דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד רגישות ייתר חברתית ובנאישית פוגעת באיכות החיים ומה עושים? 

מאת    [ 13/01/2020 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 1649 פעמים ]

האם אמרו לך פעם אנשים, שבעצמם לא מאוד רגישים לאחר, שאתה "רגיש מדי" או "אתה לא צריך לחשוב כל כך הרבה", "נעלב סידרתי"...? רגישות איננה תכונה רעה, אנשים רגישים הם לעתים קרובות אמפתים ויש בהם חמלה לאחר. מאידך, רגישות ייתר מתויגת כתכונה שלילית. תכונה זו איננה בהכרח שלילית, אבל היא מביאה עמה עוצמות רגשיות ואתגרים לא מעטים ביחסים בנאישיים וחברתיים.

אדם עם רגישות יתר עלול להיעלב ולהיפגע בקלות יחסית, מאנשים שאינם מתכוונים לפגוע או להעליב, אלא לומר משהו ממקום טוב. אדם רגיש במיוחד עשוי להגיב בקיצוניות לנוכח מתח או קושי ביחסים, בעיקר כאשר התגובה מנגד מתפרשת כביקורתית ותוקפנית. יחד עם זאת, להיות אדם רגיש איננו אומר בהכרח שאתה מדמיין מניעים שליליים אצל האחר, לעיתים אכן ישנם מניעים שליליים והתגובה בהתאם. חוויות עבר שליליות עלולות לגרום לדריכות וזיהוי אנשים כשליליים – בצדק ולעתים שלא בצדק. זו איננה בהכרח חולשה, אלא מערכת הגנתית.
כאשר לומדים לנהל את התכונות הייחודיות של רגישות ייתר, הן יכולות להפוך לחוזקות. לשם כך עוזר להבין עם מה מתמודדים, בין אם אתם עושים זאת בעצמכם או מנסים להיעזר באחר. בין אם מודים בכך ובין אם לא, אנשים רבים בסביבתנו מתנהלים בתוך רגישות רבה, גם כאלה המנסים להסתיר את רגישותם באמצעות מנגנוני הגנה עמידים של ריחוק וניתוק לדוגמה.

לחץ חברתי, הוא סוגיה המעסיקה את מרבית האנשים. אצל אנשים רגישים לחץ כזה יכול להיות עצמתי שבעתיים. אנשים אלה רגישים מאוד ונוטים "לאמץ אל לבם" את הצרכים והרגשות של האחר ומתקשים לאכזב אחרים. אתגר ענק עבורם הוא ללמוד להגיד לא, לעתים הם מרגישים שאינם יכולים לעמוד בדרישותיהם של האחרים, אבל מצד שני אינם יכולים לאכזב את סביבתם הקרובה. הם המבקרים הגרועים ביותר של עצמם, עשויים לחוש אחריות לאושרם של אחרים, או לחשוש לגרום לאחר רגשות שליליים. הם ערים מאוד למצב רוח של האחר וחוששים שהם הגורם. גורמי הלחץ היומיומיים נחווים על ידי הרגישים בתסכול ייתר.

ביחסים זוגיים הם עלולים להרגיש אשמה משום שאולי הם אלה שיכולים היו לפתור את הדברים, בעוד הצד השני עשוי להרגיש שאין יותר מה לעשות, לתקן ולשנות וממשיך הלאה. אבדן עלול להחוות באופן עצמתי ולהיות מלווה במחשבות חזרתיות. הם המבקרים הגרועים ביותר של עצמם, חיים עם ספק עצמי. זוכרים טעויות שעשו יותר מאחרים. לרוב מדובר באנשים פרפקציוניסטים, עם מודעות ייתר להשפעות הלחץ עליהם.

מה עושים? החדשות הטובות שיש דברים שניתן לעשות כדי להקטין את הרגישות, כמעט בכל סיטואציה, גם אם נפגע לזמן מה. לא תמיד יכולים לשלוט על מה ומי עומד לפנינו, אבל יש לנו בחירה באופן בו אנחנו עומדים בפני האחר, לבחור את הגישה אם עומדים בפני איום או אתגר. לדוגמה: מתבוננים בסיטואציה ובודקים אם פרשנו את הדברים נכון, האם אתה יכול לחשוב פרשנות אחרת, מיטיבה למצבים בהם אתה נפגע, מרגיש איום וביקורת. שאל את האחר למה הוא התכוון, בדוק עם עצמך באיזה מצבים אתה פגיע יותר ומי אתה נפגע בעיקר.

מחקרים מראים שהציפייה במשהו כאתגר, מסייע לגייס משאבים פנימיים ולהביא את הסיטואציה לסוג של פרדוקס (אפילו מצחיק) מסייעת להתגבר ביתר קלות. בעוד צפייה בסיטואציה כאיום יכולה להוביל ללחץ, מתח ורגישות ייתר.

לעתים נכון להתרחק מאנשים "זוללי אנרגיה" חיובית, הדורשים משהו שאינך יכול לספק להם או גורמים להרגשה רעה. לומדים להגיד "לא" לדרישות שאינך מרגיש שאתה יכול לעמוד בהן, ולהרגיש בסדר עם הסירוב וליצור סביבה מכילה לחייך. צור חברויות, קשרים וחוויות חיוביות וחדשות. מעל לכל, למד מי, מתי, איזה מצבים ומה מעורר ומפעיל בך מתח ולחץ ולמד להימנע מהם.

לסכום, אם אינך יכול לעזור לעצמך או להיעזר באחרים, פנה לטיפול. קיימים היום סוגי טיפול אשר מסייעים בהתמודדות עם רגישות ייתר. טיפולים ממוקדים אשר הוכחו כיעילים. קיום ברגישות ייתר משמעותו איכות חיים פחות טובה, כאשר ביכולתך לחיות באיכות חיים טובה יותר.

 

 

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב