דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היכולת לראות את נקודת המבט של האחר. 

מאת    [ 13/01/2020 ]

מילים במאמר: 484   [ נצפה 1896 פעמים ]

 

אנו נוטים לחשוב שהדרך בה אנו רואים את העולם, היא הדרך בה העולם נראה באמת. כאשר בן משפחה קרוב ומשמעותי (בן זוג/ילד/הורה/אח/אחות וכו') לא מסכים איתנו, קל לנו לחשוב שדרך חשיבתו ותפיסת המציאות שלו מעוותת, כי איך אחרת הם יכולים לחשוב באופן כל כך שונה מאיתנו?

חשוב להבין שכל אדם זכאי לנקודת מבט משלו, נקודת מבט זו הופכת אותו שונה מאיתנו. אחרי הכל אנו אנשים שונים, גם אם יש בינינו קשר. נתוני הפתיחה שלנו שונים וכך גם החוויות. כל אלה יוצרים נקודות מבט ייחודיות לכל אחד. לכן יש להעריך את הפרספקטיבות השונות של כל אדם.

למידה היא לא רק להכיר את הלך המחשבה של האחר, אלא להעריך את נקודת המבט שלו, גם אם היא מאתגרת לעתים. בעזרת מודעות, הקשבה פנימית, בשלות רגשית ותרגול – ניתן למצוא דרכים להבנת נקודת המבט של האחר. הדבר יעשיר את ההתבוננות על העולם, את הקרבה והאינטימיות במערכות היחסים.

אנו נוטים לשמוע ופחות להקשיב. אם רוצים להעמיק את הקשר יש צורך להקשיב. אין הדבר פשוט. פעמים רבות הקשבה נבנית על ידי תרגול ובשלות רגשית. מדובר בסוג של התניה ולמידה להקשיב ולתקשר בצורה יעילה. למרות שמדברים באותה שפה, לכל אחד עשויות להיות פרשנויות שונות לאותן מילים. מדובר באתגרים בתקשורת שחשוב להתגבר עליהם, ללמוד להתמודד עימם. כאשר אנשים אינם מסכימים בנושא מסוים, קל לגלוש למקום בו מסרבים, על הסף, להקשיב למה שהאחר אומר. או לא לתקף את עמדתו בנוקשות בלתי מתפשרת, לגנות, לבטל ולזלזל. במקרים כאלה אדם מנסה לצמצם את תחושת העצמי והערך של האחר, ולהחליפם בהעצמה של עצמו.

יש מה לעשות: במקום לבטל חלק מדבריו ואמונותיו של האחר, הגורמים לפגיעה נוספת, התמקד בניסיון הבנה של נקודת המבט שלו. שאל את עצמך ואותו, מה הוא רואה שאתה לא רואה. כיצד אפשר להשתמש בהבנה זו כהזדמנות לצמיחה.

כשאנו פתוחים יותר לתפיסות של אחרים, יכול להתרחש גם שינוי באנרגיה. האחר עשוי להרגיש בטוח יותר להביע את עמדתו, גם אם אינך מסכים לה; לבסס בטחון בו יבחר לשתף במידה המתאימה לו, מכיוון שהוא סומך שדבריו לא ישמשו נגדו, אלא ישמשו כדי להבינו טוב יותר.

כך האחר לא יצטרך להגביר את עוצמת רגשותיו כדי להרגיש נשמע. אתם בתורכם תצטרכו להשתמש בפחות כוח כדי להביע את מה שאתם מרגישים. הדבר עוזר לכולם להסיר חלק מההגנות, להיות מוכן יותר להבין ולהכיר באמת את נקודת המבט של האחר. כאשר עושים מאמץ להבין את נקודת מבט זו אנו עושים מאמץ לגשר על המתרחש כיחידים ונפרדים, עם השקפות שונות על העולם. אתם מחזקים את החיבור ולא משנה עד כמה רגשותיהם ואמונותיהם חורגים משלכם.

אין ספק שייתכנו מצבים בהם בלתי אפשרי לראות את נקודת המבט של האחר. מצבים בהם אינך מסוגל לגלות, ולו מעט, אמפטיה, סלחנות וחמלה כלפיו. אבל צמיחה באה בעיקר בתקופות מאתגרות. שים את האגו בצד ובדוק כיצד יוצאים מה"פלונטר" שנכנסתם אליו.

המסע לעבר מערכת יחסים בריאה וטובה, היא אף פעם לא קו ישר. בסופו של יום המאמץ להבין את נקודת מבטו של האחר יעזרו למודעות גדולה יותר במערכות היחסים שלכם. יסיע לאחר להרגיש בטוח, חיוני ואהוב יותר, להשיג תחושה חדשה של חיבור, גם אם הוא לא מושלם.

חוה אוסטרובסקי פסיכותרפיסטית עו"ס קלינית m.a. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW
אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב