דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עידן הטלפון החכם 

מאת    [ 31/12/2019 ]

מילים במאמר: 722   [ נצפה 2153 פעמים ]

בעשור האחרון הפכה נוכחותו של הטלפון החכם בחיינו לכמעט כורח המציאות. אנו הפכנו תלויים בכלי שמנווט את דרכנו, מתזכר אותנו, מקשר אותנו ומה לא. בקיצור זהו ללא כל ספק "ידידו הטוב של האדם". אלא כשמדובר בתחום הלימודי לא כולנו מצליחים להבין את יתרונותיו של המכשיר הזה. בלא מעט בתי ספר בישראל ובעולם משתדלים לאסור את השימוש בו במהלך הלימודים. אלא שלא ניתן להתעלם מיתרונותיו של הטלפון החכם ככלי חינוכי. ובחינה מדוקדקת בכל הקשור להרגלי השימוש של בני הנוער בסמארטפון מבהירה כי ישנם הבדלים עמוקים באופן תפיסת העולם וההתייחסות אליו בין הדורות השונים.

לשפר את הידע

הדעות מאוד חלוקות בין אנשי החינוך וההורים לגבי האיסור על נוכחותו של הטלפון החכם במרחב הלימודי. אכן בלא מעט בתי ספר נאסר השימוש בטלפונים חכמים בתחום בית הספר ובשעות הלימודים, הטענה העיקרית היא שאלו מהווים אמצעי להסחת דעת ולמעשה פוגעים ביכולות האקדמיות. אלא שמחקרים שונים הוכיחו כי אין זה בהכרח כך. אז נכון, בעבר בהה התלמיד המשועמם החוצה דרך החלון, בעוד שהיום הוא בוהה במכשיר שנמצא בכף ידו. אבל לבהייה הזו יש לא מעט יתרונות שמעלות את התהייה שמא לא מומלץ במקרה זה לשפוך את התינוק עם מי האמבטיה.

אחד מיתרונותיו הבולטים של הטלפון החכם הוא היותו מנהל זמן טוב. הוא מאפשר לכם לעשות את הדבר הנכון בזמן הנכון. לקבוע מועדים, להגדיר התרעות עבור הפעולות השונות, כמו לדוגמה להתעורר בבוקר ללימודים בזמן, או לזכור את מועדי הבחינות וכדומה.

אבל היתרון הבאמת ברור הוא שאם פעם בעבר התלמידים טרחו לקבל את הידע שלהם ממוריהם, הוריהם או פשוט מהספרים, הרי שכיום מקורות מהידע הפכו למגוונים יותר. האינטרנט מאפשר לכל תלמיד לבדוק את המידע שנדרש לו באופן מיידי ומהיר. התכנים הכפו לויזואליים יותר ותואמים לצורך החשיבה הנוכחית של הנוער והילדים. פחות קריאה של טקסטים, יוצר צפייה בתכנים. בנוסף, באמצעות הטלפון החכם ניתן לפנות אל הספרייה הגדולה בועלם, מכל מקום שנמצאים בו ובעצם להסיר כל ספק, אם יש להם כזה, לגבי המידע שרכשו בבית הספר, ובאופן מיידי. אבל אם כל זה לא מספיק אז מה כן הופך את הטלפון החכם לכל כך חביב על כולנו.

חשיבה רבת משימות

כאשר מנתחים את הרגלי הצריכה של בני הנוער בכל הנוגע למידע מגלים כי רובם נוהגים להשתמש במכשירם האישי גם בעת כניסה לרשת האינטרנט, אפילו כשמדובר במרחב הביתי. הדבר נכון לפחות לגבי 50% מהם, בעוד ש- 25% נוספים העידו שהשימוש בגאדג'טים ובמחשב השולחני הם אלו שעדיפים בעינים להכנס לרשת באופן תכוף. המציאות היומומית מראה לעומת זאת כי המחשבים השולחניים ואף הניידים נמצאים הרחק מאחור בהשוואה לטלפונים החכמים או הטאבלטים החדשים. בנוסף, רוב הציוד המצוי בתחומי בתי הספר הוא לרוב מיושן ואינו מציע את ההזדמנויות הקיימות במכשירים האישיים כאשר מדובר בחיפוש אחר תקשורת או מידע. בנוסף, השימוש בציוד הבית ספרי מוקצה לשיעורים ספציפיים בלבד, ואילו הטלפונים החכמים נמצאים באופן תדיר בהישג יד. יתרה מכך, עבור הצעירים הטלפון החכם מאפשר לפתור מספר משימות בו זמנית.

מבט על הילדים שלנו מלמד אותנו כי הם כבר מובנים לפעילות רבת משימות. הם צופים בסרטים מצויירים בשולחן העבודה, משחקים בטלפון החכם ומאזינים למוזיקה בו זמנית. הם אינם מפצלים את הפעילות שלהם לאונליין וללא מקוון, וזהו בדיוק ההבדל בין הדור הצעיר יותר שגדל עם הטלפון החכם ביד לדור שקדם לו.

יתרה מכך, הטלפון החכם בשילוב הרשתות החברתיות הביאו לכך שלא מעט חוקרים בתחום מדעי ההתנהגות סבורים כיום כי אין לרואת בחיים המקוונים של הדור הצעיר (כמו לדוגמה הרשתות החברתיות) מעין "מרחב נפרד", אלא שמדובר בתקשורת מקוונה ולא מקוונת הזורמות אחת לשנייה, ואין מחסום ביניהם מבחינת הילדים. כיום אלו מעורבים בפעילויות מקוונות כולל גלישה, האזנה למוזיקה או התקשרות ברשתות חברתיות לצידה של השהייה בשיעורים בבית הספר, שיחה עם ההורים וחברי הכיתה או חברים, הליכה או נסיעה בתחבורה הציבורית, או לחילופין אכילת ארוחת בוקר תוך משחק בטלפון.

השפעת הטלפון החכם על רשתות התקשורת

אבל כניסתו של הטלפון החכם לחיינו לא רק השפיעה על מוחם של הצעירים ומידת מיומנותם, גם רשתות התקשורת היו חייבות לעבור שינוי מבחינת ההיצע שלהן והתשתית. השימוש התכוף ביוטיוב, אינסטגרם, פייסבוק ושאר האפליקציות הפך את מידת צריכת המגות שלנו למפלצתית, ואילו אנו כצרכנים חייבים לטרוח ולבדוק לערוך השוואת מחירי תקשורת השכם והערב.

חברות התקשורת מצידן, חייבות לשפר פעם אחר פעם את הצעותיהן. קחו לדוגמה את ההצעה של חברת פלאפון מבצעים שונים שלה מתאימים לגולשים. היא מציעה בחבילת הבסיס נפח גלישה של 80 ג'יגה, לצידם של שיחות והודעות ללא הגבלה. וכן אפשרות להנות מ-100 ג'יגה נוספים בשלושת חודשי ההצטרפות הראשונים לשירות. ממחיר של 34.90 ש"ח לחודש.

 

 

טליה פלד נתנאל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב