דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפורמה בשפה הטבעית 

מאת    [ 15/11/2019 ]

מילים במאמר: 367   [ נצפה 1670 פעמים ]

  רפורמה בשפה הטבעית

                            האם מונחי השפה הרגילה רבי-משמעויות?

בכנס שנושאו "האם יש לבצע רפורמה בשפה הרגילה", נדונה טענתם של פילוסופים שהשפה הרגילה מעורפלת ורב-משמעית. ריבוי המשמעות המאפיין את השפה הטבעית הוא, לדבריהם, "עושר השמור לבעליו לרעתו", ולדעתם דרושים שינויים בשפה הרגילה וקביעת מונחים חד-משמעיים ומוגדרים בבירור.

פילוסופיה של הלשון, או פילוסופיה של השפה, היא תחום בפילוסופיה החוקר את השפה על היבטיה השונים, כולל היחס בין מבנה לוגי לביטוי הלשוני, יכולתה של השפה להביע אמת, משמעותם של משפטים ומילים, האפשרות לתרגום נאות והתנאים לכך, מקורם של פרדוקסים, היחס בין מובן לשימוש והחפיפה בין שפה ומחשבה. חשיבה מדעית ושפה אקדמית אמורים לקדם את המדע. למשל השפה האנגלית, המבטאת את התרבות המדעית המודרנית, שבמהלך השנים נוספו לה מאות מילים חדשות כדי לענות כל הצרכים של שפה מדעית פוזיטיביסטית.

ההקשר חשוב. הטיעון צריך לקבוע את ערך האמת של טענה שיש עדיין צורך במידע הקשרי. דוגמה: נבחן את האמת בטענה שמאפייני האישיות של מתנדב הצלה שחילץ ארבעה אנשים באירוע רעידת אדמה, קשורים לקבלת ההחלטה שלו לסכן את עצמו כמתנדב הצלה בארגון הצלה בעיתות חירום. ובכן, תלוי למה הכוונה ובאיזה הקשר הטענה מועלית. בהקשרים מסוימים זו תהיה אמת – אכן, מאפייני האישיות של המתנדב הרפואי הם הסיבה לפעולה מצילת חיים. בהקשר אחר אותה פעולת חילוץ איננה מצילת חיים אלא פעולה שגרתית של סיוע הומניטרי כזה או אחר. פה נדרשת הגדרה אופרטיבית חד-משמעית של הצלת חיים.

הסמנטיקה עוסקת בחקר המשמעות של מילים וביטויים בשפה. סמנטיקה מתארת קשרים בין מילים ומשמעויותיהן באמצעות כללים לוגיים . סמנטיקה קוגניטיבית בוחנת כיצד החוקר ממשיג את עולמו וסביבתו באמצעות המילים. אני נוטה להסכים כי יש להבין את משמעות המילה על פי ההקשר התחבירי ועל פי ההקשר הנסיבתי שבהם היא מופיעה. הסמנטיקה היא החוט המקשר בין כל ענפי הלשון משום שהיא עוסקת במשמעויות, אשר נלוות לכמעט כל עיסוק לשוני. מקורו של מושג הידיעה הוא בחיים המדעיים והפרגמטיים כלומר: המציאות בשטח. דרושים שינויים בשפה הרגילה, בשל ריבוי המשמעות המאפיין את השפה הטבעית תוך קביעת מונחים חד-משמעיים ומוגדרים בבירור.

האם רק בתחום המחקרי השפה הרגילה עשויה להיות מעורפלת ורב-משמעית? אני יכול רק להעיד שבתחום תכנון מכרזים למשל, או מניסיוני בבתי המשפט, השפה המשפטית רבת משמעויות במקרים רבים. גם בין בני אדם, לדעתי, מונחי השפה הרגילה לעיתים מעורפלים ולא חד-משמעיים.

 

יעקב רוב


 


חוקר


 


Scientist




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב