דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בידוד תרמי ומסה תרמית 

מאת    [ 03/02/2020 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 2163 פעמים ]

תכנון נכון של בניה מאפשר חסכון משמעותי באנרגיה. לשם כך, מספר תנאים חשובים מוכרחים להתקיים. התנאי הבסיסי הינו איזון נכון בין מסה תרמית לבידוד. על מה מדובר? במאמר הבא ננסה להבין ביחד את משמעות מושגים אלו.

מסה תרמית

מסה תרמית זהו למעשה נתון העומד ביחס ישר לצפיפות החומר והוא מייצג את יכולת אגירת החום של אותו חומר. מה שמסה תרמית אמורה לעשות הוא לקלוט לתוכה את החום, ולפלוט אותו בהדרגתיות אל החדר באופן שממתן את שינויי הטמפרטורה בתוכו.

אם כן, המונח "מסה תרמית" מתייחס ליכולת של מסה מסוימת לקלוט ולאגור חום. טעות נפוצה היא לקשר את המונח "מסה תרמית" עם היכולת של חומר למנוע מעבר חום ואנרגיה דרכו. למעשה, מסה תרמית מתארת את היכולת של חומר מסוים לספוג אנרגיית חום ולאגור אותה בתוכו לאורך זמן. כלומר איננו מדברים כאן על יכולת בידוד טמפרטורה, אלא על יכולת למתן שינויים בטמפרטורה. דוגמאות לחומרים בעלי מסה תרמית גבוהה: בטון, אבן, מים, זכוכית.

בידוד תרמי

לעומת זאת, את יכולת הבידוד של חומר מסוים מודדים באמצעות נתון הנקרא "מקדם התנגדות תרמית". נתון זה ממחיש את המידה שבה אותו חומר מסוגל לעכב מעבר חום דרכו. החומר הינו בעל יכולת בידוד גבוהה יותר ככל שאותה "התנגדות תרמית" גבוהה יותר.

הידעתם? אוויר הינו חומר בעל כושר בידוד תרמי גבוה. זוהי בין היתר הסיבה שבלוקים כולאים בתוכם אוויר, אבל הם לא היחידים. ברשימת החומרים בעלי מקדם התנגדות תרמית גבוה נמנים גם: צמר סלעים, קלקר (פוליסטירן מוקצף), טיח תרמי, צמר זכוכית ועוד.

שילוב נכון של בידוד תרמי ומסה תרמית

הן בידוד תרמי והן מסה תרמית הינם מאפיינים תרמיים של חומר. על מנת ליצור נוחות תרמית טובה המשפרת את איכות החיים בבית, נדרש שילוב של בידוד תרמי ומסת קיר פעילה בצד הקיר הפנימי. כמו כן, ככל שהבידוד התרמי טוב יותר, הצורך בשימוש במערכות קירור או חימום מצטמצם ומושג חסכון אנרגטי. ההסבר לכך נעוץ בעובדה כי יכולת המעטפת חיצונית למנוע מעבר חום משפיעה ישירות על כמות האנרגיה שצריך להשקיע על מנת לשמור על טמפרטורה נעימה בחלל הבית.

כאמור, מסה תרמית המשולבת בקירות החיצוניים תביא לעיכוב במעבר האנרגיה. תפקיד המסה התרמית אינו לבודד מפני חום אלא למתן שינויים בטמפרטורה. תפקידה הוא לשפר את תחושת הנוחות בתוך מבנה. בזכותה, השינויים בטמפרטורת החדר יהיו יותר מתונים. בפועל, זה אומר שני דברים: לאחר השיא ובעת ירידת הטמפרטורה תפקיד המסה התרמית הינו להמשיך לחמם את המבנה. בעת עליית הטמפרטורה בחוץ, תפקידה למתן את התחממות המבנה.

שילוב חכם בין חומרים בעלי בידוד תרמי גבוה (חומרים מבודדים) ובין חומרים בעלי מסה תרמית, מביא לחסכון אנרגטי ומאפשר יצירת מעין "buffer" המעכב, מפחית ומווסת את השפעתם של שינויי טמפרטורה חיצוניים על טמפרטורת החדר.

על חשיבות המיקום של הבידוד התרמי והמסה התרמית:

המסה התרמית צריכה להיות בצידו הפנימי של הקיר. יש לכך חשיבות רבה מכיוון שהמסה מנוצלת בצורה הטובה ביותר כאשר מצד אחד היא אינה חשופה ישירות לעומסי האקלים - ומצד שני כאשר החלל הפנימי חשוף אל המסה התרמית, הוא מקבל את הטמפרטורה שלו ממנה וכך מתקבל אקלים פנימי נוח יותר, שהרבה פחות חשוף לשינויים קיצוניים.

יוסף זילברשטיין - שיווק דיגיטלי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב