דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרפורמה החדשה על ממסים ושמנים 

מאת    [ 16/12/2019 ]

מילים במאמר: 651   [ נצפה 1596 פעמים ]

ביום 26 ביוני 2019 פורסם ברשומות תיקון 3 לצו הבלו על דלק (הטלת בלו), והוא ייכנס לתוקף ביום 1.1.2020. יחד עם תיקון צו הבלו תוקן גם צו תעריף המכס ומס קניה אשר ייכנס גם הוא לתוקף ביום 1.1.2020. שני תיקונים אלו  מבצעים שינויים משמעותיים ביותר בנושאי הטלת בלו על שמנים וממסים, ולהלן נביא סקירה תמציתית בעניין זה.

התיקונים החדשים מיישמים את החלטת הממשלה מס' 3371 מיום 11.1.2018 שבה הוחלט להטיל מס "על ממיסים ועל חומרים נוספים שכיום לא מוטל עליהם בלו, שמתאימים לשמש להנעת רכב או כחומר בעירה, בפני עצמם או בתוך תערובת, מס בגובה המס המוטל על סולר (להלן ממיסים)", וכן הוחלט: "לתקן את צו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה- 2005 , כך שייקבע פטור מותנה ממס עבור רשימה של תעשיות המשתמשות בממיסים לייצור מוצרים".

 הרקע לתיקונים אלו הוסבר על ידי רשות המסים בדברי ההסבר לצווים החדשים: "בשנים האחרונות, ישנה עליה חדה ביבוא וייצור ממסים ושמני סיכה, מוצרים אלו משמשים בפועל גם כתחליף לסולר לבעירה או למהילה עם סולר ובנזין, לרבות לשם שימוש בכלי רכב. תופעה זו גורמת לפגיעה בהכנסות המדינה, לפגיעה בכלי הרכב המונעים בתערובות אלו, לזיהום אויר ואף מהווים סכנה חמורה לבריאות הציבור ולבטיחותו".

התיקונים החדשים מטילים בלו ומס קניה בגובה של כשלושה שקלים לליטר על ממסים ושמנים ומוצרים נוספים (כגון טולואן ותערובות מדללים). הטכניקה שבה מוטל הבלו / מס קניה היא באמצעות קביעת פרטי מכס למוצרים הרלבנטיים, וביחס להם נקבע שיעור הבלו או מס הקניה.

על פי רשות המסים תוספת הכנסות המדינה בגין מיסוי תחליפי הדלק ביבוא וביצור המקומי מוערכת ב- 450 מיליון ש"ח לשנה.

יחד עם זאת, וכפי שצוין בהחלטת הממשלה, קיימת גם כוונה לקבוע פטור מותנה עבור רשימה של תעשיות המשתמשות בממסים לייצור מוצרים. בהתאם לכך, קובעים התיקונים החדשים פטור למפעלי תעשייה בענפים שונים המפורטים בצווים, בגין שימוש בתחליפי דלק כחומרי גלם בתהליך הייצור במפעלים האמורים. הפטור על תחליפי הדלק לתעשיות יוגבל לשימוש אשר אינו לצורך הפקת אנרגיה, שטיפה או ניקוי, והפטור יינתן בתנאי שהמוצר הסופי שלצורך ייצורו נדרש הפטור אינו מהווה כשלעצמו דלק חב בלו או מס קניה (לרבות תחליף דלק).

התעשיות שעבורן ניתן הפטור מבלו ומס קניה בגין שימוש בתחליפי הדלק הממוסים הינם תעשיות הגומי, דבקים, דטרגנטים, דפוס, חומרי איטום, חומרי הדברה ואגרוכימיה, חומרי נפץ, עיבוד מתכות, צבעים, רוקחות, תמרוקים. לתעשיות אלו ניתן מנגנון של פטור מותנה, דהיינו - שאותה תעשייה תצטייד מבעוד מועד באישור מרשות המסים המאפשר לה לרכוש כמויות כאלו ואחרות של ממס בפטור מבלו / מס קניה.

חשוב לציין כי בימים אלו מתנהלים דיונים בין מגזר הדלק בכללותו - יבואני ויצרני שמנים וממסים ותעשיות שונות העושות שימוש בממסים  - לבין רשות המסים על מנת לתקן, לשפר ולשכלל את המנגנונים הקבועים בצו מתוך כוונה להסדיר את הענייניים עד 1.1.2020 - מועד כניסתו לתוקף של הצו, ומשרדנו והח"מ נוטלים חלק בדיונים חשובים אלו. הצווים טעונים אישור של ועדת הכספים של הכנסת כך שבהחלט יש מקום לתיקונים ושכלולים במרווח זמן קצר יחסית.

הנה ריכוז של נקודות לדוגמא שראוי לדון בהן:


    • עבור מפעלים העושים שימוש יצרני בשמנים וממסים – יש לבדוק אם הפעילות שלהם אכן נכללת ברשימת התעשייה הפטורה, ואם לא – לבחון האם ניתן לתקן את הרשימה על מנת שאותו מפעל ייהנה גם הוא מהפטור;
    • עבור מפעלים העושים שימוש יצרני בשמנים וממסים – לבחון אפשרות להרחיב את הפטור גם על שימוש בשמנים וממסים לניקוי ושטיפה בכמות סבירה;
    • עבור מפעלים העושים שימוש יצרני בשמנים וממסים - האם השיטה הנכונה למתן הפטור לתעשיות הרלבנטיות הינה באופן של פטור מותנה או שמא באופן של הישבון, שכן מנגנוני הפטור המותנה נראים סבוכים ומסורבלים מבחינה בירוקרטית וצפים ועולים קשיים ביישומם;
    • עבור יבואנים המייבאים שמנים וממסים ומוכרים אותם לתעשייה פטורה – יש לבחון מנגנון שיאפשר הכרה בזכאות לפטור בעת היבוא;
    • המנגנונים שמשמשים למניעת כפל בלו ומס קניה במקרה של יבואן ששילם מס קניה על יבוא שמנים וממסים ושמהם ייצר מוצר שחייב  בבלו, או של יצרן מקומי ששילם בלו בעת רכישת שמנים וממסים מהם ייצר מוצר חב בלו;

משרדנו מרכז פניות של תעשיינים שונים וגורמים נוספים העוסקים בענף לצורך גיבוש הסדרים  ונהלים מיטיבים מול רשות המסים.

 

עו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים.  Gill.Nadel@goldfarb.com -  03-6089848




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב