דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו ביטחון לאומי במדינת ישראל 

מאת    [ 19/08/2019 ]

מילים במאמר: 1252   [ נצפה 1826 פעמים ]

 

בהגדרת המושג 'ביטחון לאומי' ניתן לזהות שתי אסכולות דומיננטיות בתחום הביטחון הלאומי : "האסכולה הקלאסית", ו"האסכולה הפוסט מודרנית.                                              

האסכולה הקלאסית גורסת התמקדות ב"הגנה" ("Defense"), קרי, בנית כוח; איום בשימוש בכוח; ושימוש בו.        

ל"האסכולה הפוסט מודרנית" גישה מרחיבה של המונח "ביטחון" ("Security"). לפי גישה זו, ה"הגנה" היא רק צורך אחד מיני רבים אחרים, כמו: בריאות וחינוך שמדינה חייבת לספק לתושביה, כמו ערך החיים של האזרח, כמו אקולוגיה ואיכות חיים וכדומה.

אם נתעמק במרכיבי הביטחון הלאומי, נמצא שהביטחון הלאומי ולעניין זה החוסן החברתי שלנו תלוי ביכולת של רשויות המדינה להגן על האזרחים ועל התושבים גם בהיבטים של ביטחון פנים, ערכים, תפישה אידיאולוגית.  לדוגמה במכללה לביטחון לאומי, מתמקדים בארבע אספקטים לביטחון הלאומי: צבאי, מדיני, כלכלי וחברתי.

 במגילת העצמאות שהיא הבסיס הערכי המשמעותי של מדינת ישראל מצאו לנכון מייסדי המדינה לציין "כי מדינת ישראל תהא  מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל. מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין. "

השאלה העיקרית, כשמדברים על גישה מרחיבה לביטחון הלאומי היא מהו התמהיל ומהם ההדגשים.   בגלל ההשקעה הרבה במרכיבי הביטחון הלאומי לשם הגנה מפניי האיומים החיצוניים, נפגעה ההשקעה בהגנה מפניי האיומים הפנימיים,  שגרמה משבר בחוסן החברתי של המדינה. 

הכתבה הזו מתארת את הכשלים שנגרמו בצד החברתי והכלכלי של  הבטחון הלאומי במדינת ישראל, וכיצד לתקנם .

אנו  נמצאים  במקום לא מחמיא  בפערים החברתיים בעולם המפותח, העדר שוויון אמיתי וסולידאריות למגזרים מסוימים – לדוגמה במגזר הדרוזי המתגייס לצה"ל, אחת מכל שלוש משפחות חיה בעוני.                                                                                    אנו  מזלזלים בחיי אדם בנושאים מסוימים, לדוגמה כשנהרגים פועלים באתרי בנייה שאינם תקניים, בשנת 2018 נהרגו 38 פועלים, בשנת 2016 נהרגו 50 פועלים, והשנה אנו צפויים לעבור אותם.                                  במדינתנו החילונית מספר מפקחי הכשרות הוא ששת אלפים, לעומת 18 מפקחי בטיחות בענף הבנייה,  התוצאה  הינה שבשנת  2018 ב-1 מכל 10 אתרי בניה התרחשה תאונת עבודה.                                                                                 המדינה נותנת קצבאות לסטודנטים העוסקים בלימודי דת — ומונעת קצבאות דומות  מסטודנטים  בוגרי צבא הלומדים מדעים, הנדסה, רפואה ופסיכולוגיה.

לוועדים הגדולים במשק זכויות רבות בהגנה על העובדים, אף הם גם אלה שגרמו לעיוותים כמו שמפעיל המנוף בנמל מרוויח פי עשרה ממה שמרוויח  מקבילו באזור התעשייה מעבר לגדר; פי שבעה ממה שמרוויח העובד הסוציאלי (המטפל לעתים בהוריו של עובד הנמל). במדינתנו הוועדים הגדולים בתמיכת ההסתדרות, חזקים במקרים מסוימים יותר מהממשלה, בעתיד נהיה מדינה עם חמישה נמלים, חלקם מובטלים חלק מהזמן.

אצלנו מנהל מחלקה בבית חולים ציבורי מסוגל לצאת באמצע היום לניתוחים פרטיים, והוא גובה אלפי שקלים לניתוח, בעוד הרופאים המתמחים במחלקתו עובדים  שתי משמרות רצופות ותורניות בשכר של 100 שקל לשעה.

אצלנו צה"ל משחרר בגיל 43 , לפנסיה מוקדמת המשולמת עד גיל 67,  ללא סיבה אמיתית, את הקצינים הלא לוחמים, (שממוצע שכרם בשירות הוא 27 אלף שקל לפי דו"ח של משרד האוצר).  למעלה מ- 80% מקציני הצבא,  קיבלו לקראת הפרישה את תוספת הרמטכ"ל ותוספת היובל  — ובכך אובדים מדי שנה מיליארדי שקלים לתקציב הביטחון.  

אם ננסה להוון את עלותה של הפנסיה הזאת ולהצמיד אותה לשכר הקצינים (לחלק את ערכה של הפנסיה למספר שנות השירות בצבא הקבע), השכר הריאלי של קציני צה"ל יזנק כנראה כבר לסכום ממוצע של 45 אלף שקל. אין ספק, אנשי הקבע  מרוויחים הרבה יותר משאר המגזר הציבורי בכל הקשור לממוצע השכר הריאלי שלהם. אנו מדינה שבה הצבא, משרד הבטחון, שר הבטחון, וראש הממשלה, מהווים את משרד הלוביסטים החזק ביותר במדינה, הדואג  למטרה אחת - הגדלת תקציב הבטחון.            המצב האסטרטגי של מדינת ישראל זה שנים נמצא במצב הטוב ביותר בשבעים שנות המדינה, בסקר "מדד הבטחון הלאומי" שנעשה ב-2018 עבור INSS הסכימו 52% מהנשאלים לקביעה זו. למזלנו בפועל יש לנו שלום קר עם שתיים משכנותינו מדינות ערב: מצרים וירדן, והשתיים האחרות: סוריה ולבנון, נמצאות  שנים במצב של מלחמת אזרחים פנימית  בפועל.  מצב זה  מאפשר הגדלת תקציבים, בתחומי החברה והכלכלה, על מנצ למנוע פגיעה בכל שאר הדברים החשובים במדינה.

היקף ההון השחור בישראל מגיע ל-21% מהתמ"ג. ההון הלא מדווח בארץ מסתכם בכ-50 מיליארד שקל" – דברי מנהל רשות המיסים בשנת 2014.

אם היינו מפחיתים ב–20% את העלמות המס, היינו מוסיפים לתקציב החברתי  מאות מיליוני דולר כל שנה.

בטחון לאומי במדינת ישראל במובן הרחב חייב לכלול את רב המרכיבים הבאים:


    • פעילות להפחתת הפערים, הניכור והאי?צדק החברתי ומכין תוכנית למיגור העוני במדינת ישראל, והפיכתנו לחברה סולידרית, יצרנית וצודקת.
    • גיבוש דרכים להגדלת יכולת השליטה של אזרחי ישראל במשאבי המדינה (נמלים, חשמל, רכבת, שדות תעופה, מים) הנשלטים היום, כמעט בלעדית, על ידי הוועדים הגדולים או שליטה באוצרות הטבע (הנשלטים כיום ע"י הטייקונים);
    • צמצום פערי השכר בין עובדי התאגידים הממשלתיים, הנהנים מהגנת הוועדים החזקים לבין עובדי המדינה החלשים, שאין בכוחם להשבית את המדינה.
    •  מתוך ראיה כוללת של המשק, יש להעלות את גיל היציאה לפנסיה של 80% מקציני צה"ל שאינם לוחמים — ולהשוותו לזה של  כלל העובדים במשק (67), ובמקביל לשפר את תנאי הקצינים ביחידות השדה.
    • הצבת מטרות כמותיות והכנת תוכנית מדורגת לפי שנים להצלת מערכת הבריאות, ולפתרון בעיית "הזקנה במסדרון בית החולים". כיום בישראל 2.3 מיטות אשפוז לאלף נפש, בהשוואה ל-3.6 מיטות שהוא ממוצע מדינות OECD.
    • תוכנית מדורגת לפי שנים למלחמה בשחיתות,

שתשים כמטרה לחזור תוך עשור עד שנת 2028, למקומנו כפי שהיה בשנת 2002.  (המטרה מקום -  18 במדד השחיתות העולמי, במקום   34 במדד כיום).


    • במסגרת מלחמה בשחיתות ,  לקבוע כמטרה לאומית להפחית  ב–20% את העלמות המס  בשנה הקרובה,  החמרה בענישה כולל חקיקה,  ואימוץ הרעיון "גנב הוא גנב, וגם מעלים מס, הוא גנב קטן הגונב ממך וממני".
    • מהפך בשימוש באנרגיה ירוקה.  הצבת יעד שאפתני להגדיל את השימוש בשנת 2025 ל-17.5%  אנרגיה מתחדשת מתוך כלל צריכת האנרגיה.  17.5% הוא הממוצע במדינות האיחוד האירופי (העניות בהרבה בשעות שמש בשנה מישראל). לנצל בחכמה את מחיר יצור האנרגיה הירוקה שירד בחדות בשנים האחרונות עד למחיר של  פחות מ-10 אגורות לקוו"ש בהצעות למכרז אשלים שהתפרסם השנה.
    • הכנה וביצוע תוכנית לניתוק הדת מהמדינה.

 

הלקח מבחירות 2019  בארגנטינה -  עש לנקוט צעדים קשים - בעיקר מבחינת תקציב של המדינה - כבר בשנה הראשונה של הקדנציה, ולא לדחות אותם

"כשמאקרי נבחר היה משב של אופטימיות בקרב רבים, בארגנטינה ובעולם. בשוקי ההון ראו הזדמנות לרפא את ארגנטינה מחולי כלכלי של עשרות שנים", אומר ליידרמן. "המינויים של מאקרי בבנק המרכזי, באוצר ובמשרדי ממשלה אחרים היו מינויים סבירים של אנשים עם רקע מקצועי מצוין. ואולם הטעות המרכזית של מאקרי היתה שבמקום לנקוט צעדים קשים - בעיקר מבחינת תקציב של המדינה - כבר בשנה הראשונה של הקדנציה, הוא דחה אותם",

 

הלקח מבחירות 2019  באל-סלבדור - למה באל-סלבדור - כן, ובישראל – לא ?

החדשה הכי מסעירה שארעה בתחילת שנת 2019 הגיעה מדרום אמריקה. נאיב בוקאלה, איש עסקים, בעבר ראש העיר של בירת אל?סלבדור, רק בן 37, הפתיע את הממסד הפוליטי במדינה כשזכה בבחירות הנשיאותיות, לאחר שהשיג ניצחון סוחף, תוך שהוא מתמקד במאבק בשחיתות במדינה. סיסמת הבחירות שלו הייתה "יש מספיק כסף כאשר אף אחד אינו גונב".

מועמדי המפלגות הגדולות המסורתיות משמאל וימין קרסו בצל השחיתות במדינה. הוא בא ממפלגה קטנה המזוהה עם השמאל, אך חבר למפלגות ימין כדי ליצור קואליציה.

הוא ניצח בסיבוב הראשון בבחירות שהתקיימו במדינה. בכך הוא שם קץ למערכת שתי המפלגות ששלטה במדינה במשך עשורים תוך שהוא ניצל את התחושות האנטי-ממסדיות במדינה, כשהמצביעים מחפשים אלטרנטיבות למפלגות המסורתיות.

הלקח מבחירות 2019  בישראל - סיבוב ראשון

מפלגת כחול-לבן נכשלה בבחירות 2019 בסיבוב הראשון – לא הצליחה להנהיג את המדינה, ולהחליף את השלטון.                                       המסרים שהעבירה בעצת  יועציה האסטרטגיים התעלמו מהבעיות העיקריות של ישראל 2019: הפערים החברתיים בין קבוצות האוכלוסייה, מערכות הבריאות והרווחה הקורסות, השחיתות שפשתה בנבחרנו, שחיתות  שלטונית החל מהבכירים שבמנהיגים.

לסיכום - מאבק ששווה להילחם למענו  הינו להצליח ללמוד  את הלקחים מהמקרים שהבאתי במאמר, ולהצליח להרחיב  את מושג בטחון לאומי במדינת ישראל  גם לחוסן חברתי וכלכלי .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ישראל הרצל הרצל 73, כ"ס   טלפון: 050-9258355  ------------herzli99@gmail.com----------------------------------- 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב