דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להתנהג כשעוצר אותך שוטר תנועה 

מאת    [ 10/03/2020 ]

מילים במאמר: 1524   [ נצפה 1329 פעמים ]

איך להתנהג כשעוצר אותך שוטר תנועה

עצר אותך שוטר תנועה. מה עכשיו ?

במאמר זה אנסה להדגיש מספר כללי עשה וכללי אל תעשה למפגש עם שוטר תנועה. ככל שיעבור המסר, כך ייטב לכולם. השוטר אינו שש "ליצר לעצמו עבודה" ולסיים את המפגש ברישום דו"ח אך, לצערי, פעמים רבות התנהגות הנהג היא שתגרום למפגש להסתיים ברישום הדו"ח. כמובן שאם נרשם לך דו"ח או חלילה, נעצרת בשל אירוע משמעותי יותר מסתם עבירה פעוטה, רצוי ליצור קשר בדחיפות עם עו"ד תעבורה מנוסה, שידע להדריך אותך כיצד להמשיך במפגש, מה לומר או חשוב מכך, מה לא לומר. פעמים רבות תגובתך, תסבך את יכולת לתמרן בהמשך, למשל את היכולת לבקש להשפט על דו"ח קנסוהסיכוי להצליח בהליך..

לפעמים, לדבריך או התנהגותך תהיה השפעה על סעיף האישום שירשם בדו"ח, סעיף שלפעמים, תהינה לו משמעויות נוספות למשל רישום נקודות במשרד הרישוי.

הדבר הכי חשוב שעליך להבין הוא שלהתנהגותך תהיה השפעה ישירה על האופן בו יסתיים המפגש. כל מילה שתאמר, כל תנועה שתעשה, במודע או שלא במודע, תהיה לה משמעות בדקות הקרובות ואולי, אף תשפיע על המשך התנהלות חייך בשנים הקרובות.

ראשית אציין כי כל מה שאומר כאן אינו תחליף לנהיגה זהירה! אין בכוונתי לספק כאן "עלה תאנה" לעברייני תנועה מסוכנים אלא מדריך כיס, לנהג הממוצע, "נהג מן הישוב", הנעצר לבדיקה על ידי שוטר ולסייע לו לשפר סיכוייו לצאת מהמפגש באופן המיטיב עמו ביותר, הניתן בנסיבות העניין.

בין עשרות אלפי תיקי התעבורה שעברו מתחת ידיי, מסקנתי הברורה ביותר היא כי מי שפעל באופן נבון, חסך לעצמו צרות ומנגד, מי שפעל באופן אימפולסיבי, רגשני, מתנשא, חצוף או חסר מחשבה ושליטה, שילם על כך מחיר, לעיתים, מחיר כבד.

רוב השוטרים ככולם, עושים תפקידם נאמנה, במקצועיות וללא משוא פנים ואף מסכנים פעמים רבות את חייהם למען הציבור. יחד עם זאת, כל שוטר הנו אישיות אחרת, מזגו שונה, מאפייניו אחרים ומן הסתם, גם גישתו שונה.

לשוטר כשליח החוק, יש סמכות. סמכות המעניקה לו כוח רב. אופן הפעלת הסמכות נתונה פעמים רבות לשיקול דעתו. אחד השופטים לתעבורה שיותר הערכתי, אמר לי לפני שנים :

"בהרבה מקרים לשוטר בן 19 שהתגייס אתמול למשטרה יש הרבה יותר כוח ושיקול דעת מאשר לי כשופט". משכתי בגבותיי והשופט הסביר: "למשל בעבירה שלצידה עונש פסילת מינימום, לדוגמה נהיגה בשכרות (עונש מינימום של שנתיים פסילה),  שוטר שמרחם על נהג או מחליט שלא לרשום לו דו"ח, פשוט מוותר לו ומשחרר אותו ובכך מוותר לו בעצם הן על המשפט והן על העונש. מאידך, אני כשופט ותיק, בכיר, מנוסה ומלומד, במידה שהחליט השוטר לזמן את הנהג לבית משפט ובהנחה שהשוטר מילא דו"חות ללא דופי, אאלץ להרשיע את הנהג וללא כל מקום לשיקול דעת, מחויב אני בדין לפסול את הנהג לשנתיים."

בניגוד לשוטר, השופט אינו מוסמך לסלוח, לוותר או להסתפק כאן בנזיפה. שופט יכול לדון בתיק של נאשם אך ורק בגבולות חומר הראיות שהוצג לפניו על ידי התביעה ועל ידי הנאשם (ישנו חריג בחוק אך הנו חריג צר ונדיר). מנגד השוטר, יכול להחליט על האישום המתאים מתוך סל הסעיפים הרשום בספר נוסחי האישום. למשל, שוטר יכול לקבוע סעיף חמור פחות על פי שיקול דעתו הבלעדי. שוטר גם יכול "לא לראות" עבירה, או "לא להיות בטוח שראה". למשל רכב מסיים עקיפה מטר אחרי (או שמא היה זה מטר לפני ... ) שהחל קו הפרדה רצוף. חמור מכך בעבירת עקיפה מסוכנת, רכב עוקף גרם סיכון או לא גרם סיכון לרכב שבא ממול, טרם הספיק לסיים העקיפה ולחזור לנתיבו בלי לגרום תאונה. אם ראה השוטר את העבירה ורשם בכתב האישום "עקיפה מסוכנת", בהנחה שמילא את כל הדוחות כראוי, בניגוד לשוטר, לשופט אין סמכות לשנות או להקל אך ורק על פי שיקול דעתו.

פעמים רבות יסמן שוטר לנהג לעצור על מנת לרשום לו דו"ח אך בשל אינטראקציה ראשונית חיובית, יתחרט וישחרר אחרי בדיקת רישיונות או נזיפה בע"פ ופעמים אחרות, יעצור אותו שוטר רכב לבדיקה בלבד ובשל תגובת הנהג  והתנהגותו, יתדרדר האירוע לדו"ח חמור.

זכרו תמיד : כתב אישום על העלבת שוטר או אי ציות להוראת שוטר, הנו חמור יותר מרוב הדו"חות שיכול לרשום לכם השוטר וממילא, יצטרף אישום זה לאישום המקורי אותו רצה לרשום לכם השוטר ולא במקומו.

 

"עשה" במפגש עם שוטר :


    • היה מנומס ואדיב
    • ·       הבן כי השוטר מבצע את מלאכתו וכי מדובר במלאכת קודש והראה לשוטר כי כך אתה חושב.
    • אל תנסה להוכיח לשוטר שאתה יותר חכם ממנו (גם אם זה נכון).
    • אל תראה לשוטר שאתה מבין יותר ממנו בתחום (גם אם זה נכון).
    • נסה להבין ראשית, מה השוטר רוצה ממך ומדוע סימן לך לעצור, לפעמים מדובר בביקורת רישיונות בלבד (לא תאמינו כמה מקרים ראיתי שנהגים, בטיפשותם הצליחו לסיים הליך ביקורת רישיונות, כאשר יש להם כל הדרוש וללא כל בעיות, בדו"חות כבדים, בעיכוב לתחנה ואף מעצר ותיק פלילי).
    • במידה והשוטר נחוש לרשום לך דו"ח. השתדל שלא למסור תגובתך טרם סיים השוטר לרשום את הדו"ח וחתם עליו.
    • את כל הטענות שיש לך לגבי התנהגות השוטר תעד בכתב מיד עם סיום המפגש (אם לא תועד במצלמה או הקלטה), לטיפול מאוחר יותר. ישנם מספר ערוצים להגיש תלונה וכל אחד מהם יבדוק את תלונתך במקצועיות ובאחריות.
    • אם יש לך גרסה מנוגדת הגיונית, טען אותה בנימוס במקום תגובת הנהג וודא (בנימוס!) כי נרשמה כלשונה. במידה שלא נרשמה כלשונה, דע שיש לך זכות להוסיף ואפילו לבקש מהשוטר לרשום על דף נוסף. ושוב מדגיש כאן! לא לעשות זאת באופן של התנצחות אלא נימוס ואדיבות.
    • אם לא אפשרו לך לסיים את מה שרצית לומר ציין בסוף דבריך "לא נתנו לי להשלים את תגובתי".
    • אם יש לך סיפור נוגע ללב הרלוונטי לזמן ולמקום, נסה לפנות בעדינות אל ליבו של השוטר. השתדל לא להגזים ולא להיות דרמטי מדיי והקפד שלא לאבד עשתונות, אם הסיפור לא עשה רושם על השוטר ולא שינה את דעתו.
    • מלבד החתימה על "דברי הנהג" יחתים אותך השוטר על קבלת הדו"ח. על "דברי הנהג" חתום רק אם מייצגים את דברייך. אל תחתום על תגובה שלא מסרת! (למשל : "מצטער", מתנצל", "לא שמתי לב", סליחה" וכיוב') זוהי חתימה עם ערך מהותי. אם נרשמו באופן שאינו מייצג את שאמרת, תקן או הוסף (בנימוס!) ורק אז חתום.
    • על קבלת הדו"ח חתום בכל מקרה!  זוהי חתימה טכנית בלבד ואינה מהווה הודאה בביצוע העבירה. אתה לא מעניש את השוטר כשאתה לא חותם. כל מה שאתה עושה הוא לגרום לעצמך תדמית שלילית הן בפני התובע והן בפני השופט עוד טרם ראו אותך. השוטר יכתוב במקום חתימתך "מסרב לחתום", התנהגות המאפיינת עבריין מועד או לכל הפחות "חכמולוג". קיבלת את הדו"ח לידיך, איזו סיבה יש לך לסרב לחתום שקיבלת אותו ???
    • נסה לתהות על קנקנו של השוטר ולהבין מי השוטר שעומד מולך. איך הוא מתנסח, איך הוא לבוש, איך הוא נראה, איך הוא מתנהג. שוטר הוא בן אדם, אם עצר אותך שוטר בשעה שלוש בצהריים כשבחוץ 40 מעלות ולח כמו בגהנום, דמיין את עצמך במקומו ונהג בהתאם!
    • נהג בהתאם לאופן בו התרשמת מהשוטר. שוטר ענייני ומקצועי, נסה לפתח שיח ענייני, שוטר עצבני וקצר רוח- נסה רק "לצמצם נזקים".

 

אל תעשה במפגש עם שוטר  :


    • אף פעם אל תעשה כאילו לא ראית את השוטר מסמן לך לעצור, ראית שוטר, הגבר ערנות ואם יש לך צל צלו של ספק שסימן לך, עצור! (אפילו אם בסוף יתברר שרק גירד בראש). יש ספק - אין ספק!
    • אל תשליך את הדו"ח על הרצפה. זה לא יגרום לו להימחק ממאגרי המשטרה.
    • אל תעיר לו על הופעתו או על העדר כובע על ראשו.
    • אל תתעצבן ואל תאבד עשתונות.
    • אל תקלל, אל תעליב, אל תאחל דברים רעים, אל תאיים, אל תדבר על משפחתו של השוטר.
    •  אל תספר לו מי מקרוביך וחבריך קציני משטרה בכירים ומה יעשו לו כשתספר להם. גם אם זה נכון ואל אחת כמה וכמה אם המצאת.
    • אל תזלזל במתנדבים ואל תעליב אותם. על פי החוק, עבורך, הם שוטרים לכל דבר! על פי נקודת מבטי אף יותר מהשוטרים על שום התנדבותם ללא כל שכר.
    • אל תקבל אחריות על כלום. אל תודה בכלום, אל תתנצל, אל תיקח אחריות. פעמים רבות אתה חושב בתמימותך כי אתה אשם אך, המצב המשפטי מורכב יותר ועל פניו, אינך אשם! (גם אם אתה אשם, פעמים רבות אין למשטרה דיי ראיות טובות ובמקרה כזה, תתווסף הודאתך לראיות נגדך ותכריע לדין).
    • להדגיש כי תגובת נהג ארוכה ומפורטת תפעל פעמים רבות לרעתך ותגביל את מרחב התמרון שלך או של עורך דינך בהמשך. חשוב שתגובתך תהיה לאקונית וחסרה ככל האפשר ותאפשר מרחב תמרון בהמשך.
    • לשוטר מותר לעבור על כל חוקי התעבורה על מנת לבצע תפקידו, גם אם אתה מפריע לתנועה, עצור היכן שאמר לך (אף שופט לא יקבל את טענתך שלעצור בתחנת אוטובוס או בשולי הכביש כאשר אחריך ניידת משטרה מהבהבת כולה הנה סכנת חיים וביננו, גם אתה לא באמת תאמין לעצמך...).
    • אל תראה לשוטר שיש לך ביקורת כלפיו ואם אכן יש לך אל תגלה את כוונתך להתלונן, נסה לרשום את שמו מהתג השמי או מהדו"ח שקיבלת (במידה שנרשם לך דו"ח) ככל האפשר מבלי לבקשו במפורש. אם היו שוטרים נוספים במקום, נסה לרשום את שמותיהם ואם לא אז לפחות זכור כמה היו ומה עשו/ אמרו.

ככל שתקפיד על הכללים, סבירות גבוהה שמצבך ישתפר. הדבר שיחמיר את מצבך יותר מכל מילה שירשום השוטר בנסיבות הדו"ח היא התנהגות לא נכונה מצדך.

כשם שאין מתכון מובטח לעוגה מושלמת, אין מדריך מובטח לסיום מפגש עם שוטר ללא דו"ח. אופה גרוע, יהרוס כל מתכון ואופה יצירתי ומדויק, יוציא את המיטב מכל מתכון. כשם שבהכרח העוגה של מי שבחר לשים בה מלח במקום סוכר תצא מלוחה, כך הדו"ח של מי שיריב עם השוטר יהיה יותר חמור. היה מנומס וענייני, הקפד על כל הכללים ותוצאת המפגש תהה מיטבית.

הכי חשוב, נהג בזהירות. זהירות בדרך מצילה חיים!

עו"ד גלעד משולם פרש משירות של שנים רבות בשירות המדינה, בצה"ל ובמשטרת ישראל. סא"ל (מיל') בצה"ל ורפ"ק (דימ') במשטרת ישראל.  בוגר תואר ראשון במנהל עסקים ותואר ראשון במשפטים וכמו כן, תואר שני במדעי המדינה ותואר שני במשפטים. בעל ניסיון רב וניהול אלפי תיקי תעבורה מכל הסוגים ומספר הצלחות רב . 


אתר :


https://www.meshulam-gilad.co.il/


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב