

למבקשים  לפרוש  מפנסיה תקציבית  מגיל 60 ומעלה, חשוב לדעת, שאם לא תצאו לפנסיה דרך מסלול פרישה מוקדמת, תפסידו את המענק של 40000 שקלים  (מנהלים  50000) כפול  היקף  משרתכם  הממוצעת  בכול  השנים!  אמנם בפנסיה תקציבית ובפנסיות החדשות ניתן להחליט לפרוש באופן עצמאי מגיל 60, אבל זכרו  שאת המענק  ניתן לקבל עד גיל 65!  הגיעו  למשרדי  מורים  וגננות שפרשו באופן עצמאי בגיל 60 והפסידו את המענק! אמנם בגיל 60 ניתן לפרוש גם באמצע השנה ואילו פרישה מוקדמת ניתן לפרוש רק בראשון לספטמבר, אבל קחו בחשבון את ההפסד הכספי.

מספרם של עובדי ההוראה הבוחרים לצאת לפנסיה מוקדמת מתוך בריחה ממצוקה שמלווה אותם בשנה האחרונה- הוא רב! במשך שבע עשרה שנים בהן אני מלווה מורים בתהליך יציאתם  לפנסיה מוקדמת, הן  בתקופה  שניהלתי מחלקה פרופסיונאלית בארגון המורים, והן בתקופה בה אני מנהלת את המכון למימוש זכויות מורים, אני  עדה  למצוקה עצומה של מורים שחיכו עוד שנה ועוד שנה, ונשארו לעבוד בלי כוח בתנאים קשים ו/או משפילים, כדי להגיע לגיל 55, ולצאת עם מענק פדיון ימי  מחלה. לא תמיד זה  משתלם  להישאר במערכת ולחוות מצוקה ברמה כה גבוהה. ישנם עוד פתרונות. ולעיתים רבות מורים מתבקשים  מצד  מנהליהם  להמשיך לעבוד  עד  שימצא להם מחליף, עד שקולגה תסיים שבתון, עד שכתת החינוך תסיים את בית הספר וכד', מה שגורם להם להגיש בקשה לפנסיה מוקדמת  כשהם עם הלשון בחוץ, לחוצים ונחנקים מפחד שלא יאשרו את בקשתם לפנסיה מוקדמת, מוכנים שהמנהל יכתוב עליהם כל דבר ובלבד שיעלו לראש רשימת הפורשים... אסור להגיע למצב כזה! ולכן, חשוב לתכנן את מועד הפרישה, להכין את הממונים, לעשות תהליך מדורג גם עם עצמכם, ואם קשה להחליט- להתייעץ עם מומחה. 

מבחינה כספית, יציאה לפנסיה מוקדמת זהו  עסק  כלכלי משתלם  בדרך כלל. אמנם  מומלץ לבדוק באופן פרטני את מצבו של כל מורה ומורה בהתאם לגובה החסכונות  הפנסיונים, מצבו  הכלכלי המשפחתי, שאיפותיו  האישיות  והמקצועיות, ותכניותיו לאחר הפרישה. אבל צריך לזכור שכל שנה שאתם מקדימים  את הפרישה אתם מקבלים 12 פעמים קצבת גמלה. אמנם כל  שנת  עבודה נוספת, מגדילה את גובה הגמלה העתידית ב- 250-300 שקלים. אבל היום חסרים מורים בשוק העבודה, ויש  סיכויים  רבים  למצוא  שוב  עבודה  כמורה לאחר שנתיים ממועד הפרישה המוקדמת, ולעובדי בעלויות אף קודם. אם תצאו לפנסיה מוקדמת בגיל  צעיר ותמשיכו לעבוד כפנסיונרים, אמנם תיאלצו לחסוך מחדש לפנסיה באחת מקרנות הפנסיה החדשות, שתנאיה פחות טובים מהפנסיה הוותיקה שברשותכם, אבל הכסף שנכנס כל חודש מהגמלה, עשוי לפצות על ההפסד. האמנם?... את זה צריך לבדוק  לפני  שמקבלים החלטה מתי לפרוש.  ולכן, מומלץ מראש לבדוק את הרווחים מול ההפסדים, ורק בהתאם לכך להחליט מתי לפרוש.

ישנן כמה צמתים בהם המורים הפורשים מרוויחים דבר אחד אך מפסידים דבר אחר. ולכן השיקול מתי לפרוש לא מתבסס רק על צבירה של עשנה או פחות שנה, אלא יש להתייחס לנקודות צומת אלו, בנוסף לשיקולים האישיים המשתנים בין מורה למורה.

הממשלה לא מתחייבת לאשר לכול עובד הוראה לצאת לפנסיה מוקדמת במועד ההגשה הראשון, ולכן, במקרים מסוימים, צריך להחליט האם לקחת סיכון ולעבוד עד המועד האופטימאלי, או להקדים את הבקשה ליציאה לפנסיה  מוקדמת בשנה, כדי לא לקחת סיכוני הפסד אם לא יאשרו את הבקשה במועד הגשת הבקשה הראשון.

התנאים להגשת בקשה לפנסיה תקציבית מוקדמת: צבירה של 25 שנות וותק, וגיל  50  ומעלה. אבל  מטבע  הדברים,  ככול  שהנכם צעירים יותר, עם וותק נמוך יותר סיכוייכם לקבל אישורים לפנסיה מוקדמת נמוכים יותר. למפוטרים החוסכים בפנסיות שאינן תקציבית – ניתן לקבל אישורים עם וותק נמוך יותר אבל לא לפני גיל 50.

בפנסיה תקציבית, ישנם מרכיבים במשכורת הקובעת לפנסיה, שעשויים להגדיל את גובה הגמלה. ולכן רצוי להתייעץ שנתיים שלוש לפני הפרישה. גמול חינוך למשל- נכנס למשכורת הקובעת לפנסיה לפי השנה האחרונה. וגם גמול חינוך מיוחד. אבל לקבלת גמול הדרכה- צריך וותק של שנתיים הסמוכות ליציאה לפנסיה, או למשל לגמול בגרות מושפע מה- 5 שנים שלפני היציאה. וגם על גמול ניהול וגמול סגנות יש כללים וכל השיקולים האלו צריכים להילקח בחשבון.

גם מועד הקידום בדרגת אופק צריך להילקח בחשבון בתכנון התזמון ליציאה לפנסיה מוקדמת, ולפעמים  לא שווה  להתאמץ  ולהגיש עבודות בקורסים שונים אם אנו מתכננים לפרוש לפני הקידום בדרגה...

ליוצאים מפנסיה תקציבית- חשוב מאוד לבקש דף שירות ולבדוק, האם כל הנתונים על השנים שעבדתם- רשומים. אל תשכחו שבתחילת עבודתכם במשרד החינוך, לא לקחו  מהעובד הפרשות לקרן הפנסיה התקציבית, ולכן אצל מורים אחדים, נשמטים בטעות חודשי עבודה אחדים בדף השירות, ובחלק מהמקרים אני מוצאת גם שגיאות בהיקף המשרה הרשום, ועוד טעויות. גובה  הגמלה  מחושב על פי נתוני דף השירות. ככול שיש שגיאות בו- אתם עלולים להפסיד כספים. אם  שמרתם  את  כל  תלושי  השכר חשוב  שתבדקו  במקומות שלא קיבלתם 100% משרה- האם אכן הרישום נכון!

מועד היציאה לפנסיה, הוא הזדמנות לבדוק את תלושי השכר- בחלק מהמקרים בהם באו לבדוק כדאיות פרישה, זיהיתי טעויות  בחישוב הוותק, גמולי ההשתלמות, דרגת הכניסה לאופק ועוד'. למשל, שגיאה שמצאתי בחישוב  דרגת  הכניסה של  מורה שעבדה  תשע  שנים ברפורמה בטרם פרשה, זיכתה אותה בסך 35,000 שקלים!  וזאת ללא הוצאות משפטיות! במקרה אחר נמצאה שגיאה בוותק, שזכתה את המורה גם בהפרשי שכר רטרואקטיביים וגם בהפרשי שינוי בחצי דרגה בסך 25,000 שקלים. אז לא תמיד מוצאים  שגיאות  בסדר גודל כה גבוה, אבל כמעט תמיד בדף שירות נמצאות שגיאות שתיקונן מתקזז עם ההוצאה של הבדיקה והמורה יוצא ברווח.

אם אתם מתכוונים להתחיל לעבוד במשהו אחר, בין כשכירים - חשוב לקחת בחשבון, שמשרד החינוך פחות  נוטה להעסיק  פנסיונרים (כיום קל יותר להשיג אישור מיוחד כי חסרים מורים), אבל אצל בעלויות קל יותר למצוא עבודה. וגם- הצעות שקיבלתם בעודכם עובדים במערכת עשויות לא להיות זמינות כשתצאו לפנסיה. ויש מעסיקים שלא ששים להעסיק מבוגרים על  אף  הניסיון. ומתלווה לכך העובדה, שלעובדי  מדינה שפורשים  פרישה  מוקדמת ומקבלים  מענקי  עידוד פרישה אסור לעבוד  במוסדות המתוקצבים על ידי המדינה במשך שנתיים! לכן חשוב לחשוב פעמיים בטרם פורשים.

גמלאים שעובדים מוגבלים עד גיל 60 שלא לעבור את גובה השתכרותם ערב פרישתם. אם יעברו את המותר - עלולים  לקצץ  מגובה גמלתם, ובמקרים מסוימים אף עלולים לחייב אותם להחזיר את מענקי הפרישה, או לפגוע בזכותם לפדיון ימי מחלה. במקרים קיצוניים יכול האוצר לדרוש מהם לבחור בין הפסקת קבלת הגמלה לבין הפסקת העבודה הנעשית במקביל לקבלת הגמלה.

חשוב להתחשב בתוחלת החיים שעולה משנה לשנה,  ולפרוש  עם גמלה כזו שתספיק למחייתכם. וחשוב כמובן לקחת בחשבון גם את גובה קצבת הזקנה מביטוח לאומי. לא תמיד מצליחים לחזור לשוק העבודה  כפנסיונרים, במערכת החינוך או בכלל. 

לצערי, עדיין אינני רואה בתקופתנו מספר רב של עובדי הוראה שמקימים עם פרישתם עסק עצמאי. רוב המורים ניחנו בתכונות הנדרשות להקמת עסק עצמאי: אחריות, ייצוגיות, יכולת וורבאלית, יכולת השפעה, יכולת הצבת מטרות ויעדים, יזמות, ארגון, תכנון, מעקב ובקרה ואף ניהול. רבים מהפורשים עשו במהלך הקריירה גם תפקידי ניהול. לכן לדעתי סיכוייהם להצליח כעצמאיים גבוהים! אני מלווה לא מעט מורים בתהליך ההקמה של העסק העצמאי, חלקם בתחום החינוך, אך חלקם בתחום חדש לחלוטין, ונהנית לראות עובדים שפרשו במצב נפשי פחות טוב - פורחים ומרוויחים יפה!

קצרה היריעה מלתאר כאן את כל ההיבטים החשובים לתכנון כדאיות הפרישה, ולכן אני ממליצה בטרם  תנקטו  בצעדים בלתי הפיכים- להתייעץ עם מומחה, שיענה על שאלותיכם, יבדוק את זכויותיכם, ימליץ על דרכי  פעולה  להגדלת  הכנסותיכם, וילווה  אתכם  לאורך התהליך עד הפרישה. ואם תרצו- יסייע לכם לפתוח בקריירה חדשה.

                                

                                      

 

 

דר' ניצן ברוקס- המכון למימוש זכויות מורים. בוגרת תואר שלישי ושני (בהצטיינות) של אוניברסיטת בר אילן והכשרת מאמנים במכללת  CauchMe. נייד:0509005452   מייל: nitbar@walla.co.il 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב