דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת אנשים מעצימים על חיינו 

מאת    [ 13/01/2020 ]

מילים במאמר: 534   [ נצפה 1951 פעמים ]

כולנו יודעים ונכתב לא מעט על עד כמה חשוב להימנע מאנשים הגורמים לך רע "מרעילים? -ביקורתיים, מגבילים, מצמצמים, מתעללים רגשית וכן הלאה. הרבה פחות מדברים וכותבים על החיוניות והחשיבות של אנשים "מעצימים" בחיינו. כאלה היודעים לתמוך, לעודד, לחזק ולהאמין ביכולותיך.

מחקרים מראים כי חוסן נפשי (היכולת להסתגל, להתמודד ולהתאושש ממצבי מצוקה), תלויה במידה רבה בנוכחות מיטיבה ותומכת לאורך כל מהלך החיים. דמויות מעצימות תורמות לתחושת אושר, סיפוק והגשמה של שני הצדדים – הנותן והמקבל. ההפך מהדמויות ה"מרעילות" - המבטלות, מגמדות ומגבילות את הרוח ואת הנפש.

ישנם אנשים שהלך החשיבה שלהם "מרעיל", מזיק, פוצע ופוגע. זיהוי אנשים אלה והימנעות מהם היא מיומנות חיונית ללימוד, מוקדם ככל האפשר. משום שביכולתם לגרום לסבל ו"להרעיל" אחרים הנמצאים עימם במגע: במעגל הרחוק אלה חברים לעבודה ולקריירה ובמעגל הקרוב אלה בני משפחה כגון הורים, אחים, בני זוג ולעתים ילדים. הם מערערים את ביטחונם, דואגים להזכיר את הכישלונות והחולשות וגורמים לעצירה של כל יוזמה כמעט. כשמתעמתים עמו הוא יבקר על שאינך מבין "בדיחה" או את ה"כנות שלו" וישאיר אותך חסר מילים ומעורער. נראה כאילו אדם זה משתמש באחרים כדי להרגיש טוב יותר עם עצמו ולהגביר את ביטחונו העצמי הדל. כאשר יודעים לזהותו, מגלים מה עומד מאחורי הערותיו הרעילות או מבטיו שנועדו לפגוע ולהשפיל. נשמע מוכר?

לרוב קל לזהות אותם. הם חסרי בטחון המסווים אותו ביוהרה. אומרים דברים פוגעים ומסתתרים מאחרי אמירות "רק צחקתי...", "אתה רגיש מידי...", " לא התכוונתי..." וכו' ובכך משאיר אותך עם ספקות ותחושת מותשות שמא הבנתך, רצונותייך ודעותייך אינם ראויים. קשה מאוד לשנות את האנשים הרעילים, הם מתבצרים בעמדתם ההגנתית. חשוב לשים לב שהרעילות שלהם עלולה להיות מדבקת. ילדים אשר גדלו בסביבה רעילה ולא יציבה בה ההורה היה לפעמים אוהב באופן קיצוני ובדרך כלל פוגע ומשפיל, גדלים לאנשים מבוגרים המאמינים שכך העולם נראה ויחסים רעילים הם חלק משגרת החיים, מבחינתם.

מתי נוותר על התמודדות עם אנשים רעילים וננתק קשר? במערכות יחסים אשר פוגעות יותר מאשר מקדמות, יש לשקול האם נכון לך להיות בקשר ובאיזו מתכונת להמשיך אותו. ישנן מערכות יחסים אי אפשר לנתק את הקשר לחלוטין אבל אפשר לצמצם אותו, להכיר במגבלות, לקבל את האדם כפי שהוא ולקחת את דבריו בערבון מוגבל מאוד. כאמור, לא תמיד צריך לנתק קשר. אבל, חשוב להיות מודע מה קורה לך במפגש עם אדם רעיל ולנהוג בהתאם למה שנכון לך.

לעומתם אנשים מעצימים ומזינים מאופיינים בתכונות הפוכות – בנוכחותם מאפשרים צמיחה ושגשוג. הם תומכים ומטפחים את הצמיחה ההתפתחות שלך. עוזרים להגשים חלומות, מאמינים בך ועוזרים לך לבנות ולשמר את היבטחון העצמי. הם מעודדים, מניעים לפעולה ולאמונה שאתה יכול להיות טוב יותר ממה שחשבת. הם יסייעו מבלי לצפות לתמורה. הם מעודדים מבלי לדרוש וללחוץ עלייך. אפשר לסמוך עליהם שיהיו בשבילך מבלי לפחד שיאכזבו. לרוב מדובר באנשים שמחים ושלמים הבטוחים בעצמם. יש בהם אנרגיה טובה וכך גם הם משדרים לסביבתם.

ניתן לסמוך על אנשים אלה שלא יאכזבו ויפנו אליך עורף. אמינותם ויציבותם היא מפתח לתחושת בטחון. יש להם יושרה פנימית, יגידו מה הם חושבים באופן כנה אבל מאפשר הקשבה ושינוי.

כאמור, נוכחותם של אנשים מעצימים ומזינים בחיינו חיונית לקיום קשרים מיטיבים, לבטחון ביחסים, לתחושה שאפשר לטעות אבל אפשר גם לשפר ולתקן. שביקורת לא נועדה להשפיל אלא לתקן וללכת הלאה.

תלמדו, תשנו, אבל אל תאבדו את עצמכם בתהליך. מותר להפסיק יחסים רעילים, להתרחק מאנשים הפוגעים בך. מותר לך לכעוס, להיות אנוכי ולא תמיד לסלוח. אינך צריך להתנצל על שאתה שומר על עצמך.

 

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW
אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב