דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היבטים פסיכולוגיים וחברתיים-כלכליים של תופעת הפיטורין של בני המחצית השנייה של החיים (חלק ב') 

מאת    [ 22/03/2020 ]

מילים במאמר: 2144   [ נצפה 1432 פעמים ]

דוגמא מלבד בישראל ובעולם המערבי הנו המצב בארה"ב. רובם של אמריקאים מבוגרים עם משרות יציבות נדחקים מהעבודה. עובדים מבוגרים יותר נדחקים יותר ויותר ממשרות לפני שהם יכולים לפרוש.

McClear (2019) טוענת כי:


    • 

    התגלה כי 56% מהעובדים המבוגרים מעל גיל 50 פוטרו לפחות פעם אחת בין גיל 50 לפנסיה - או שקוצצו זכויותיהם ושכרם במגמה לדחוף אותם החוצה מהארגון.


    • 

    יותר משליש שסבל מאובדן עבודה בלתי רצוני יסבול השלכות שליליות בעתיד.


    • 

    רק 1 מכל 10 מהעובדים האלה החזירו את מה שהם הרוויחו לפני שפוטרו או נדחקו ממעגל העבודה.


    • 

    נמצא כי 15% מהעובדים בגילאי שנות ה - 50 ומעלה בעלי עבודות יציבות התפטרו, ואחר כך דיווחו ל- HRS כי שעות העבודה שלהם, שכרם, מקומות העבודה או הטיפול במשרה השתנו – ולכן התפטרו לא רצונית.

ישנם 40 מיליון אמריקאים מעל גיל 50 שעדיין עובדים, לפי מפקדבארה"ב. על פי ניתוח ProPublica והניתוח של המכון העירוני, "עד 22 מיליון מהאנשים האלה סובלים מפיטורים, פרישה מאולצת או הפרדת עבודה לא רצונית אחרת". קצת יותר משני מיליון כאלה או יתאוששו כלכלית. עבור מרבית האמריקנים המבוגרים, העבודה אחרי גיל 50 היא יותר מסוכנת מכפי שחשבו בעבר.

ששון (2018) טוען כי תופעת המבוגרים בעלי משרות יציבות שנדחקים מהעבודה טבעה מושג חדש בתופעת הפיטוריןשנקרא "אזור המוות". מקורו של המושג בחמצן הדליל בגבהים שמעל 8,000 מטר שאינם מאפשרים קיום אנושי.דעתם של בורנשטיין ואריאלי (2018) כי בהשאלה למטפסי הרים, הרי שעובדים שמוצאים את עצמם בלי עבודה בגיל 45–50, או בגיל מתקדם יותר, סיכוייהם אפסיים למצוא עבודה. רק בארה"ב ובאירופה מפוטרים יותר מ–10 מיליון איש כל שנה עשור לפני פרישה. זה מצטרף ל–120 מיליון עובדים בתהליך דעיכה או אכזבה בעבודה. וזה בלי להביא בחשבון את סין. אבן הנגף העיקרית נעוצה בעובדה כי אין למידה ברמת היכרות עמוקה על יכולותיו, מגבלותיו, רצונותיו ושאיפותיו של העובד. כאשר עובד מאבד את העבודה הרי שהוא מאבד גם חלק מהחיים החברתיים שלו. אריאלי מציג משל ונמשל בנושא: : "במחקר הכי ידוע בנושא לקחו שני כלבים, ונתנו לשניהם שוק חשמלי באותו מרווח זמנים בדיוק. ההבדל היה שאצל כלב א', רגע לפני השוק היה הבזק אור — כלומר, הכלב חווה דבר שלילי, אבל ידע מתי הוא מגיע. לכלב ב' לא הייתה התראה לפני השוק. לאחר מכן לקחו את שניהם, וחצצו אותם בגדר. גם הפעם שניהם קיבלו שוק חשמלי באותם מרווחי זמן, אבל אם הם קפצו מעל לגדר הם נמנעו מהשוק. התברר שכלב א' ניסה לשנות את מר גורלו וגילה את הקפיצה מעל לגדר שמונעת את השוק, ואילו כלב ב' פשוט שכב וייבב. מה שעוד קרה לכלב ב' הוא שהמערכת החיסונית שלו נחלשה". זה מה שקורה גם אצל בני אדם שמתקשים להתמודד עם מצבים לא צפויים כאשר יש משקל למרכיב הבושה לאחר פיטורין. בשנת 2008 חוו הרבה אנשים טראומה, והכנסיות היו מלאות באותה תקופה.

תופעות לאחר פיטורין - Lam (2015) טוענת לירידה באמון בארגון כתוצאה מפיטורין אצל אנשים שייחסו ערך רב ומשמעותי יותר לעבודה וקריירה. רמת 'מרכזיות העבודה 'בחייהם של העובדים הנבדקים הייתה פקטור משפיע על האמון החברתי של העובדים. ממצאים מעניינים נמצאו במחקר בנושא של 7,000 עובדים בבריטניה שחקר את ההשפעות הפסיכולוגיות של הפיטורים מהיבט השאלה שנשאלה בגיל 33, ולאחר 17 שנים מאוחר יותר, בגיל 50 להלן: "באופן כללי, היית אומר שאפשר לסמוך על רוב האנשים, או שאתה לא יכול להיות זהיר מדי בהתנהלות עם אנשים?" היה ברור שעובדים שמחזיק שהעבודה חשובה לזהותם וגם לערך העצמי שלהם היו רגישים יותר לפיטורים, וכי פיטורין גורמים לתחושה של חוסר אונים בסיטואציה, שהיא מחוץ לשליטתם ואינה צודקת. התשובות נעו בין "ניתן לסמוךעל רוב האנשים" ל"אי אפשר להיזהר מדי" ל"תלוי". נמצא כי אנשים שחוו פיטורים נתנו פחות אמון בשיעור של 4.5% אפילו כעבור 17 שנה. השפעה זו הייתה חזקה עוד יותר בקרב אנשים שייחסו ערך רב ומשמעותי יותר לעבודה וקריירה, ורמת חוסר האמון פחתה ב-7%.

אין אדם שחושב על היום שבו יהיה מפוטר. האספקטים הפסיכולוגיים לאחר הפיטורין ההרגשה אחרי פיטורין.) Coad II. 2019)מנתח אתההשפעות הפסיכולוגיות של הפיטורים. כל אדם מעולם לא חשב שהוא יפוטר. המפוטר מרגיש שאינו טוב בשום דבר. פיטורין דומה לסופה של מערכת יחסים. חושבים על הדברים הרעים בחיים, והאושר שנעלם. אצל העובד קיימות תהיות כמו "אם זה באמת אתה ולא הם". אבל מעבר דרך הרגשות כמו כעס, עצב, דיכאון, שמחה מובילות למחשבה ששלילי באמת יכול להיות חיובי.

טל (2019) ממשיך ומנתח את ההיבט הפסיכולוגי שאחרי הפיטורין ומציג היבטים אחרים לתופעה.  לשיטתו,פיטורין ממקום עבודה היא אחת ההשלכות של המשבר הכלכלי, אבל אדם חווה אותה באופן אישי ביותר, וקשה לו להתנחם בכך שהיא נחלת רבים. פיטורין גורמים לתחושת לחץ וחרדה, ירידה בדימוי העצמי וכן דיכאון. כל אחד חווה אחרת את התמודדות שאינה קלה עם הפיטורין, ולא תמיד קיים בסביבה מי שיכול להבין או לתמוך.

קשיים נפשיים בעקבות פיטורין באים לידי ביטוי בשאלה כמו "למה דווקא אני?", "איך יכלו לפטר אותי אחרי כל ההשקעה שלי?". יש מחשבות על הערך העצמי או הערך המקצועי, העובדים רואים בפיטורין כישלון אישי, גם אם רבים אחרים פוטרו יחד עמם. זה מלווה בתחושת עלבון, הרגשה מיותרות, כישלון אישי כעס, אשמה ועצבות. למעשה זה תהליך של אבל ופרידה. הספרות המקצועית רואה בפיטורין כסטטוס משמעותי בחיי אדם, כלומר כגורם סיכון לחוויית לחץ וחרדה ודיכאון שמלווה בקשיי שינה בתחושות ומחשבות כגון: מה יהיה עכשיו? מה יקרה אם לא אמצא עבודה? מה אעשה כל יום? איך אוכל לקום בבוקר? איך אצליח לעבוד במשהו אחר? איך אממן לילדי לימודים? איך אשלם את המשכנתא? עלולות לעלות לאחר פיטורין.

הספרות מצדדת בתפישת הפיטורין כהזדמנות לחשוב מחדש על היתרונות של האדם ויעד עיסוקי חדש בעתיד. אדם שאיבד את האמון שלו ביכולותיו ובכישוריו יתקשה לשרוד את תקופת חיפוש העבודה מבלי לקחת לעצמו פסק זמן לאמונה בעצמו

Jada A., Graves (2014) מתמקדים בתופעות לוואי רגשיות ופיזיות בעת איבוד העבודה, עבור עובדים שהעיסוק מסמל את זהותם, והשפעתם של אותם רגשות על עבודה עתידית של המפוטרים. הרגשות האופייניים ביותר הם הכחשה, הלם, עצב, חרדה וכעסים כאשר הנטייה הראשונה היא לגרום למנהל להרגיש אשם. בעולם שכל רגע בו כולם משתפים ומחליפים בלינקדאין, בפייסבוק ובטוויטר, מחשבות הנפש שלנו הן "איך לספר לסביבה מה קרה?". רוב האנשים מדווחים שהרגשות שלהם מתחלפים וחזרתיים כאשר ברגע שהם מרגישים עצוב, העצב הופך לכעס, ואז חרדה, ואז חזרה לכעס. תופעות לוואי רגשיות גורמות לתופעות לוואי פיזיות כאבי ראש וכאבים בחזה והתקפי חרדה. בעוד עצב וכעס חולפים, הזעם והדיכאון הקשים אינם, כך שדיכאון יכול לגרום לא לתפקד באופן יעיל.

גולדשטיין (2011) מתאר כי"העבודה היא חייהם" אצל בני המחצית השנייה של החיים. במאמרו, מתייחסת הפסיכולוגית התעסוקתית אורלי צדוק למתאם בין עבודה בגיל מבוגר לבריאות. כי"יש תופעה ידועה: אנשים מבוגרים שיוצאים לפנסיה, או מפחיתים עבודה - קורסים נפשית, ולעתים קרובות זה מלווה במחלה", וכי מהבחינה הזו"אין הבדל בין מי שיוצא לפנסיה, מי שמפוטר בגיל מבוגר וכבר לא מוצא עבודה ומי שממשיך לעבוד הרבה אחרי גיל הפרישה ובשלב כלשהו נאלץ להפסיק. פרישה היא כמעט תמיד אירוע טראומטי. התופעה הזאת הולכת ומתעצמת ככל שהעבודה היא דבר טוטאלי ומילאה תפקיד מרכזי בחיים." יש מתאם בין עבודה בגיל מבוגר לבריאות והפגיעה הבריאותית נפוצה יותר דווקא אצל צעירים, בני 40 או 50, שמפוטרים מעבודה קבועה. ההלם גורם פתאום למחלות קשות. לא בהכרח קיים יחס ישר בין הסטטוס של העובד לעוצמת הטראומה. יש מתאם בין עבודה עד גיל מבוגר לבריאות טובה, אבל לא ברורה לחלוטין הסיבה. זה תחום אפור. ייתכן כי הסיבה היא למשל שהממשיכים לעבוד הם משכבה סוציו אקונומית גבוהה שמאפשרת להם בריאות נאותה.

הפיטורין כאירוע טראומטי מעלים אצל המפוטר הרהורים והתמודדות לאחר פיטורין.Easterby (2013)  טוענת כי פרישה היא כמעט תמיד אירוע טראומטי במאמרה"How to deal with the emotions of being fired", וכי בספרות מתוארים פיטורין כאירוע טראומטי אשר עלול לגרום לתופעות כמו כניסה להלם, השפלה ומבוכה, אחת מהמחשבות של המפוטר עשויה להיות - איך אני אגיד לאנשים שפיטרו אותי? לא משנה אם אתה צודק או לא נכון, סביר להניח שתצטרך להתמודד עם תחושות של השפלה ומבוכה. הביטחון העצמי נפגע. קיימת אכזבה מאנשים שסמכת עליהם. התמודדות שכיחה לאחר פיטורין הינה עם אובדן המשכורת, יותר זמן חופשה, הבונוסים, התואר היוקרתי, הרבה נסיעות, חיי חברה נהדרים, או משכורת מעולה. הכל נעלם. התנתקות לעיתים קרובות מעמיתים לעבודה נפלאים. אחד הקשרים העמוקים שיש לנו עם העבודות שלנו הם האנשים שאנו עובדים איתם. התמודדות לא פשוטה הינה עם אשמה - אולי פיטוריך לא באו בהלם. אולי עשית משהו שיכול לגרום לפיטורין, הסתרתי וקיוויתי בחשאי שלא ייחשף. אם זה המקרה אתה יכול להרגיש כל דבר, מאשמה לבושה ועד חרטה. התקפי פאניקה הינם שכיחים עם אמירות כמו "הו אלוהים לעולם לא אקבל עבודה אחרת "ו / או" איך אשלם את החשבונות?" כמו כן שכיחים התקפי חרדה בקרב מפוטרים. ולבסוף, רחמים – קיימת התופעה /מנטליות של קורבן שנמשכת זמן רב מדי או כדורי שלג שעלולים להוביל לדיכאון ולהתקף דיכאון.

 

Gosslin (2018) טוען כי התמודדות לאחר פיטורין הינה התמודדות עם נזק משמעותי לעובדים מבוגרים. בארה"ב כ-55% מבני 50 ומעלה אשר עובדים יפוטרו או יחוו פרישה מאולצת או הפרדת תפקידים בלתי רצונית אחרת. רוב הסיכויים שמציאת עבודה מחליפה תהיה גרועה בהרבה מהתפקיד שפוטרו העובדים. שום דבר שעובד עושה בעבודתו לא באמת מכין אותו להיות מחוץ למעגל העבודה." התמודדות המערכת בארה"ב עם אפליית העובדים (גילנות) באה לידי ביטוי בעובדה כי במשך 50 שנה היה זה אך בלתי חוקי מכוח חוק הפליה להתייחס לעובדים מבוגרים באופן שונה מאשר לצעירים יותר, למעט מקרים למשל כאשר משרה דורשת סיבולת רבה או רפלקסים מהירים. שופטים וקובעי מדיניות ראו בכך מימוש זכויות האזרח הבסיסיות של המדינה נגד אפליה על רקע גזע, מין, מוצא אתני וקטגוריות אחרות. אולם בשנים האחרונות, פעל בית המשפט ליחס אוהד יותר למעסיקים היות וגבר לחצם של המעסיקים לחופש גדול יותר בחידוש את כוח העבודה שלהם כדי לעמוד בתחרות העולמית באמצעות הרחבת טווח ההגעה לחריגים של ה- ADEA והגבלת ההגנות על החוק.

הסערה שחווים עובדים מבוגרים בערך זהה ללא קשר להכנסותיהם, השכלתם, הגיאוגרפיה או התעשייה שלהם. כ-58% מבעלי השכלה תיכונית המגיעים לשנות חמישים ואשר עובדים בארגון זמן רב הינם מפוטרים. 55% מבעלי המכללות או התארים הבוגרים חווים אובדן עבודה דומה. ברחבי מגזרי התעשייה והאזורים הגדולים בארה"ב, יותר ממחצית העובדים המבוגרים חווים פיטורין והפרשה מעבודה שלא מרצון. בקרב עובדים מעל 50 שאיבדו משרה אחת, שלישי ממשיך לאבד שתי משרות או יותר. במשך כמעט שני עשורים, כשנשאלים של HRS שפרשו לאחרונה נשאלו אם הפרישה שלהם הייתה "משהו שרצית לעשות או משהו שחשת שנכפה עליו", חלקם של אלו שענו שהם נאלצו או כפו עליהם באופן חלקי צמח מ-33% בשנת 1998 ל-55% אחוזים בשנת 2014.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מקורות

אחדות, ל. ליטווין, ה. תמורות במחצית השנייה של החיים ממצאים עדכניים מסקר האורך2010 -2005  SHARE -ישראל על בני 50 ומעלה. היחידה לשירותי משרד , האוניברסיטה העברית בירושלים, הר הצופים ירושלים, 2013,, ISBN: 978-965-92043-0-4

http://igdc.huji.ac.il/SiteData/IGDC%20Publications/Changes/Changes.pdf

,(VISITED:20.3.2020).

 

גולדשטיין,ת. העבודה היא חייהם: קשה לפרוש לפנסיה.כלכלה,2011,

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4039973,00.html,(VISITED:20.3.2020)

 

המכון הישראלי לדמוקרטיה. שתי כלכלות − חברה אחת, תעסוקת מבוגרים בישראל מדיניות לשילוב ולשימור בני 50 +בשוק העבודה,2019,

https://www.idi.org.il/media/13598/hurvitz2019_human-capital_employment-of-older-people-in-israel-policy-for-the-reintegration-and-retention-of-50-plus-in-the-labor-market-yotam-margalit-et-al.pdf,p.11-12,28-30 ,(VISITED:16.3.2020).

 

טל, א. התמודדות עם פיטורין, 2019, 

https://www.drtal.co.il/%D7%A4%D7%99%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9F, (VISITED:20.3.2020).

 

עמירן, ר.   "אחרי 16 שנה של התעמרויות קרסתי. חוץ מלירות בי עשו הכול": עלבונות, השפלות לפני הצוות, משימות בלתי אפשרויות ומגוון אינסופי של התעמרויות בעבודה שמובילות לתוצאות הרות אסון. המקום הכי חם בגיהינום ,אוסף עדויות של עובדים ועובדות,, 25.12.2017

https://www.ha-makom.co.il/article/revital-work-abuse  ,(VISITED:17.3.2020).

 

ששון, א. בוקר אחד פוטרתי "לדלג מעל "אזור המוות": האפליקציה החדשה של דן אריאלי: עובדים רבים מעל גיל 50 נותרים מחוץ לשוק העבודה, שמעדיף דם צעיר. לנישה הזאת מנסה להיכנס האפליקציה Futuring up, שתנסה לעזור להם למצוא עבודה או לרכוש מיומנויות חדשות.2018 ,

https://www.themarker.com/markets/1.6050040 ,(VISITED:20.3.2020).

 

 

A.Graves,J.The Psychology of Being Fired: The emotional and physical – but still normal – side effects of losing your job.U.S. News & World Report, 2014,

https://money.usnews.com/money/careers/articles/2014/04/17/the-psychology-of-being-fired

, (VISITED: 20.3.2020).

 

Easterby,T..HOW TO DEAL WITH THE EMOTIONS OF BEING FIRED. WRITE CHANGE GROW , 2013, https://www.writechangegrow.com/2013/05/how-to-deal-with-the-emotions-of-being-fired/, (VISITED:20.3.2020).

 

Gosslin, P. AGE DISCRIMINATION: If You’re Over 50, Chances Are the Decision to Leave a Job Won’t be Yours ,Dec. 28, 2018,

https://www.propublica.org/article/older-workers-united-states-pushed-out-of-work-forced-retirement, (VISITED:18.3.2020).

 

Joe Coad II.The Psychological Effects Of Being Firedhttps://medium.com/swlh/the-psychological-effects-of-being-fired-2a28aa3eea3,(VISITED:20.3.2020).

 

Kita,J. Workplace Age Discrimination Still Flourishes in America: It's time to step up and stop the last acceptable bias.AARP,2019

https://www.aarp.org/work/working-at-50-plus/info-2019/age-discrimination-in-america.html,(VISITED:15.3.2020).

 

Lam,B. Science Agrees: Being Laid Off Is Terrible: New research from England suggests that cutbacks can lead to lasting trust issues.2015,https://www.theatlantic.com/business/archive/2015/04/science-agrees-being-laid-off-is-terrible/389447/, (VISITED: 20.3.2020).

 

Lipnic, A.V. Acting Chair U.S. EqualEmployment Opportunity Commission. The State of Age Discrimination and Older Workers in the U.S. ,50 Years After the Age Discrimination in Employment Actthe ADEA ( Age Discrimination in Employment), 2018 , https://www.eeoc.gov/eeoc/history/adea50th/report.cfm ,(VISITED:16.3.2020).

 

McClear, S.Older workers are increasingly being pushed out of jobs before they can retire.2019https://www.theladders.com/career-advice/older-workers-are-increasingly-being-pushed-out-of-jobs-before-they-can-retire,(VISITED:17.3.2020).

 

 

                              Terrell,K. Age Discrimination Common in Workplace, Survey Says: AARP finds that older adults stay employed for financial reasons but also seek fulfillment and respect.Work and Jobs, Working at 50+, AARP, 2018

, (VISITED:17.3.2020).                       https://www.aarp.org/work/

 

יעקב רוב


 


חוקר


 


Scientist




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב