דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הוחמר עונשו של נאשם בהברחת מוצרי טבק 

מאת    [ 23/06/2019 ]

מילים במאמר: 436   [ נצפה 1755 פעמים ]

במאמר זה נעסוק בערעורה של רשות המיסים כנגד מדרג הענישה הנמוך בו נקט בית המשפט השלום בראשון-לציון כנגד נאשם אשר עבר ב"במסלול הירוק", זמן שהיה צריך לעבור ב"מסלול האדום".

עובדות המקרה

בעת חזרתו ארצה דרך נמל התעופה בן גוריון לאחר שהות בחו"ל, בחר הנאשם לעבור ב"מסלול הירוק" בזמן שהוא נושא עמו חבילות סיגריות (להלן הטובין). בעשותו כך, בחר הנאשם להצהיר כי הטובין שעמו פטורים ממכס. בחינה של בודקי המכס בנמל התעופה העלתה כי היבואן נשא עמו טובין החייבים במעבר ב"מסלול האדום", הצהרה על הטובין ותשלום מיסים הכוללים מכס, מע"מ ומס קניה על סך 16,415 ש"ח. בגין מעשה זה, גזר בית המשפט השלום בראשון על היבואן קנס כספי בסך 6,000 ש"ח.

מעבר ב"מסלול הירוק" עם טובין עליהם יש להצהיר, מהווה עבירה לפי תקנות ופקודת המכס. בהתאם לכך, הושת על היבואן קנס מנהלי לפי חוק העבירות המנהליות, וזאת משום שעל-פי תקנות המכס, נוסע יחיד רשאי לעבור במסלול כשהוא נושא עמו עד 250 גרם מוצרי טבק או פקט אחד שווה ערך ל- 200 סיגריות.

היבואן בחר להישפט כחלופה לתשלום הקנס המנהלי.

 בבית משפט קמא הנאשם בחר לציין את מצבו הכלכלי הקשה בהיותו תלמיד ישיבה המתקיים בעזרת כספי סיוע של בני משפחתו, אשר גם הם במצב כלכלי רעוע. כמו כן, הדגיש הנאשם כי זו הייתה נסיעתו הראשונה מחוץ לגבולות ישראל ובשל כך הוא פעל בחוסר מודעות.

בהחלטתו בית המשפט הדגיש את חומרת המעשה והפגיעה באינטרס הציבורי ובעקרון השוויון בנטל. נוסף על כך, הסביר בית המשפט כי מדיניות הענישה במקרה זה נקבעת לפי מספר גורמים וביניהם מידת קבלת האחריות של הנאשם על מעשיו, כמות הסיגריות שהוברחו וקיומן של עבירות נוספות.

טיעוניה של רשות המיסים בערעור

רשות המיסים הפצירה בבית המשפט להחמיר את עונשו של הנאשם בטענה כי גובה הקנס שהוטל עליו על-ידי בית המשפט לא תואם את חומרת המעשה ונסיבותיו. נוסף על כך, הדגישה רשות המיסים, כי גובה הקנס נמוך באופן משמעותי מזה שהוטל עליו על-ידי הרשות וכי יש בדבר על מנת לדרבן אחרים בעתיד לבקש להישפט במטרה להתמקח על גובה הקנס המנהלי.

כמו כן ציינה הרשות כי גובה הקנס נוגד את תכליתו הברורה של סעיף 14 לחוק העבירות המנהליות, הגורס כי אין לקבוע במשפט עונש פחות מזה שיש לשלם כקנס מנהלי, אלא אם קיימות נסיבות מיוחדות ומנימוקים שיירשמו.  

החלטת בית המשפט

בית המשפט קיבל את טענותיה של הרשות וגזר על הנאשם קנס בגובה הקנס המנהלי אותו קיבל, קרי, 16,415 ש"ח. בנימוקיו הזכיר בית המשפט את פסק הדין יהושוע פאלאך בשל נסיבותיו הדומות, בו נקבע כי חומרת העבירות עולות על נסיבותיו האישיות של הנאשם.

עפ"ג 49835-05-18, רשות המיסים /אגף המכס והמע"מ נ' רחמים אלחנן רבי, בפני כבוד השופטים, יעקב  שפסר, צבי דותן ובלהה טולקובסקי, פסק דין מיום 13.11.2018.

עו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים.  Gill.Nadel@goldfarb.com -  03-6089848




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב