דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם לייק לדף פייסבוק מהווה פעילות מיסיונרית אסורה? דחיית מעמד לאשתו של אזרח ישראלי 

מאת    [ 06/01/2020 ]

מילים במאמר: 726   [ נצפה 1212 פעמים ]

ביום בו התבקשה דנה (שם בדוי מטעמי פרטיות) להגיע ללשכת רשות האוכלוסין הקרוב למקום מגוריה, לבה נפעם. דנה, אזרחית ארצות הברית, הייתה בטוחה שבמעמד זה היא תקבל אזרחות כבת זוג הנשואה לאזרח ישראלי. דנה ובעלה ניהלו משק בית משותף בישראל במשך שבע שנים, גידלו ביחד שלושה ילדים. בני הזוג שיתפו פעולה עם כל דרישות משרד הפנים בהליך המדורג לקבלת מעמד בישראל עבור אזרחית זרה הנשואה לישראלי. לא היה כל ספק בנוגע לכנות היחסים או חשד אחר אשר הובא בפני בני הזוג, לכן דנה ציפתה רק לסיום המוצלח של ההליך.

אולם כגודל הציפייה, כך גודל האכזבה. פקידי משרד הפנים הודיעו לדנה כי יש בידיהם מידע לפיו היא שיתפה בפייסבוק ועשתה לייקים לפוסטים הקשורים לקהילה היהודית משיחית. עקב כך, יש סיבה לחשוד בה כי היא מיסיונרית, ולכן היא לא תקבל אזרחות. במקום אזרחות, משרד הפנים קבע כי היא תקבל מעמד בדרגה פחותה של "תושב קבע" בלבד.

מה ההבדל בין תושב קבע לבין אזרח בישראל?

ההבדל העיקרי בין מעמד תושב קבע לבין אזרחות, זה שתושבות קבע עלולה לפקוע עקב שהייה מחוץ לישראל, ותושבי קבע לא זכאים להצביע בבחירות לכנסת. אולם מעבר להבדלים המשפטיים בין תושבות קבע לבין אזרחות, עבור דנה ובעלה מדובר היה בעלבון ותחושה של היותם מופלים לרעה, "אזרחים מסוג ב". בעלה של דנה, ישראלי אשר נולד, גדל בישראל ושירת בצה"ל, היה נחוש לעמוד על זכויותיו, לכן בני הזוג החליטו לנקוט הליכים משפטיים בסיוע משרד עורכי דין.

האם לייק לדף פייסבוק מהווה פעילות מיסיונרית אסורה?

מי שאינו מכיר את התנהלות משרד הפנים בישראל בכל הנוגע להגירה לישראל של חברי הקהילה היהודית משיחית, יתקשה בוודאי להבין כיצד לייק של עמוד פייסבוק כזה או אחר, בעולם הווירטואלי, יכול לגרום לבעיות וקשיים בעולם האמיתי. למעשה, ישנם ארגונים אשר עוקבים אחרי פעילות יהודים משיחיים ברשתות החברתיות ומחפשים הזדמנויות לפגוע בהם. משרד הפנים בישראל אינו מהסס לקבל מידע מסוג זה ולעשות באינפורמציה שימוש, לעיתים ללא כל בסיס חוקי.

חוקי ישראל בנושא הגירה וקבלת מעמד אינם מצדיקים אי מתן אזרחות ישראלית עבור בת זוג זרה הנשואה לישראלי בנסיבות אלו. אילו מדובר היה בקשר פיקטיבי, או שמרכז חיי בני הזוג לא היה בישראל, או שמדובר היה בעבירה פלילית של בת הזוג הזרה, אז אכן משרד הפנים רשאי להחליט לא לתת לאזרחית זרה אזרחות ישראלית, אולם זהו לא המקרה.

האם לייק לדף פייסבוק מהווה פעילות מיסיונרית אסורה בישראל? לא ולא. הבעת דעה וחופש ביטוי מוגנים בכל מדינה דמוקרטית, כולל ישראל. חוקי היסוד ומגילת העצמאות אוסרות אפליה כנגד בני דתות אחרות ומעגנת את זכותם של מיעוטים לשוויון וחופש האמונה ומצפון. יתר על כן, בית המשפט העליון כבר פסק במפורש כי היותו של אדם יהודי משיחי אינו יכול להוות שיקול בבחינת בקשה לקבלת אזרחות לבן זוג זר של אזרח ישראל. פסיקות בתי המשפט לענייני הגירה קבעו פעמים רבות כי אין כל קשר בין האמונה הדתית של בן או בת הזוג הזרים, הנמצאים בהליך איחוד משפחות, לבין מתן מעמד חוקי בישראל.

חרף פסיקות בתי המשפט השונים בנושא מתן מעמד חוקי לבני זוג זרים של ישראלים, אשר מופלים לרעה על רקע אמונתם, עובדי משרד הפנים מנסים לעיתים להקשות על קבלת מעמד בארץ לכל מי שבעל אמונות משיחיות או יהודיות-נוצריות.

זכותו של אזרח ישראלי להתחתן עם אזרחית זרה ולהעניק לה אזרחות ישראלית

משרדנו פנה בשמה של דנה למשרד הפנים עם ערר פנימי, בדרישה למתן אזרחות ישראלית לאלתר וללא דיחוי, על בסיס חוק האזרחות. נימקנו במכתב הערר את הטעות של משרד הפנים, חוסר הסבירות של ההחלטה, ודרשנו מתן אזרחות ישראלית המגיעה לדנה בחוק.

האכזבה של בני הזוג נמשכה כי משרד הפנים לא שלח כל תגובה. מכתב הערר זכה להתעלמות. בלית ברירה הגישו בני הזוג באמצעות עורכי דינם בקשה למתן תגובה אל בית הדין לעררים, על פי חוק הכניסה לישראל. זהו טריבונאל משפטי לענייני הגירה לישראל. דיין בית הדין לעררים קבע מועד לדיון בתיק, אולם הלשכה המשפטית של משרד הפנים לא הגישה כתב תשובה. למעשה, עברו שישה חודשים בהם לא נשמע דבר ושמץ דבר, למרות שבית הדין הורה למשרד הפנים להגיש תגובה תוך 30 יום.

אזרחות ישראלית בזכות ולא בחסד

לבסוף, ימים ספורים טרם המועד הקבוע לדיון, נציגי הלשכה המשפטית של משרד הפנים יצרו קשר עם עורכי הדין ממשרדנו, זאת לאחר תקופה ארוכה של התעלמות, וביקשו להודיע כי משרד הפנים החליט לתת לדנה אזרחות, לכן ביקשו לבטל את הדיון הקבוע. עקב השיהוי הבלתי מוסבר במתן מענה, משרד הפנים נדרש על ידי בית הדין לשלם הוצאות בסך 4000 ש"ח. בסופו של מאבק משפטי, מיותר מבחינתה, אבל כזה שנכפה עליה, דנה יכלה להישבע אמונים למדינת ישראל ולקבל אזרחות ישראלית.

 

יהושע פקס, עורך דין ושותף במשרד כהן, דקר, פקס, ברוש - משרד עורכי דין בירושלים ובתל אביב




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב